Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:48:24 GMT

شام در راه بازگشت رونق اقتصادی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۱۷۲۶

شام در راه بازگشت رونق اقتصادی

تهران - ایرنا - شمار زیادی از شهروندان اردن در روزهای اخیر به دنبال انتشار خبر بازگشایی تنها گذرگاه مرزی این کشور با سوریه به نام 'جابر - نصیب' و از سرگیری فعالیت های آن، شادمانی خود را برای فراهم شدن زمینه های سفر به سوریه به روش های مختلف ابراز داشتند.

شهروندان استان ها و شهرهای مرزی اردن به ویژه 'الرمثا' و 'اربد' در جریان این شادمانی با شلیک تیر هوایی خوشحالی خود را از بازشدن دوباره گذرگاه مزبور پس از چند سال به خاطر حضور تروریست ها در این مناطق و بسته شدن آن ابراز داشتند و در اولین روزهای تعطیلات اردن، شماری از مردم این کشور با هجوم به سمت مرز سوریه با وسایل نقلیه شخصی وارد این کشور شده و در خیابان ها ، مراکز تفریحی و تجاری دمشق و دیگر شهرهای سوریه به گشت و گذر پرداختند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این معبر در بخش سوری با نام نصیب و در طرف اردن با نام جابر شناخته می شود و به همین خاطر از سمت اردن به نام گذرگاه جابر - نصیب و از سوی سوریه به گذرگاه نصیب - جابر شناخته می شود.
سوریه از اسفند ماه 1389 شاهد بحران ناشی از توطئه برخی کشورهای منطقه، آمریکا و رژیم صهیونیستی بود که به همین خاطر از روزهای اول بحران این گذرگاه ها ناامن و در ادامه با تشدید بحران به طور کلی بسته شد و اکنون پس از هفت سال باردیگر می رود که فعالیت گذرگاه های سوریه با توافق دولت های همسایه بازگشایی و فعالیت های آن شکل عادی به خود بگیرد.
سوریه با پنج کشور به ترتیب از شمال شامل ترکیه ، شرق عراق ، جنوب اردن ، فلسطین اشغالی و لبنان مرز مشترک دارد و در جریان بحران این کشور به غیر از گذرگاه مرزی با لبنان، تقریبا سایر گذرگاه های مرزی سوریه بسته بود.
بر اساس میزان مرز دو طرف و رفت و آمدهای انجام شده در آن آمار گذرگاه های مرزی سوریه با همسایه های خود نیز متفاوت است . برای مثال با توجه به گستردگی مرزهای سوریه با ترکیه دو گذرگاه مهم بین دو طرف شامل 'باب الهوا' و 'جرابلس' وجود دارد که به خاطر ناامن بودن مناطق شمالی سوریه و دخالت های ترکیه همچنان این دو معبر بسته است.
به طور کلی بازگشایی برخی گذرگاه های مرزی سوریه با کشورهای همسایه را باید در اولین قدم نشانه بازگشت آرامش و امنیت به سوریه ذکر کرد که موجب شده تا روند امور علاوه بر داخل این کشور در مرزها نیز رفته رفته شکل عادی به خود گرفته و نتایج و فواید سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی آن نیز به مرور ظهور و بروز یابد.
علاوه بر گذرگاه نصیب - جابر بین سوریه و اردن در هفته گذشته طی مراسمی گذرگاه مرزی بین سوریه و رژیم صهیونیستی نیز که تنها راه ارتباطی مناطق اشغالی سوریه با این کشور است ، با حضور مقام های سوری ، نیروهای حافظ صلح سازمان ملل و اهالی روستاهای اشغالی سوریه در اطراف 'بلندی های جولان' بازگشایی شد.
از این گذرگاه به صورت موردی و با هماهنگی های لازم و برای اموری مانند رفت و آمد دانشجویان، بیماران، انتقال محصولات کشاورزی سوری های مناطق اشغالی به سرزمین مادری استفاده می شود.
هفته گذشته نیز 'ابراهیم الجعفری' وزیر خارجه عراق با سفر به سوریه و دیدار با مقام های عالی رتبه این کشور از جمله 'بشار اسد' رییس جمهوری و 'ولید المعلم' همتای سوری خود در خصوص راه های توسعه و گسترش روابط دو جانبه ، افق های پیش رو در این زمینه و بازگشایی گذرگاه های مرزی بین دو طرف، گفت و گو کرد.
در همین حال چنین اقداماتی را باید به نوعی پیروزی سوریه به عنوان یکی از کشورهای مهم محور مقاومت در کنار ایران، لبنان و عراق بر بحران هشت ساله در این کشور به شمار آورد که موجب شده تا مسوولان این کشور اکنون به جای مدیریت بحران به دنبال رسیدگی به امور 'پسابحران' هستند تا به مرور اوضاع در این کشور شکل عادی به خود بگیرد و سوریه بار دیگر به عنوان یکی از کشورهای تاثیرگذار در جهان عرب و منطقه غرب آسیا در آن نقش آفرینی کند.
در همین حال این اقدامات را باید به نوعی تایید حاکمیت سوریه به دنبال بحران مزبور به شمار آورد که موجب شده تا بحران آفرینان دیروز، امروز با شرمندگی و پس از بر جا گذاشتن خسارات های عظیم مالی و جانی، به دنبال عادی سازی دوباره روابط خود با سوریه باشند.
بر اساس برخی گزارش ها، کشورهای حامی تروریست ها در جریان هشت سال بحران در این کشور 440 میلیارد دلار هزینه کرده اند.
'حسن مرهج' تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه غرب آسیا نیز اخیرا با انتشار مقاله ای در روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' نوشت: با بازگشایی قریب الوقوع گذرگاه های مرزی میان سوریه و کشورهای همسایه و پیروزی محور مقاومت شامل ایران، سوریه، عراق و لبنان شکستی دیگر برای آمریکا در منطقه رقم خواهد خورد.
وی افزود: بازگشایی گذرگاه های مرزی سوریه یک پیروزی بزرگ برای این کشور محسوب می شود و این پیام را به دنیا می دهد که سوریه با پایداری و مقاومت توانسته بار دیگر حاکمیت ملی خود را در تمام اراضی این کشور به دست آورد.
با چنین دستاوردهای اولیه ای در ارتباط با بازگشایی گذرگاه های مرزی بی دلیل نبود که رژیم صهیونیستی در تابستان امسال و در جریان آزادسازی مناطق جنوبی سوری از دست تروریست ها فشارهای زیادی را وارد می کرد تا به هر قیمتی که شده بتواند با سازماندهی جدید تروریست ها، اعطای سلاح های مدرن و حمایت های مالی و تسلیحاتی آنان را در مناطق جنوبی سوریه به منظور ناامن نشان دادن این مناطق حفظ کرده تا مانع از برخی دستاوردهای بعدی دمشق شود.
در همین حال باز شدن گذرگاه های مرزی سوریه به خصوص با اردن موجب می شود تا اقتصاد این کشور به خاطر ترانزیت کالا از طریق لبنان به اردن ، کشورهای حاشیه خلیج فارس و بالعکس رونق گرفته و همین رونق موجب می شود تا بخش های دیگر سوریه و دیگر کشورهای مرتبط با این صادرات و واردات باردیگر احیا شوند.
پیشتر گذرگاه نصیب – جابر به دلیل عبور کالاها و محصولات اردن، لبنان، سوریه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس فعال ترین گذرگاه های مرزی بین سوریه و اردن به شمار می رفت و با راه اندازی دوباره آن اردن می تواند سالانه 400 میلیون دلار از بابت رفت و آمد این کالاها و محصولات درآمد ترانزیتی و یا گمرکی داشته باشد و زمینه های شغلی زیادی نیز در این کشور ایجاد شود.
'عبدالباری عطوان' کارشناس سیاسی منطقه در این ارتباط معتقد است: اردن و لبنان از بازگشایی مرز اردن با سوریه بیشترین استفاده را می برند، اما اسرائیل بزرگ ترین بازنده است. زیرا تل آویو خواستار رفع محاصره سوریه نیست. بستن گذرگاه مرزی سوریه و اردن سبب می شود که کالاهای ترکیه ای و غربی به اردن و کشورهای حوزه خلیج فارس از طریق بندر 'حیفا' برسد و بازگشایی گذرگاه مرزی میان سوریه و اردن سبب محرومیت این بندر از درآمد سرشار می شود، زیرا عبور و مرور کالاها از سوریه کم هزینه تر است و بیشتر بازرگانان عرب و ترک با عادی سازی روابط اقتصادی با رژیم اشغالگر مخالف هستند.
گذرگاه های مرزی در سوریه به طور معمول دارای رونق اقتصادی خاص خود به خاطر صادرات و واردات کالا، وجود دفاتر مرتبط با آن، دفاتر بیمه، بانک ها و مراکز مالی، نیروهای نظامی، گمرک و نظایر آن است که در سال های گذشته به خاطر اشراف تروریست ها بر آنها چنین تحرکی وجود نداشت، ولی با بازگشایی دوباره این رونق شروع شده و ضمن آنکه موجب ایجاد اشتغال می شود ، زمینه بر طرف کردن ظواهر برخی اقدامات تروریستی مانند تخریب مسیرها ، مراکز نگهداری کالا ، ساختمان های موجود در اطراف آن را نیز فراهم می کند.
بدون شک با راه افتادن دوباره نقل و انتقال کالا و آغاز فعالیت های منطقه آزاد تجاری سوریه در نزدیک مرز اردن، بار دیگر ساکنان این مناطق و نزدیک آن شاهد فراهم شدن زمینه اشتغال نیروهای آماده کار در چنین محل هایی خواهند بود و همین امر زمینه را برای برخی تحولات اجتماعی مانند بازگشت آوارگان به خانه و کاشانه خود، رفت و آمد عادی خودروها به مناطق جنوبی سوریه و برقراری برخی سرویس های نقل و انتقال را فراهم می کند که قبل از بحران بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا در این مناطق وجود داشت.
پیش از آغاز بحران سوریه روزانه حدود 6 هزار و 300 دستگاه کامیون از هر طرف این گذرگاه عبور می کرد که چنین رفت و آمدهایی ایجاب می کند تا مراکز خدماتی نظیر تعمیرگاه ، رستوران ، مراکز بیمه و فروشگاه ها در دو طرف نیز فعال باشند تا بتوانند در صورت نیاز خدمات لازم را به رانندگان این وسایل و مسافران دیگر وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی ارایه کنند.
با توجه به تحولات اخیر در سوریه و این که در گذشته و قبل از آغاز بحران در سوریه روزانه بیش از 6 هزار دستگاه کامیون از این گذرگاه عبور می کردند، بدون تردید با توجه به افزایش تقاضاها در کشورهای مختلف و به دلیل وقفه ایجاد شده با آغاز رفت و آمد کامیون ها رقم گذشته به مراتب بیشتر خواهد شد و همین امر زمینه درآمدهای کشورهای عبوری و اشتغال در آنها را افزایش می دهد.
در همین حال با بازشدن گذرگاه نصیب – جابر شمار زیادی از شهروندان کشورهای مرتبط با اردن و حاشیه خلیج فارس نیز از این پس در کنار مردم اردن می توانند با استفاده از این معبر به صورت زمینی وارد سوریه شوند.
پیش از آغاز بحران در سوریه شماری از اتباع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به صورت گروهی و فردی با استفاده از وسایل نقلیه خود تابستان ها برای تفریح بین کشورهای سوریه و لبنان در تردد بودند و در پایان نیز همین مسیر را برای بازگشت انتخاب می کردند.
چنین رفت و آمدهایی به سوریه نشان می دهد که ملت های کشورهای عربی و دیگر کشورهای جهان با هم مشکلی ندارند و قبل از این که دولت ها رایزنی ها و رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک خود را از سر بگیرند، آنان پیشقدم شده و به کشورهای همدیگر سفر می کنند.
البته در خصوص اردن یکی از زمینه های موجود برای این همه عجله برای رفتن مردم آن به سوریه به کشیدن مرزهای جغرافیایی بعد از جنگ جهانی اول و اضمحلال امپراتوری عثمانی و تقسیم و دو تکه شدن اعضای برخی عشایر این مناطق مربوط می شود که همین موضوع موجب ایجاد مشکلاتی برای رفت و آمد آنان و تصاحب اراضی کشاورزی بین دو کشور نیز شده است و اکنون برخی از اتباع اردن بعد از هفت سال تلاش دارند تا بسرعت با ورود به سوربه با بستگان خود دیدار کنند.
فراهم شدن همین زمینه در مرزهای سوریه و اردن همچنین موجب می شود تا گردشگرانی خارجی که تمایل دارند تا این مسیرها را به صورت زمینی طی کنند بتوانند از آن استفاده کرده و بار دیگر خودروهای ویژه گردشگران غربی بین کشورهای عربی به خصوص سوریه در تردد باشد و این بار آثار باستانی این کشور را به دنبال هشت سال تخریب آنها از سوی عناصر تروریست داعش مشاهده کنند.
آغاز این شرایط در کشور سوریه در همین حالا می تواند زمینه های بازگشت دوباره زایران ایرانی را به این کشور فراهم کند.
پیش از بحران در سوریه هر سال بیش از یک میلیون و یکصد هزار زایر ایرانی به استفاده از 96 فروند هواپیما در هر هفته به سوریه سفر می کردند و شرکت های زیادی در این ارتباط مشغول فعالیت بودند.
بر اساس برخی گزارش های موجود سفر زایران ایرانی به سوریه موجب شده بود تا 25 بخش شغلی مانند هتل داری، حمل و نقل، رستوران ها، مراکز تجاری و تفریحی و نظایر آن در سوریه فراهم شود و اقتصاد این کشور در سایه این رفت و آمدها و سنت های موجود در بین ایرانیان برای خرید سوغات رونق بیشتری بگیرد.
البته برخی شنیده ها حاکی از آن است که زمینه اعزام دوباره و محدود زایران ایرانی به سوریه با توجه به بازگشت آرامش و امنیت به این کشور در برخی نشست های مقام های ذیصلاح در دو کشور مطرح شده ، ولی هنوز به نتیجه نهایی نرسیده و فراهم شدن چنین سفرهایی به برخی تضمین های امنیتی و آمادگی دو طرف بستگی دارد که به نظر می رسد با توجه به آغاز بازسازی ها در سوریه و برگزاری نمایشگاه هایی در این زمینه اعزام دوباره زایران می تواند زمینه های رونق اقتصادی و انگیره های بازسازی خرابی ها را در بین سوری ها بار دیگر افزایش داده و ثبات و آرامش بیشتر را به ارمغان آورد.
از داود پورصحت
خاورم*1436**1651

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سوريه اردن بازگشايي مرز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۱۷۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟

به گزارش همشهری آنلاین، سید ابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهوری ایران بامداد امروز دوشنبه؛ ایران را به مقصد پاکستان ترک کردند. تو قبل از سفر تصریح کرد:«کشور پاکستان از جمله کشورهای مهم جنوب آسیا و دارای روابط دیرینه‌ تاریخی و تمدنی با ایران است که همواره روابط سیاسی و اقتصادی و نیز همکاری‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای مورد توجه دو کشور بوده است.» درباره اهمیت این سفر ریاست جمهوری ایران به پاکستان و بررسی برخی از مسائل مربوط به روابط این دو کشور در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی با پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل پاکستان گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

فرصت خوب هم‌مرزی ایران و پاکستان

ملازهی در ابتدا گفت: هم‌مرزی ایران و پاکستان فرصت‌های خوب و ارزنده‌ای را در اختیار دو کشور قرار داده است. همانطور که آقای رئیسی اشاره داشتند هدف‌گیری 10 میلیارد دلاری تجارت بین ایران و پاکستان انجام شده است و این تجارت می‌تواند در دو شکل پیگیری شود.

تأمین کالاهای تحریمی از سوی پاکستان

وی افزود: اولین نوع آن مربوط به مناطق مرزی بین دو کشور است، مثل سراوان، میرجاوه و... که به دلیل داشتن ظرفیت گمرکی فرصت خوبی برای سرمایه‌گذاری اقتصادی هستند. نوع دوم این سیاست‌گذری تجاری می‌تواند از آن لحاظ باشد که ایران کالاها و لوازم مورد نیاز خود را که در تهیه‌اش با چالش تحریم روبه‌رو است از طریق پاکستان و واردات از آن کشور تأمین نمیاد.

پیرمحمد ملازهی گفت: همچنین گفتنی است که خط لوله ایران به پاکستان چندسالی بود به دلیل مخالفت آمریکایی‌ها معطل ماند؛ به نظر می‌رسد با موافقت آمریکا پاکستان می‌تواند این خط لوله گازی را به کشور خود بکشدو ضمن اینکه چینی‌ها برای تکمیل این پروژه مشتاق هستند و می‌توانند از این جهت منافعی را کسب کنند.

این کارشناس مسائل پاکستان ادامه داد: همچنین باید اشاره کرد سفر اخیر آقای رئیسی به پاکستان در رفع برخی شبهات مبنی بر درگیری‌های موشکی ایران و پاکستان در برخی مناطق مرزی بسیار اثرگذار و مثبت است. اما در همین حال باید در نظر داشت که در کشور پاکستان، سیاست خارجی را نه حزب سیاسی در دولت، بلکه ارتش و اداره اطلاعات تعیین می‌کند.

کد خبر 846412 برچسب‌ها ایران و پاکستان پاکستان

دیگر خبرها

  • دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است
  • اختصاص ۴۲۰ میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام
  • بابایی کارنامی: رونق بنگاه‌های اقتصادی متضمن امنیت شغلی کارگران است
  • کارگران رکن اصلی جهش تولید و رونق اقتصادی هستند
  • کشور‌های همسایه خراسان رضوی فرصتی برای رونق صادرات هستند
  • موانع پیش‌روی صادرات خراسان رضوی باید برطرف شود
  • ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد
  • ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد
  • ارتقای سیاست تجاری ایران و پاکستان چگونه ممکن است؟
  • اقتصاد اسلامی بدون وضو!