Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-23@19:57:33 GMT

کشف سکونت‌گاه‌های پارینه سنگی در مازندران

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۴۹۶۶

کشف سکونت‌گاه‌های پارینه سنگی در مازندران

گردشگری > ایرانگردی - بررسی پیمایشی در منطقه هزارجریب استان مازندران منجر به کشف تعدادی سکونتگاه پارینه سنگی در این منطقه شد.

الهام قصیدیان سرپرست هیئت باستان شناسی با اعلام این خبر گفت: در راستای طرح پژوهشی بررسی و شناسایی کریدور جنوب دریای مازندران، هیأت پژوهشی مشترک از اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران، پژوهشکده باستان شناسی کشور و بنیاد مطالعات فرگشت انسانی دانشگاه کمبریج بریتانیا، شرق استان مازندران بالاخص منطقه هزارجریب واقع در ارتفاعات شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه را مورد بررسی پیمایشی فشرده قرار داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این باستان شناس تصریح کرد: شرایط زمین شناسی کوهستان منطقه هزارجریب سبب شکل‌گیری غارها و پناهگاه‌های فراوانی شده است.

او افزود: استفاده از پناه‌گاه‌های واقع در کوهپایه‌ها به این دلیل برای انسان‌های عصر پارینه سنگی اهمیت داشته که آنها را مسلط به دشت و کنترل گله‌های حیوانات مسلط می‌کرده است.

قصیدیان گفت: این بررسی منجر به کشف تعدادی سکونت‌گاه پارینه سنگی در این منطقه شد که حاکی از اهمیت فراوان این منطقه در دوران پارینه سنگی است.

سرپرست هیئت باستان شناسی اظهار داشت: این امر تأیید کننده نظرات باستان شناسان گذشته از دهه ۶۰ قرن بیستم مبنی بر نقش این منطقه به عنوان کریدوری است که مناطق غربی از جمله کوهستان قفقاز را به مناطق شرقی از جمله آسیای میانه به یکدیگر پیوند می‌دهد.

وی گفت: با توجه به اهمیت این منطقه و همچنین نجات بخشی لایه های رهنمون یافته از چاله های حفاری غیر مجاز، امید می رود که فصول آینده به گمانه زنی و نجات بخشی این محوطه‌ها اختصاص پیدا کند.

چمدان

2121

کلید واژه‌ها : ایرانگردی - استان مازندران - سفر -

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: ایرانگردی استان مازندران سفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۴۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس مانع فروش سکه‌های دوره اشکانی شد

فرمانده انتظامی شهرستان فسا از دستگیری فردی سودجو و کشف ۶۸ سکه با قدمت تاریخی مربوط به دوره اشکانی به ارزش ۳۵ میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری پلیس فارس، فرهاد آراوند اظهار کرد: در پی گزارش مردمی مبنی بر فعالیت فردی سودجو در امر خرید و فروش عتیقه‌جات، مأموران پلیس رسیدگی به موضوع را در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: مأموران با کنترل تردد فرد مورد نظر و اقدامات تخصصی از قصد وی برای فروش تعدادی سکه قدیمی در شهرستان شیراز مطلع شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان فسا تصریح کرد: مأموران پلیس پس از تحقیقات تکمیلی متوجه شدند که متهم در یک مسافرخانه سکونت دارد و با اخذ نیابت قضائی وی را دستگیر و به مقر پلیس دلالت دادند.

آراوند با اشاره به اینکه در بازرسی از محل سکونت متهم ۶۸ عدد سکه مربوط به دوره اشکانی کشف شد، خاطرنشان کرد: برابر نظر کارشناسان اداره میراث فرهنگی ارزش اموال مکشوفه ۳۵ میلیارد ریال برآورد شده است.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: متهم پس از تکمیل پرونده و سیر مراحل قانونی روانه زندان شد.

کد خبر 747273

دیگر خبرها

  • پلیس مانع فروش سکه‌های دوره اشکانی شد
  • ضرورت تامین اعتبار برای کاوش‌های باستان شناسی در روستای حیله ور
  • وزیر خارجه مصر: باید از تشکیل کشور فلسطین حمایت شود
  • بررسی دستاوردهای ایران در مرکز شرق شناسی روسیه 
  • بررسی ۴۳ پرونده تغییر کاربری اراضی در مازندران
  • ورود پژوهشگران ایرانی به «باستان شناسی جنایی» برای نخستین بار
  • ورزش ایران ۵ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده است/ لزوم شناخت سیره و منش شهدا
  • برای نخستین بار در ایران؛ باستان‌شناسی در خدمت پلیس آگاهی
  • ظرفیت شناسی حکمت متعالیه در تبیین هنر اسلامی بررسی می شود
  • جایگاه منطقه‌ای ایران در انتشارات علمی ایمنی‌شناسی و میکروب‌شناسی