Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: مصرف سرانه مواد لبنی در کشور بسیار پایین و نگران کننده است و باید در این زمینه بیشتر تلاش کنیم، چون اکثر جمعیت کشور، جوان هستند و مصرف لبنیات در پیشگیری از بسیاری از بیمارها، موثر است. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا رییسی در همایش غذای سالم، لبنیات سالم اظهار داشت: اگر در کشوری سرانه مصرف لبنیات بالا باشد قطعا آن کشور در سایر شاخص‌ها نیز در جایگاه مناسبی قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به رتبه اول فنلاند در مصرف مواد لبنی در جهان، خاطرنشان کرد: میزان مصرف سرانه سالانه لبنیات هر فرد در فنلاند، ۳۶۵ کیلوگرم است، اما در ایران، مصرف سرانه لبنیات ناامید کننده و کمتر از یک لیوان در روز است یعنی مصرف سرانه لبنیات روزانه در ایران حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ گرم و در سال حدود ۶۶ کیلوگرم است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت مصرف لبنیات را در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های دهان و دندان، پوکی استخوان، کوتاهی قد و سرطان‌های دستگاه گوارش موثر دانست و اضافه کرد: اگر مصرف سرانه لبنیات از کودکی آغاز و تا سالمندی ادامه داشته باشد، زندگی پربار، مولد و سالم می‌شود و از کار افتادگی به تاخیر خواهد افتاد.

رییسی تاکید کرد: سرانه مصرف لبنیات در کشور‌های مختلف، ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی و GDP دارد و قیمت تمام شده لبنیات در سطح عرضه و توزیع باید به گونه‌ای باشد که مردم به راحتی به آن دسترسی داشته باشند.

وی اظهار داشت: برای اولین بار در کشور، دستورالعمل فنی و بهداشتی لبنیات به کمک صنف تهیه شد که تولید و توزیع مواد لبنی در کشور ساماندهی شد و هدف آن، کنترل مواد لبنی در سطح تولید، عرضه و توزیع و رعایت بهداشت کارکنان درگیر با تولید این مواد است.

رییسی با اشاره به فعالیت ۹ هزار واحد صنفی و ۱۲۰ هزار نفر در حوزه لبنیات، از ارزیابی و پایش این صنف در سال گذشته توسط بهداشت محیط خبر داد و گفت: علاوه بر این واحد‌های صنفی، تولید و عرضه لبنیات به روش سنتی نیز در کشور رایج است که می‌توانیم دو راهبرد در مورد آن‌ها داشته باشیم یکی اینکه به آن‌ها بگوییم تولید نکنید و واحد‌های آن‌ها را تعطیل کنیم و دیگر اینکه تولید کنند، اما تحت نظارت و کنترل صنف، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در پایان ضمن تقدیر از اصناف و نیروی انتظامی به دلیل کمک در نظارت به اصناف مختلف، گفت: اصناف، با جدیت، واحد‌های تولیدی که تحت نظارت نیستند را تحت کنترل قرار دهند، چون عرضه لبنیات ناسالم برای مردم، بسیار مضر و بیماری زا است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مصرف لبنیات مصرف شیر غذای سالم لبنیات سالم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۵۷۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرانه 7 کیلوگرمی گوشت قرمز در سال

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان،استرالیا، اروگوئه، نیوزلند، از جمله کشورهایی هستند که واردات دام و گوشت قرمز از آنها مشکلی ندارد. همچنین اجازه واردات برخی از کشتارگاه‌های هند و پاکستان نیز صادر شده است.

به گزارش تسنیم،‌ مجتبی نوروزی؛ رئیس سازمان دامپزشکی کشور،‌ در نشست خبری اظهار کرد: مردم از دست زدن به دام و کنه‌ها خودداری کنند زیرا در فصل گرما طبق روال هر ساله شاهد طغیان این بیماری در کشور هستیم.

وی افزود: تا به امروز 3 مورد ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو مواجه بودیم که به منجر به فوت یک نفر نیز شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: استان‌های جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان با این پدیده مواجه هستند اما با اطلاع‌رسانی مناسب به مردم در مقایسه با سال قبل شاهد کاهش 40 درصدی موارد ابتلا بوده‌ایم.

نوروزی تصریح کرد: بارش‌های مناطق جنوبی کشور امکان تکثیر و ازدیاد ویروس‌ها را فراهم می‌کند. همچنین تعداد کنه‌ها نیز افزایش خواهد یافت.

سرانه 7 کیلوگرمی گوشت قرمز در سال

وی در ارتباط با سرانه محصولات گوشت قرمز در کشور گفت: سرانه مصرف گوشت قرمز در سال گذشته برای هر نفر 7 کیلوگرم در سال بود که در مقایسه با سال قبل خود کاهش یافته است اما این رقم با مصرف گوشت سفید جبران شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوالی درباره قاچاق یا صادرات دام از کشور گفت: هیچ مجوزی برای صادرات دام صادر نشده زیرا کشور نیازمند گوشت قرمز است اما در 45 روز گذشته هزار تن گوشت سفید به کشورهای همسایه صادر شده که عمده آن به عراق بوده است.

امکان افزایش صادرات مرغ

وی گفت: نیاز کشورهای همسایه به گوشت قرمز در سال 2 میلیون و 600 هزار تن است که می‌توانیم 300 هزار تن آن را تامین کنیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: دوره‌های پرورش مرغ 3.6 در سال است که در صورتی که این رقم به 4 دوره افزایش یابد 170 میلیون قطعه جوجه در کشور تولید می‌شود که باید مازاد آن را صادر کنیم.

نوروزی افزود: اگر بتوانیم با تولید مرغ سایز در 6 دوره در سال جوجه‌ریزی داشته باشیم و وزن مرغ‌ها را به صورت نیمچه به کشتارگاه ارسال کنیم حتی این قابلیت وجود دارد که بتوانیم در سال یک میلیون تن تولید مازاد خود را صادرات کنیم.

وی تصریح کرد‌: مرغ نیمچه 37 تا حداکثر 40 روزه روانه کشتارگاه می‌شود که طعم بهتری نیز در مقایسه با مرغ‌های بزرگ دارد و در نهایت میزان تولید در کشور افزایش می‌یابد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشوردر پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: وضعیت تولید تخم مرغ نیز در کشور منطقی است به طوریکه در سال قبل 136 هزار 500 تن تولید مازاد صادر شده است.

نوروزی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم در ارتباط با اینکه با توجه به یارانه بودن تولید مرغ در کشور یا برنامه ای برای افزایش صادرات این محصول وجود دارد، اظهار کرد: وظیفه تصمیم‌گیری درباره صادرات یا افزایش صادرات مرغ و تخم‌مرغ با وزارت جهاد کشاورزی است و ما تنها درخصوص امکان و ظرفیت‌های تولید در کشور اظهار نظر می‌کنیم.

وی افزود: با این وجود نظر شخصی من آن است که تولید در کشور باید با هدف صادرات انجام شود.

وضعیت تب برفکی تحت کنترل است

رئیس سازمان دامپزشکی کشور در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص آخرین وضعیت بیماری تب برفکی در کشور تصریح کرد: این بیماری از سال 1402 افزایش معناداری در کشور نداشته است و وضعیت آن اکنون در سیستان و بلوچستان صفر است.

نوروزی گفت: در استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی مواردی از این بیماری به دلیل ترانزیت در مرزهای شمال غرب و غرب کشور وجود داشت به همین دلیل ترانزیت دام از کشور ممنوع شد و اکنون با واکسیناسیون انجام شده سطح ایمنی مناسبی داریم.

شرایط واردات گوشت قرمز و دام از 7 کشور فراهم شد

وی در خصوص واردات دام نیز گفت: کشورهای روسیه، گرجستان، قزاقستان، اروگوئه، استرالیا، نیوزلند، از جمله کشورهایی هستند که واردات دام  و گوشت قرمز از آنها مشکلی ندارد. همچنین اجازه واردات برخی از کشتارگاه‌های هند و پاکستان نیز صادر شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور  در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار تسنیم افزود: در حال حاضر واردات دام از هند و پاکستان نیز انجام می‌شود اما در استان سیستان و بلوچستان قرنطینه و در همانجا سمپاشی شناسنامه‌دار انجام می‌شود و بعد از آنجا همانجا ذبح یا پرورش داده می‌شوند.

وی افزود: درصورتی که برزیل نیز مستندات لازم را ارائه دهد شرایط واردات از این کشور نیز فراهم می شود اما در حال حاضر تجار تمایل کمتری به واردات دام زنده دارند.

آخرین شرایط تاسیس مرغداری, دامداری و صنایع وابسته

وی همچنین درباره آخرین شرایط تاسیس مرغداری, دامداری و صنایع وابسته اظهار داشت: تصمیماتی طبق مطالعه تجربه 5 کشور مهم و پیشرو در حوزه دام اخذ شده خودش و بر این اساس قرار است پرورش هرگونه حیوان اهلی در محدوده روستا نیاز به اخذ مجوز ندارد، البته هرگونه نظارت دامپزشکی و ارائه خدمات به این گونه تولید کنندگان انجام خواهد شد

نوروزی افزود: استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته به دام در حوزه تالاب‌ها، دریاچه‌ها، پناهگاه‌های وحش و رودخانه نیاز به اخذ مجوز و سازمان محیط زیست است.

وی گفت: با توجه به حساسیت تولید مرغ‌های لاین، فواصل این گونه مراکز تولیدی با سایر مکان‌های تولیدی و صنعتی همچنان مانند گذشته است و تغییری نکرده است و استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته در حریم جاده فرودگاه راه آهن و غیره نیاز به اخذ مجوز از سازمان شهرسازی است.

نوروزی افزود: راه اندازی استقرار اماکن دامی و صنایع وابسته دام در حریم کارخانه‌های بسته‌بندی بهداشتی آرایشی در کمیته فنی سازمان غذا و دارو تصمیم گیری می‌شود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: فاصله بهداشتی در صنایع وابسته به دام که از یک جنس هستند صفر است و هیچ فاصله‌ای در نظر گرفته نشده است مثلاً دو کشتارگاه می‌توانند در کنار هم ایجاد شوند.وی افزود فاصله صفر برای مراکز صنایع وابسته است اما در مراکز تولیدی مانند مرغداری‌ها فاصله باید رعایت شود.

وی تصریح کرد که حریم پرورش دام با توجه به ظرفیت واحد و منطقه‌ای که در آن تولید می‌شود متفاوت است.وی تاکید کرد که این اقدامات برای تسهیل سرمایه‌گذاری در حوزه تولیدات دامی انجام شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • توزیع مدل خاصی از قلیان تحت نظارت وزارت بهداشت | دسترسی به قلیان اکسیژن در این ۱۰ استان
  • جنجال «قلیان اکسیژن»؛ قلیان اکسیژن چیست و آیا برای سلامتی مفید است یا مضر؟!
  • قلیان اکسیژن طرح مطالعاتی وزارت بهداشت است/ توزیع در ۸ استان
  • کشف و معدوم سازی بیش از ۴ تن مواد غذایی فاسد در پارس آباد
  • سن مصرف مخدر‌ ها در کشور به ۲۴ سال رسید
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار | سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • گوشت قرمز وارداتی در راه بازار/ سرانه مصرف گوشت قرمز در کشور چقدر است؟
  • سرانه 7 کیلوگرمی گوشت قرمز در سال
  • مصرف نمک و شکر در کشور چند برابر استاندارد جهانی است
  • هر سال حدود ۵۰۰ میلیون نسخه الکترونیکی در کشور ثبت می‌شود