Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-24@20:35:49 GMT

پایش فرونشست زمین در پنج دشت خراسان رضوی آغاز شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۸۵۹۶۳

پایش فرونشست زمین در پنج دشت خراسان رضوی آغاز شد

جعفر رکنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت فرونشست زمین در دشتها را استخراج بی‌ رویه آبهای زیرزمینی اعلام و بیان کرد: پایش با هدف شناسایی مناطق دارای فرونشست و تعیین نرخ سالیانه آن در دشتهای مشهد، نیشابور، خواف، جوین و بردسکن از محل اعتبارات ملی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: تاکنون بررسی و برداشت‌های صحرایی زمین در دشتهای مشهد، نیشابور، جوین، خواف و بردسکن توسط مجریان طرح پایش به اتمام رسیده و مناطق دارای عوارض سطحی ناشی از نشست زمین شامل گسیختگی سطحی و فروچاله ‌های موضعی شناسایی و اطلاع رسانی شده اند.
معاون اداره کل زمین شناسی و اکتشافات معدنی شمال شرق گفت: هم اینک پایش میزان فرونشست به همراه پهنه بندی خطر نشست با در نظر گرفتن سایر شاخصه های مؤثر از جمله زیرساختها و مراکز جمعیتی در حال انجام است که به زودی نتایج آن در اختیار مراجع تصمیم گیر استانی قرار خواهد گرفت.
وی افزود: طبق بررسیها اثرات فرونشست زمین در اشکال مختلفی مانند شکاف در زمینهای کشاورزی، ترک خوردگی سازه‌های دائمی و جاده‌ ها، کج ‌شدگی خانه‌ ها و ساختمانها و فرورفتن آنها، تغییر در مسیر کانالهای رودخانه ای و سامانه های تخلیه جریان و گسترش سیلابها ظاهر می شود. همچنین فرونشست زمین کیفیت محیط و زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می‌ دهد.
رکنی ادامه داد: فرونشست زمین در بیشتر دشتهای ایران در حال رخ دادن است و اثرات محیطی و مورفولوژیکی متفاوتی را در این آنها رقم زده که پرداختن به آن و بررسیهای علمی در این زمینه مورد نیاز است.
وی همچنین اظهار امیدواری کرد که دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی که موضوع تامین اعتبار برای تکمیل اطلاعات فرونشست در دشتهای استان را از دو سال پیش مطرح کرده، اعتبار لازم برای نصب شبکه دائم GPS به منظور پایش دائمی فرونشست به ویژه در دشتهای دارای نرخ بالا را تامین کند.
استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی 118 هزار و 851 کیلومترمربع معادل11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار وسعت دارد. 34 دشت از مجموع 37 دشت آبی این استان در وضعیت ممنوعه و بحرانی قرار دارند.
7489/1858
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی خراسان رضوی زمین کشاورزی مدیریت بحران مشهد راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۵۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد

منبع: خبرفوری

دیگر خبرها

  • آغاز طرح بازگشت به زندگی سالم در مشهد
  • واکسیناسیون متقاضیان حج تمتع از امروز آغاز شد/ متقاضیان ۱۵ روز قبل از اعزام ادغام کنند
  • آغاز واکسیناسیون بیش از ۹ هزار عمره گزار خراسان رضوی
  • آغاز واکسیناسیون زائران حج تمتع ۱۴۰۳ در خراسان رضوی 
  • (تصویر) فرونشست ترسناک زمین در شهر یزد
  • ۲۳۰۰ قطعه زمین ویژه‌ طرح جوانی جمعیت در بیرجند آماده واگذاری است
  • مرخصی تحصیلی برای مادران دانشجو و دارای فرزند
  • عملیات آبرسانی به تنها روستای محروم از شبکه آب در باخرز خراسان رضوی آغاز شد
  • ممنوعیت ورود غیر ورزشی‌ها به پیست اسکی شیر باد گلمکان
  • نود متقاضی خانواده دارای سه فرزند در شیروان، زمین دریافت می‌کنند