خنثی بودن تئاتر دفاع مقدس به واسطه نگاه زمانمند/ خلق اثر صرفاً بیانگر زمان مناسب اجرا نیست
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۰۴۴۷
به گزارش خبرگزاری تقریب، آرمان طیران، عضو هیئت بازبین شانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: آثار نمایشی ارائه شده در این دوره از جشنواره از حیث داشتن طرح نمایشی و روایت قصه، آثار قابل قبولی بودند که قطعاً در مواجهه با مخاطب خود اغلب موجب سردرگمی و بلاتکلیفی آنها در مورد منطق روایی نمیشوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: با این حال باید به یک نکته اساسی در تولید و ارائه اینگونه آثار به عنوان یک آسیب کلی در آنها اشاره کرد و آن اینکه وقتی در برگزاری یک رویدادی وقفهای حاصل میشود و مثلاً جشنواره «تئاتر مقاومت» که قرار است به شکل دوسالانه برگزار شود و البته همین وقفه زمانی نیز بسیار زیاد است، بنا بر تصمیم برگزارکنندگان، ۳ سال مسکوت میماند، آن زمان است که تولیدکنندگان و فعالان این عرصه هم در بعد نویسندگی و هم کارگردانی از موضوع دور مانده و لذا با از سرگیری جریان در قالب نمایشنامهنویسی و کارگردانی با آثاری اجرا شده بر روی صحنه روبرو میشویم که نسبتی مستقیم و مؤثر با جریان دفاع مقدس ندارند.
این مدرس و کارگردان تئاتر تصریح کرد: نتیجه چنین شکل پرداختی یعنی رویکردی همهجانبه به تولید آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس مثلاً در آستانه برگزاری جشنواره «تئاتر مقاومت» و پس از آن رها شدن این عرصه به حال خود و توقف چرخه تولید تا فرا رسیدن موسم جشنوارهای دیگر در دورهای آتی سبب میشود تا در اغلب آثار به نگارش درآمده با وجود قوت در روابط علت و معلولی، اما تنها در فصلهای پایانی رنگی و شتکی از ارتباط معنایی و مضمونی این آثار را با موضوع دفاع مقدس شاهد باشیم.
طیران افزود: چنین پرداخت سطحی به موضوع دفاع مقدس در عرصه هنرهای نمایشی و عدم نفوذ به لایههای آن موجب میشود تا استخدام کلمات و واژگان و جنس روابط و شخصیتهای به کار گرفته شده در روایت یک نمایش در این ژانر، تاریخ مصرف پیدا کرده و لذا تولید آنها به منظور اجرا در برههای دیگر از زمان با توجه به اقتضائات زمان، شکلی خنثی را به خود پیدا کرده و جریانساز نباشد.
وی ادامه داد: بخشی از این بیتأثیر بودن تئاتر دفاع مقدس به خودسانسوری نویسنده و کارگردانان نمایشهایی در این ژانر مربوط میشود، آنجا که به فرض وجود پسوند مقدس و اطلاق آن به این نوع تولیدات نمایشی، اثر نمایشی در عین قابلیت برای شکوفایی، در زمانی که انتظار میرود عمیق تر به موضوع بپردازد بنا به ملاحظاتی گذرا و سطحی از کنار بسیاری از پدیدههای به وجود آمده در جریان روایت نمایشی عبور کرده و البته نوع نگرش مدیران نیز به این حوزه برپایه سیاست کج دار و مریز اتفاق میافتد که تأثیر مضاعف بر خنثی نمودن جریان نمایشهای دفاع مقدسی را موجب خواهد شد.
این کارشناس و عضو هیئت بازبین جشنواره «تئاتر مقاومت» تأکید کرد: نکته دیگری که باید به آن اذعان کرد اینکه جشنواره «تئاتر مقاومت» به عنوان تنها رویداد جریانساز تئاتر انقلاب و دفاع مقدس صرفنظر از برگزاری دوسالانه و تبعات منفی که به آن اشاره شد، از نظر ساختار اجرایی و سطح کیفی برگزاری بضاعت بسیار کمی دارد و همچون بسیاری از جشنوارهها و رویدادهای نمایشی موضوعی که به شکل جنبی و در حاشیه برگزار میشوند از توان مناسبی در جذب فعالان خبره نمایشی برخوردار نیست و نتیجه اینکه اغلب اثار ارائه شده به این جشنواره از عمق لازمی در زمینه روایت نمایشی خود برخوردار نیستند، نه به آئین مشخصی اشاره میکنند نه شخصیت گیرایی در آنها وجود دارد و شاهدیم که اغلب روایتی گذرا و سطحی را به صرف حضور در جشنواره که حتی به لحاظ بودجه نیز چشمگیر نیست، دارا هستند.
طیران با اشاره به اینکه در عرصه تئاتر مقاومت و دفاع مقدس بیش از هر زمان دیگری نیاز به خلق درامهای بزرگ از سوی نویسندگان و کارگردانان خبره این ژانر داریم، ادامه داد: مدتهاست که به جهت تضعیف اعتبار جشنواره «تئاتر مقاومت» شاهد حضور و تردد چهرههای نامآشنای تئاتر مقاومت در این جشنواره نیستیم و حتی با قبول این نکته که جشنواره به سمت جوانگرایی متمایل شده است و باید میدان را به نسل جوان تئاتر به منظور ترویج فرهنگ مقاومت در نسلهای پیشروی انقلاب خالی کرد اما این قشر از فعالان تئاتری نیز مبنای خلق آثارشان را متون فاخر نمایشی با موضوع دفاع مقدس قرار نمیدهند.
وی در پایان گفت: خلق متن نمایشی در حوزه تئاتر مقاومت به منزله آن نیست که بلافاصله باید این متن را به جهت عرضه در پیشگاه مخاطب تبدیل به اثری قابل اجرا بر روی صحنه کرد چرا که ممکن است پذیرش متن نمایشی ارائه شده به واسطه پرداختن به موضوع حساسیتبرانگیز در برههای از زمان ممکن نباشد اما به جهت تولید و اجرای نمایش آن در همان زمان، هم قابلیتهای متن نمایشی و هم ویژگیهای سبک اجرایی آن نادیده گرفته شود؛ نمونه بارز این اتفاق تولید نمایش«ترن» به نویسندگی حمیدرضا آذرنگ و کارگردانی نیما دهقان بود که با وجود همه قابلیتهای این اثر نمایشی، درگیر حواشی شد و اجرای آن متوقف ماند در حالیکه اگر این اثر بعدها تولید میشد بدون بروز هیچ مشکلی میتوانست به اجرا درآمده و از سوی مخاطبان نیز به راحتی مورد قبول واقع شود.
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رقابت ۱۴ گروه در جشنواره تئاتر بچههای مسجد/ جایزه ویژه فرجالله سلحشور اعطا میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی و سید مصطفی موتورچی دبیر پانزدهمین دوره جشنواره در حوزه هنری برگزار می شود.
پانزدهمین جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچههای مسجد با شرکت 14 گروه از هنرمندان عرصه تئاتر در مساجد سراسر کشور قرار است از 18 تا 21 اردیبهشت ماه در شهرستان بافق استان یزد برگزار شود.
کوروش زارعی در ابتدای نشست عنوان کرد: شعار این دوره جشنواره پانزدهم «خانه هنرم مسجدم» است. سه سال جشنواره برای ایجاد زیرساخت ها و چشم اندازهای درست تعطیل شد اما بعدش دومرتبه به اجرا رسید. پس از در تولید بچه های مسجد در استان ها تحت عنوان تئاتر محرابیان، حال احساس میکنیم به رشد مناسب رسیدند.
وی در ادامه افزود: تئاتری ها حال به زایایی رسیده و می توانند وارد عرصه های جدی شوند. پس از کارگاه سال قبل مشهد، قرار است خروجی ها امسال به اجرا رسیده و در رویدادهای تئاتر کشور حضور یابند. تئاتری های اجرایی امسال خروجی هشتصد گروه نمایشی ما هستند و ما تلاش داریم کارها را به روستاها هم برسانیم. تئاتر بچه های مسجد باید در چهار گوشه ایران شکل بگیرد تا ما بتوانیم استعدادها حتی در مرزهای ایران را کشف و هدایت کنیم.
مصطفی موتورچی دبیر جشنواره نیز در صحبت هایی با اشاره به عدم انتشار فراخوان برای این دوره گفت: از بین کارهای رسیده چهارده اثر نهایی شده و به اجرا در خواهد آمد. در کنار کار تولید اثر ،سلسله کارگاه هم داشتیم که نزدیک به هشتصد مربی و گروه بودند و اینها نمایشنامه هایی آماده و در مساجد اجرا کردند و بااین هدف سه دوره جشنواره نمایشنامه نویسی گلدسته ها را داشتیم که برگزیده های آنها به این جشنواره رسید.
وی در ادامه گفت: داوران اعظم بروجردی، الهام چرخنده و وفا طرفه هستند.
زارعی همچنین درباره اهمیت گروه محوری در جشنواره افزود: جوایز هم گروه محوری از اول تا سوم اعطا می شود. یکی از جوایز ویژه ما جایزه ویژه فرج الله سلحشور به نام این عزیز تئاتری مسجدی خواهد بود است.
زارعی در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره جایزه سلحشور گفت: این جایزه به گروه برتر تقدیم خواهد شد یک گروه کاملا مسجدی که در آموزش ها حضور داشتند و مسائل اخلاقی را هم رعایت کرده و به معنای واقعی یک گروه هستند.
وی در ادامه افزود: امسال چهارمین دوره مسابقه نمایشنامه نویسی گلدسته ها را خواهیم داشت.
زارعی درباره تک جنسیتی بودن اجراها گفت: بخاطر این مسائل کارهایی تولید شد و داوران خانم هستند که راحت کارها اجرا شود و اینبار ما ساختار شکنی کرده و از سه خانم با تحصیلات و تجربه برای داوری استفاده کردیم.
زارعی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا اظهار داشت: افتتاحیه در کنار مزار شهدای گمنام شهر بافق خواهیم داشت و اجراها هم در امامزاده عبدالله خواهد بود، هرگروه بعد اجرای داوری سه اجرا در مساجد بافق و یزد خواهند داشت ، مساجد یزد و امامزاده ها شاهد اجراها خواهند بود.
مورتورچی افزود: در طول جشنواره برای بچه های انجمن نمایش بافق دو کارگاه طراحی کردیم و انجا کارگاه نمایشنامه نویسی و دوره کارگردانی برگزار می کنیم.
موتورچی درباره جوایز نیز در پاسخ به آنا گفت: ما پنج جایزه گروه خواهیم داشت.بازیگری خانم و آقا هفت نفر تقدیر بدون رتبه خواهند بود. دو بزرگداشت و جایزه سلحشور نیز خواهیم داشت.سیصد میلیون جایزه خواهیم داشت و بیشترین جایزه هم فرج الله سلحشور بیست میلیون و پنج گروه برگزیده هر کدام ده میلیون خواهد بود.
انتهای پیام/