Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-18@13:35:32 GMT

خوراکی‌های نامهربان با دندان + تصاویر

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۲۲۰۴

خوراکی‌های نامهربان با دندان + تصاویر

به گزارش اکوفارس به نقل از "ریدرز دایجست"، برخی خوراکی ها بدون این که حتی متوجه باشید می توانند لبخند زیبای شما را نابود کنند. در ادامه با برخی از آنها که حتی ممکن است بیشتر از آبنبات ها به دندان ها آسیب برسانند، بیشتر آشنا می شویم.

میوه های خشک

به گفته استیون استفاناک، استاد علوم دهان و دندان در دانشگاه میشیگان، مصرف میوه خشک شبیه خوردن آبنبات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میوه های خشک چسبنده بوده و از محتوای قند بالایی برخوردار هستند. این به معنای آن است که قند بین دندان ها گرفتار می شود که شرایطی عالی برای بروز پوسیدگی دندان است. به جای میوه های خشک از نمونه های تازه استفاده کنید.

نوشابه

جای شگفتی نیست که نوشابه همدم خوبی برای دندان های انسان محسوب نمی شود. یک قوطی نوشابه دارای 39 گرم قند است که تقریبا معادل 10 قاشق چایخوری می شود. اما این تنها مشکل موجود نیست. نوشابه بسیار اسیدی است و اسید می تواند مینای دندان را از بین ببرد. شرایط زمانی وخیم‌تر می شود که هر روز نوشابه مصرف کنید زیرا مواجهه دندان ها با قند و اسید افزایش می یابد.

آبمیوه

همانند نوشابه، آبمیوه ها نیز می توانند اسیدی باشند و اغلب دارای قند افزوده هستند که گاهی اوقات تا 10 قاشق چایخوری نیز می رسد. قند باکتری های مضر موجود در دهان را تغذیه می کند که می تواند موجب پوسیدگی دندان شود. شما می توانید آبمیوه های طبیعی را جایگزین نمونه های تجاری کرده و برای کاهش قند طبیعی موجود در آنها از آب برای رقیق کردن استفاده کنید.

سس پاستا

گوجه فرنگی یک ماده غذایی سالم و مفید محسوب می شود، اما محصولی اسیدی نیز است. مصرف سس گوجه فرنگی به همراه اسپاگتی می تواند آسیب وارده به مینای دندان را دو برابر کند. سس اسیدی می تواند مینای دندان را از بین ببرد و کربوهیدارت های موجود در پاستا نیز باکتری هایی که موجب پوسیدگی دندان می شوند را تغذیه می کند. مصرف پاستا به همراه پنیر یکی از جایگزین هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید.

آب بطری شده

حتی آب ساده نیز ممکن است حاوی برخی مواد معدنی باشد که برای بهبود عطر و طعم به آن اضافه شده اند و این می تواند اسیدیته را افزایش دهد. در حقیقت، آب های بطری شده می توانند به اندازه قهوه یا چای اسیدی باشند. محصولاتی که واژه مقطر روی آنها وجود دارد کمتر اسیدی هستند زیرا تقطیر تعادل pH را کاهش می دهد و وضعیت خنثی‌تری ایجاد می کند. همچنین، شما می توانید از بطری یا قمقمه هایی با قابلیت استفاده مجدد بهره برده و آن را با آب لوله کشی پر کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب به واسطه فواید سلامت و ویژگی های سمزدایی خود شناخته شده است، اما ممکن است متوجه نباشید که اسیدیته بالای آن می تواند به مینای دندان ها آسیب وارد کند. اگر سرکه سیب در رژیم غذایی شما جای دارد، همواره آن را با آب رقیق کنید، به یک باره نوشیده و پس از مصرف نیز دهان خود را با آب شستشو دهید.

قهوه، چای، فراپه

قهوه و چای ممکن است سطوح انرژی شما را افزایش دهند، اما دوست خوبی برای دندان ها نیستند. هر دو نوشیدنی اسیدی و ادرارآور هستند که به معنای آن است می توانند موجب خشکی دهان شوند. بزاق یک سیستم طبیعی برای شستشوی هر چیزی است. زمانی که با کمبود بزاق مواجه هستید، احتمال مواجهه با پوسیدگی دندان و بیماری لثه افزایش می یابد. فراپه نیز به واسطه قند افزوده موجود در آن گزینه بدتری نسبت به چای و قهوه محسوب می شود. خبر خوب این است که شستشوی دهان پس از مصرف به محافظت از دندان ها کمک خواهد کرد.

ویتامین های پاستیلی

ویتامین های پاستیلی حاوی قند هستند و محصولاتی چسبنده محسوب می شوند، از این رو، به راحتی بین دندان ها گیر کرده و می توانند موجب پوسیدگی آنها شوند. ویتامین هایی که قابل بلع هستند یا حداقل نمونه هایی که با جویدن خرد می شوند را انتخاب کنید.

چیپس های طعم‌دار

تکه های تیز چیپس می توانند موجب بریدگی در لثه ها شوند و کربوهیدارت های پالایش شده نیز می توانند باکتری های مضر در دهان را تغذیه کنند. اما طعم دهنده ها که اغلب اسیدی هستند همانند یک کاغذ سمباده روی دندان ها عمل می کنند. هرچه میزان طعم دهنده بیشتر و قوی‌تر باشد با دندان ها نامهربان‌تر خواهد بود. پاپ کورن تهیه شده به روش هواپز یا مقداری مغز خوراکی گزینه های بهتری نسبت به چیپس های طعم‌دار هستند.

آب نبات های مخصوص سرفه

آب نبات های مخصوص تسکین سرفه می توانند همانند آب نبات های معمولی به دندان های انسان آسیب وارد کنند. استفاده بیش از حد از این محصولات می تواند موجب پوسیدگی دندان ها شود.

الکل

نوشیدنی های الکلی می توانند به دندان های انسان آسیب برسانند. در کنار کربوهیدارت ها که باکتری ها را تغذیه می کنند، محصولی مانند آبجو با افزودن کربنات اسیدی می شود که مینای دندان ها را از بین می برد. شراب نیز می تواند از محتوای قند بیشتر از انتظار برخوردار باشد. جدا از قند، نوشیدنی های الکلی می توانند موجب خشکی دهان شوند که محیط را برای بروز پوسیدگی دندان و بیماری لثه فراهم می سازد.

یخ

سختی یخ عاملی است که می تواند به دندان ها آسیب وارد کند. جویدن یخ می تواند به راحتی موجب ترک خوردن دندان های انسان شود.

نوشیدنی های انرژی‌زا و ورزشی 

به رغم نام های خود که مفید و سالم به نظر می رسند، اما نوشیدنی های انرژی‌زا و ورزشی سرشار از قند و اسیدها هستند که اتحادی خطرناک در برابر دندان ها ایجاد می کنند. بسیاری از این نوشیدنی ها حاوی ماده ای چسبنده هستند تا رنگ به صورت یکنواخت در نوشیدنی پخش شود. در نتیجه، قند و اسید برای مدت زمان طولانی‌تری روی دندان ها باقی می ماند. آب ساده جایگزینی خوب برای این قبیل نوشیدنی ها است.

ماست

ماست چگونه می تواند برای دندان ها مضر باشد؟ اگر ماست ساده مصرف کنید، مشکلی وجود ندارد. ماست ساده حاوی پروبیوتیک ها و کلسیم است که برای سلامت دهان و دندان نیز مفید هستند. اما بسیاری انواع ماست، حتی نوع یونانی، حاوی افزودنی های دیگر هستند که مقدار بسیار زیادی قند و اسید را به ترکیب اضافه می کنند.  

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۲۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال

شنیده می‌شود سیاست‌های پولی در سال جاری قرار است به سمت سیاست‌های انبساطی برای ایجاد رشد تولید تغییر جهت دهد.

به گزارش هم‌میهن، در دو سال‌ونیم گذشته سیاست‌های دولت عمدتاً بر محور کنترل تورم چرخید و همین امر باعث انقباضی شدن سیاست‌های پولی شد. در نتیجه سرعت رشد نقدینگی اندکی کُند شد و به زیر ۲۵ درصد رسید. با وجود آنکه تمرکز دولت بر کنترل تورم قرار گرفت، در دوسال‌ونیم گذشته عملکرد خوبی به جا گذاشته نشد و تورم همچنان بالای ۴۰ درصد ماندگار شد.

با وجود رشد شدید قیمت‌ها، در سال جاری با شنیدن خبر سیاست‌های انبساطی این احتمال وجود دارد که تورمی بیش از آنچه در سال‌های گذشته شاهد بودیم، اتفاق بیفتد. در همین دو سال‌ونیمی که از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد، برخلاف وعده‌های پرشمار و متعدد رئیسی و سایر اعضای دولت در خصوص کنترل تورم، شتاب قیمت‌ها به‌طور خاص در خوراکی‌ها بسیار چشمگیر بوده است.

در این دو سال به‌طور متوسط خوراکی‌ها رشدی حدود ۲۰۰ درصد داشته و قیمت‌ها در این بخش سه برابر شده است. رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها وقتی معنادارتر می‌شود که کنار رشد دستمزد قرار گیرد. در دو سالی که گذشت، دستمزد‌ها ۸۴ درصد افزایش پیدا کرد و چانه‌زنی نماینده کارگران برای جبران عقب‌ماندگی دستمزد از هزینه‌ها و رساندن آن برای تامین حداقل‌های معاش نتیجه‌ای به دنبال نداشت.

تنها استثنای خوراکی

در لیست خوراکی‌ها همه ردیف‌ها بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و فقط قیمت هویج با رشد منفی ۲۴ درصد نسبت به مرداد ۱۴۰۰ کاهش نشان می‌دهد. قیمت هویج در مرداد ۱۴۰۰ به‌طور متوسط ۱۷ هزار و ۳۰۳ تومان بود، اما در اسفند ۱۴۰۲ به ۱۳ هزار و ۱۳۸ تومان کاهش پیدا کرده است.

در کنار این رشد منفی، کالا‌هایی هستند که چهار برابر رشد قیمت داشته‌اند که مهم‌ترین و اثرگذارترین آن در سبد هزینه خانوار، گوشت گوسفندی است. براساس آمار اعلامی مرکز آمار، قیمت گوشت گوسفند در زمان شروع به کار دولت سیزدهم ۱۳۸ هزار و ۴۹۹ تومان بوده، اما اسفند ۱۴۰۲ به ۵۶۰ هزار و ۸۶۷ تومان رسیده است. یعنی ۳۰۵ درصد افزایش قیمت که به مفهوم چهار برابر شدن قیمت است.

البته شاید وقتی قیمت ۵۶۰ هزار تومان اعلامی مرکز آمار را می‌خوانید تعجب کنید، چون تقریباً همه با قیمت‌هایی که به یک میلیون تومان تنه می‌زند بار‌ها مواجه شده‌ایم. این خوش‌بینی مرکز آمار نسبت به قیمت‌ها شاید ناشی از محاسبه قیمت گوشت دولتی در سبد نمونه‌گیری باشد. اما گوشت دولتی مگر به چند درصد از افراد جامعه می‌رسد؟

مسئولان می‌گویند امروز ۹۰۰ هزار تن تولید داریم. ولی رئیس اتحادیه دام سبک می‌گوید این میزان تولید را نمی‌بینیم. با مصرف‌کننده که صحبت می‌کنیم می‌گوید مصرف گوشت در سبد ماهانه‌اش کاهش یافته است.

مغازه‌دار هم می‌گوید ۶۰ درصد افت فروش داشته است. آمار کشتارگاه‌ها نیز تولید ۹۰۰ هزار تن را نشان نمی‌دهد. اگر واقعاً ۹۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم نباید قیمت گوشت ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان باشد. نمودار عرضه و تقاضا قیمت را مشخص می‌کند.

اگر عرضه نسبت به تقاضا بالاتر باشد قیمت‌ها پایین می‌آید. پس می‌توان گفت براساس قیمتی که امروز در بازار وجود دارد نمی‌توانیم ۹۰۰ هزار تن تولید داشته باشیم. آمار ابتدای سال تا دی‌ماه کشتارگاه‌ها نیز نشان می‌دهد حدود ۴۰۰ هزار تن تولید در ۱۰ ماه داشته‌ایم.

اگر بین ۱۰ تا ۳۰ درصد کشتار را خارج از کشتارگاه‌های رسمی در نظر بگیریم، ۵۲۰ هزار تن تولید داخل داشته‌ایم. با توجه به واردات ۹۰ هزار تنی واردات در ۱۰ ماه گذشته، سرانه هفت کیلو قابل محاسبه خواهد بود که البته در دهک‌های پایین جامعه این سرانه به شدت کاهش یافته و از سبد غذایی بسیاری از این خانوار‌ها حذف شده است.

قیمت شیر خشک ۲/۵ برابر شد

قیمت شیرخشک ۲/۵ برابر شد. زمانی که روحانی دولت را به رئیسی تحویل می‌داد، قیمت هر قوطی شیر خشک ۴۵۰ گرمی، ۳۹ هزار و ۷۴۴ تومان بود، اما در اسفند ۱۴۰۲ قیمت به ۱۰۱ هزار و ۴۹۸ تومان رسید.

این رشد قیمت ناشی از تغییر قیمت ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ به ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان بود، اما همزمان با عقب افتادن تخصیص‌ها و دونرخی شدن شیرخشک، سال گذشته با کمبود شیرخشک در بازار مواجه شدیم.

عدم تخصیص ارز به تولیدکنندگان شیرخشک در کشور در شرایطی اتفاق افتاد که حدود ۲۰ هزار تن از مواد اولیه تولید شیرخشک اطفال سالانه از طریق واردات به کشور تأمین می‌شود. به این معنا که حدود ۸۰ درصد ماده اولیه شیرخشک از طریق واردات در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد.

بنابراین، در چنین شرایطی انتظار می‌رفت که عدم تخصیص ارز به واردات ماده اولیه این محصول، تولید شیرخشک را کاهش داده و در اغلب موارد متوقف کند.

از ۲۰ مهرماه سال گذشته عرضه شیر خشک با ثبت کد ملی و تاریخ تولد نوزاد در سامانه «تی‌تک» سازمان غذا و دارو انجام می‌شود، اما مشکلات ارز و عدم توجیه عرضه شیرخشک دولتی برای داروخانه‌ها، این کالا را کمیاب کرد.

دولت می‌گفت علت گرانی برخی کالا‌های اساسی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی است، اما وقتی قیمت کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌گرفتند را هم بررسی می‌کنیم می‌بینیم این کالا‌ها هم رشدی به موازات کالا‌های یارانه‌ای داشته‌اند.

قیمت برنج نزدیک به سه برابر، ماهی ۳/۵ برابر، تخم‌مرغ نزدیک به سه برابر، هندوانه چهار برابر و... شده است.

دولت سیزدهم در شرایطی اقتصاد کشور را در دست گرفت که شعار نصف کردن تورم در گام اول و تک‌رقمی کردن آن را می‌داد. اما وقتی قیمت‌ها فاصله بسیار زیادی از وعده‌ها گرفت یکی از آقایان از تحقق وعده کاهش تورم در پایان هشت سال دولت رئیسی صحبت کرد.

مثل چرخش وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال که به چهار میلیون در پایان سال تغییر پیدا کرد.

تاثیر قیمت‌ها بر دهک‌های مختلف

تورم و افزایش قیمت محصولات خوراکی از این جهت مهم است که تاثیری متفاوت بر دهک‌های مختلف دارد. بهمن سال گذشته، مرکز آمار ایران در گزارشی اعلام کرد که اختلاف نرخ تورم دهک اول و دهم به ۵/۲ درصد رسیده است.

با توجه به اینکه درصد بالای سبد هزینه خانوار‌های دهک‌های آسیب‌پذیر به خوراکی اختصاص دارد، تورم مواد غذایی این دهک‌ها را بیشتر از دهک‌های پردرآمد متاثر می‌کند.

براساس آمار‌های بازار اقلام خوراکی، یک کارگر سرپرست خانوار ۴ نفره، برای تهیه یک سبد از حداقل اقلام خوراکی باید «حدود ۶۵ درصد» از درآمد خود را هزینه کند.

این در حالی است که از سال ۱۳۵۹ تاکنون قدرت خرید کارگران با حداقل دستمزد بیش از ۶۵ درصد کاهش یافته و به کمتر از نصف رسیده و حداقل دستمزد حقیقی کارگران در سال جاری به کمترین مقدار طی ۲۸ سال اخیر رسیده است.

با این شرایط کارگران و اقشار ضعیف جامعه، نه‌فقط در خرید گوشت، بلکه در خرید اقلام دیگری از جمله حبوبات و نان نیز با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

دولتی که ادعا می‌کرد «۷۰۰۰ صفحه برنامه» برای ساماندهی وضعیت کشور تدوین کرده و «زبان دنیا را بلد است» و بدون رفع تحریم‌ها نیز می‌تواند رفاه اقتصادی مردم را تامین کند، تیمی از چهره‌های ناشناخته برآمده از دانشگاه امام صادق (ع) و برخی محافل خاص سیاسی را در حساس‌ترین مناصب اقتصادی به کار گمارد و حالا که به کارنامه دوسال‌ونیم گذشته نگاه می‌کنیم غیر از کاهش رشد نقدینگی که تاثیر آن هم بر زندگی‌ها احساس نمی‌شود، وضعیت مطلوبی در هیچ‌یک از سیاست‌های کنترل قیمتی دیده نمی‌شود.

شرایط وخیم اقتصاد و زندگی مردم بار‌ها از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان گوشزد شده است. مسعود پزشکیان با اشاره به معضلات اجتماعی به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی توضیح داد: «توجه به معیشت مردم در حد زنده‌ماندن‌شان از اصول قانون اساسی است؛ لذا دولت‌ها باید بتوانند مسکن، ازدواج، خوراک و شغل مردم را تأمین کنند، اما چون نتوانسته‌ایم به این وظیفه عمل کنیم و تورم هم روزبه‌روز به‌جای اصلاح، بدتر شده است، طبیعی است که پدیده‌های اجتماعی مثل سرقت و کیف‌قاپی هم به مرور در جامعه زیاد شود.

تا زمانی که نتوانیم معیشت، سرپناه و زندگی حداقلی مردم را که همان بخور و نمیر است، تأمین کنیم؛ طبیعتاً عده‌ای مجبور می‌شوند برای زنده‌ماندن دست به کار‌هایی بزنند که با اصول اخلاقی و انسانی در تضاد است.»

پزشکیان در پاسخ به اینکه وظیفه دولت و مجلس دراین‌باره چیست؟ بیان کرد: «آقای رئیسی در شروع دولتش وعده داد تورم را اول نصف سپس تک‌رقمی می‌کند، اما نه‌تنها تورم نصف نشد، تک‌رقمی که جای خود دارد بلکه چندین برابر شد. قدرت خرید شدیداً پایین آمد و کارمندانی که زندگی معمولی داشتند، دیگر نتوانستند حتی مایحتاج روزانه خود را تأمین کنند. رفاه در سطح مناسب از زندگی مردم رفته و سفره‌های مردم کوچک شده و دولت به وعده‌هایی که داده بود، عمل نکرده است. حتی شعار‌های مربوط به مسکن را محقق نکرده و بحث رانت و رشوه هم قرار بود برچیده شود، اما این‌طور نشد».

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۱۷ هزار خدمات دندانپزشکی و آموزش دهان و دندان
  • برگزاری جشنواره بهداشت دهان و دندان در برخوار
  • مسمومیت ۵ نفر به علت خوردن قارچ سمی در کرمانشاه
  • غذا‌های مناسب برای پرکاری تیروئید
  • کـارنامه خوراکی‌ها؛ رشد ۲۰۰ درصدی قیمت خوراکی‌ها در دو سال
  • رشد ۵۰ درصدی عملکرد دانشکده دندانپزشکی طی یک سال گذشته
  • آغاز طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه
  • طرح رایگان فلورایدتراپی دانش آموزان در مراغه
  • چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • ۲۱ توصیه‌ مهم درباره بهداشت دندان