Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-04-20@03:47:33 GMT

رویایی فراتر از مرزها ...

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۴۲۷۹

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز خراسان شمالی، سالیان سال است که آهنگ برگریزان خزان با صدای تاخت و تاز اسب های منطقه راز و جرگلان توام شده است. پاییز موعد جولان اسب های ترکمن خراسان شمالی است. این روزها اهالی ترکمن نشین روستاهای مرزی شهرستان راز و جرگلان در دل رشته کوه آخرداغ مهیای کورس پر هیجان پاییزه می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پس از گذشت 150 کیلومتر از مرکز خراسان شمالی به سمت شمال غرب، داستان ما و اسب ترکمن آغاز می شود. در محوطه ای که هیچ نشانی از پیست استاندارد سوارکاری ندارد، حدود 70 تا 80 اسب از این استان و استان های همجوار آماده رقابت در کورس پاییزه امسال هستند. هزاران علاقمند برای تماشای مسابقه به این منطقه آمده اند. بماند که برای مهمانانی که قرار است چند هفته در این منطقه حضور داشته باشند، هیچ امکاناتی پیش بینی نشده است.
در بدو ورود به این منطقه بکر و زیبا و در پیچ و خم تپه های یکه سعود، گله بزرگی از اسب اصیل ترکمن را دیدم که به گفته اهالی این روستا به علت نداشتن فضای مناسب برای نگهداری در کوهها و تپه ها رها شده اند. پای صحبت مردمان خونگرم این دیار که نشستم متوجه شدم از حال و روز نه چندان مناسب اسب اصیل ترکمن دل پر دردی دارند.
آنا مراد یزدانی از علاقمندان اسب،گله مند از وضعیت موجود، می گوید: سال هاست که این مسابقات در این منطقه برگزار می شود، اما هیچ جایگاهی برای تماشاچی، محل نگهداری اسب و حتی محل اقامت مهمانان در چند هفته حضورشان در منطقه وجود ندارد.
دانیال دهش از چابکسواران مسابقه می گوید: این میدان ورزشی برای مسابقات استاندارد نیست، برای پیست باغلق هم هزینه شد اما استاندارد و قابل استفاده نیست. پیست علی آباد بجنورد هم غیر استاندارد است.
آقا محمد یزدانی 80 ساله چابکسوار پیش کسوت، که می توان نگرانی و ناامیدی را براحتی از چشمانش فهمید، از نبود مکان مناسب برای اسب هایش رنج می برد و می گوید: اسب های ما هر سال زاد و ولد می کنند، اما جایی برای نگهداریشان نداریم. مجبوریم در طبیعت رهایشان کنیم.
نبود زمین مناسب برای فروش اسب از دیگر دغدغه های اهالی چابکسوار یکه سعود است.
تاج محمد یزدانی پرورش دهنده کهنه کار اسب در این باره می گوید: اسب تا در زمینی نتازد و زیبایی و قدرت خود را به نمایش نگذارد، خریدار ندارد.
الله وردی محمدی 60 ساله یکی از اهالی منطقه یکه سعود می گوید: تا چند سال قبل، نژاد اصیل اسب ترکمن ناشتاخته بود. ما با شرکت در مسابقات استان های دیگر و هدیه دادن این اسب ها تلاش کردیم اسب ترکمن را به جهان معرفی کنیم.
خرجشان از دخلشان بیشتر است
در حالیکه به گفته امید یزدانیِ چابکسوار، اسب و سوارکاری برای مردم این منطقه حکم نان شب را دارد، اما درآمدش محدود است و بدون حمایت های دولت نمی توانند این صنعت را رونق بدهند.
یزدانی از مسئولان می خواهد با برگزاری جشنواره های زیبایی و کورس، اسب داران را در ایجاد ارزش افزوده و توسعه این صنعت یاری کنند.
نجاهی رییس هیات سوارکاری راز و جرگلان می گوید: به طور میانگین هزار راس اسب ترکمن این استان، حداقل ۲۰ میلیارد تومان ارزش نقدی دارد، اما نگهداری این تعداد سالانه حداقل ۱۲ میلیارد تومان هزینه مستقیم برای اسب داران در بر دارد ، با افزایش قیمت ها قطعا این ارزش بیشتر هم شده است.
نبود زیر ساخت ها؛ گردش مالی ضعیف
بدلیل نبود زیر ساخت هایی همچون فقر آموزشی، نبود جایگاه مطلوب برای فروش اسب، گردش مالی در این صنعت بسیار ضعیف است و اسب داران از درآمد ناچیزشان گله مندند و بعضا این حرفه را رها می کنند.
نجاهی به نبود پیست استاندارد با وجود برگزاری حدود 7 تا 8 کورس بصورت سنتی در سال اشاره می کند و می گوید: هر سال 2 کورس پاییزه و بهاره نیز بشکل رسمی در پیست سوارکاری جرگلان برگزار می شود و حدود 15 هزار نفر برای تماشای این مسابقات پر هیجان به این منطقه سفر می کنند ، اما فقط به همت مردم جایگاه تماشاگران بصورت خودیاری و با 50 میلیون تومان هزینه در حال ساخت است.
محسن آگاهی یکی از سرمایه گذاران اسب اصیل ترکمن در خراسان شمالی می گوید: خراسان شمالی و روسیه مولد پایه ای اسب اصیل ترکمن در دنیا هستند که این صنعت می تواند سرمایه ای کلان برای استان به همراه داشته باشد، اما با این همه ظرفیت در سال حتی یک میلیارد تومان هم اسب نمی فروشیم.
حداقل معادل 10 میلیارد تومان تاسیسات، جایگاه ها و تجهیزات مربوط به صنعت اسب در خراسان شمالی وجود دارد، اما به موضوع آموزش و توانمندسازی توجه جدی نشده است.
آگاهی می گوید: فقر آموزشی و غفلت برای آموزش های پایه و استاندارد اسب، عدم آموزش مدون و منسجم چابک سواران و داوران سبب شده، با وجود استعدادهای خاص، از این استان در مسابقات سوارکاری کشور حتی یک سوار کار حرفه ای هم معرفی نشود و داوران خارجی مسابقات و جشنواره های خراسان شمالی را قضاوت کنند.
آگاهی اذعان می کند: بهترین کره اسب های تولیدی این استان با میانگین 30 میلیون تومان فروخته می شود در حالیکه همین اسب ها در جشنواره ها و در صورت داشتن شجره و شناسنامه بیش از 10۰ میلیون تومان معامله می شود.
علی مبارکی رییس هیات سوارکاری اما از برگزاری نخستین آزمون مربیگری درجه 3 آبان 97 خبر می دهد و می گوید: در کشور هنوز برنامه ی جامعی برای توانمند سازی اسب وجود ندارد، اما برای آموزش چابکسواران خراسان شمالی برنامه هایی تدوین شده که تا سال آینده اجرایی می شود.
نام آوران بی میدان
از قدیم نبود پیست مناسب سبب شده که اسب های ترکمن خراسان شمالی برنده کورس های گنبد باشند. در نژاد های مختلف و در سنین مختلف ، اسب های اسن استان در میادین مختلف زودتر از سایر حریفان به خط پایان رسیده اند .
چند سال قبل ساخت پیست اسب دوانی در منطقه علی آباد بجنورد در کارگروه اسب مصوب شد اما از آنجاییکه این منطقه در تصرف ارتش است اجرای آن تا چند روز قبل محقق نشده بود. اما با پیگیری های انجام شده بالاخره استاندار دستور عقد قرارداد با ارتش و بهره برداری از این پیست را صادر کرد و مقرر شد در یک هفته این قرار داد بصورت مدت دار تدوین و در اختیار هیات سوارکاری قرار گیرد.
گذر از هفت خوان رستم برای دریافت تسهیلات
مجید پور عیسی معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی و نایب رییس کار گروه اسب از تصویب اعطای تسهیلات 30 میلیون تومانی برای هر سر اسب از محل تسهیلات اشتغال پایدار روستایی خبر می دهد اما رحمان صالحی از پرورش دهندگان اسب اصیل ترکمن می گوید: پیگیری های زیادی کردم تا بتوانم این تسهیلات را بگیرم و مرکز نگهداری اسبم را گسترش بدهم. ولی موفق نشدم.
حکمت شیردل یکی دیگر از چابکسواران و اسب داران بجنوردی می گوید: اسب اصیل ترکمن از گران قیمت ترین اسب های دنیاست. اما متاسفانه به علت نبودن در قرنطینه جهانی، و پیگیری نکردن وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون از طریق سازمان پزشکی جهانی، امکان صادرات آن وجود ندارد و خرید و فروش ها به شکل محلی در ایران و منطقه انجام می شود.
شیردل صاحب اسب کِی مرخان که 4 دوره در جشنواره زیبایی و در 3 دوره قهرمان کورس ایران بوده، پس از یکسال موفق به دریافت این تسهیلات شده، از سختگیری مسئولان در صدور مجوز ها می گوید. این در حالیست که استاندار و رییس سازمان برنامه و بودجه و دیگر مسئولان این استان بر تسهیل در صدور این مجوزها تاکید دارند تا اسب داران بیشتری در استان فعال شوند و چرخ این صنعت به گردش بیافتد.
شیردل پیشنهادی هم برای حمایت از پرورش دهندگان اسب دارد و می گوید: فدراسیون باید فقط مسابقات را محدود به حضور اسب های داخلی بکند، اسب هایی که در مسابقات کشوری و جهانیِ پرش شرکت می کنند گاهی اسب های وارداتی هستند.
او از نبودن اسب ترکمن در فهرست 33 راس اسب ارسالی به آزمایشگاه های اروپایی توسط وزارت جهاد کشاورزی و فدراسیون گله مند و خواستار پیگیری این موضوع است.
علی مبارکی در این خصوص ابراز می دارد: به کسانی که در سامانه کارا ثبت نام کرده باشند و بتوانند مجوز بگیرند، در کارگروه اشتغال تسهیلات پرداخت می شود. اما برای دامداری های روستایی و کسانی که می خواهند بصورت باشگاه فعالیت کنند، راهکاری نداریم و باید در کارگروه مصوب و از طریق مشاغل خانگی یا قانون بودجه سال 97 به مقاضیان تسهیلات پرداخت کنیم.
گمرک تخصصی اسب در دستور کار مسئولان
استان اسب پرور خراسان شمالی با داشتن هزار راس اسب اصیل ترکمن و آمیخته های نژادی آن، نیروی انسانی، تجهیزات و ابنیه، جایگاه ویژه ای در سطح ملی و حتی جهانی دارد اما متاسفانه صادرات این صنعت ارز آور که می تواند اقتصاد این استان و حتی کشور را متحول کند، تاکنون مغفول مانده است.
بحث راه اندازی گمرک تخصصی اسب که سال 92 همزمان با افتتاح سایت گمرک ایران مطرح و موافقت شد، مستلزم راه اندازی مرکز قرنطینه و صدورگواهی بهداشتی و برقراری پروازهای بین المللی بود. اکنون 5 سال از موافقت گمرک ایران با ایجاد مرکز صادرات اسب ترکمن گذشته اما تاکنون هیچ اقدامی برای راه اندازی این مرکز نشده است. جواد جعفری مدیرکل گمرگ خراسان شمالی می گوید: در صورتیکه تاسیسات و مرکز قرنطینه دامپزشکی راه اندازی و گواهی بهداشتی صادر شود، تشریفات گمرکی و صدور پروانه صادراتی توسط گمرک انجام خواهد شد.
جعفری همچنین واردات اسب به استان را تکذیب کرده و می گوید: هیچگونه واردات اسب از گمرک استان ما انجام نشده و اگر هم در سال های گذشته بوده، از طریق استان های دیگر، استثنا و برای نژاد خاصی بوده است نه بصورت تجاری.
سید محمد مهدی احمدی مدیرکل دامپزشکی اما احداث این مرکز را منوط به تخصیص اعتبار و زمین عنوان می کند و می گوید: برای احداث مرکز قرنطینه اسب به تخصیص حدود 4 میلیارد تومان اعتبار و سه هزار متر زمین نیاز است.
بی ثباتی مدیریتی آفت توسعه صنعت اسب خراسان شمالی
احمدی اظهار می دارد: درخواست تخصیص اعتبار برای ساخت و تجهیز این مرکز همزمان با آغاز بکار کارگروه اسب، سال 92 در استان داده شد اما با جابجایی استاندار موضوع را پیگیری نکردیم.
سراغ معاون اقتصادی استاندار خراسان شمالی و نایب رییس کارگروه اسب رفتم. مجید پور عیسی قول مساعد داد بحث راه اندازی گمرک تخصصی و مرکز قرنطینه اسب بطور جدی در دستور کار این کارگروه قرار گیرد.
پور عیسی همچنین از پیگیری برای تجهیز و تکمیل درمانگاه تخصصی در محل اداره کل دامپزشکی استان به منظور پیشگیری و درمان و کاهش تلفات اسب اصیل ترکمن خبر می دهد.
وی صدور شناسنامه اصالت و پاسپورت اسب با همکاری فدراسیون سوارکاری، پیگیری تکمیل پیست اسبدوانی باغلق، اعطای تسهیلات بلاعوض و پیگیری تخصیص 24 هکتار از اراضی منطقه ارکان بجنورد برای احداث شهرک اسب را از مصوبات جلسه هفته گذشته کارگروه اسب اصیل ترکمن عنوان کرد.


رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان شمالی از ابلاغ 2 میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض در قالب کمک های فنی از محل ارتقاء شاخص ها به ورزش و جوانان استان برای راه اندازی و توسعه مراکز پرورش اسب خبر می دهد و می گوید: این اعتبار بدلیل استقبال نکردن بخش خصوصی، پس از یکسال به سازمان برنامه و بودجه برگشت و در محلی دیگر هزینه شد.
احسان عالی بر تقویت بخش خصوصی تاکید می کند و می گوید: در صورت تشکیل تعاونی اسب داران از محل تبصره 18 کمک بلاعوض در اختیار اسب داران قرار می دهیم و این بخش را همچون استان یزد که به کمک سازمان برنامه و بودجه قطب اسب کشور شد، فعال می کنیم.
عالی درباره کمک به سرمایه گذاران اسب و مرتفع کردن مشکلات آنان اعلام آمادگی می کند و از مسئولان می خواهد برای صدور مجوزها سخت گیری نکنند تا این صنعت ارز آور در خراسان شمالی گسترش یابد.
اما کورش بهادری مدیر کل ورزش و جوانان خراسان شمالی می گوید: این اعتبار که قرار بود برای رفع مشکلات شرکت تعاونی اسب داران به ورزش و جوانان تخصیص یابد، در حد طرح در کارگروه اسب باقی ماند و اختصاص نیافت.
بهادری می افزاید: از آنجاییکه شرکت تعاونی ها زیر مجموعه جهاد کشاورزی هستند بحث اینکه این مبلغ در اختیار جهاد قرار گیرد یا ورزش و جوانان یک سال طول کشید و در نهایت این 2 میلیارد تومان اعتبار برگشت خورد.
از سوی دیگر کیوان آذری خزانه دار هیات سوارکاری خراسان شمالی علت برگشت این اعتبار را اطلاع رسانی نکردن به موقع اداره کل ورزش و جوانان این استان عنوان می کند و اظهار می کند: اداره کل ورزش و جوانان با تاخیر شش ماهه، اختصاص این اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه را به هیات سوارکاری اطلاع داد و اعلام کرد شرکت تعاونی اسب داران باید تشکیل شود تا 2 میلیارد تومان اعتبار به متقاضیان مشمول پرداخت شود.
آذری می افزاید: برای اخذ مجوزهای تشکیل شرکت تعاونی سه ماه زمان صرف شد تا اینکه ورزش و جوانان اعلام کرد وقت تمام شده و پول به سازمان برنامه و بودجه برگشت خورد.
اما محمدرضا خباز استاندار خراسان شمالی، سه روز قبل یعنی 27 مهر ماه همزمان با هفته تربیت بدنی، در همایش اسب آزاد در پارک بش قارداش بجنورد، اعلام کرد: دولت برای حمایت از بخش خصوصی در توسعه صنعت اسب و تامین زیر ساخت های لازم و ارائه تسهیلات ارزان قیمت به این بخش آمادگی کامل دارد.
خباز در خصوص راه اندازی مرکز قرنطینه اسب می افزاید: باید کارهای حاکمیتی را دامپزشکی انجام بدهد و اداره اش به بخش خصوصی واگذار شود.
پس از این دستور استاندار، سید محمد مهدی احمدی مدیر کل دامپزشکی خراسان شمالی، درخواست تامین اعتبار برای احداث مرکز قرنطینه در کنار گمرک این استان را به دبیرخانه کارگروه اسب اصیل ترکمن ارسال کرد تا در نخستین نشست این کارگروه مطرح شود و در صورت تصویب راه اندازی این مرکز به کمک دولت و به همت بخش خصوصی محقق شود.
حال باید منتظر باشیم و ببینیم پیگیری های ما به کجا می رسد و مسئولان خراسان شمالی تا چه حد به وعده هایشان عمل خواهند کرد و بالاخره سوت آغاز توسعه این استان با ظرفیت های بکر و بی شمار، کی و کجا به صدا در خواهد آمد و آیا روزی اسب اصیل ترکمن از مرزهای ایران فراتر خواهد رفت و در عرصه های بین المللی یکه تازی خواهد کرد ؟

 


نویسنده: مهری شهرکی

 

آلبوم تصاویر

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: اسب اسب اصیل ترکمن اسب ترکمن کورس پاییزه جشنواره اسب زیبایی اسب خراسان شمالی راز و جرگلان پیست اسب سوارکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۴۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ محمد رضا حسین نژاد در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان، هدف گذاری واولویت اصلی امسال ستاد مبارزه با مواد مخدر استان را جدیت بیش از پیش همه دستگاه‌ها در پیشگیری دانست و بر اجرای قوی‌تر طرح یاریگران زندگی در روستا‌ها و تقویت انجمن خیرین در حوزه آموزشی و نیز عمومی با هدف جلوگیری از انحراف تاکید کرد.
وی افزود: تصمیم بر آن شد، در ورودی‌های استان با تهیه کانکس و دیوارکشی در ایست و بازرسی‌ها، گام مهمترین برای پیشگیری از توزیع مواد مخدر برداریم.
استاندار همچنین در خصوص حوزه درمان اضافه کرد: در این هدف گذاری، مقرر شد، ۱۰۰ مرکز ترک اعتیاد به ۱۲۷ مرکز فعلی افزوده شود.

دیگر خبرها

  • شهروندان مصرف آب را مدیریت کنند
  • کسب مهارت ۲۰ هزار و ۷۲۰ نفر در خراسان شمالی
  • رقابت ۱۲۰۵ نفر در آزمون استخدامی تامین اجتماعی در خراسان‌شمالی
  • تجدید پیمان با آرمان شهدا
  • رقابت ۲۷۰ چوخه کار در مسابقات کشتی شیروان
  • انسداد مرزها در استان خراسان رضوی
  • برداشت غیرمجاز سالانه ۳۰ میلیون متر مکعب آب در خراسان‌شمالی
  • اصلاح ۳۲۸ کیلومتر خطوط انتقال شبکه توزیع آب در خراسان شمالی
  • شورای فعالان تربیتی در خراسان شمالی تشکیل شود
  • خراسان شمالی دومین استان کشور در مبارزه با مواد مخدر