Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانش‌آموزان ریگانی استان کرمان موفق به تولید نانوساختارهای آنتی‌باکتریایی از هسته خرما شدند که از آن می‌توان در حوزه‌های پزشکی بهره برد.

فاطمه‌دری‌نژاد از محققان این طرح در گفت‌وگو با ایسنا، تولید نانو ساختار آنتی باکتریال با کارایی بالا با استفاده از ضایعات خرما را عنوان این تحقیق نام برد و گفت: در حال حاضر استفاده از نانوذراتی چون نقره، طلا و روی به دلیل دارا بودن خاصیت آنتی باکتریایی مورد توجه قرار گرفته است، در حالی که این نانو ذرات به دلیل آنکه حاوی فلزات سنگین است، اثرات مخربی بر کبد و کلیه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اثرات سو این نانوذرات بر محیط زیست، خاطر نشان کرد: برای رفع این معضل اقدام به تولید نانوساختارهای آنتی باکتریایی با استفاده از هسته خرما کردیم.

این محقق در خصوص دلایل کاربرد استفاده از هسته خرما برای تولید این ذرات توضیح داد: مطالعات ما نشان داد که هسته خرما حاوی مقادیر زیادی عناصری چون مس، روی، پتاسیم و منیزیم است و به دلیل حضور روی، هسته خرما را به ماده‌ای با خاصیت آنتی‌باکتریایی تبدیل کرده است.

دری‌نژاد یادآور شد: نتایج مطالعات ما نشان داد که کاربرد نانو ذرات بر پایه هسته خرما موجب کاهش رشد 16 درصدی باکتری‌ها شده است.

ریحانه بامری از دیگر محققان این طرح با تاکید بر اینکه در این طرح با استفاده از روش‌ دوستدار محیط زیست موفق به ساخت این ذرات نانو ساختار شدیم، اضافه کرد: این نانو ذرات بر خلاف نانو ساختارهای بر پایه مواد شیمیایی اثرات منفی بر روی بدن و محیط زیست ندارند.

وی تولید نانو ساختارهای پودری آنتی باکتری را از دستاوردهای این مطالعات عنوان کرد و گفت: از نانو ساختارهای تولید شده می‌توان در حوزه‌های پزشکی و زیست محیطی استفاده کرد.

این طرح از سوی فاطمه دری‌نژاد و ریحانه بامری و با راهنمایی نجمه سالارپور اجرایی شده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام دانش آموز منطقه کرمان نانو ذرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۰۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاک‌سازی جاده روستای کوه سفید به همت جمعی از دانش آموزان قمی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، به مناسبت هفته زمین پاک، جمعی از دانش آموزان مدرسه معصومیه منطقه شش، با شرکت در پویش پاکسازی محدوده شهری از زباله های پلاستیکی، ورودی جاده روستای کوه سفید را از زباله ها پاک‌سازی کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تولید روزانه بیش از 170 تن زباله در مهاباد
  • بازارچه‌ای برای آموزش اشتغال به دانش آموزان متوسطه در رشت
  • شناسایی بیماری‌های عفونی با نانوکامپوزیت آراسته به طلا
  • جشن عبادت وبندگی ۲۲۰ دانش آموز بادرودی
  • افتتاح نمایشگاه هنرهای دستی دانش آموزان در فریمان
  • جزئیات ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید
  • پاک‌سازی جاده روستای کوه سفید به همت جمعی از دانش آموزان قمی
  • هشدار جدی/ اگر این 7 غذا را دوباره گرم کنید و مصرف کنید مرگ آور خواهد بود
  • رویداد کارآفرینی دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد
  • حضور ایران در کمیته فناوری نانو سازمان بین المللی استانداردسازی