Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-27@23:43:45 GMT

بازگشت پیکر شهدای در کنسول گری مزارشریف به ایران

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۰۰۶۰

‍‍‍‍‍‍

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 کیفیت 284 در جریان جنگ داخلی میان طالبان و نیروهای مقاومت اسلامی در افغانستان، ایران از نیروهای مقاومت افغانستان به رهبری برهان‌الدین ربانی و به فرماندهی احمد شاه مسعود در افغانستان حمایت می‌کرد و مزارشریف تبدیل به مرکز نیروهای مقاومت افغان شده بود. بعد از اشغال شهر توسط طالبان، صدها ازبک، تاجیک و هزاره کشته شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هزاره‌ها که یک قوم شیعه و فارسی زبان در افغانستان هستند عمدتاً به دلیل گرایش‌های شیعی در پی جستجوهای خانه به خانه به قتل رسیدند. در روز 17 مرداد 1377، طالبان کنسول گری ایران را که بنابر تاکید مقامات وقت وزارت خارجه –کمال خرازی وزیر وقت و علاالدین بروجردی معاون- تخلیه نشده بود، اشغال کردند و دیپلمات‌های ایرانی را اعدام کردند. در این میان یکی از دیپلمات‌های ایرانی زنده بازگشت که درباره بازگشتش حرف و حدیث‌های فراوانی بود و در نهایت بر اساس روایت او، یک فیلم سینمایی ساخته شد. در سال‌های اخیر تلاش‌هایی برای تبرئه طالبان از این جنایت و انتصاب آن به لشکر صحابه پاکستان بدون ارائه مستندات توسط اشخاص نزدیک به طالبان از جمله یکی از مستندسازان مرتبط با طالبان صورت پذیرفته است. طالبان در آن زمان برای عدم درگیری نظامی ایران، پیکر اغلب دیپلمات‌ها که دفن شده بودند را تحویل ایران دارد. ناصر ریگی، محمدناصر ناصری، نورالله نوروزی، رشید پاریاو فلاح، مجید نوری نیارکی (پیکرش پیدا نشد)، کریم حیدریان، محمدعلی قیاسی، حیدرعلی باقری و محمود صارمی ترکیب این گروه شهید را تشکیل می‌دادند. تصاویری که می‌بینید از مراسم ورود پیکرها به ایران در 23 شهریور 1377 است که با حضور مقام ارشد کشور از جمله گلپایگانی رئیس دفتر رهبر انقلاب و رئیس جمهور وقت برگزار شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: وقایع اتفاقیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۰۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در دیدار نماینده ویژه و سفیر ایران در افغانستان گفت رسیدن آب به سیستان به حل مشکلات مردم دو کشور کمک می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در دیدار با «حسن کاظمی قمی» نماینده ویژه و سفیر ایران پیرامون تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری و ترانزیتی و همکاری‌های دوجانبه بحث و گفتگو کرد.

در این دیدار وزیر آب و انرژی، وزیر کشاورزی، آبیاری و دامداری، وزیر اطلاعات و فرهنگ و سفیر حکومت طالبان در تهران نیز حضور داشتند.

ملا برادر با مثبت خواندن روابط افغانستان و ایران و تأکید بر توسعه روابط گفت: امسال به فضل الهی سطح بارندگی بالا بوده که در نتیجه آن پس از چندین سال خشکسالی، آب دریای هلمند به نیمروز و به سیستان ایران رسیده است، این کمک خواهد کرد مشکلات بیشتر مردم هر دو کشور حل شود.

معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان در ادامه خواستار ایجاد تسهیلات بیشتر در ترانزیت تولیدات و محصولات افغانستان به کشورهای اروپایی از طریق ایران شد و این امر را گامی اساسی برای افزایش سطح ترانزیت و تجارت بین دو کشور دانست.

معاون نخست وزیر طالبان: سد «کجکی» پر از آب شده استاستانکزی: به حقابه ایران متعهدیم اما در حال حاضر به اندازه رفع نیاز افغانستان آب داریم

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط دفتر ملا برادر، کاظمی قمی نیز در این دیدار اظهار داشت ایران آماده همکاری با افغانستان برای حل مشکلات بانکی تجار، مبارزه مشترک برای محفاظت از محیط زیست، به‌روزرسانی بخش کشاورزی و همچنین افزایش سطح تجارت و ترانزیت افغانستان از طریق ایران است.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • دیپلمات افغان: جهان به سمت تعامل با کابل پیش می‌رود
  • بازگشت مرزبانان ایرانی از افغانستان
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای ۶ مرزبان در مرز افغانستان
  • علت انتقال ۶ نیروی مرزبانی به خاک افغانستان چه بود؟
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • رایزنی معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان با کاظمی قمی
  • بازگشت ستارگان خاک به آغوش دیارشان
  • به صورت گسترده در جهان پذیرفته شده ایم