Web Analytics Made Easy - Statcounter

تربیت کودک / چگونه کودک خود را تربیت کنم / روشهای فرزند پروری / روشهای علمی برای فرزند پروری / فرزند پروری موفق / فرزند پروری مثبت / تکنیکهای خلاقانه تربیت کودک / سبک های مختلف فرزند پروی / روشهای تربیت کودک

تربیت کودک و فرزند پروری کار ساده ای نیست . وقتی فرزندان به سالهای نوجوانی نزدیک میشوند عوامل تهدید کننده ی زیادی به وجود می آیند که میتوانند سلامت فرزندان را تحت تاثیر قرار دهند و تاثیر منفی بگذارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

و سوال اینست که چگونه با فرزند خود رفتار کنیم که هم مستقل باشد و هم بتوانیم او را کنترل کنیم ؟  در مواردی که اشتباه میکند چگونه باید با او رفتار کرد؟ تا چه حد به او آزادی عمل بدهیم و ...

پدر و مادر هردو در سبک فرزند پروری تاثیر گذار هستند وهم اندیشی ایشان در رفتار با فرزندان امر مهمی است .

روشهای فرزند پروری

سبکی در فرزند پروری که روانشناسان و مشاوران بر آن تاکید دارند سبک مقتدرانه است در این روش پدر و مادر با فرزند خود رفتار مهربانانه و دلسوزانه داشته و در مقابل اشتباه فرزندان رفتار اشتباه او را زیر سوال می برند نه خود کودک را . والدین مقتدر همواره حمایتگر بوده و به فرزند احساس ارزشمند و مهم بودن را می دهند. حمایت این والدین باعث میشود که فرد رفتاری اجتماعی پیدا کند .

روش دوم روش سهل گیرانه است در این روش والدین کنترل چندانی بر فرزندان خود ندارند و همیشه فکر میکنند که رفتار آنها طبیعی و درست است در این روش والدین احساس بهتربودن به فرزندان خود میدهند اما تفاوتی که با روش مقتدرانه دارد این است که فرزند را با خودش مقایسه نمیکنند.

سومین روش روش مستبدانه است که این والدین معمولا در پذیرش فرزند خود سرد و طرد کننده هستند این والدین بسیار پرتوقع بوده و وپذیرای نیازهای کودکان خود نیستند.

راههای فرزند پروری مثبت

به فرزندانتان اجازه دهید که تصمیم بگیرند .با این کار به آنها قدرت و اعتماد به نفس میدهید بگذارید در کارهای کوچک خودشان تصمیم بگیرند و این کار باعث میشود که کم کم مسئولیت کارهای بزرگ تر را هم به عهده بگیرند.

به فرزندانتان نشان دهید که بی حد و مرز دوستشان دارید حتی وقتی کارهای اشتباه انجام میدهند و به او یاد آوری کنید که هر زمان که او به کمک احتیاج داشته باشد شما هستید.

اصول فرزند پروری موفق

یکی از اصولی که درفرزند پروری موفق باید در نظر گرفت این است که در مقابل رفتار خوب کودک به او پاداش دهید . وقتی فرزند شما در مقابل کار خوبی که انجام میدهد پاداش میگرد این کار را تقویت میکند و بیشتر انجام میدهد پاداش ها میتوانند مادی مانند (خرید از بقالی ، خوراکی های مورد علاقه ، کتاب و ...) ، میتواند پاداش های فعالیتی مثل  ( رفتن به پارک ، توپ بازی با پدر ،پخت کیک با مادر و ... ) باشد و همچنین میتواند پاداش اجتماعی باشد مانند( لبخند زدن ، تحسین کردن ، کف زدن و .. ) باشد همچنین لازم به ذکر است که نباید به صورت افراطی از پاداش های مادی استفاده کنید .

دومین اصل این است که حتما حواستان باشد به صورت اشتباهی و به خاطر مشغله ی زیاد رفتار اشتباه فرزندتان را پاداش ندهید این کار باعث میشود که رفتار نامناسب را در او تقویت کنید.مثلا در بسیاری موارد والدین با مشاهده لجبازی و گریه فرزندان برای خاتمه دادن به آن به خواسته کودک خود تن میدهند واین کار باعث میشود که کودک رفته رفته کنترل والدین خود را دست گرفته و برای رسیدن به هدف خود این کار را مدام تکرار کند.

قانونی دیگر اصلاح رفتارهای بد فرزندتان با استفاده از روشهای ملایم است . گاهی برای برطرف نمودن رفتارهای خطرناک و غیر قابل کودک از این روش میتوان استفاده کرد . مانند عدم تایید رفتار کودک و جریمه رفتاری و مواجه نمودن کودک با پیامدهای طبیعی و منطقی رفتار خویش .

اما به یاد داشته باشید که همیشه تعداد پاداش ها باید بیشتر از تنبیه ها باشد .

دلایل عدم موفقیت برخی والدین در کنترل رفتارهای نامناسب فرزندان

دلایل مختلفی وجود دارد برای اینکه والدین قادر نباشند اقدام موثری برای اصلاح رفتارهای نامطلوب فرزندانشان داشته باشند که باید سعی کنند انها را شناخته و بر آن غلبه کنند.

گاهی والدین تصور میکنند که کودکشان همیشه کارهای نامناسب انجام میدهند و از تربیت فرزند خود نا امید می شوند.

دلیل دیگر میتواند کم انرژی بودن پدر و مادر در مقابل فرزندشان باشد گاهی به دلیل مشغله های زیاد وگاهی به دلیل بی حوصلگی .

از دلایل دیگر میتوان والدین عصبانی اشاره کرد گاهی والدین در مقابل رفتار بد کودک خود کنترل خود را از دست میدهند و این نکته سبب میشود که اغلب به این دلیل رفتار بد کودک خود را در نظر نگیرند.

والدین گرفتار والدین گناهکار و والدین منفعل از نمونه های دیگر عدم موفقیت در کنرل رفتار فرزندان میباشد .

و در آخر این که شیوه هایی که والدین برای تربیت فرزندان خود به کار میگرند و روشهای تربیت کودک ، نقش اساسی در تامین سلامت روان آنها دارد و هر یک از این شیوه ها اثراتی بر رفتار کودکان خواهند داشت و آگاهی به این روشها از شیوه های مختلف امری ضروری است .

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۲۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز (سه شنبه) خانمی به همراه دو فرزند خردسالش از ساختمان دادگستری شهرستان زرند خارج و در محل درب ورودی دادگستری منتظر رسیدن آژانس می‌شود.

در این هنگام که به دلیل بارش شدید باران و جاری شدن سیلاب جوی آب جلوی دادگستری همانند بخشی از خیابان مملو از آب و گل است پای یکی از فرزندان این خانم سر می‌خورد و به داخل جوی آب می‌افتد، بلافاصله با فریاد کمک خواهی مادر و کمک سرباز دادگستری تلاش برای نجات جان کودک گرفتار در جوی آب انجام می‌شود.

در حالی که توجه همه معطوف نجات فرزند اول می‌باشد فرزند دوم این خانم نیز داخل جوی آب می‌افتد و جریان آب او را به زیر پل ورودی دادگستری می‌برد که در این هنگام یکی از کارمندان دادگستری زرند که شاهد افتادن این کودک به داخل جوی مملو از آب بود به کمک او می‌شتابد و او را به طرز معجزه آسایی از داخل سوراخ مملو از آب پل ورودی دادگستری زرند نجات می‌دهد.

زمانی، کارمند دادگستری زرند که در جریان کمک به کودک دوم آسیب می بیند و ساعتی را در بیمارستان بستری بود در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: زمانی که متوجه افتادن این کودک به درون جوی آب شدم فوراً وارد عمل شدم و توانستم دست این کودک را که جریان آب او را به داخل سوراخ پل برده بود بگیرم و او را نجات دهم.

وی می‌افزاید: این اتفاق در حالی افتاد که مادر این کودک پیگیر نجات فرزند اولش بود و اصلاً متوجه افتادن کودک دیگرش در درون جوی آب نشده بود.

پس از این اتفاق این دو کودک به بیمارستان زرند منتقل و تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

کد خبر 6086911

دیگر خبرها

  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • با «کودک استرسی» چگونه برخورد کنیم؟
  • بایدها و نبایدهای رفتاری در برخورد با کودکان و 7 اشتباه والدین در تربیت فرزندان
  • خانواده سالم و منسجم، محور سلامتی
  • نجات جان دو کودک گرفتار درسیلاب ورودی دادگستری زرند
  • پرتناقض‌ترین سن کودک کدام است؟
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه | شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • ۱۷ هزار کودک بدون والدین در نوار غزه/ شهادت ۳۰ کودک بر اثر گرسنگی
  • سندروم «مسئله با پدر» در کمین دختران
  • نقش مهم حمایت والدین در سلامت روانی و احساسی فرزندان