Web Analytics Made Easy - Statcounter

پول‌نیوز - ماداگاسکار کشوری جزیره‌ای واقع در اقیانوس هند و سواحل جنوب شرقی آفریقاست که چهارمین جزیره بزرگ جهان به‌شمار می‌رود. جزیره ماداگاسگار با داشتن تنوع زیستی فراوان، گونه‌های مختلف جانوران، جنگل‌های زیبا و آداب و رسوم خاص مقصدی دیدنی برای گردشگران به‌حساب می‌آید.


۱. ماداگاسکار جزیره‌ای با ملکه‌ای خونخوار و تاریخی پر از دزدان دریایی
ملکه راناوالونای اول از شخصیت‌های تاریخی معروف ماداگاسکار است که ۳۳ سال بر این سرزمین فرمانروایی کرد و بیشتر به‌خاطر کشتارهای بی‌رحمانه‌اش شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او به‌قدری دست به کشتار مردم و بهره‌کشی از بینوایان زد که جمعیت ماداگاسکار از ۵ میلیون به ۲/۵ میلیون در سال‌های ۱۸۳۳ تا ۱۸۳۹ سقوط کرد. یکی از شکنجه‌های موردعلاقه‌‌ی ملکه این بود که به متهمان سم درخت تَنجینا می‌دادند و سپس سه تکه پوست مرغ می‌خوراندند؛ اگر متهم می‌مرد یا نمی‌توانست همه‌ی تکه‌های پوست را بالا بیاورد، پس یعنی گناهکار بود. در این دوران بسیاری از متهمان را هم به دره‌های عمیق پرت می‌کردند. بقایای کاخ فرمانروایی ملکه راناوالونای اول هنوز هم در آنتاناناریوو پایتخت ماداگاسکار پابرجاست. اما گفتنی است که در سال ۲۰۱۵ این کشور اقدام به حذف مجازات اعدام کرد.



ضمنا ماداگاسکار به‌خاطر موقعیت جغرافیایی خاص و قرن‌ها عدم حضور قدرت‌های اروپایی تا مدت‌ها بهشت امنی برای دزدان دریایی بود. برای مثال می‌توان به کاپیتان جیمز میسون اشاره کرد که در اواخر قرن هفدهم، اجتماعی آشوب‌طلب در گوشه‌ای از ماداگاسکار تشکیل داد. یا مثلا جزیره‌ی سنت ماری واقع در ۶/۵ کیلومتری کرانه‌ی شرقی ماداگاسکار روی نقشه به جزیره‌ی دزدان دریایی معروف بوده است و راهزنانی همچون کاپیتان کید وقتی مشغول چپاول نبودند، در این جزیره پناه می‌گرفتند. عده‌ای از این دزدان دریایی و راهزنان هم در قبرستان جزیره دفن‌اند.

۲. ماداگاسکار جزیره‌ای با تنوع زیستی فراوان
ماداگاسکار دارای تنوع زیستی فراوانی است. چون تا مدت‌های زیادی کسی در ماداگاسکار سکونت نداشت، بسیاری از نقاط این جزیره ازلحاظ زیست‌محیطی بکر و بی‌نظیر باقی مانده‌اند. شاید برای‌تان جالب باشد بدانید که بیش از نیمی از آفتاب‌پرست‌های جهان در ماداگاسکار زندگی می‌کنند. ماداگاسکار همچنین سرزمین لِمورها یا همان میمون‌های پوزه‌بلند است. اما متأسفانه جنگل‌زدایی موجب نابودی بسیاری از سکونتگاه‌های طبیعی لمورها شده است. برای دیدن لمورها می‌توانید به پارک لمورها بروید که ۹ گونه از لمورها در آنجا زندگی می‌کنند. اما برخلاف انیمیشن معروف ماداگاسکار اینجا خبری از ببر، زرافه و کرگدن نیست. ماداگاسکار پرندگان زیبایی هم دارد که ازجمله بهترین‌هایشان می‌توان به سبزقبای زمینی دم‌دراز اشاره کرد.

اگر به شهر ساحلی تولیارا واقع در جنوب‌غربی ماداگاسکار بروید، شاهد درختان تنومند عجیب‌وغریبی موسوم به دیدییِری ماداگاسکارییِنسیس خواهید بود که با هیکلی غیرعادی سر از خاک برآورده‌اند. خلاصه اینکه ماداگاسکار عجیب‌ترین مخلوقات جهان را دارد. مثلا در ماداگاسکار نوعی سوسکچه‌ی گردن‌زرافه‌ای یافت می‌شود که برگ‌ها را لوله می‌کند و داخل‌شان تخم می‌گذارد. لمورهای آی-آی هم که با انگشت‌های وسطی درازشان طعمه‌های پنهان‌شده در داخل درختان را بیرون می‌کشند خیلی جالب‌اند. موش‌صحرایی‌های غول‌پیکر ماداگاسکاری هم هستند که قادرند تا ارتفاع حدود یک متری بپرند.
جرالد دورِل نویسنده‌ی ناتورالیست بریتانیایی هم سفری مهیج به حیات‌وحش ماداگاسکار داشته و تجربیاتش را در کتاب «من و آی-آی» روایت کرده است.

۳. جاهای دیدنی در سفر به ماداگاسکار
برخی از جاهای دیدنی جزیره ماداگاسکار که در فهرست میراث جهانی یونسکو به‌ثبت رسیده‌اند عبارت‌اند از:
تپه‌ی سلطنتی آمبوهیمانگا که شامل گورستانی ۵۰۰ ساله است؛
جنگل‌های بارانی آتسینانانا که تعدادی از گونه‌های نادر پریمات‌ها و لمورها را در خود جای داده است؛
منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی تِسیگنی دِ بِماراها که بخش وسیعی از نیمه‌ی غربی جزیره را شامل می‌شود و از پیچ‌وخم‌های سنگ‌آهکی و صعب‌العبور تشکیل شده است.

۴. ماداگاسکار جزو فقیرترین و غمگین‌ترین کشورهای دنیا
به‌گزارش «گزارش جهانی شادی» که هرساله از سوی سازمان ملل متحدد منتشر می‌شود، فنلاند از بین ۱۵۶ کشور شادترین کشور جهان است و نروژ، دانمارک و ایسلند در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما فکر می‌کنید ماداگاسکار کجای این فهرست است؟ متأسفانه ماداگاسکار در ردیف غمگین‌ترین کشورهای جهان رده‌بندی شده است و در رتبه‌ی ۱۴۳ قرار دارد که البته چیز عجیبی هم نیست. ماداگاسکار با سرانه‌ی تولید ناخالص ملی ۱/۵۵۴ دلار جزو فقیرترین کشورهای جهان است و میانگین امید به زندگی هم فقط ۶۵/۵ سال گزارش شده است. تأسف دیگر اینکه به‌گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل متحد تقریبا یک نفر از هر ۱۰ مالاگاسی ماری‌جوآنا می‌کشند که آمار قابل‌تأملی است.

۵. ماداگاسکار کشوری فقیر اما با امکانات گردشگری لوکس
ماداگاسکار با اینکه کشور فقیری است یکی از نقاط گردشگری فوق‌لوکس جهان را در خود جای داده است. جایی که از آن صحبت می‌کنیم اقامتگاه میاوانا واقع در جزیره‌ی نوزی آنکائو است که پنجمین جزیره‌ی بزرگ کرانه‌ی شمال‌شرقی ماداگاسکار محسوب می‌شود و فقط هم با هلیکوپتر قابل‌دسترسی است. در اوقات مشخصی از سال لاک‌پشت‌‌ها، نهنگ‌ها و دلفین‌ها در اینجا پیدا می‌شوند. علاوه‌بر امکان غواصی و ماهیگیری اسپای فوق‌العاده‌ای هم در این محل برای رفاه گردشگران ترتیب داده شده است.

۶. ماداگاسکار سرزمین ادویه‌ها و سوغاتی‌های رنگارنگ
معروف‌ترین ادویه‌های جهان در ماداگاسکار کشت می‌شوند. مثلا وانیل در منطقه‌ی ساوا واقع در نواحی شمالی شرق جزیره و میخک و فلفل (حتی گونه‌های وحشی) در منطقه‌ی توآماسینا در شرق پرورش داده می‌شوند. ادویه‌هایی که در ماداگاسکار یافت می‌شوند صرفا مختص غذاهای مالاگاسی نیستند، بلکه در سرتاسر جهان کاربرد گسترده دارند. پس برای سوغاتی می‌توانید ادویه‌های ماداگاسکاری و عسل وحشی بخرید.

مالاگاسی‌ها علاوه‌بر ادویه‌های معطر به شیوه‌های خلاقانه در ساخت صنایع دستی نیز در جهان معروف‌اند. محال است به ماداگاسکار سفر کنید و از صنایع‌دستی خوش‌ساخت و رنگی‌رنگی‌شان چیزی نخرید. اما اگر اشیای قیمتی شامل مصنوعات چوبی گرانبها یا زیورآلات طلا و نقره در خریدهایتان هست، حتما از فروشنده برگه‌ی تأییدیه برای خروج آن کالای خاص از کشور را دریافت کنید. ضمنا فراموش نکنید که چانه‌زدن سر قیمت بخشی از فرهنگ مالاگاسی‌هاست. به‌خصوص اگر از بازارهای صنایع‌دستی خرید می‌کنید، قیمت نهایی کالاها قابل مذاکره است و خیال‌تان هم راحت باشد که هیچ فروشنده‌ای از این چانه‌زنی‌ها ناراحت نخواهد شد.

۷. مالاگاسی جایی که مردان و زنان یک‌شکل لباس می‌پوشند
لباس سنتی مالاگاسی‌ها لامبا نام دارد که هم مردان و هم زنان می‌پوشند. لامبا پارچه‌ی دراز مستطیل‌شکلی است که دور بدن‌شان می‌پیچند و برای هر مناسبتی طرح‌های مختلفی دارد.

۸. مورینجی هنر رزمی مالاگاسی‌ها
مورینجی ورزش رزمی معروف مناطق ساحلی ماداگاسکار است که در آن رزمنده‌ها با مشت و بدون دستکش و هیچ تجهیزاتی باهم مبارزه می‌کنند.

۹. ویزای ماداگاسکار در فرودگاه مقصد صادر می‌شود
ویزای ماداگاسکار در مقصد و به‌صورت فرودگاهی صادر می‌شود. به این معنی که نیازی نیست از قبل برای دریافت ویزا اقدام کنید، بلکه ویزای این کشور در همان بدو ورودتان به فرودگاه ایواتو در پاسپورت‌تان زده می‌شود. قیمت ویزای توریستی ماداگاسکار برای اقامت کمتر از یک ماه ۸۰ هزار آریاری است که باید معادلش را به دلار یا یورو بپردازید. پاسپورت‌تان هم باید تا ۶ ماه پس از تاریخ برگشت‌تان اعتبار داشته باشد.

۱۰. شاید برای سفرتان به ماداگاسکار نیاز به واکسن داشته باشید
اگر درمورد سفر به ماداگاسکار در اینترنت گشتی بزنید، احتمالا به صفحاتی برخواهید خورد که درخصوص بیماری‌های واگیردار شایع در این کشور به گردشگران هشدار می‌دهند. پس برای اینکه سلامتی‌تان به‌خطر نیفتد، بهتر است پیش از سفرتان مشاوره‌ی پزشکی انجام دهید. شاید پزشک باتوجه‌به سوابق‌ و وضعیت فعلی سلامتی‌تان صلاح ببینید که مثلا واکسن مالاریا دریافت کنید. اگر قبلا واکسن مالاریا دریافت کرده باشید، باز هم به انجام مشاوره‌ی پزشکی توصیه می‌شود، چراکه شاید به تزریق مجدد واکسن نیاز داشته باشید.

اما به‌طور کلی تزریق واکسن برای سفر به جزیره ماداگاسکار الزامی نیست. بااین‌حال همان‌طور که گفتیم توصیه می‌شود پیش از سفرتان درمورد واکسن‌هایی که معمولا به گردشگران کشورهای آفریقایی توصیه می‌شوند تحقیق کنید و مشاوره‌ی پزشکی را جدی بگیرید.

۱۱. اقدامات احتیاطی را در طول سفر رعایت کنید
اول از همه اینکه سبک سفر کنید. در پروازهای داخلی ماداگاسکار نمی‌توانید بیشتر از ۲۰ کیلوگرم بار به‌همراه داشته باشید. پس خصوصا اگر قرار است در خود ماداگاسکار با پروازهای محلی جابه‌جا شوید، بار سبک‌تری تدارک ببینید.
شاید برخی از مناطقی که برای گردش به آنجا می‌روید، جزو مناطق پرخطر باشند. پس هرگز در مناطق ناامن از راهنمای تور و سایر گردشگران دور نشوید.
مراقب تلفن همراه، زیورآلات، کیف دستی، پاسپورت و هر وسیله‌ی قیمتی یا مدرک شناسایی مهمی که همراه‌تان هست، باشید.
اگر در راهْ غریبه یا گدایی سراغ‌تان آمد، بهتر است پولی دست‌شان ندهید.
و اما یک توصیه‌ی مهم درمورد عادات غذایی. احتمالا خیلی زود به آب و غذای مالاگاسی‌ها عادت نخواهید کرد. پس برای اینکه معده‌تان به‌هم نریزد، در مدت اقامت‌تان فقط از آب‌معدنی استفاده کنید و گوشت خوب‌پخته‌شده، ماهی و سبزیجات بخورید.

۱۲. حتما در گردش‌هایتان پول رایج محلی همراه داشته باشید
واحد پول ماداگاسکار آریاری است. حتی اگر کارت‌های ارزی بین‌المللی مانند ویزا کارت دارید، حواس‌تان باشد که در بسیاری از جاهای جزیره ماداگاسکار کارت اعتباری قبول نمی‌کنند. پس برای اینکه به مشکل برنخورید، حتما مبلغ کافی آریاری همراه داشته باشید. برای تبدیل پول‌تان هم فقط از طریق صرافی‌های معتبر اقدام کنید.

۱۳. بهترین زمان سال برای سفر به ماداگاسکار
حتما می‌پرسید که چه فصلی از سال برای سفر به جزیره ماداگاسکار بهتر است؟ تابستان‌ ماداگاسکار واقعا دیدنی است. نوامبر تا آوریل طبیعت ماداگاسکار از هر زمان دیگری زیباتر می‌شود. درواقع با همان اولین باران است که طبیعت می‌شکفد. اما بارانی هم که باشد باز هوا در تمام طول روز آفتابی است. تابستان‌ها علاوه‌بر طبیعت زیبای جزیره ماداگاسکار می‌توانید از میوه‌های لذیذی همچون انبه، پاپایا و لیچی یا همان سرخالو هم بهره‌مند شوید. اما بهترین ماه برای سفر به ماداگاسکار مِی و سپتامبر است. درمورد دما در ماه‌های مختلف تابستان شاید اطلاعات زیر برای‌تان مفید باشند:

از نوامبر تا اواسط دسامبر در کل کشور هوا گرم و خشک است.
دما در ارتفاعات: ۲۶ تا ۳۰ سانتی‌گراد؛
دما در کرانه‌ی شرقی، شمال شرقی و جنوب‌شرقی: ۳۰ تا ۳۲ سانتی‌گراد؛
دما در کرانه‌ی غربی، شمال‌غربی، جنوب و جنوب‌غربی: ۳۰ تا ۳۶ سانتی‌گراد به بالا و گاهی به ۴۰ سانتی‌گراد هم می‌رسد.
از اواسط دسامبر تا مارس هوا در کل منطقه گرم و مرطوب است. شاید گاهی به‌ویژه اواخر بعدازظهر شاهد رعدوبرق باشید. ضمنا بدانید که فوریه، مارس و آوریل در ماداگاسکار ماه‌های طوفان‌های موسمی هستند.
زمستان ماداگاسکار هم کم زیبا نیست. بله، درست حدس زده‌اید! ماداگاسکار فقط دو فصل دارد و زمستان فصل دومش به‌حساب می‌آید که البته دمای پایین‌تری هم دارد. زمستان‌ها هر روز هوا آفتابی است و فقط گاه‌به‌گاه باران می‌بارد. ضمنا چون ماداگاسکار زمستان‌های خشکی دارد، تمامی جاده‌ها ترددپذیرند. ضمنا در این ایام نهنگ‌ها هم به ماداگاسکار می‌آیند. و اما اطلاعات دمایی زمستان‌ها:

در ماه‌های ژوئن، ژولای و آگوست هوا در ارتفاعات مرکزی (آنتاناناریوو، آنتسیرابه و فیانارانتِسوآ) کلا سرد است. صبح‌ها دمای هوا در منطقه‌ی آنتسیرابه معمولا بین ۰ تا ۱۰ سانتی‌گراد است و در مناطقی ازجمله آندرینگیترا به ۷- سانتی‌گراد هم می‌رسد. اما در میانه‌‌های روز دمای هوا بین ۱۸ تا ۲۰ سانتی‌گراد خواهد بود. غروب‌ها هم دمای هوا بین ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌گراد می‌شود.
در مناطق جنوبی صبح‌ها هوا سرد است؛ به‌ویژه در ساحل به ۸ تا ۱۰ سانتی‌گراد می‌رسد. اما در طول روز که گرم و خشک است دمای هوا بین ۲۴ تا ۲۸ سانتی‌گراد خواهد بود و حتی شاید در مناطقی همچون فورت داوفین بارانی شود. در مناطق شمالی جزیره هم هوا عموما گرم و خشک است (بین ۲۴ تا ۲۸ سانتی‌گراد) و در قسمت‌های ساحلی ازجمله مجمع‌الجزایر میتسیو بادی می‌شود.
درمجموع اگر زمستان را برای سفر به ماداگاسکار انتخاب کردید، حتما لباس گرم همراه داشته باشید. صبح‌ها و غروب‌ها لباس گرم به‌کارتان می‌آید، اما در طول روز می‌توانید سبک‌تر لباس بپوشید.

۱۴. چگونه می‌توانیم در سفرمان به ماداگاسکار به مالاگاسی‌ها کمک کنیم؟
اگر دوست دارید ضمن سفرتان به جزیره ماداگاسکار نقشی هرچند کوچک در سامان‌دهی به نقاط محروم این کشور داشته باشید، می‌توانید به خیریه‌های معتبری که در خود ماداگاسکار مستقرند کمک‌ مالی کنید.

ازجمله‌ی خیریه‌های مردم‌نهاد شناخته‌شده در جزیره ماداگاسکار می‌توان به ایکولز دو موند (Ecoles du Monde) و بِل آوِنیر (Bel avenir) اشاره کرد. ایکولز دو موند (www.ecolesdumonde.org) با جمع‌آوری کمک‌های مردمی به ساخت مدارس، مراکز بهداشت و مخازن آب در نقاط دوردست شمال ماداگاسکار اقدام می‌کند و درزمینه‌ی احیای جنگل‌های این مناطق نیز فعالیت دارد. بِل آوِنیر (www.ongbelavenir.org) هم روی کمک‌رسانی به مناطق جنوبی جزیره متمرکز است و بیشتر سعی دارد برای کودکان خیابانی امکان تحصیل و بهره‌مندی از خدمات درمانی فراهم کند.

در این کشور به وسایلی مثل لباس و لوازم‌ تحریر هم خیلی نیاز است که می‌توانید یا خودتان در مناطق نیازمند پخش‌شان کنید یا برای آشنایی با سایر راه‌های کمک‌رسانی از راهنمای تور مشورت بگیرید.

کلام آخر اینکه اگر به جزیره ماداگاسکار سفر کردید و خواستید از بومیان آنجا عکس بگیرید، چقدر خوب است که اول از سوژه‌ی موردنظرتان اجازه بگیرید.



منبع:گوناگون

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: گردشگری پول نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۲۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معنای رنگ‌های استعلام چک صیادی را بدانید

رنگ ظاهری همه چک‌های صیادی جدید بنفش است، ولی رنگ‌بندی دیگری برای استعلام سابقه اعتباری صادرکنندگان چک صیادی وجود دارد.

به گزارش بنکر، شما می‌توانید با استفاده از برنامه‌های پرداخت موبایل و سایت بانک مرکزی، وضعیت اعتباری صادرکننده چک را بررسی کنید.

نتیجه استعلام با ۵ رنگ به شما نمایش داده می‌شود، از این رنگ‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

رنگ قرمز

صادرکننده بیش از ۱۰ چک برگشتی دارد یا مبلغ آن بیش از ۵۰ میلیون تومان است.

رنگ قهوه‌ای

صادرکننده بین ۵ تا ۱۰ چک برگشتی دارد یا مبلغ آن کمتر از ۵۰ میلیون تومان است.

رنگ نارنجی

صادرکننده احتمالا ۲ تا ۴ فقره چک برگشتی دارد یا مبلغ آن حداکثر ۲۰ میلیون تومان است.

رنگ زرد

صادر کننده احتمالا یک فقره چک برگشتی دارد یا مبلغ آن حداکثر ۵ میلیون تومان است.

رنگ سفید

صادر کننده سابقه چک برگشتی ندارد یا از آن رفع سوء اثر کرده است.

لازم به ذکر است؛ یکی از پر استفاده‌ترین روش‌های دریافت استعلام چک، از طریق تلفن همراه و ارسال کد ۱۶ رقمی موجود بر روی چک به سر شماره ۷۰۱۷۰۱ می‌باشد پس از انجام این کار، یک گزارش استعلام چک مورد نظر برای فرد ارسال می‌گردد که در آن وضعیت اعتبار چک، عدم مفقودی و دزدی نبودن آن، برگشت نخوردن چک و سایر موارد از این دست قرار داده شده است.

دیگر خبرها

  • هر آنچه که باید قبل از خرید پین هوش مصنوعی Humane بدانید
  • معنای رنگ‌های استعلام چک صیادی را بدانید
  • مثانه بیش فعال دارید ؟ روش‌های سریع برای درمان را بدانید
  • ابراز همبستگی ماداگاسکار در پی حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق
  • همدردی رئیس جمهور ماداگاسکار در پی حمله به کنسولگری ایران
  • ورق استیل ۳۰۴ و ۳۱۶: تفاوت ها، کاربردها و انتخاب ورق مناسب
  • ابراز همبستگی رئیس جمهوری ماداگاسکار در پی حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق
  • هرآنچه در مورد دستگاه بخور باید بدانید
  • ۸ نکته کلیدی و مهم که باید درباره‌ی بیمه تکمیلی بدانید!
  • همه آنچه درباره هتل مارینا پارک کیش باید بدانید.