Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در تفسیر تصمیم رئیس جمهوری آمریکا برای خارج شدن از پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط، این اقدام را نشانه ادامه سیاست تهدید و زورگویی واشنگتن نامید و تأکید کرد، اگر آمریکا به اقدامات خود در خروج یک‌جانبه از توافقات بین المللی ادامه دهد، روسیه تدابیری از جمله تدابیر نظامی، برای پاسخگویی به آنها خواهد اندیشید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی گفت: «مسئله بسیار جدی‌تر از آن است که بتوان آن را به‌صورت علنی مطرح کرد. اگر آمریکایی‌ها در آینده نیز با خودخواهی و اصرار بی‌مورد که نمونه‌های زیادی از آن دیده‌ایم، به خروج یکجانبه از توافقات بین المللی ادامه دهند و نمونه بارز آن خارج شدن از برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته‌ای ایران و اتحاد جهانی پست است، در آن صورت ما چاره‌ای نخواهیم داشت به‌جز اینکه تدابیری، از جمله اقدامات نظامی و فنی، برای پاسخگویی به آنها در نظر بگیریم، چرا که سیاست خودخواهانه آمریکایی‌ها بیش از گذشته برای بسیاری از کشورهای جهان و جامعه بین المللی غیرقابل قبول شده است و مقامات واشنگتن نباید این تمایلات منفی را دست‌کم بگیرند».
 خروج آمریکا از پیمان موشکی عامل نابودی بازدارندگی هسته‌ای

روزنامه «کامرسانت» امروز در تحلیلی نوشته است: تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان نابودسازی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه، یکی از اصلی‌ترین موضوعات مذاکراتی است که امروز بین "جان بولتون" مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات رسمی مسکو آغاز می‌شود.

تحقق این طرح آمریکا اقدامی در جهت شکست سیستم بازدارندگی هسته‌ای خواهد بود و به‌احتمال زیاد پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی «استارت‌ــ3» را که اعتبار آن در سال 2021به اتمام می رسد از بین خواهد برد.
"دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در سخنانی میان طرفداران خود در ایالت نوادا گفت: روسیه سالهاست که پیمان نابودی موشک‌ها را نقض کرده است. ما اجازه نمی‌دهیم که آنها تسلیحاتی را که ما بر اساس این پیمان نمی‌توانیم داشته باشیم بسازند. اگر آمریکا واقعاً از این توافقنامه که به‌طور رسمی شش ماه دیگر اعتبار آن لغو می‌شود، خارج شود می‌تواند تسلیحات هسته‌ای خود را توسعه دهد.

به‌نوشته این روزنامه، مسئله خروج آمریکا از این پیمان در زمان دولت باراک اوباما مطرح شده بود، ولی در آن زمان واشنگتن به‌خاطر اعتراض شدید آلمان به این تصمیم، از چنین اقدامی خودداری کرد. اکنون نیز مقامات برلین با این مسئله مخالفت کرده‌اند. "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان گفته است: «اعلام قصد آمریکا برای خروج از پیمان موشکی بسیار نگران کننده است، این پیمان برای اروپا بسیار مهم است و ما تلاش می‌کنیم تا آمریکا را درباره عواقب احتمالی چنین تصمیمی آگاه ‌سازیم».

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه پیشنهاد کرده است که منتظر مذاکرات جان بولتون با مقامات مسکو باشند تا به‌طور دقیق وضعیت پیرامون این مسئله بررسی شود.
وزارت دفاع روسیه هنوز درباره سخنان ترامپ تفسیری ارائه نداده است. ولی یک مقام نظامی به این روزنامه یادآور شد: «چنین اظهاراتی هیچ نتیجه خوبی نخواهد داشت، نه برای آمریکا، نه برای روسیه و نه برای جامعه جهانی». به‌گفته وی پیمان‌های تسلیحاتی بین روسیه و آمریکا همواره عاملی برای بازدارندگی هسته‌ای بوده است و عواقب خودداری از ادامه اجرای این توافقات می‌تواند غیرقابل پیش‌بینی باشد.

روسیه سلاح‌هایی دارد که آمریکا به‌شدت از آنها وحشت دارد
روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا»، چاپ مسکو نیز در تحلیلی نوشته است: پیش از اعلام رسمی رئیس جمهوری آمریکا، اکنون سالهاست که مقامات مختلف در واشنگتن از آماده‌سازی شرایط برای خروج آمریکا از پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط صحبت کرده‌اند.

بر اساس اطلاعات روزنامه گاردین انگلیس، جان بولتون، مشاور امنیت ملی چنین درخواستی را از دونالد ترامپ کرده است. بر اساس این اطلاعات، این دقیقاً بولتون بوده که مذاکرات مقامات مسکو و واشنگتن درباره تمدید پیمان ادامه کاهش تسلیحات راهبردی «استارت‌ــ3» را متوقف کرده است.

به‌عقیده کارشناسان روسی، این درز اطلاعات از سوی کاخ سفید ظاهراً مربوط به آغاز سفر جان بولتون به مسکو می‌شود که انتظار می‌رود دورنمای وضعیت این دو توافق‌نامه مهم راهبردی بین روسیه و آمریکا در جریان آن بررسی شود.

این در حالیست که در ادعاهای طرف آمریکایی نسبت به روسیه بسیار بزرگ‌نمایی شده و ماهیت مشکلات مربوط به این پیمان که برای مدتهای زیاد رعایت شده و ثبات راهبردی در جهان را تأمین کرده، اول، جنبه فنی داشته و دوم، به مسئله‌ای سیاسی تبدیل شده است.

سرلشکر "ولادیمیر دوورکین" کارشناس نظامی به این روزنامه گفته است، بعید است واشنگتن از پیمان کاهش تسلیحات راهبردی خارج شود. این پیمان به‌نفع آمریکایی‌هاست چرا که به آنها اجازه می‌دهد تا بر وضعیت نیروهای سه‌گانه هسته‌ای روسیه نظارت داشته باشند. به‌گفته برخی منابع آمریکایی، این کشور حاضر است مسئله تمدید این پیمان تا سال 2026 را بررسی کند.

به‌عقیده این کارشناس، سخنان دونالد ترامپ از امکان خروج احتمالی از پیمان موشکی را باید ادامه تهدیدات ایالات متحده علیه روسیه درباره آزمایشات موشک‌های کروز دارای برد پرواز بیش از 500 کیلومتر دانست تا روسیه به انجام آن اعتراف کند. در ایالات متحده و آمریکا و ناتو معتقدند که روسیه نه‌تنها چنین آزمایشاتی را انجام داده، بلکه شروع به استقرار این موشک‌ها کرده است.

این در حالیست که روسیه نیز ادعاهای متقابل نسبت به عدم رعایت پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط از سوی آمریکا دارد که مربوط به استقرار سامانه‌های پرتاب عمودی موشک‌های کروز «Mk-41» در خاک رومانی و لهستان است. بر اساس اظهارات "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه این موشک‌ها می‌توانند به کل بخش اروپایی روسیه دسترسی داشته باشند.
هنوز به‌طور کامل مشخص نیست که آیا این مسئله در جریان مذاکرات جان بولتون در مسکو حل‌وفصل خواهد شد یا خیر.

نتیجه تحقق خروج آمریکا از پیمان موشکی چه خواهد بود؟
روزنامه «ایزوستیا» نیز در مطلبی با اشاره به روند اوضاع و واکنش مقامات روسی به این مسئله دراین‌بارهمی‌نویسد: در اواخر هفته گذشته درز اطلاعات جدی در مطبوعات آمریکایی صورت گرفت، مبنی بر اینکه واشنگتن خود را برای لغو پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط با روسیه آماده کرده است. سپس رئیس جمهور آمریکا تأیید کرد که این کشور قصد دارد از این پیمان دوجانبه خارج شود.

در روسیه بر این عقیده هستند که پیمان مذکور، به‌همراه پیمان مربوط به سپر موشکی، سنگ زیربنای ثبات راهبردی هستند. البته برخی مقامات نظامی روسی نیز از مدتها قبل دلایل شرکای آمریکایی خود را قابل قبول دانستند که در شرایطی که موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط در کشورهایی مانند چین، هند، پاکستان، ایران و کره شمالی توسعه یافته است، روسیه و ایالات متحده نیز به این تسلیحات نیاز دارند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خود در سال 2013 تصمیم اتحاد جماهیر شوروی درباره انعقاد این پیمان را زیرسؤال برد و آن را بحث‌برانگیز نامید.

تاریخ امضای پیمان موشکی به‌خودی خود روند تاریخی علت لزوم آن برای دو کشور را نشان می‌دهد. امکان توافق بین آمریکا و شوروی درباره نابودسازی موشک‌های دارای برد متوسط و کوتاه، پس از بروز بحران کارائیب و زمانی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1962موشک‌های پی‌ــ12 و پی‌ــ14 را در خاک کوبا مستقر کرده بود، اهمیت زیادی پیدا کرد و در نهایت نیز در تاریخ 18 دسامبر سال 1987 در جریان سفر "میخائیل گورباچف" رهبر شوروی سابق به واشنگتن امضاء شد.

در نخستین مرحله از کاهش، کلیه تسلیحات موشکی با برد تخریبی از 500 الی 1000 و از 1000 الی 5500کیلومتر نابود شدند و تا ماه مه سال 1991 این پیمان موشکی به‌طور کامل اجرا شده بود. در نهایت اتحاد جماهیر شوروی تعداد 1752 و ایالات متحده آمریکا تعداد 859 موشک‌های بالستیک و کروز خود را از بین بردند.

به‌نوشته این روزنامه، باید پذیرفت که هیچ‌یک از پیمان‌های مربوط به کنترل تسلیحات مانند پیمان نابودسازی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط،  جنجال‌برانگیز نبود. در نهایت هم اگر دو طرف به این نتیجه برسند که این توافقنامه لغو شود، بهانه برای آن بسیار زیاد است، چرا که روسیه و آمریکا سالهاست که یکدیگر را بارها به نقض این توافقنامه متهم کرده‌اند.

واقعیت این استکه پیمان نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط، دیگر یک پیمان مرده است که ظاهراً هیچ یک از دو کشور دیگر به آن نیازی ندارند، ضمن اینکه خطر جدی آغاز مسابقه تسلیحاتی بین روسیه و ناتو نیز چندان جدی نیست، چرا که در حال حاضر توجه آمریکا بیشتر به افزایش توان نظامی چین معطوف شده است.

قصد ترامپ انحراف افکار عمومی جهانی از قتل خبرنگار عربستانی بود
روزنامه «راسیسکایا گازیتا» نیز در مطلبی چنین نوشته است: سخنان دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درباره خروج واشنگتن از پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط، به‌صورت عجیبی با جنجال به‌راه‌افتاده جهانی درباره قتل "‌جمال خاشقجی" خبرنگار عربستانی همزمان شده است.

بعید نیست این تصمیم ناگهانی رئیس جمهور آمریکا که روابط نزدیکی با مقامات عربستانی دارد، به این مسئله مربوط شده و ترامپ صرفاً سعی دارد تا توجه افکار عمومی جهان را از این مسئله منحرف سازد.

به‌عقیده برخی کارشناسان، دونالد ترامپ با اعلام خروج از پیمان موشکی که اهمیت زیادی برای امنیت اروپا دارد، در حقیقت قصد دارد جهان کهن را مجبور به فراموش کردن اتفاق رخ‌داده برای خبرنگار عربستانی کند، چرا که مقامات اروپایی رئیس جمهور آمریکا را متهم کرده‌ا‌ند که از ارزش‌های دموکراتیک دفاع نکرده و به‌ازای وعده مقامات ریاض برای امضای قراردادی 100میلیونی، حاضر شده چشمان خود را به‌روی نقض آشکار حقوق بشر توسط عربستان سعودی ببندد.
 

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۶۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل

به گزارش جماران؛ ایسنا نوشت: مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ مشروع ایران به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی و در حمایت از این رژیم، چند لایحه را علیه ایران به تصویب رساند.

مجلس نمایندگان آمریکا بدون در نظر گرفتن حق مشروع ایران برای پاسخ دادن به اقدامات متجاوزانه رژیم صهیونیستی، در پی عملیات "وعده صادق" ایران علیه اراضی اشغالی، چند لایحه ضدایرانی را تصویب کرد، اما هنوز مشخص نیست که سنا اقدامی در ارتباط با آن انجام دهد.

نشریه آمریکایی پولیتیکو در این باره گزارش داد که این لوایح شامل قطعنامه‌ای است که شعار " از نهر تا بحر فلسطین آزاد می‌گردد" را "آشکارا یهودی‌ستیزانه" اعلام کرده و خواستار محکومیت آن است.

قانون "پاسخگو کردن مقامات ارشد ایران" نیز از جمله لوایح تصویب‌شده است که خواستار ارائه گزارشی درباره دارایی‌های مقامات ارشد ایرانی است.

لایحه دیگر "قانون پاسخگویی درباره تحریم‌های ایران" است که هدف جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها علیه ایران را دنبال می‌کند.

"قانون تقویت ابزارها برای مقابله با استفاده از سپر انسانی" که امکان اعمال تحریم علیه نهادهایی را فراهم می‌سازد که از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

"قانون منع قاچاق کاپتاگون" نیز از دیگر موارد تصویب‌شده توسط مجلس نمایندگان آمریکا است که به موجب آن، علیه نهادهای تولیدکننده یا تسهیل‌کننده توضیع محرکی ترکیبی به نام کاپتاگون تحریم اعمال می‌شود.

افزون بر این، صادرات فناوری‌های ساخت آمریکا به ایران، به طور دائمی با تصویب "قانون عرضه نکردن تکنولوژی برای اقدامات تروریستی" ممنوع می‌شود.

"قانون پاداش ندادن به گروگان‌گیرها" نیز آمریکا را از پذیرفتن مقامات تحریم‌شده در نشست‌های سازمان ملل متحد منع می‌سازد.

"قانون تحکیم تحریم‌های ایران" نیز تصویب شد که برخی تحریم‌ها علیه ایران را دائمی می‌کند.

قطعنامه‌ای نیز تصویب شده است که از اتحادیه اروپا می‌خواهد "سریعا" سپاه پاسداران ایران را سازمانی تروریستی اعلام کند.

هنوز نشانه‌ای مبنی بر قصد سنا برای اقدامی در راستای عملی کردن هر یک از این تدابیر وجود ندارد.

اقدام ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی این انجام شده است که ایران، شامگاه شنبه، عملیات «وعده صادق» را علیه رژیم صهیونیستی و در پاسخ به اقدام متجاوزانه رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق اجرا کرد. ایران این حمله را حق مشروع خود برای پاسخ به اقدامات متجاوزانه علیه منافع خود و در چارچوب منشور ۵۱ سازمان ملل دانسته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، قبل از ساعت ۳ بامداد یکشنبه، سیل پهپادهای شاهد ۱۳۶ و موشک‌های بالستیک ایران را به آسمان سرزمین‌های اشغالی شلیک کرد که گنبد آهنین را درگیر کردند. بسیاری از موشک‌ها از این سپر دفاعی عبور کرده و به اهداف مورد نظر برخورد کردند. هدف موشک‌های سپاه، پایگاه‌های ارتش رژیم صهیونیستی در نقب در جنوب سرزمین‌های اشغالی بود.

دیگر خبرها

  • ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد
  • هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • روسیه: استقرار موشک‌های آمریکا در فیلیپین، تهدیدی برای امنیت جهانی است
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی+ فیلم/پیش بینی رسانه آمریکایی از نزدیک بودن شکست اوکراین در برابر روسیه
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • سالیوان: تحریم‌های جدیدی در زمینه موشک‌ها وضع می‌کنیم