Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: آیت‌الله سید محمد موسوی بجنوردی در واکنش به سخنان دادستان کل کشور در خصوص حضور خانم‌ها در ورزشگاه آزادی و مساله تایید یا عدم تایید مراجع برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: عدم اجازه به زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها قانون نیست.
 به گزارش خرداد، روزنامه «آرمان» مصاحبه ای با آیت‌ا...‌سید محمد موسوی بجنوردی به شرح زیر انجام داده است:
در ابتدای انقلاب هنگامی که درباره مسائلی مانند عدم ورود زنان به ورزشگاه‌ها تصمیم‌گیری می‌شد آیا این تصور وجود داشت که ممکن است نسل‌های بعدی دغدغه‌های جدیدی در این زمینه پیدا کنند و خواستار حضور در ورزشگاه‌ها شوند؟
عدم اجازه به زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها قانون نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که مجلس شورای اسلامی به این نتیجه رسیده باشد که باید قانونی را تصویب کند که زنان نباید به ورزشگاه بروند، می‌توان عنوان کرد که عدم حضور زنان در ورزشگاه‌ها به یک قانون عمومی و لازم‌الاجرا تبدیل شده است.
براساس اصل«اصاله‌الاباحه» در اسلام همه چیز مباح است، مگر اینکه شرع مقدس آن را به مصلحت ندانسته و آن را حرام اعلام کرده است. قانونگذار اسلام نیز یا پیامبر(ص) یا ائمه اطهار هستند که حکم خدا را اجرا می‌کنند. در نتیجه حضور زنان در ورزشگاه‌ها اگر با حجاب و شئونات اسلامی صورت بگیرد حلال و مباح است و هیچ ‌مشکلی ندارد. با این وجود این حضور نباید با مسائل غیرشرعی و غیراخلاقی همراه شود. بدون شک اگر این حضور به مسائل غیراخلاقی و غیرشرعی همراه شود، جایز نیست.تماشای مسابقات فوتبال برای زنان فی النفسه هیچ‌ اشکالی ندارد و اگر کسی با این مساله مخالف است باید دلیل دینی و شرعی برای این مساله بیاورد که در شرع هیچ ‌دلیلی برای این مساله وجود ندارد.در اسلام آمده:«کل شیء لک حلال حتّی تعرف الحرام بعینه». براساس این روایت اسلام همه چیز را حلال و مباح اعلام کرده مگر اینکه قانونگذار اسلامی که حکم خدا را اجرا می‌کند آن را به‌صلاح جامعه اسلامی تشخیص ندهد و حرام اعلام کند.در نتیجه نفس حضور زنان در ورزشگاه اشکال شرعی ندارد.
مخالفان حضور زنان در ورزشگاه عنوان می‌کنند که اگر زنان و مردان در فضای هیجانی ورزشگاه درکنار هم قرار بگیرد کنترل جمعیت از بین می‌رود و ممکن است اتفاقاتی رخ بدهد که مناسب جامعه اسلامی نیست. دیدگاه شما در این زمینه چیست؟
هیچ‌ دلیلی برای این مساله نیست. اگر زنان در جایگاه مخصوص خود و در مقابل مردان نیز در جایگاه خود قرار داشته باشند و هر دو مسابقه را تماشا کنند هیچ‌ اتفاقی رخ نخواهد داد. پس اگر وضعیت به این شکل باشد باید عنوان کرد که زنان به بازار هم نباید بروند. نباید فرض را بر این بگیریم که هر فردی در حال گناه کردن است. ما باید با دید مثبت و سازنده به ملت ایران نگاه کنیم. ملت ایران یک ملت مسلمان و متعهد به اسلام است. همین مردم بودند که انقلاب کردند و پس از آن هشت سال با دشمن جنگ کردند و در نهایت نیز به پیروزی رسیدند. نباید ملت ایران را کوچک در نظر بگیریم. در شرایط کنونی ایران متعهد‌ترین کشور به قوانین اسلامی است. این در حالی است که کشورهای دیگر قوانین اسلامی را به خوبی اجرا نمی‌کنند.
یکی از دغدغه‌های مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها این است که مراجع و علما با این اقدام موافق نیستند. آیا چنین چیزی صحت دارد؟
کسانی که چنین مسائلی را مطرح می‌کنند حتما به مراجع گزارش اشتباه داده‌اند. مراجع افرادی عادل و باتقوا هستند و به احکام اسلامی آشنایی کامل دارند. به احتمال زیاد برخی این مساله را به شکلی با مراجع مطرح کرده‌اند که اگر چنین اجازه‌ای صادر شود بین زنان و مردان اختلاط و التقاط صورت می‌گیرد و مسائل اخلاقی از بین می‌رود. این در حالی است که اگر صورت مساله به‌صورت حقیقی برای مراجع مطرح شود و عنوان شود که جایگاه زنان ومردان در ورزشگاه‌ها از هم فاصله دارد و هیچ‌مساله غیراخلاقی صورت نمی‌گیرد مراجع نیز با این مساله مخالفت نخواهند کرد و اجازه این کار را خواهند داد. کسی که به ورزشگاه می‌رود قصد دارد یک مسابقه ورزشی را تماشا کند و از آن لذت ببرد. پس از پایان مسابقه نیز در مسیری که برای وی تعیین شده حرکت می‌کند و ورزشگاه را ترک می‌کند. در نتیجه کسی با نیت غیراخلاقی و غیرشرعی به ورزشگاه نمی‌رود. به همین دلیل نیز نمی‌توان قبل از اینکه اتفاقی رخ بدهد، قضاوت کرد.کسانی که حضور زنان در ورزشگاه‌ها را حرام اعلام می‌کنند و اجازه چنین کاری را نمی‌دهد اگر در واقعیت اسلام چنین مساله‌ای وجود نداشته باشد در آخرت باید پاسخگو باشند که چرا با این مساله مخالفت کرده‌اند.
مخالفان حضور زنان در ورزشگاه‌ها عنوان کرده‌اند که حضور زنان در ورزشگاه مشکل شرعی دارد. آیا از دیدگاه شما این مساله مشکل شرعی دارد؟
نفس حضور زنان در ورزشگاه مشکل شرعی ندارد. با این وجود این حضور نباید با مفسده و مسائل غیراخلاقی همراه باشد. اگر این حضور با مسائل غیراخلاقی همراه شود مشکل شرعی دارد. در نتیجه کسی نمی‌تواند عنوان کند که حضور زنان با رعایت مسائل شرعی و اخلاقی مشکل شرعی دارد و حرام است. تعیین حلال و حرام‌بودن مسائل دست افراد نیست و متعلق به خداوند متعال است که در دین مبین اسلام ذکر شده است.
آیا این ظرفیت و آگاهی در جامعه ما به وجود آمده که زنان نیز در کنار همدیگر به ورزشگاه‌ها رفته و مسابقات ورزشی را از نزدیک تماشا کنند؟
در شرایط کنونی این آگاهی در جامعه به وجود آمده است. دلیل علاقه زنان برای حضور در ورزشگاه‌ها تماشای مسابقات ورزشی از نزدیک است و کسی به‌دنبال هدف دیگری نیست. در نتیجه زنانی که تصمیم می‌گیرند برای تماشای مسابقه ورزشی از نزدیک به ورزشگاه بروند همه مسائل اخلاقی و شرعی را رعایت خواهند کرد. پس از پایان مسابقه نیز با حفظ شئونات اسلامی ورزشگاه را ترک خواهند کرد. در حین تماشای مسابقه ورزشی نیز زنان نباید رفتاری از خود نشان بدهند که سبب تحریک دیگران شود. در نتیجه ما باید بین نفس حضور و حضوری که منجر به معصیت می‌شود، تفکیک قائل شویم.
حضور زنان در ورزشگاه در ایران چه تفاوت‌هایی با جوامع دیگر که در این زمینه محدودیتی در نظر نگرفته‌اند دارد؟آیا باید بین این حضور تفکیک قائل شد؟
نفس حضور زنان در ورزشگاه هیچ‌ تفاوتی با کشورهای دیگر ندارد. به شرطی که هیچ‌مفسده و رفتار غیراخلاقی از مردان و زنان در ورزشگاه سر نزند. اگر قرار باشد حضور زنان در ورزشگاه در جامعه اسلامی سبب مفسده و مسائل غیرشرعی شود نمی‌توان از کنار این مساله به سادگی گذشت. این وضعیت تنها در ورزشگاه‌ها مصداق ندارد و ممکن است در هر جای دیگری صورت بگیرد. در نتیجه نفس حضور نمی‌تواند تعیین‌کننده باشد، بلکه کیفیت حضور و پیامدهای اخلاقی و شرعی که به‌همراه دارد حائز اهمیت است.اگر این حضور همراه با رعایت شئونات اسلامی باشد هیچ ‌اشکالی ندارد و اسلام چنین مساله‌ای را مجاز می‌داند.اسلام هیچ‌ منافاتی با عدالت و آسایش مردم ندارد و همواره با محبت با مردم رفتار می‌کند. اسلام به عفت و نجابت زن اهمیت می‌دهد و قصد دارد از معصیت جلوگیری کند. اسلام با شادی مردم مخالف نیست و قصد ندارد جلوی شادی مردم را بگیرد. اسلام با جلسه معصیت و حضور زنان و مردان در چنین جلساتی مخالف است.
چه توصیه‌ای به مسئولان در این زمینه دارید؟آیا مسئولان باید شرایط حضور زنان را در ورزشگاه‌ها فراهم کنند؟
بنده در مقامی نیستم که به مسئولان در این زمینه توصیه کنم. با این وجود چون شما در این زمینه از من پرسیدید من هم به‌عنوان یک طلبه دیدگاه خود را بیان کردم. برگزاری مسابقه ورزشی و تماشای آن نه‌تنها اشکالی ندارد، بلکه برای شادی و ایجاد نشاط در جامعه لازم است. با این وجود تماشای مسابقات ورزشی نباید به جلسات معصیت و گناه تبدیل شود و زنان و مردان باید با اخلاق اسلامی در این اماکن حضور داشته باشند. در جلسات روضه و حسینیه‌ها نیز زنان و مردان در کنار هم و بدون اینکه شئونات ‌اسلامی خدشه‌دار شود به عزاداری یا مولودی خوانی می‌پردازند. این وضعیت باید در ورزشگاه‌ها نیز وجود داشته باشد و زنان و مردم با حفظ شرعیات مسابقات ورزشی را تماشا کنند. بدون شک در این زمینه حفظ حجاب اسلامی توسط زنان می‌تواند به انگیزه بیشتر مسئولان برای دادن چنین مجوزی کمک کند. اگر زنان برای حضور در ورزشگاه حجاب خود را به خوبی رعایت کنند بسیاری از مسائل حل می‌شود و در نتیجه شرایط برای حضور آنان در ورزشگاه مهیا خواهد شد.
در برخی از مراسم‌های مذهبی ریخت و پاش به چشم می‌خورد. برای جلوگیری از ریخت و پاش‌ها در مراسم‌های مذهبی چه باید کرد؟
مراسم‌های مذهبی و به خصوص مراسم‌های عزاداری سید الشهدا(ع) برای بقا و تعالی اسلام لازم و ضروری است. بدون شک بقای دین اسلام به خون سید الشهدا و محرم است. در نتیجه هر جا عزاداری برای امام حسین(ع) صورت می‌گیرد برای بقای اسلام و تشیع است. پیامبر اسلام فرمودند:«حسین منی و انا من الحسین». این سخن به معنای این است که اسلام بر قیام و خون امام حسین(ع) بنا شده است. در نتیجه تا زمانی که نام امام حسین(ع) در ایران وجود داشته باشد پرچم اسلام نیز برافراشته خواهد بود.به همین دلیل نیز هر کسی که قصد داشت بساط اسلام را در ایران برچیند اولین کاری که کردند عزاداری امام حسین(ع) را متوقف یا محدود کرد.رضا شاه اولین کاری که برای مقابله با اسلام کرد این بود که اجازه نداد عزاداری برای امام حسین(ع) برگزار شود. این وضعیت در عراق و در زمانی که بنده در نجف حضور داشتم نیز وجود داشت. زمانی بنده در نجف حضور داشتم صدام عزاداری برای امام حسین(ع) را ممنوع کرد و اجازه نداد که شیعیان و مسلمانان جهان برای امام حسین(ع) عزاداری کنند. با این وجود در برخی مراسم‌ها به عزاداران غذا یا چیزهای دیگر داده می‌شود که به‌دلیل اینکه به نام امام حسین(ع) است قابل احترام است. هر مجلسی که به نام امام حسین(ع) برگزار شود برای بقای اسلام است و در نتیجه قابل احترام است.این مجالس قطعا مورد تایید امام زمان(عج) است و بنده احتمال می‌دهم که ایشان در برخی از این مجالس حضور داشته باشد.
چرا گرایش جوانان جامعه به سمت فضای مجازی بیشتر شده است؟ آیا برخی محدودیت‌های اجتماعی سبب این گرایش نشده است؟چه آسیب‌هایی در حضور جوانان در فضای مجازی مشاهده می‌کنید؟
حضور جوانان و افراد جامعه در فضای مجازی باید همراه با آگاهی و علم به ماهیت آن باشد. نکته دیگر اینکه خانواده‌های ایرانی باید این مساله را در نظر داشته باشند که به همان شکل که در فضای واقعی اجازه نمی‌دهند محرم با نامحرم ارتباط داشته باشد این وضعیت در فضای مجازی نیز وجود دارد و نباید اجازه بدهند روابط محرم و نامحرم در فضای مجازی به‌صورت آزادانه برقرار شود. ما نباید به‌صورت خشک و سلبی با مردم برخورد کنیم ، بلکه باید در این زمینه با مردم و جوانان جامعه دیالوگ برقرار کنیم. نکته دیگر اینکه برخی از فضای مجازی برای رفتار غیراسلامی مانند کشف حجاب زنان استفاده می‌کنند. بدون شک هدف کسانی که فضای مجازی را به این شکل تبلیغ می‌کنند و در اختیار جوانان قرار می‌دهند مقابله با اسلام است تا حجاب و اخلاق اسلامی در فضای مجازی وجود داشته باشد استفاده از فضای مجازی اشکال ندارد اما زمانی که کشف حجاب صورت می‌گیرد باید با این مساله برخورد شود. مساله مهم دیگر اینکه فضای مجازی روی خانواده‌ها تاثیرگذار بوده و ما مشاهده می‌کنیم که محبت بین همسر و والدین و فرزندان در محیط خانواده به‌دلیل استفاده از فضای مجازی کمرنگ‌تر از گذشته شده است. زن و مرد باید در محیط منزل عاشق و معشوق باشند و به اندازه‌ای به هم علاقه داشته باشند که هیچ‌چیز نتواند جای آنها را برای یکدیگر پرکند. توصیه اسلام به خانواده‌ها و به‌خصوص به زن و مرد این است که احترام و علاقه به یکدیگر را با هیچ‌چیز معاضه نکنند. بدون شک خانواده‌ای که در آن عشق و محبت بین زن و مرد و والدین و فرزندان وجود داشته باشد از هر آسیبی در امان خواهد بود. برچسب ها: موسوی بجنوردی ، ورزشگاه آزادی ، بانوان

منبع: خرداد

کلیدواژه: موسوی بجنوردی ورزشگاه آزادی بانوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۴۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است

محمود علیزاده‌طباطبایی، عضو شورای مرکزی و معاون حقوقی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران در روزنامه سازندگی نوشت:

نیروی انتظامی برای مقابله با مساله بدحجابی، طرحی را به نام طرح نور به اجرا درآورد. در راستای این طرح در همه معابر و اماکن عمومی، واحدهای پلیس مستقر شدند و با کسانی که به تشخیص پلیس حجاب شرعی را رعایت نمی‌کردند به‌ عنوان برخورد با جرایم مشهود، اقدام به بازداشت و اعزام به مراکز پلیس کردند. سخن پلیس این بود که اقدامش «رعایت قانون» و مطالبه مردم متدین است. سردار احمدرضا رادان، فرمانده فراجا نیز در سال گذشته از برخورد با کشف حجاب در معابر عمومی، خودرو و اماکن خبر داده بود. وی از استفاده از فن‌آوری و تجهیزات پیشرفته برای شناسایی فرد خاطی در حوزه معابر عمومی خبر داده و گفته بود که ابتدا به فرد خاطر تذکر داده خواهد شد و بعد از آن فرد با مدارک به حوزه قضایی معرفی شده تا به پرونده‌اش رسیدگی شود.

اقدام نیروی انتظامی آن هم توسط مامورانی که از آموزش و تربیت کافی برخوردار نبودند و بازداشت برخی از خانم‌ها به اتهام بدحجابی موجب ایجاد تنش‌های اجتماعی شد. پلیس که باید مأمن و پناهگاه مردم باشد، در موقعیتی قرار گرفت که برخی خانم‌ها که متهم به عدم رعایت حجاب شرعی هستند در برخورد با پلیس، احساس ناامنی می‌کنند.

آنچه که باید مبنا و معیار اقدام پلیس باشد، قانون است و به تعبیر رهبری، قانون‌گرایی خیلی مهم است. قانون ریل است اگر از این ریل خارج شویم حتماً آسیب و صدمه است.

فعلاً مبنای قانونی برخورد با عدم رعایت حجاب شرعی، تبصره ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی است که مجازات عدم رعایت حجاب شرعی، جزای نقدی است. حکومت باید در مقابل پدیده‌های اجتماعی، برخورد ایجابی را بر برخورد سلبی ترجیح دهد و در مورد رعایت حجاب شرعی در طول ۴۵ سال گذشته در زمینه تعلیم، تبلیغ، ترویج، تشویق، تادیب و نصیحت که جنبه اثباتی و ایجابی دارند، اقدام برنامه‌ریزی ‌شده و مطالعه‌ شده‌ای انجام نپذیرفته است. مسائل اجتماعی مانند مسائل فنی و اقتصادی باید مورد مطالعه قرار گیرند و راه‌حل اجتماعی برای آنها پیدا شود. برخورد خشونت‌آمیز با موضوع عدم رعایت حجاب شرعی درحال حاضر مبنای قانونی ندارد و موجب می‌شود که فضای جامعه تند شود. این ادعا که مطالبه مردم متدین، برخورد با پدیده عدم رعایت حجاب شرعی است، موجب می‌شود جامعه را به دو قشر اقلیت «مردم متدین» و اکثریت «غیرمتدین» تقیسم کنیم و به جای ایجاد فضای مهربانی و سرشار از مهر و محبت و حسن‌ظن و خوش‌بینی، فضایی انباشته از کینه و دشمنی در جامعه ایجاد ‌شود.

به دنبال برخوردهای اخیر پلیس با پدیده کشف حجاب، عضو دفتر رهبری نوشت:«رهبر انقلاب گفته‌اند، کشف حجاب هم حرام شرعی است و هم حرام سیاسی است، منتها دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده است، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم. کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد. به تازگی برخی از مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کردند».

همان طور که رهبری اشاره کردند، مقابله با پدیده بی‌حجابی نیاز به کار برنامه‌ریزی شده دارد. این برخوردهای غیرمنطقی در طول ۴۵ سال گذشته تکرار شده و نتیجه‌ای هم نداشته است.

مرحوم آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در خاطرات هفتم شهریور سال ۶۳ خود می‌فرماید: «امروز مسافران هواپیمای ربوده شده را برای زیارت کربلا برده‌اند. فیلمی که از سیمای عراق پخش شد خیلی از زنان مسافر را بی‌حجاب نشان داده است». ۱۳ شهریور پس از یک هفته چالش و پیگیری عراق حاضر نشد هواپیما را پس بدهد اما مسافران و خدمه پرواز با یک پرواز هلندی وارد تهران شدند. این بازگشت‌ها می‌تواند صحنه یک استقبال ملی باشد اما در فرودگاه اتفاق عجیبی افتاد. حدود ۳۰ نفر از مسافرها را دادستانی انقلاب برای تحقیق از فرودگاه به زندان اوین بردند. به نظر می‌رسد، دادستانی انقلاب کار خوبی نکرده. تذکر دادم که آزادشان کنند. حدود یک ماه قبل از این اتفاق، دادستانی عمومی تهران، بیانیه تندی داده بود که متولیان ادارات، اماکن عمومی، تالارها و هتل‌ها باید بانوانی را که رعایت حجاب صحیح را نمی‌کنند، راه ندهند وگرنه مورد تعقیب قرار می‌گیرند. همین ایام چند روزی در تهران شاهد تظاهرات علیه بدحجابی بودیم که گاهی با خشونت‌های عجیبی همراه می‌شد. ناطق‌نوری، وزیر کشور با انتقاد از بدحجابی از کارهای انجام گرفته هم انتقاد کرد و گفت آیا شما انقلابی هستید؟ قطعاً حزب‌اللهی مشت به چشم بی‌حجاب نمی‌زند، تیغ نمی‌کشد و نسبت زنا به کسی نمی‌دهد.»

مرحوم هاشمی همچنین روایتی از جلسه سران قوا با حضور امام داده که شب مهمان احمدآقا بودیم. آقایان ولایتی، اردبیلی، خامنه‌ای و میرحسین موسوی هم بودند. امام هم شرکت کردند، درباره تظاهرات حزب‌اللهی‌ها علیه بی‌حجابی بحث شد.

ملاحظه می‌کنیم این مشکل از اول انقلاب بوده و متاسفانه برای این پدیده اجتماعی، تحقیق و مطالعه علمی صورت نگرفته و قانونی هم که اخیراً در مجلس تصویب شده و بین مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد است نه ‌تنها نمی‌تواند مشکل را حل کند که مسائل اجتماعی را گسترده‌تر می‌نماید و اگر با تدبیر با آن برخورد نشود، نگرانی از تکرار حوادث سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.

به نظر می‌رسد اینگونه برخوردهای تند با پدیده بدحجابی برنامه‌ریزی شده از طرف دشمنان این ملت باشد. برعکس سیاست‌های رهبری که توصیه به برنامه‌ریزی برای حل موضوع داشتند.

رویکرد اصلی باید در ارتباط با عدم رعایت حجاب شرعی اصلاح و بازپروری بزهکاران باشد اما متاسفانه به نظر می‌رسد،سیاست جنایی به سمت نگرش امنیت‌مداری تغییر کرده و امنیت اخلاقی به یکی از چالش‌های اصلی تغییر یافته است و تعیین ضمانت اجرایی قانونی و تحمیل آن بر بزهکاران این عرصه تغییر یافته و مبتنی بر سیاست جنایی امنیت‌گرایانه است.

به ‌نوعی با فرض دشمن دانستن و عدم رعایت حجاب، حقوق کیفری دشمن‌مدار در این حوزه را حاکم کرده است که با سیاست جنایی امنیت‌گرا در حوزه جرائم اخلاقی، آسیب‌های جدی به نظام اجتماعی کشور وارد می‌شود که منجر به افزایش هزینه با این جرائم می‌گردد. متاسفانه در فرهنگ حقوقی ما تعریف واحدی از رعایت حجاب وجود ندارد و قانون‌گذار، تعیین مصادیق را بر عهده شرع قرار داده است. رسالت حقوق کیفری جرم‌انگاری و گزینش واکنش اجتماعی مناسب در راستای پاسداری از ارزش‌های جامعه انسانی است.

صفت مجرمانه دادن به برخی رفتارها می‌تواند در زمره مصادیق امنیت‌گرایی در حقوق کیفری مطرح شود. بنابراین زمانی که ارتکاب رفتاری برای امنیت روانی جامعه خطرناک تشخیص داده شود و نتوان با ابزارها و ضمانت اجرایی غیرکیفری به آنها پاسخ گفت، قانونگذار آن رفتار را جرم می‌انگارد. در مورد جرایم اخلاقی به خصوص عدم رعایت حجاب شرعی، قانونگذار بین بی‌حجابی و بی‌عفتی و بی‌حیایی تفاوتی قائل نشده و این سیاست نوسان‌دار برای مردم آزاردهنده است. در حوالی انتخابات به کسانی که عدم رعایت حجاب را به بی‌حیایی کشانده‌اند، میدان می‌دهند. تصویر افراد بی‌حجاب را پای صندوق رای نشان می‌دهند و سلبریتی‌هایی که حتی حریم حیا را درنوردیده‌اند از رسانه‌های عمومی مطرح می‌شوند اما بعد از انتخابات دوباره تندروی‌ها با برخوردهای غیرمنطقی استمرار می‌یابد. به نظر می‌رسد، راه‌حل موضوع حجاب بر برخورد کیفری بنا شده و در طول ۴۵ سال حاکمیت نتوانسته حجاب را به صورت هنجار عمومی درآورد و بی‌حجابی را از طرف جامعه به‌ عنوان ناهنجاری پذیرفته نشده است و حاکمیت نمی‌تواند با اکثریت بانوان که این هنجار را نپذیرفته‌اند،‌ برخورد کند.

دیگر خبرها

  • چرا شرکت‌ها مشکل تامین مالی دارند؟
  • روزگار متفاوت زنان اراکی
  • کشف پشت پرده تازه از برخوردهای تند با بی‌حجابی | این مشکل از اول انقلاب هم بوده است
  • پس از ورزشگاه یادگار تبریز، ورود زنان به ورزشگاه امام خمینی اراک هم ممنوع شد!
  • دیدار آلومینیوم و پرسپولیس بدون حضور زنان
  • برگزای بازی پرسپولیس و آلومینیوم بدون حضور بانوان هوادار
  • ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد
  • ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک
  • حضور زنان در ورزشگاه تبریز تا اطلاع ثانوی ممنوع
  • حجاب در ایران قانون است و همه باید از آن پیروی کنند