Web Analytics Made Easy - Statcounter

زنجان - ایرنا - افزایش جمعیت، کمبود منابع آب و زمین کشاورزی، تولید مواد غذایی مورد نیاز جامعه را به یک مساله و دغدغه جدی تبدیل کرده است، در این میان افزایش میزان تولید از طریق مهندسی ژنتیک مورد توجه محققان این حوزه قرار گرفته است. ولی تولید و مصرف محصولات تراریخته مخالفانی نیز دارد.

به گزارش ایرنا، محصولات تراریخته یا تغییر ژنتیک یافته به محصولاتی اطلاق می شود که با هدف بهبود و تقویت صفات مطلوب مانند ارتقای کیفیت غذایی، مقاومت به آفات و بیماری ها، افزایش کمیت محصول یا حذف صفات نامطلوب غذایی از طریق روش های پیشرفته علمی مهندسی ژنتیک اصلاح می شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در زمان حاضر در ایران محصول تراریخته تولید نمی شود. ولی 2 محصول برنج و پنبه تراریخته تولید شده توسط محققان ایرانی مجوز کشت را به ترتیب از وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفاظت محیط زیست گرفته اند که هنوز کشت آنها به صورت رسمی و در مزرعه به منظور مصرف و یا صادرات انجام نشده است.
روز دوشنبه دانشگاه زنجان میزبان همایش 'زیست فناوری برای محیط و غذای سالم' بود که با حضور شماری از اساتید و دانشمندان حوزه مهندسی ژنتیک، بیوتکنولوژی، اصلاح نباتات و با استقبال قابل توجه دانشجویان برگزار شد.
در این همایش رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران به نقش و تاثیر مهندسی ژنتیک در سلامت انسان و محیط زیست اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر محصولات تراریخته در 26 کشور دنیا کشت می شوند و البته محصولات تولید شده در 200 کشور مورد استفاده قرار می گیرند.
دکتر بهزاد قره یاضی افزود: بر خلاف آنچه ادعا می شود کشورهای اروپایی کشت محصولات تراریخته را ممنوع نکرده اند بلکه برخی از آنها در حوزه کشت محصولات تراریخته فعالیت نیز دارند و مصرف این نوع محصولات نیز همه ساله در همه کشورهای اروپایی روند افزایشی پیدا کرده است.
وی با بیان اینکه کشور آمریکا بزرگترین تولید کننده محصولات تراریخته است، گفت: عده ای چنین ادعا می کنند که آمریکا چنین محصولاتی را برای صادرات به دیگر کشورها تولید می کند در حالی که جامعه آمریکایی بزرگترین مصرف کننده محصولات تراریخته نیز هست.
دکتر قره یاضی اظهار داشت: حدود 95 درصد مواد مورد نیاز برای تولید روغن و خوراک دام در کشور وارد می شود و این در حالی است که همه محصولات ذرت، سویا و کلزا در بازار جهانی تراریخته هستند.
رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران به مزایای مهندسی ژنتیک محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: فناوری اصلاح ژنتیک، یک فناوری متحول کننده است و نباید در این حوزه از دنیا عقب بیفتیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به نتایج مطالعات انجام شده بین مصرف محصولات تراریخته و بیماری ها اشاره کرد و گفت: متاسفانه نتایج این نوع مطالعات در کشور به درستی و با رعایت امانت و اصول علمی منعکس و منتشر نمی شود و اکثر ادعاها به مقالات رد شده و یا تحقیقات نامعتبر استناد و به شایعات در جامعه دامن زده می شود.
دکتر محمدرضا عظیمی عضو هیات علمی گروه زراعت و اصلاح نباتات دانشگاه زنجان نیز در این همایش به ضرورت حرکت از کشاورزی سنتی به کشاورزی پیشرفته اشاره کرد و گفت: منابع تولید مواد غذایی در سال های اخیر به شدت تحت فشار گرفته است و در آینده پیش رو حفظ امنیت غذایی در گرو کاربرد تکنولوژی و مهندسی ژنتیک است.
وی افزود: درست است که عده ای نگران بهره گیری از مهندسی ژنتیک در تولید محصولات کشاورزی هستند ولی باید به دنبال راه حل باشیم و راه درست را پیدا کنیم چرا که اگر نتوانیم از فناوری های جدید استفاده کنیم با تهدید قحطی و گرسنگی مواجه خواهیم شد.
دکتر عظیمی اظهار داشت: ممکن است استفاده از روش ها و فناوری های جدید تولید محصولات کشاورزی مثل تیغ 2 لبه باشد ولی این به معنی کنار گذاشتن شیوه های جدید و مهندسی ژنتیک نیست.
وی تصریح کرد: اگر نظام کنترلی مناسبی در کشور وجود داشته باشد و ردیابی درستی در تولید و توزیع محصولات انجام شود، به طور قطع بیوتکنولوژی و مهندسی ژنتیک به داد ما خواهد رسید.
دکتر عظیمی گفت: متاسفانه عده ای آگاهی لازم از فناوری های جدید تولید محصولات کشاورزی ندارند و فقط اظهار نظر می کنند، ولی ما می توانیم با ظرفیت هایی که در جامعه علمی کشور وجود دارد، پا به عرصه بگذاریم و تولیدات سالمی نیز داشته باشیم.
3088/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي ژنتيك تراريخته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۴۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت

به گزارش قدس آنلاین، حامد نجفی علمدارلو افزود: همزمان با مدیریت مصرف و کاهش واردات، برنامه‌ریزی صورت گرفته منجر به بهبود تجاری این بخش به میزان بیش از ۲ میلیارد دلار شده است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: بر اساس آمار گمرک، صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته ۶.۲ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار افزایش را نشان می‌دهد.

نجفی گفت: همچنین میزان واردات در بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، یک میلیارد دلار کاهش و در مجموع تراز تجاری ۲ میلیارد دلار بهبود یافته است.

وی با بیان اینکه کارشناسی‌های انجام شده نشان می‌دهد مراقبت از شرایط فوق و تداوم آن نیازمند افزایش تولید است، افزود: تامین مالی، ریالی، ارزی و به‌هنگامِ زنجیره تامین محصولات کشاورزی، راهکار اساسی رشد تولید است.

قائم‌مقام معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: ارزش افزوده بخش کشاورزی با صادرات آن رابطه دوطرفه دارد و تجارب موفق نشان داده است، اختصاص ارز به نهاده‌های تولیدی بخش کشاورزی، اگر به لحاظ زمانی در اولویت تامین و تخصیص قرار گیرد، منجر به کاهش واردات محصول نهایی و افزایش صادرات می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • پایش سطح زیرکشت محصولات استراتژیک کشاورزی با استفاده از داده‌های فضایی
  • پایداری تولید شرط اولیه امنیت غذایی است
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • همکاری اتاق‌های بازرگانی و پارک علم و فناوری بین‌المللی
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • جهش تولید در دیمزارها می‌تواند به امنیت غذایی کشور کمک ‌کند
  • فارس رتبه اول کشور در کشت گیاهان دارویی
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است