Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-28@07:25:32 GMT

خیمه شب بازی های هزینه زا - شاهین سپهراد*

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۵۳۱۳

خیمه شب بازی های هزینه زا - شاهین سپهراد*

هفته گذشته نشر تصاویر برگزاری مجلس ترحیم برای برخی از نمایندگان امضاکننده CFT در دانشگاه صنعتی ارومیه بسیاری از فعالان سیاسی را به این فکر فرو برد که به راستی چرا سطح اعتراض یک تشکل دانشجویی تا به این اندازه سقوط می کند؟
تشکلی که مورد حمایت نهادهای مختلف قدرت قرار دارد و می تواند سطح اعتراض خود را با برگزاری یک مناظره یا نشست پرمحتوا به رخ جریان رقیب بکشد، با برگزاری یک مراسم خیمه شب بازی حیثیت چندین ساله خود را زیر سوال می برد و حتی عضویت دانشجویان جدیدالورود در این تشکل را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حفظ و تعمیق روح اسلامیت دانشگاه از خواسته های جدی دین باوران است و بار اصلی این مسؤلیت بر دوش بدنه دانشگاه یعنی دانشجویان خواهد بود اما این رسالت همانند دیگر وظایف اجتماعی، جز از طریق تأسیس یا تقویت نهادهای اجتماعی متناسب پدید نخواهد آمد و در این میان نقش تشکل های اسلامی دانشجویی، اساسی و غیرقابل جایگزین است.
باید اذعان کنیم که در مواردی تشکل های دانشجویی به واسطه کم توجهی به این نقش اساسی و درگیر شدن با سیاست بازی از تعمیق روح اسلامی در دانشگاه باز مانده و حتی در برخی مواقع به دلیل افراطی گری، آسیب جدی به بدنه دینی و دانشگاهی وارد کرده است.
اما متاسفانه باید گفت که ارتباط تشکل های دانشگاهی با گروه های بیرون دانشگاه و نیز مراکز قدرت از این اهتمام اساسی کاسته و آن را در گیرودار بالا بردن ها و فروکشیدن ها کشانده است.
امروزه نفاق و دورویی، تلون مزاج، هرهری گرایی و اموری از این قبیل آفتی است که با دخالت غیراصولی مراکز قدرت در امور تشکل های دانشجویی بر بدنه دانشجویی نشر یافته و به جای فعالیت های سیاسی، دانشگاه را درگیر خیمه شب بازی کرده است.
باید اذعان کرد که ترویج فرهنگ خودشیرینی برای مراکز قدرت چه احزاب سیاسی چپ و راست و چه نهادهای خاص در دانشگاه، تیشه به ریشه آرمان های دانشگاهی و فعالیت های دانشجویی می زند.
تشکل های دانشگاهی باید خط دهنده جریان های سیاسی و خط شکن در تحولات کشوری باشد نه اینکه به آلت دست عده ای خاص تبدیل شود.
مقصود نگارنده در این یادداشت زیر سوال بردن تشکل های چپ یا راست نیست اما به اجبار باید بگوییم که هرج و مرج گرایی در محیط دانشگاهی با اصولگرایی کاذب خود را نشان می دهد زیرا این گروه به پشتیبانی قدرت های خاص، خود را مصون از برخورد می داند و عطشش برای قانون شکنی افزایش می یابد.
برخی از تشکل های اصولگرا با افراطی گری، جوسازی و فضاپروری در مورد ایده ها و شعارها و شعایر مقدس، راه را به نقطه ای می برد که فاصله ای با نقطه کمین دشمن ندارد و زمینه ساز اغتشاش و هرج و مرج است.
البته اظهارات یکی از مسئولان دانشگاه صنعتی ارومیه در آیین معارفه رییس این دانشگاه را هم نمی توان بی ارتباط با برخی حرکت های تشکل های دانشجویی در این دانشگاه فرض کرد.
ای کاش این مسئولان با برگزاری نشست های مختلف با تشکل های دانشجویی این موضوع را در بین دانشجویان نهادینه کنند که آتش به اختیار و جهادی عمل کردن هم چهارچوب خاص خود را می طلبد و نباید در قالب قانون شکنی و تهدید و افترا معنا شود.
تمامی تشکل‌های دانشجویی را در اصول اولیه همسو و هم‌جهت می دانیم و تنها راه تقویت گفتمان میان این تشکل‌ها، برگزاری نشست‌ها و جلسات نقد و بررسی پیرامون موضوعات مختلف است.
در شرایطی که ابعاد مختلف رشد و توسعه ی ملی در هم تنیده، دانشجوی مبارز و متعهد کسی است که در عرصه های مختلف حضور دارد و در هیچ حوزه ای تکلیف خود را در کمال یابی و اعتلای پایان یافته نمی انگارد.
*خبرنگار ایرنا
3214/3072
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی بازی ترویج فرهنگ رشد و توسعه قانون هرج و مرج راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۵۳۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ اساتید و دانشجویان دانشگاه پیام نور آبادان اعلام کردند: آمریکا ادعای دموکراسی، حکومت مردمی و نیز آزادی بیان را یدک می‌کشد، اما در مقابل اعتراضات آرام و البته به حق دانشگاهیان نسبت به وحشیگری‌های صهیونیست‌ها در غزه برخورد‌های خشن و غیر انسانی از خود بروز می‌دهد.
این دانشگاهیان با محکوم کردند رفتار ضد بشری پلیس امریکا گفتند: بسیاری دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا در راهپیمایی‌های سراسری اعتراض خود را نسبت به نسل کشی و کودک کشی در غزه را اعلام کرده اند، اما حکومت به ظاهر مردمی آمریکا نه تنها آن را تحمل نمی‌کند بلکه وحشیانه‌ترین و غیر انسانی‌ترین رفتار‌ها را بادانشجویان و حتی اساتید آقا و خانم از خود نشان می‌دهد که این خود نشان دهنده اوج تزویر و ریاکاری در سیاست‌های داخلی و خارجی آمریکاست.
این اساتید و دانش جویان خواستار توقف سریع نسل کشی در غزه شدند و از مجامع جهانی خواستند برخورد سریع و البته مناسبی با رژیم جنایکار صهیونیستی و نیز حامیان آنها داشته باشند.

در خرمشهر هم دانشجویان و اساتید با تجمع و سردادن شعارهای ضد صهیونیستی  از اقدام شجاعانه دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و اروپا در محکوم کردن جنایت‌های رژیم صهیونیستی و اقدامات پلیس در برخورد با دانشجویان اروپایی و آمریکایی و ضرب و شتم آنان را حمایت کردند.

دانشجویان در این تجمع با سردادن شعار‌های مرگ بر آمریکا و مرگ بر انگلیس از ماهیت واقعی غرب گفتند که همیشه مدعی آزادی بیان و حمایت از تظاهرات آرام است، اما در روز‌های اخیر چگونه با خشن‌ترین روش‌ها تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان غربی را سرکوب می کنند. 

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی غزه دوشادوش جنبش دانشگاهی تاریخ ساز در آمریکاست
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • چالش‌ تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • حمایت جامعه دانشگاهی آبادان و خرمشهر از جنبش دانشجویی جهان علیه صهیونیست ها
  • حمایت جامعه دانشگاهی اهواز از اعتراضات دانشجویی در آمریکا علیه صهیونیست‌ها
  • جریان دانشجویی بستر خوبی برای پای کار آمدن قشر خاکستری در فعالیت‌های فرهنگی است
  • مهم‌ترین چالش‌ و مشکلات تشکل‌ها عدم اطمینان مسئولان به قشر جوان است
  • افول تشکل‌های دانشجویی، بدنه اجرایی کشور را تضعیف می‌کند
  • جنبش دانشجویی آمریکا خواب را از چشم قاتلان کودکان غزه ربوده است
  • نشست هم اندیشی روسای دانشگاه‌ها و تشکل‌های دانشگاهی گیلان