Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-18@16:10:04 GMT

۹۷ درصد خراسان شمالی گرفتار خشکسالی است

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۰۱۱۶

۹۷ درصد خراسان شمالی گرفتار خشکسالی است

به گزارش خبرگزاری مهر، مجید بیجندی با اشاره به وضعیت بارش ها و خشکسالی و پیش بینی های کوتاه مدت و بلند مدت فصلی در خراسان شمالی اظهار کرد: میانگین بارش خراسان شمالی در فصل پاییز در بخش های شرقی و مرکزی استان بیش از محدوده نرمال پیش بینی می شود.

بیجندی افزود: انتظار می رود بیشترین افزایش بارش در مهرماه و آبان ماه امسال بویژه در شرق خراسان شمالی رخ دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اعلام کرد: میانگین دمای فصل پاییز خراسان شمالی ۰.۵ تا ۱ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی بیان کرد: در سال زراعی ۹۷-۹۶، میانگین بارندگی استان ۱۶۱.۱ میلی متر بوده که در مقایسه با آمار بلند مدت استان، ۳۰.۲ درصد کاهش را نشان می دهد.

بیجندی تصریح کرد: میزان بارندگی تمام شهرستان های خراسان شمالی نسبت به آمار بلند مدت روند کاهش را نشان می دهد که بیشترین میزان کاهش مربوط به شهرستان مانه و سملقان به میزان ۴۹.۲ درصد است.

وی ادامه داد: میانگین دمای خراسان شمالی در سال ۹۷-۹۶، ۱۵.۴ درجه سانتیگراد بوده که در مقایسه با آمار بلند مدت استان، ۱.۱ درجه سانتیگراد افزایش را نشان می دهد که این روند افزایشی در تمام شهرستان های خراسان شمالی مشاهده می شود.

وی با بیان اینکه شاخص خشکسالی SPEI برای سال زراعی ۹۷-۹۶ وضعیت بسیار نامطلوبی را برای گستره خراسان شمالی نشان می دهد، گفت: کل مساحت استان، به ترتیب ۸۷ درصد و ۱۱.۵ درصد درگیر خشکسالی بسیار شدید و خشکسالی شدید است و تنها در کمتر از ۳ درصد مساحت استان وضعیت در سطح نرمال قرار دارد.

مدیر کل هواشناسی خراسان شمالی اظهار کرد: بنابراین ۹۷ درصد از گستره استان دچار انواع مختلف خشکسالی بوده است.

کد خبر 4437655

منبع: مهر

کلیدواژه: خشکسالی هواشناسی خراسان شمالی اربعین ۹۷ اربعین 97 اربعین حسینی بوشهر گرگان مرز مهران کرمانشاه مشهد یاسوج شهرکرد شیراز خرم آباد خطبه های نماز جمعه خبرگزاری مهر سنندج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۰۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند

حسینی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه آب و هواشناسی خراسان جنوبی در برنامه میز خبر صدا و سیمای استان گفت: بارندگی‌های چند روز پیش در استان مربوط به موج سوم است که از جنوب استان وارد شد و به تبع آن میزان بارندگی در جنوب نسبت به شمال استان بیشتر بود.

او افزود: معمولا بهار در استان ۱۵ تا ۲۰ روزه بود، اما امسال بهار طولانی‌تری داشتیم که این یک انحراف از میانگین بلند مدت است و در روز‌های پایانی آن هستیم.

حسینی بیان کرد: شرایط کره زمین امسال به صورتی بود که زمستان در استان از اسفند شروع شد و شرایط زمستانه تقریباً در حال اتمام است؛ یعنی دوره زمستانه وارد بهار شده و به جای سه ماه به یک ماه و نیم کاهش پیدا کرده و اگر در سال‌های متوالی این وضعیت ادامه پیدا کند حتی امکان این وجود دارد که فصل‌ها عوض شود یعنی شرایط زمستان به طور کامل در بهار اتفاق افتد.

بیشتر بخوانید

 مدیران استان به جای رقابت به وحدت استانی فکر کنند

کارشناس حوزه آب و هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۵، ۲ درجه به دمای استان اضافه شود و این بارندگی‌های اخیر به لحاظ زمانی دو ماه قبل باید اتفاق می‌افتد ولی به دلیل گرمای تابستان پارسال، به بهار امسال موکول شد.

او عنوان کرد: به طور کلی در میزان بارندگی افزایش نداشتیم و این میزان بارش در روند خشکسالی استان تأثیر نخواهد داشت، زیرا به طور مثال در بیرجند در ۳۰ سال گذشته ۲۱ سال خشکسالی داشتیم و باید در سال‌های آینده شرایط بارندگی به نحوی باشد که بتوانیم بگوییم به دوره ایستایی رسیده‌ایم؛ در صورتی که شرایط عادی، شرایط تَرسالی است.

حسینی تصریح کرد: با توجه به شرایط خشکسالی استان، هر یک قطره بارندگی اهمیت زیادی دارد بنابراین از شهرداری می‌خواهیم که طرح سد‌های بتنی یا انحرافی را بیشتر کنند تا بارندگی پشت سد‌ها و رسوب‌ها جمع شود و آب هدر نرود؛ همچنین از آنجایی که میزان نفوذ آب در سطح شهر کم است و حجم قابل توجهی از آب بارندگی خارج می‌شود تقاضا داریم تا ۱۰۰ یا بند‌های خاکی در استان را در مناطق شهری افزایش دهند تا هم رطوبت هوا در بیشتر شود و هم میزان ذخیره آب افزایش یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • بارندگی‌های اخیر، خشکسالی خراسان جنوبی را جبران نمی‌کند
  • ۷۵ درصد از حجم مخازن سدهای خراسان شمالی خالی است
  • افزایش ۲۱ درصدی دستگیری متهمان مواد مخدر در خراسان شمالی
  • ۶۳ درصد از اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شده است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای این استان خالی است
  • ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی جهادکشاورزی در کشور به مسکن اختصاص یافت
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است
  • ۷۷ درصد حجم سدهای استان خراسان شمالی خالی است + فیلم
  • ۶۳ درصد اعتبارات جهاد کشاورزی خراسان شمالی جذب شد
  • ۷۰ درصد ظرفیت سدهای خراسان شمالی خالی است