Web Analytics Made Easy - Statcounter

ترامپ مدعی شد: او به چشم شخصی دیده شده است که می‌تواند اوضاع را تحت کنترل داشته باشد. منظورم البته به روشی مثبت است. آفتاب‌‌نیوز : رئیس‌جمهور آمریکا استدلال می‌کند که روابط ایالات متحده با پادشاهی سعودی برای اهداف سیاسی دولتش در خاورمیانه کلیدی است.
 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا شامگاه شنبه از موضعش مبنی بر اینکه داستان‌سرایی عربستان درباره قتل جمال خاشقجی داخل کنسولگری آنها در ترکیه معتبر است کوتاه آمد اما هنوز هم اعتماد بسیاری به محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دارد و تاکید می‌کند روابط ایالات متحده با ریاض برای دستیابی به اهداف سیاسی دولتش در خاورمیانه ضروری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست درباره داستان‌سرایی متفاوت سعودی‌ها از قتل خاشقجی گفت: بدیهی است که نیرنگ و دروغ وجود دارد. داستان‌های آنها همه جا هست.
دونالد ترامپ نه تنها خواستار عزل محمد بن سلمان نشد، بلکه در عوض رهبری او را ستود و این شاهزاده جوان را "شخصی قوی" توصیف کرد که "کنترل بسیار خوبی" دارد.
رئیس‌جمهوری آمریکا حین این مصاحبه ۲۰ دقیقه‌ای مکررا به اهمیت مناسبات اقتصادی میان واشنگتن – ریاض و نقش محمد بن سلمان در این رهبری اشاره داشت.
ترامپ مدعی شد: او به چشم شخصی دیده شده است که می‌تواند اوضاع را تحت کنترل داشته باشد. منظورم البته به روشی مثبت است.
رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: رهبر دیگری را به عنوان جانشین این شاهزاده ۳۳ ساله ترجیح نمی‌دهد زیرا او درباره دیگران مطالبی خوانده است و محمد بن سلمان "به مراتب و از هر نظر که بگویید قوی‌ترین شخص" است و "او براستی به کشورش عشق می‌ورزد."
ترامپ اشاره‌ای نکرد که آیا تمایلی به تحریم سعودی‌ها دارد یا چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد. او گفت حرف زدن در این رابطه زود است.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین حین این مصاحبه به دفعات گفت که "هیچ‌کس" در دولتش به او نگفته است که محمد بن سلمان مقصر بوده است.
دونالد ترامپ گفت، نواری که از حمله داخل کنسولگری ریاض در استانبول وجود دارد، نه دیده و نه شنیده است و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا هم همینطور. او گفت: من تماما درباره این ویدیوها یا این نوارها شنیده‌ام. هیچ‌کس زودتر از من به آن دسترسی پیدا نمی‌کند. هیچ‌کس قادر به نمایش آن نبوده است.
واشنگتن پست در گزارشی به نقل از منابع مطلع اعلام کرد، مقام‌های سیا فایلی صوتی را شنیده‌اند که به گفته مقام‌های ترکیه ثابت می‌کند این روزنامه‌نگار سرشناس درون ساختمان کنسولگری کشته و توسط تیمی از عوامل سعودی مثله شده است. ترامپ در این مصاحبه گفت، هنوز مدرکی به دستش نرسیده است که ثابت کند محمد بن سلمان از قبل اطلاع داشته که خاشقجی قرار است کشته شود یا دستور آن را داده باشد.
ترامپ گفت: "هیچ‌کسی به من نگفته است که او مسؤول است. هیچ‌کس به من نگفته است که او مسؤول نیست. ما هنوز به آن نقطه نرسیده‌ایم. من هیچ‌کدام از اینها را نشنیده‌ام."
او با بازگویی داستان‌سرایی سعودی‌ها از این حادثه دلخراش گفت: این احتمال وجود دارد که او بعدا متوجه این قضیه شده باشد. احتمال دارد اتفاقی درون این ساختمان به شکل بدی رخ داده باشد. احتمال دارد او آن زمان فهمیده باشد. شاید او می‌دانسته که آنها قرار است او را به عربستان بازگردانند.
او بارها از روش سیاست عملگرایانه درباره خاورمیانه سخن گفت، عربستان سعودی را برای خرید سلاح از ایالات متحده ستود و بر اهمیت بهای نفت و لطمه زدن به ایران تاکید کرد.
او افزود: "ما هیچ‌کس دیگری را در آنجا نداریم تا از اسرائیل حفاظت کنیم."
ترامپ ادامه داد: بسیار عالی می‌شود که او مسؤول نبوده باشد. معتقدم که این کشور متحد بسیار مهمی برای ماست. خصوصا وقتی شما ایران را دارید که کارهای بسیار بدی در جهان می‌کند، این وزنه تعادل خوبی برای جهان است. آنها تا جایی که می‌توانند کارهای شرورانه انجام می‌دهند. آنها احتمالا به این شرایطی که می‌بینند می‌خندند.
در همین حال ترامپ تاکید کرد: اگر ایالات متحده به عربستان سلاح نفروشد، چین و روسیه از آن سود می‌برند.
او بار دیگر گفت که سعودی‌ها قصد دارند ۱۱۰ میلیارد دلار تجهیزات نظامی خریداری کنند اما اکثر این توافق‌ها هنوز محقق نشده‌اند و برخی از تحلیلگران میزان کلی این فروش را خیالی می‌دانند.
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین از سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی دفاع کرد و گفت "او در این رابطه بی‌اطلاع است."
او همچنین درباره شایعاتی که درباره وضعیت جسمانی ملک سلمان به گوش می‌رسد، گفت: دو روز پیش با او صحبت کردم. او خیلی هوشیار بود و او مرد خردمندی است.
ترامپ همچنین درباره روابط نزدیک دامادش جارد کوشنر با محمد بن سلمان گفت. مقام‌های کاخ سفید می‌گویند او از دست دامادش ناراضی است اما ترامپ در مصاحبه با واشنگتن پست اندکی از او حمایت کرد و گفت: او با عربستان داد و ستد ندارد. آنها دو جوان هستند. جارد اصلا او را خوب نمی‌شناسد. آنها جوان و هم سن و سال هستند. همین. فکر می‌کنم همدیگر را دوست داشته باشند. جارد کارش را خیلی خوب انجام می‌دهد. فکر می‌کنم با اسرائیل صلح خواهد کرد اما خب شکست‌های زیادی هم وجود دارند. این عقب‌گردی برای روند صلح است.
منبع: ایسنا کد خبر: ۵۵۲۲۵۹ تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶

منبع: آفتاب

کلیدواژه: ترامپ عربستان اسرائیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۰۹۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد

یک رسانه عبری زبان ادعا کرد، پیشرفت ملموسی در روند سازش بین ریاض و تل‌آویو به ثبت رسیده، این در حالی است که یک رسانه دیگر تاکید کرد، اکنون توپ در زمین عربستان است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، شبکه 12 در گزارشی اعلام کرد، همه نگاه‌ها متوجه ریاض است و امیدواری محتاطانه‌ای را در مورد شکل گیری پیشرفت جدیدی در این روند می‌توان ملاحظه کرد.

سابیر لیبکین نویسنده این گزارش در مقدمه آن آورده است: آیا سازشی در پیش است؟ محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به شکل جداگانه‌ای با بلینکن و ابو مازن به گفتگو پرداخته است، در سایه مذاکرات انجام گرفته در رابطه با توافق مبادله اسرا، دولت بایدن فشارهایی را برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی وارد می‌کند، یک منبع نزدیک به دربار عربستان در گفتگویی با شبکه 12 اعلام کرد نیازمند تضمین‌‌هایی برای فراهم شدن زمینه تشکیل دولت فلسطینی هستیم.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقل از منبع آگاه در دربار عربستان که در گفتگویی اختصاصی با این شبکه تلویزیونی شرکت کرده افزود:

امیدواری محتاطانه‌ای در رابطه با پیشرفت مذاکرات سازش وجود دارد، در این رابطه شاهد پیشرفت جدیدی هستیم.امروز ما نیازمند تضمین‌‌هایی از اسرائیل هستیم که راه برای شکل گیری دولت فلسطینی فراهم شود، این دولت باید در مرزهای 1967 تشکیل و شهرک‌های این منطقه تخلیه گردند، این یک پیش شرط ضروری است.ما در حال حاضر برای امضای توافقنامه پیمان دفاعی مشترک بین واشنگتن و ریاض تلاش می‌کنیم.ما تمام تلاش خود را به کار بستیم، همان طور که خوبی یهودیان را می‌خواهیم برای فلسطینیان هم خوبی می‌خواهیم، عدالت پایه و اساس حل منازعات بین همسایگان نزدیک است.

در بخش دیگری از این گزارش خبرنگار شبکه 12 تاکید کرد: در سایه جنگ دایر در غزه و مذاکرات مربوط به آزادی اسرا، طرف‌های مختلف تلاش می‌کنند تا از فرصت به دست آمده استفاده کرده و زمینه دستیابی به توافق فراگیری را فراهم کنند، توافقی که می‌تواند منجر به آتش بس در غزه شده اما در عین حال در برگیرنده توافقی برای تحقق صلح باشد که نه تنها پیشرفتی در مسئله فلسطینی به وجود آورد بلکه زمینه افزایش نفوذ عربستان را در روز بعد از پایان جنگ در این منطقه فراهم سازد.

با این حال سمدار بری خبرنگار و تحلیل‌گر روزنامه یدیعوت آحرانوت معتقد است که در حال حاضر توپ در زمین عربستان است.

او در گزارش خود در این رسانه عبری زبان نوشت: تماس‌های مربوط به سازش بین اسرائیل و عربستان که بعد از 7 اکتبر متوقف شد، با کمک و تلاش وزیر خارجه آمریکا که دیروز به ریاض سفر کرده بود، از سر گرفته شده است، این بار توافق دایره‌ای شکل است، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم می‌کند، در مقابل عربستان سعودی روند سازش را از سر می‌گیرد، و در همین حال فشار بلینکن بر حماس برای پذیرش توافق پیشنهاد مصر برای مبادله اسرا نیز افزایش پیدا می‌کند.

به اعتراف این رسانه عبری زبان، عملیات 7 اکتبر حماس، باعث شد تا تمامی تلاش‌های صورت گرفته برای سازش بین عربستان سعودی و اسرائیل متوقف شود.

به زعم خبرنگار این رسانه،  عربستان سعودی هم همانند اسرائیل، مصر و اردن از حماس و گروه اخوان المسلمین متنفر است.

او همچنین فاش کرد، طی هفت ماه گذشته از جنگ، ارتباط بین ریاض و تل‌آویو به شکل به شدت محدودی حفظ شد، این کار از طریق نمایندگان عربستان در ایالات متحده و اروپا انجام گرفته است و در عین حال ریاض به دقت و وسواس شانس بنیامین نتانیاهو برای بقا در قدرت را سبک و سنگین می‌کند، تا اینکه در هفته گذشته بود که سخنگویان سعودی اعلام کردند که حتی با وجود نتانیاهو هم روند برقراری روابط را به پیش خواهند برد.

گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزهمخالفت ولیعهد عربستان با کوچ اجباری فلسطینیاندیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزهجزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو

یدیعوت آحارانوت از پشت پرده نشست بلینکن با ولیعهد عربستان خبر داد: این بار توافق به شکل دایره وار خواهد بود، واشنگتن چتر امنیتی برای ریاض فراهم خواهد کرد و تسلیحات مورد نیاز این کشور را تامین می‌کند، همچنین توافقنامه همکاری اطلاعاتی علیه ایران نیز بین دو کشور به امضا خواهد رسید و در مقابل نیز عربستان سعودی برنامه سازش با اسرائیل را که در حال حاضر متوقف شده است را از سر خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • افشای گفت‌وگوهای مخفیانه عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه + جزئیات
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • گفت‌وگوهای پنهانی عربستان با اسرائیل در جریان جنگ غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • بن سلمان: مخالف آوارگی مردم غزه هستیم
  • تأکید بن سلمان بر مخالفت عربستان با کوچ اجباری مردم فلسطین
  • بن‌فرحان: تنها اسرائیل مخالف توقف جنگ غزه است
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!