Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- زلزله غرب کشور در سال گذشته، علاوه بر خسارات سنگین جانی و مالی که به جا گذاشت، زمینه ساز یک رویداد جدید در عرصه اجتماعی شد و آن مشارکت جدی تر افراد مشهور یا همان سلبریتی ها و سمن ها، در کنار مراجع رسمی چون هلال احمر در جذب کمک های مردمی، برای کمک به زلزله زدگان بود.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، اما زلزله7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 ریشتری که یکم آبان سال 96 کرمانشاه را لرزاند، همچنین نشانگر کاهش معنادار میزان رویکرد مردم به مراجع رسمی فعال در حوزه امدادگری در مقایسه با وقایع مشابه گذشته بود.
اگرچه با مشارکت سلبریتی ها بخشی از مشکلات زلزله زدگان حل شد اما عدم سازمان دهی مناسب کمک ها و حضور افرادی نامرتبط و ضعیف عمل کردن برخی از سازمان های غیر دولتی (سمن ها) در کنار برخی سوء استفاده های صورت گرفته، سبب شد تا به بی اعتمادی مردم به این گونه مشارکت ها دامن زده شود.
برای یافتن چرایی این مساله به سراغ 'ایثار خدادادی' مدرس و محقق مدیریت سازمان های غیر دولتی رفتیم و با وی به گفت و گو نشستیم.

** نقش سمن ها در زلزله کرمانشاه
ایثار خدادادی در پاسخ به پرسش پژوهشگر ایرنا در خصوص نقش سمن ها در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه، گفت: اگر سمن ها نبودند اصلا امکان نداشت زلزله کرمانشاه جمع شود. عملا سمن ها بودند که قبل از دولت و بهتر از دولت توانستند به داد مردم برسند. نکته اش هم کاملا مشخص بود، بحث حرکت مردمی آنها بود. اما اینکه ساختارمند و هدفمند به جلو نرفتند بحث دیگری است که به نوعی می شود گفت مقصر خود سمن ها بودند.

**سمن ها بطور ساختارمند و هدفمند در زلزله کرمانشاه پیش نرفتند
خدادادی در پاسخ به این سوال که چرا سمن ها در هنگام زلزله کرمانشاه سامان مند و هدفمند جلو نرفتند، بیان داشت: در این باره قوانین دست و پا گیر بسیاری وجود دارد. ما در کشور هنوز قانون مشخصی برای ثبت حقوقی سمن ها نداریم. هر سمن در یک وزارتخانه ثبت می شود و از همه مهمتر قوانین و مقرارت تسهیل گری برای ثبت شبکه ای سمن ها نداریم.
وی افزود: برخی از کسانی که وارد بحث کرمانشاه شدند خودجوش بودند و به نوعی دلشان را به دریا زدند. یعنی حتی مجوز این کار راه هم نداشتند و اصلا اجازه ورود به منطقه را نداشتند و فقط به خاطر دردی که داشتند از راه های مختلف سعی کردند تا وارد شوند.
این محقق در حوزه سازمان های مردم نهاد اضافه کرد: در همه جای دنیا سمن ها در واقع به واسطه ماموریت های مشابهی که دارند بر اساس یک پروژه مشترک یا رویکرد مشخص مثل فدراسیون سازی یا کنفدراسیون سازی یا مسائلی از این قبیل درهم ادغام می شوند که رویکردهای شبکه سازی به آنها می گویند. براساس این رویکرد شبکه سازی به تسهیم منابع خود می پردازند. این تسهیم منابع می تواند در حیطه دانش، پژوهش و اطلاعات یا در حیطه منابع فیزیکی و یا در حیطه منابع مالی و از همه مهمتر می تواند در حیطه منابع انسانی باشد. اما عملا ما قانون شبکه سازی سمن ها را در کشور نداریم.
وی افزود: شبکه هایی هم که وجود دارد تقریبا خودجوش هستند و ایرادات مدیریتی بسیاری دارند. برخی از این سمن ها توانسته اند کاری انجام دهند اما برخی دیگر نه و عملا می توان گفت همه سمن ها موفق نیستند.

**فقدان دانش مدیریت سازمان های غیر دولتی
خدادادی در خصوص این سوال که چه مشکلاتی برای سمن ها در کشور وجود دارد، گفت: در دو حوزه به سمن ها آسیب وارد می شود: یکی بحث عدم تسهیل گری دولت در قوانین سمن ها است و دیگری فقدان دانش مدیریت سازمان های غیردولتی است. مدیریت سازمان های غیردولتی یک گرایش دانشگاهی است که کشور ما از وجود آن محروم است. واحد علوم تحقیقات، دو دوره این رشته را گذاشت و در این رشته دانشجو هم گرفته شد، ولی به محض اینکه فارغ التحصیلان درسشان تمام شد این رشته هم ممنوع شد و اصلا دیگر مجوز نگرفت.
این محقق افزود: سمن های ما با حداقل ادبیات مدیریتی آشنا نیستند و اتفاقاتی که در سمن های صورت می گیرد بیشتر مبتنی بر درایت و بومی سازی تجارب خصوصی و دولتی است که گاهی وقت ها هم اشتباهات فاحشی از داخل آن بیرون می آید. بطوریکه گاهی اوقات سمن ها تبدیل به یک شرکت و یا تبدیل به یک حزب می شوند و به این ترتیب ماهیت اصلی خود را از دست می دهند. در مورد زلزله کرمانشاه هم که بنده اعتقاد دارم سمن ها بار اصلی اش را به دوش کشیدند و هنوز هم می کشند، این بحث فقدان دانش شبکه ای وجود داشت. اگر سمن ها از دانش برخوردار بودند، خیلی بهتر و حرفه ای تر می توانستند در صحنه ظاهر شوند.

**سلبریتی ها نمی توانند جای سازمان های غیر دولتی را بگیرند
خدادادی نسبت به این سوال که چرا در زلزله کرمانشاه سلبریتی ها نسبت به سازمان های غیر دولتی بیشتر فعال بودند، گفت: من معتقدم اصلا سلبریتی ها پر رنگ ظاهر نشدند. حجم مسائلی که سازمان های غیر دولتی در کشور حل می کنند، شاید بتوان گفت حتی یک یا دو درصد آن هم توسط سلبریتی ها حل نمی شود.
وی افزود: بر اساس اتفاقات و حوادثی که در کشور به وجود آمد برخی از سلبریتی ها برای خودنمایی در صحنه ظاهر شدند و برخی دیگر از روی دغدغه وارد این قبیل از کارها شدند.

** ضعف آگاهی مردم از فعالیت های سازمان های غیر دولتی
خدادادی در پاسخ به این سوال که چرا نقش سمن ها در پاره ای از موارد کم رنگ دیده می شود، گفت: در کشور ما ضعف آگاهی از جامعه مدنی وجود دارد. مردم هنوز نمی دانند منظور از جامعه مدنی چیست؟ مشارکت اجتماعی چیست؟ و هر سازمانی چه چالش و مشکلی را حل می کند؟ مردم معمولا به سراغ چیزها و کسانی می روند که اصلا ربطی هم به آنها ندارد. در خصوص زلزله کرمانشاه هم همین اتفاق افتاد.
وی افزود: کمک هایی که سلبریتی ها جمع کردند، مخاطبانش کسانی بودند که اصلا اگاهی به کار سازمان های غیر دولتی نداشتنند. همین الان هم از آنها بپرسید متوجه می شوید که اصلا نمی دانند ساخت چند مدرسه و یا درمان چند کودک توسط این سازمان های غیر دولتی بوده است.

**آسیب شناسی مشارکت سلبریتی ها در کمک به زلزله زدگان کرمانشاه
خدادادی بیان داشت: همانطور که دولت نمی تواند به عرصه فعالیت سمن ها وارد بشود، سلبریتی ها هم نمی توانند. وقتی گفته می شود که یک سازمان غیر دولتی چقدر خوب کاری را انجام داده است یعنی نه تنها بخش دولتی بلکه بخش خصوصی هم نتوانسته به خوبی آن سازمان کار کند.
وی افزود: سلبریتی ها و دولت به کف جامعه وصل نیستند. سازمان مردم نهادی که در حوزه کودک کار می کند خوب می داند که چگونه به بچه باید آموزش بدهد و چگونه آن بچه را بسمت خودش جذب کند و یا چگونه می تواند با خانواده اش ارتباط برقرار کند و کارهای مددکارانه اش را انجام بدهد. یک سلبریتی ممکن است با صحنه هایی که مواجه می شود دچار اضطراب شود و یا حتی مکان را ترک کند. در حالیکه نیروهای سازمان های مردم نهاد در این زمینه ها آموزش لازم را دیده اند و می دانند با موقعیت اضطراری چگونه برخورد کنند.
این محقق افزود: علاوه بر عدم شفاف بودن سلبریتی ها و منتشر شدن اخباری مبنی بر این امر، بسیاری از فعالیت های خیرخواهانه آنها به دلیل ندانستن راه و روش همدلی و کار به آسیب دیدگان به نتیجه نرسیده است.

** نحوه هماهنگ شدن سلبریتی ها و سازمان های مردم نهاد
خدادادی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان سلبریتی ها را با سازمان های مردم نهاد هماهنگ کرد، گفت: گام اول شکل گیری آگاهی است. نه تنها سلبریتی ها از رویکردها، چالش ها، مکانیزم ها و مسائل مدیریتی سازمان های غیر دولتی باید مطلع باشند، بلکه خود سمن ها هم باید استقلال خود را حفظ نمایند و از چارچوب کار خود آگاهی لازم را داشته باشند. علاوه بر این موارد، مردم هم باید نسبت به این سازمان ها و ماهیت کار آنها مطلع باشند و در وقوع مشکلاتی نظیر زلزله یا هر حادثه دیگر کمک ها را قبل از سلبریتی ها، از سازمان های غیر دولتی طلب کنند.
وی اضافه کرد: سلبریتی ها باید بدانند نیازی به جمع آوری پول از طرف آنها نیست. آنها می توانند در این گونه موارد همدلی داشته باشند اما باید استقلال سازمان های غیر دولتی را نیز حفظ نمایند. سلبریتی ها می توانند کاتالیزری برای سرعت بخشیدن به فعالیت های سمن ها باشند. به این صورت که محتواهای مختلف درخصوص کودکان کار، نیازمندان و .... می تواند از سوی سمن ها تولید شود و رسانه ای کردن آنها از طریق سلبریت ها صورت بگیرد.
خدادادی افزود: به عنوان مثال در زمینه اوتیسم، سمن ها می توانند محتوا را تولید کنند. اینکه اوتیسم چیست؟ چه عواملی آن را به وجود می آورد و چه تجربه های موفقی در این زمینه وجود دارد. یک سلبریتی مانند یک روزنامه نگار مطرح نیز می تواند مطلب خوبی در این زمینه در روزنامه بنویسد یا بازیگری در این خصوص کلیپی تهیه کند. در واقع نقش اصلی سلبریتی ها می تواند در مدیا سازی محتواهای تولیدی سازمان های غیر دولتی باشد که بتواند منجر به کمک در توسعه ظرفیت های فکری جامعه در برخورد با آن حوزه و یا آسیب شود.
' به عبارتی یک سلبریتی با استفاده از اعتبار و شبکه دوستداران خود از ظرفیت اعتماد سازی خویش استفاده می کند تا محتوای تولید شده در حوزه آن بحران یا آسیب اجتماعی و راهبردهای حل آن را از طریق مدیا( رسانه سازی) در جامعه به نحو احسنت نشر دهد و برای سمن ها از این طریق قدرت چانه زنی و ترویجگری در جامعه ایجاد کند.'
پژوهشم**م-ا**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي سمن ها زلزله كرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۲۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنگ را در جبهه شمالی باخته‌ایم

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، رسانه‌های عبری زبان به شکست این رژیم در جنگ با حزب‌الله لبنان در شمال سرزمین‌های اشغالی اذعان کردند.

این رسانه‌ها اعلام کردند که رژیم صهیونیستی جنگ را در جبهه شمالی باخته است؛ چرا که ۶۲ هزار نفر از این منطقه‌ها تخلیه شده‌اند و به هتل‌ها و آپارتمان‌ها منتقل شده‌اند.

رسانه‌های رژیم صهیونیستی ضمن اشاره به شکست مداوم رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله لبنان از آغاز جنگ در جبهه شمالی این رژیم، اعلام کردند که نزدیک به ۳۰ هزار شهرک‌نشین به خواسته خود این منطقه‌ها را ترک کرده‌اند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها نزدیک به ۴۰ درصد از کسانی که از منطقه‌های شمالی تخلیه شده‌اند به عدم بازگشت به این منطقه‌ها می‌اندیشند و ۳۸ درصد از کسانی که به صورت مستقل منطقه‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی را ترک کرده‌اند نیز عدم بازگشت به این منطقه‌ها را بررسی می‌کنند.

هم‌چنین با تداوم عملیات حزب‌الله لبنان علیه مناطق شمالی سرزمین‌های اشغالی و ناگزیرشدن صهیونیست‌ها نسبت به تخلیه شهرک‌های صهیونیست‌نشین ساخته‌شده در این منطقه‌ها، رسانه‌های رژیم صهیونیستی اطلاعاتی را در خصوص شهرک‌نشینان مستقر در این شهرک‌های صهیونیستی منتشر کردند.

این رسانه‌ها با نگران‌کننده توصیف‌کردن این اطلاعات اعلام کردند که از هر ۴ جوان صهیونیستی که از شهرک‌های صهیونیست‌نشین شمال سرزمین‌های اشغالی تخلیه شده‌اند، یک جوان صهیونیست دچار افسردگی شده است.

علاوه بر این رسانه‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند که نیمی از این جوانان صهیونیست دچار انزوا شده‌اند. همچنین این رسانه‌ها تاکید کردند که رفتارهای خطرناک در میان این شهرک‌نشینان صهیونیست تشدید شده است.

کد خبر 6084868

دیگر خبرها

  • رایگان شدن خدمات سرپایی و بستری کودکان زیر ۷ سال در کرمانشاه
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسوولان بود
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • مسیریابی سعادت بشر با پویش زندگی با آیه‌ها
  • سیل اخیر سیستان و بلوچستان آزمایش اعتماد مردم به مسؤولان بود
  • مدیریت بحران سیستان و بلوچستان تجهیزات کافی ندارد
  • مردم از اتومبیل‌های خودران می‌ترسند؛ آیا صنعت می‌تواند آن را تغییر دهد؟
  • جنگ را در جبهه شمالی باخته‌ایم
  • عربستان ۴ سلبریتی جنجالی‌اش را نقره‌ داغ کرد