Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- فراخوان مقام معظم رهبری از نخبگان و صاحب نظران جهت اصلاح و نقد، سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رسالتی خطیر را بر دوش این قشر از جامعه نهاده است تا با ارایه پیشنهادهای سازنده و مفید، نقشه راه روشنی برای ادامه مسیر کشور و دستیابی به توسعه همه جانبه ترسیم کنند.

جای خالی وجود برنامه و الگویی بومی و مبتنی بر نیاز و ظرفیت های کشور سبب شد تا آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری در حکمی، مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را تشکیل دهند و رییس و اعضای شورای عالی آن را منصوب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حاصل هفت سال کار کارشناسانه و تلاش صاحب نظران به تدوین الگوی پایه اسلامی و ایرانی پیشرفت انجامید و پس از رونمایی از این سند، رهبر معظم انقلاب اسلامی 22 مهر 1397؛ مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را در فراخوانی مکلف به ارایه‌ نظرات و توصیه های مشورتی خود کردند تا پس از اصلاح و چکش کاری های لازم از این الگو به عنوان یک سند بالادستی و مبنایی برای تصمیمات و سیاست های اجرایی کشور استفاده شود.

**مفهوم و مبانی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت، برای آن که قابلیت اجرایی لازم را به عنوان برنامه ای بلندمدت بیابد، نیازمند برگزاری نشست‌ها، سیمنارهای تخصصی و میزگردهای علمی و همچنین ارایه دیدگاه های کارشناسانه به وسیله صاحب نظران است تا این نظریه به مرحله اجرا و عمل برسد.

شاخص های «تحلیل وضعیت موجود، تبیین وضعیت مطلوب و راهبردهای تغییر» به عنوان مولفه هایی محسوب می شوند که در الگوهای پیشرفت ارایه شده در مکاتب فکری مختلف با یکدیگر در تضاد هستند و جهان‌بینی و ارزش‌های حاکم بر این گفتمان ها نیز از دیگر موارد اختلاف آنها به شمار می رود.

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به مجموعه نظام‌مندی از مفاهیم، اصول موضوعه، قوانین و راهبردهایی گفته می‌شود که در ساختاری منطقی و مبتنی بر مبانی معرفت‌شناختی و هستی‌شناختی اسلام و در چارچوب حقوق و اخلاق اسلامی به تحلیل وضعیت موجود ایران و تبیین وضعیت مطلوب آن و ارایه راهبردها برای تغییر وضعیت موجود می‌پردازد. این الگو از چهار واژه «الگو، اسلامی، ایرانی و پیشرفت» تشکیل شده است که هر کدام از این عبارت ها، دارای بار معنایی خاصی هستند.

«الگو» چارچوب نظری و ذهنی که معیار حرکت فرد یا گروه است، اطلاق می شود. تعبیر «اسلامی» یعنی آن که منابع و مبانی اسلامی باید منبع استخراج مبانی، چارچوب و الگوهای پیشرفت در این سند باشند و این امر به معنی مرزبندی این نسخه بومی با نگرش های توسعه‌ای غربی و لیبرالیستی به شمار می رود. وجود واژه «ایرانی» در این الگو، تاکیدی بر استفاده از ظرفیت ها و امکانات موجود در کشور دارد که با توجه به شرایط تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی و اقلیمی ایران به وسیله صاحب‌نظران داخلی تنظیم شده است و همچنین منظور از پیشرفت؛ وجود حرکت، تکاپو و جهش از وضع موجود برای دستیابی به وضع مطلوب و اهداف بلند‌مدت و میان‌مدت محسوب می شود، بنابراین در این الگو، ایستایی، رکود، توقف و تردید وجود ندارد.

**ضرورت و اهمیت طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
آینده و توسعه کشور در گرو، بالندگی برنامه های توسعه ای قرار دارد که باید از الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت استخراج شود. پیش از انقلاب ایران دارای پنج برنامه توسعه و پس از انقلاب نیز 6 برنامه توسعه تدوین شد که هرکدام از این برنامه ها بنابر بر نارسایی ها و کمبود هایی که داشتند، نتوانستند تا انتظارات و اهداف مورد نظر را پوشش دهند و در دستیابی به چشم انداز خویش ناموفق بودند، عدم توجه به شرایط تاریخی، اجتماعی و فرهنگی ایران و پیروی از نسخه های توسعه ای غربی را شاید بتوان مهم ترین نقطه ضعف این برنامه ها برشمرد.

با توجه به این مساله که الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت برپایه نیازها و شرایط بومی ایران تنظیم شده است، می تواند برنامه ای جامع برای تحقق و ایجاد گفتمانی برای ساختن ایرانی پایدار باشد. این سند ضمن تاکید بر تعامل همه جانبه با کشورهای دیگر، مساله حفظ استقلال و توجه به امنیت را مطرح می کند و با ارایه راهکارهایی برای تحقق اهداف در بلند مدت، امکان شناسایی و برطرف ساختن موانع در راه تحقق اهداف خود را نیز دارد.

کارشناسان معتقدند که با تدوین و اجرای موفقیت آمیز و نمایش کارآمدی این سند، می توان آن را به الگویی فراگیر در منطقه و جهان معرفی کرد و این الگو این قابلیت را دارد تا به عنوان، نسخه‌ای راهبردی برای تحقق تمدن ایرانی و اسلامی بدل شود.

**عزم و اراده ملی؛ شاخصه مهم در تحقق الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
نخستین شرط تحقق اهداف الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفتمان سازی به منظور ایجاد باور و انگیزه لازم در میان مردم و به خصوص جوانان است تا بستر ورود گسترده و بانشاط آنان را در عرصه های مختلف تولید و سازندگی رقم بزند و انگیزه و عزم ملی را در جامعه برای اجرای این سند فراهم آورد.

لازمه پیشرفت در هر جامعه ای تحول افکار ملت و سازوکارهای اجتماعی است و بنابراین مساله ای تدریجی و طولانی مدت به شمار می رود که از درون آحاد جامعه باید آغاز شود و لوازم آن باید به گفتمانی همگانی تبدیل شود تا به عنوان مطالبه مستمر مورد توجه عموم مردم و به خصوص نخبگان و فرهیختگان قرار گیرد.

دانشجویان و اصحاب علمی کشور در تحقق و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گروه پیشرو به شمار می روند و در خط مقدم این نهضت قرار دارند و مراکز علمی می بایست که برپایه چشم انداز این الگو، بستر ایجاد روحیه خودباوری را برای جوانان مهیا سازند. رسانه ها همچنین از جمله صدا و سیما و مطبوعات نقش موثری را در نهادینه کردن و مدل سازی این الگو در جامعه به منظور هم سو ساختن مردم برای همراهی با این جریان ملی را بر عهده دارند.

الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت سندی فراگیر در تمام حوزه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به شمار می رود و همچنین نگاه ویژه ای به ارتقای امنیت و قدرت بازدارندگی ایران در افق 50 سال آینده دارد بنابراین نظامیان و متولیان بخش دفاع و امنیت کشور نیز باید در تعامل با این حرکت و عزم ملی قرار گیرند تا الگوی دفاعی مناسبی در راستای توسعه کشور طراحی و نظام دفاعی هوشمند همه جانبه ای را برای پاسداری از کیان جمهوری اسلامی پی ریزی کنند.

** الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و خط بطلان بر توطئه های دشمنان
انتشار نسخه بومی پیشرفت را باید پاسخی قاطع به توطئه ها و دسیسه های دشمنان داخلی و خارجی کشور دانست که تلاش داشتند تا با القای یاس و ناامیدی در میان مردم و ایجاد التهاب های اقتصادی در جامعه و در آستانه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، تصویری ناکارآمد از نظام و حکومت ایران ارایه دهند و تدوین این سند همزمان با فضاسازی مغرضانه آنها، نشان از آن دارد که نظام جمهوری اسلامی ایران در کمال آرامش و با نگاهی به دوردست ها در پی اهدافی بلند و البته قابل تحقق است.

دعوت رهبر معظم انقلاب اسلامی از نخبگان حوزه و دانشگاه برای ارتقا و تکمیل این الگو را نیز باید سندی بر شایسته سالاری و عقلانیت انقلابی در نظام قلمداد کرد که حاکی از احترام به صاحبان فکر و اندیشه برای ترسیم آینده ای روشن است.

** الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و آسیب شناسی آن
با توجه به این مساله که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، سندی همه جانبه برای دستیابی به رشد کشور محسوب می شود بنابراین لازم است تا تمام اهالی و اصحاب اندیشه و قلم با استفاده از فرصت پدید آمده جهت، ارتقا و تکمیل این الگو با لحاظ کردن مختصات زمان حال، امکانات، ظرفیت، فرصت ها و تهدیدها، تحولات پیش رو در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و علمی در سطح جهان و کشور را رصد کنند و با تبیین اهدافی واقع بینانه و به دور از آرمان گرایی افراطی به اصلاح این نسخه بومی بپردازند و نقشه راه حرکت کشور را در بلند مدت ترسیم کنند.

محمدرضا یوسفی استاد اقتصاد دانشگاه قم با اشاره به این موضوع که در این سند به موضوعات مهمی چون آزادی‌های مدنی و حقوق شهروندی، آن گونه که شایسته است پرداخته نشده است، اظهار می دارد، بسیاری از مفاهیمی که در این سند به کار رفته، واژه هایی قابل انعطافی هستند که تعین معنایی برای آن‌ها وجود ندارد و در این الگو، تصور شده که مسایل ۵۰ سال آینده همین چالش های امروز هستند و هیچ تحول جدیدی در جهان رخ نمی‌دهد.

الگوی اسلامی و ایرانی پیشرفت به عنوان یک سند بومی و مبتنی بر مبانی و ارزش های جامعه ایرانی تدوین شده است تا با کمک محافل علمی و دانشگاهی، نسخه ای مبتنی بر مبانی اصیل اسلامی و ویژگی های ملی طراحی و فضای گفتمانی برای ایجاد تمدن نوین ایران اسلامی مهیا شود.

---------
پژوهشگر ایرنا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي مركز الگوي اسلامي ايراني پيشرفت الگوي اسلامي الگوي پيشرفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۴۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در 20 کشور جهان توسط مهندسان بومی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای غربی تلاش می‌کنند به ما القا کنند که دانش و فناوری فقط در اختیار آن‌هاست، گفت: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی ظهر امروز به وقت محلی، در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از ابرپروژه چندمنظوره «اومااویا» در سریلانکا، به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های صدور خدمات فنی- مهندسی ایرانی، بهره‌برداری از این پروژه را نماد همبستگی، پیوند، تقویت دوستی و مایه افتخار دو ملت دانست.

رئیس‌جمهور نمایش همبستگی، همدلی و همراهی دو کشور و دو ملت آسیایی را از ویژگی‌های مهم این پروژه دانست و اظهار کرد: بهره‌برداری از این سد، نیروگاه و تونل انتقال آب نماد، تحقق اراده دو کشور و دو ملتی است که می‌خواهند با اتکا به توان بومی، رفاه و آسایش خود را فراهم کنند.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به تأمین مالی این طرح از سوی سریلانکا و تأمین و انتقال خدمات فنی و مهندسی از سوی ایران، تأمین آب شرب و آب کشاورزی برای ۵ هزار هکتار اراضی جدید و آغاز به کار یک نیروگاه ۱۲۰ مگاواتی را از دستاوردهای این پروژه برای مردم سریلانکا دانست و افزود: امروز جمهوری اسلامی ایران با اتکا به توانمندی‌های فنی و مهندسی بومی در حال اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در بیش از ۲۰ کشور جهان است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه کشورهای غربی تلاش می‌کنند به ما القا کنند که دانش و فناوری فقط در اختیار آن‌هاست، اظهار داشت: انقلاب اسلامی، امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی و شهدای عالی‌قدر ما از جمله شهید سلیمانی «ما می‌توانیم» را به ملت ما آموختند. دشمن نمی‌خواست ما پیشرفت کنیم اما ملت ایران اراده کرد که پیشرفته باشد؛ خواست و اراده ملت بزرگ ایران تحقق یافت و دشمن ناکام ماند.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است در پیشرفت سریلانکا شریک شده و تمام تجربیات خویش را که نتیجه ۴۵ سال مجاهدت و تلاش مردان و زنان ایرانی است با شما به اشتراک بگذارد و با صدور خدمات فنی و مهندسی در پیشرفت سریلانکا مشارکت داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی برای توسعه روابط با کشورهای آسیایی، همسایه و کشورهای مستقل خاطرنشان کرد: تقویت ارتباط بین ما و شما و دیگر کشورهای همسو و مستقل می‌تواند آینده‌ای درخشان برای دو کشور و دو ملت رقم بزند. بدانید با توکل بر خدا و اعتماد به داشته‌های بسیار خودمان می‌توانیم مسیر پیشرفت را به سرعت طی کنیم.

آیت‌الله رئیسی گفت: برخی کشورهای و نظام سلطه موافق تقویت روابط ما با یکدیگر نیستند و می‌خواهند به ما القا کنند که نمی‌توانیم با تکیه بر توان داخلی پیشرفت کنیم، اما ما در عمل این نظر و القای نظام سلطه را باطل کرده‌ایم.

رئیس‌جمهور در پایان از همه دست‌اندرکاران اجرای این پروژه عظیم در سریلانکا، تشکر کرد.

پیش از آیت‌الله رئیسی «رانیل ویکرمسینگه» رئیس‌جمهور سریلانکا نیز در سخنانی با قدردانی از همکاری و تلاش پیمانکاران و همکاری دولت ایران در اجرای این پروژه اظهار داشت: بدون تکنولوژی و فناوری ایرانی، اجرای این پروژه برای ما ممکن نبود؛ شما توانستید برای آینده سریلانکا کار بزرگی انجام دهید.

رئیس‌جمهور سریلانکا با بیان اینکه مهارت‌های فناورانه ایرانی امروز در دنیای مدرن شناخته شده است، تصریح کرد: شما نمونه کشوری هستید که با خوداتکایی توانستید به پیشرفت در حوزه‌های مختلف برسید. امروز کشورهای ما به‌عنوان کشورهای جنوب، به دنبال اثبات هویت‌های خودشان هستند و چنین پروژه‌های هویت و توانایی‌های ما را به جهانیان اثبات می‌کند.

کد خبر 747513

دیگر خبرها

  • آیت‌الله رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند
  • افتتاح طرح برق‌آبی اومااویا در سریلانکا / رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • ایران اسلامی در حال اجرای طرح های بزرگ در 20 کشور جهان است
  • رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • اجرای طرح‌های بزرگ آب و برق در 20 کشور جهان توسط مهندسان بومی
  • پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم | انتقال دانش ایرانی به سریلانکا
  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانکا شریک شود
  • رئیسی: پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم/ انتقال دانش ایرانی به سریلانکا
  • سرمربی قرقیزستان: قبل از بازی با ایران هم فراتر از انتظار بودیم
  • آغاز اعزام عمره گزاران ایرانی پس از نه سال انتظار