Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@23:45:55 GMT

عربستان: نیاز بازار نفت و قیمت آن را تضمین نمی کنیم

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۷۹۷۸۵

عربستان: نیاز بازار نفت و قیمت آن را تضمین نمی کنیم

تهران-ایرنا- «خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان اعلام کرد که اگر یک دفعه 3 میلیون بشکه نفت روزانه از بازار جهانی حذف شود نمی توانیم این میزان را جبران و عدم افزایش قیمت نفت تا بالای یکصد دلار را تضمین کنیم.

به گزارش شبکه خبری المیادین، الفالح تاکید کرد که اگر در سال 2019 بازار جهانی نفت روزانه به تزریق سه میلیون بشکه نفت اضافی نیاز داشته باشد نمی توانیم آن را جبران کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود که افزایش قیمت نفت باعث رکود اقتصاد جهانی خواهد شد.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با خروج از توافق هسته و اعمال مجدد تحریم ها علیه ایران که دور دوم آن از 4 نوامبر (13 آبان ماه) اجرایی می شود و مربوط به تحریم نفتی ایران است از ریاض خواسته بود تا نیاز بازار را تامین کند تا قیمت های نفت پایین بماند.
این خبر تکمیل می شود .
خاورم**9366**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان خالد الفالح نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۷۹۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بورس در پی جبران سریع

بازار سهام سومین روز با دامنه‌نوسان محدود را در حالی پشت‌سر گذاشت که بیش از ۸۰‌ درصد نماد‌های تابلوی معاملاتی در محدوده منفی خرید و فروش شدند.

به گزارش دنیای اقتصاد، یکشنبه و در راستای تنش‌های موجود و شدت‌گرفتن ریسک‌های سیستماتیک سازمان بورس تغییرات دامنه‌نوسان را برای سه روز به مثبت و منفی یک محدود ساخت که این تصمیم در روز‌های ابتدایی منجر به جبران ریزش‌های صورت‌گرفته، شد، اما در روز اخیر و با احتمال باز‌شدن مجدد دامنه‌نوسان شاهد قوت‌گرفتن صف‌های فروش بودیم.

سه‌شنبه ۲۸ فروردین بازار سهام ۵۶۸‌ میلیارد‌ تومان نقدینگی را از دست داد و ارزش معاملات نیز ۲۷۵۲‌ میلیارد‌ تومان بود. نماگر اصلی بازار سهام با حدود ۵‌ هزار واحد ریزش موفق شد کانال روانی ۲.۲‌ میلیون واحدی را همچنان حفظ کند. تحلیلگران مختلف معتقدند بورس به‌دنبال جبران سریع ریزش‌های اخیر است و با توجه به مهیا‌بودن شرایط بنیادی و همچنین تشدید عقب‌ماندگی از بازار‌های رقیب و وجود شایعات مثبت داخلی، با کمرنگ‌شدن سایه ریسک سیستماتیک این افت را جبران خواهد کرد.

بازار در راه حفظ تعادل

فاطمه حاجعلی، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سهام از اوایل هفته به‌دنبال اجرای وعده صادق از سوی سپاه، روز‌های کم فروغی را دنبال می‌کند. البته ما در کنار این موضوع شاهد جریان بی اعتمادی‌های اقتصادی و تصمیمات خلق‌الساعه از گذشته بودیم که به این میدان دامن‌زدند. در حالی شاهد کاسته‌شدن ترس از تحولات سیاسی و در آوردن جامه رزم در بازار بودیم که روز گذشته دوباره سایه ریسک‌های سیستماتیک در بازار بالا گرفت و شاهد فروش بسیاری از سهام توسط سهامداران بودیم.

وی ادامه داد: فعالان بازار هم که همیشه در آماده‌باش هستند، رخت و لباس جنگی را پوشیده‌اند و به این وضعیت دامن می‌زنند. خوشبختانه طی روز گذشته اخباری مبنی‌بر اینکه آمریکا و اسرائیل به‌دنبال گسترش تنش‌ها نیستند، منتشر شد و امیدواریم که با تحقق این اخبار بازار از بحران ریسک افزایش تنش‌ها عبور کند. البته بسیاری از افراد این خروج را غیرقطعی می‌دانند و مطمئن نیستند.

حاجعلی ادامه‌داد: طی روز‌های گذشته صندوق‌های تثبیت و توسعه خوب عمل کردند، اما ترس از باز‌ شدن دوباره دامنه‌نوسان باعث شد که برخی از بدبین‌ها به سمت فروش گرایش داشته باشند، البته برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که شاید این موضوع تمدید شود و در نهایت دامنه از یک به دو افزایش یابد، اما در نهایت امیدواریم که این ریسک برداشته شود. هر چند برخی معتقدند که دامنه‌نوسان محدود گامی برای حفظ و صیانت سرمایه سهامداران است و در مجموع می‌تواند راه‌حل منطقی و مناسبی برای حل بحران‌ها شود، ولی راه‌حل کلی نیست.

این تحلیلگر بورسی گفت: ناآرامی و ریسک تبعات عجیب و غیرقابل پیش‌بینی دارد و بنابراین انتظار اینکه اشخاص حقیقی یا فعالان قدیمی بازار در چنین شرایطی با آرامش‌خاطر تصمیم بگیرند، انتظار بالایی است، اما در همین شرایط باید برخی از عوامل را درنظر بگیریم. اولین مورد این است که هیجانی تصمیم نگیریم که این موضوع را بار‌ها تکرار کرده‌ایم. متاسفانه فضای‌مجازی در هیجانی رفتار کردن معامله‌گران و سهامداران تاثیر بسزایی دارد که باید به‌قدری آموزش‌دیده باشیم که بتوانیم در این شرایط منطقی‌ترین اصول را در رابطه با سرمایه خود پیاده کنیم.

وی بیان کرد: متاسفانه یک رفتار حرفه‌ای در بازار حکمفرما نشده و ما علاوه‌بر حقیقی‌ها شاهد رفتار هیجانی در فروش برخی از حقوقی‌های بزرگ بازار که زمانی متولیان اصلی به‌حساب می‌آمدند نیز بودیم؛ این در حالی است باید در چنین روزهایی، حقوقی‌ها پای کار بازار باشند. البته تاریخ و تکرار آن نشان‌داده که خریداران در چنین روز‌هایی بزرگ‌ترین برنده‌های بازار هستند. به‌نظر می‌رسد کم‌کم با برداشته‌شدن ریسک‌های سیاسی، بازار به یک نقطه تعادلی برسد و خوشبختانه یکی از مهم‌ترین خاصیت‌های این روز‌های بازار برگشت سریع قیمت‌هاست و البته با این ریزش و اصلاح، منطقی‌تر شده‌است. البته عوامل قوی تری برای این رشد می‌خواهد. شنیده‌ها حاکی از آن است که گزارش خوب برخی شرکت‌ها و رویداد‌های خوب بورس‌کالا و خبر‌هایی از نرخ دلار نیما و تغییرات آن می‌تواند به رشد بازار کمک کند.

حاجعلی گفت: آنچه در این شرایط مهم است اینکه بازار در پی جبران سریع است و سهامداران باید با صبر و تامل بیشتری اقدام به معامله کنند. در حال‌حاضر اخبار مثبت بورس؛ از بازار‌های جهانی گرفته تا خبر مهم نرخ ورق فولادی در بورس‌کالا این روز‌ها زیر‌بار تحولات سیاسی نابود می‎شود، اما سازمان بورس باید در این زمان تصمیم‎گیری صحیح و به‌موقع داشته‌باشد و به ورود جریان نقدینگی و حمایت بازار کمک کند که این امر می‎ تواند تا حدودی اعتماد و اطمینان را به بازار برگرداند و در پایان بهتر است در فضای فعلی و تا وقتی این ریسک‌ها بر سر بازار قرار دارد، کمی آرام‌تر و منطقی‌تر حرکت کنیم.

احتمال تسریع بازگشت

حسن حسین‌نیا، تحلیلگر بازار سرمایه نیز در تحلیل روند معاملات روز‌های اخیر گفت: بازار سهام هفته اخیر را متاثر از تنش‌های نظامی منطقه‌ای پیش‌برد، افزایش ریسک‌های سیستماتیک منجر به خروج نسبتا سنگین نقدینگی اشخاص حقیقی از سهام شد و البته روند افت سنگین سهام با کاهش دامنه‌نوسان معاملات توسط سازمان بورس، محدود شد، ولی همچنان نگرانی‌های فعالان بورس از احتمال افزایش تنش‌ها در منطقه منجر به برتری فروشندگان شده‌است.

وی ادامه‌داد: روز سه‌شنبه مدت زمان اجرایی مصوبه کاهش دامنه‌نوسان سهام به پایان رسید ولی انتظار می‌رود سازمان بورس نسبت به اتخاذ تصمیم مقتضی با شرایط اقدام کند. در صورت کاهش تب و تاب تنش‌های نظامی و در عین‌حال عزم دولت و سیاستگذار پولی و اقتصادی برای ارائه مشوق‌های واقعی می‌توان انتظار داشت که بازگشت سهام به وضعیت هفته‌های قبل تسریع شود.

حسین‌نیا خاطرنشان کرد: نتایج نشست وزیر صمت با شورای‌رقابت در حوزه خودرو و احتمال تغییر در نرخ ارز نیمایی با توجه به شنیده‌ها و شایعات روز‌های اخیر در صورت ارائه تصویر بهتر از آینده می‌تواند منجر به بهبود وضعیت بازار و اقبال بیشتر به سهام شود.

دیگر خبرها

  • طلا تغییر فاز داد؛ سکه سرگردان میان تنش‌ها
  •  سیگنال بازارهای جهانی به دلار تهران
  • ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر
  • تخلیه التهاب بازار ارز و طلا و تداوم کاهش قیمت‌ها
  • آرامش بازار ارز بعد از عملیات مقتدرانه «وعده صادق»
  • قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
  • بورس در پی جبران سریع
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۸۳ دلار و ۱۴ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
  • عربستانی‌ها آینده دخیا را نجات می‌دهند