Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

 الهام فخاری رییس شورای استان تهران و رییس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران صبح امروز در نشست خبری که پیرامون ارائه عملکرد شورای استان تهران برگزار شد به تشریح ساختار شورای استان که متشکل از نمایندگان 16 شورای شهرستان است پرداخت و اظهار داشت: از شورای شهر تهران نیز دو نفر دیگر از اعضا اقایان الویری و خلیل آبادی علاوه بر خودش در این ساختار قرار دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فخاری افزود: تلاش ما بر این بود به ساختار آیین نامه ای شورای استان مطابق آنچه در شورا یعالی استان ها آمده نزدیک تر شویم.

 

رییس شورای استان تهران یادآور شد: ساختار شورا به ما امکان می دهد کمیسیون ها و کارگروه هایی داشته باشد. هر چند که تا دوره چهارم شورا ها  بنا به نظرات اعضای قبل این کمیسیون ها تشکیل نشده بود.

 

وی ادامه داد: بر اساس قانون شورای استان می بایست هر 45 روز یکبار جلسه داشته باشد. با این وجود تا به امروز این شورا  هر ماه جلسه را برگزار کرده است و برای اولین بار 5 کمیسیون در آن شکل گرفته است.

 

رییس شورای استان تهران در ادامه به ذکر نام کمیسیون های تخصصی شورای استان پرداخت و گفت: کمیسیون عمران و حمل و نقل و طرح های روستایی به ریاست آقای الویری که تا امروزه سه جلسه برگزار کرده و در حوزه کشاورزان، بارندگی و یخ زدگی ها موضوعات را بررسی کردند. پیگیری ایمنی راه های درون شهری و بین شهرستانی و   بررسی مسایل پیشنهادی طرح هادی روستایی از جمله موارد پیگیری شده در این کمیسیون بوده است.

 

فخاری با بیان اینکه  استان تهران بر اساس  طرح توسعه پایدار دومین استان نابرخوردار است تاکید کرد: طرح های هادی روستایی در این استان بسیار مهم و تحقق آن ضروری است.

 

وی ادامه داد: کمیسیون دوم در شورای استان  محیط زیست و سلامت با ریاست سرکار خانم دکتر رفیعی از شهرستان قدس می باشد که مسائل مربوط فاضلاب و معادن و اثر آن در زندگی شهروندان را مورد پیگیری قرار داده اند. کمیسیون بعدی برنامه و بودجه می باشد که با ریاست آقای درخشان از شهرستان  شهریار موضوعات مربوط به  سرمایه گزاری در توسعه زیر ساخت ها و چالش های سرمایه گزاری و بودجه شوراهای شهرستان  و پیگیری مصوبات ستاد های نظارتی بازدید های شهرستانی را مد نظر قرار داده اند.

فخاری افزود: کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و ورزشی دیگر کمیسیون شورای استان بوده که برنامه ریزی بر طبق اسناد بالادستی در حوزه آسیب های اجتماعی را  در دستور کار قرار داده و نیز لزوم تهیه  پیوست های فرهنگی و اجتماعی در پروژه های استان را پیگیری می کند.

 

فخاری گفت: از جمله مواردی که در این کمیسیون پیگیری شده تشکیل دبیر خانه جوانان و زنان و سازمان های مردم نهاد در شورای استان بوده که این مهم محقق شده است. برگزاری اولین همایش زنان عضو شورای روستایی را نیز در ذیل همین اقدام بوده است.  

 

به گفته فخاری تشکیل دبیر خانه سازمان های مردم نهاد در استان تهران موضوعی است که می تواند در ظرفیت استان به آن پرداخته شود و در بسیاری از مسائل مثمر ثر واقع شود.

انجمن های تخصصی پیش زمینه تشکیل سازمان های مردم نهاد بوده که در آذر ماه فعالیت هایی در این زمینه پیش رو خواهیم داشت.

 

فخاری در ادامه یاداور شد: کمیسیون نظارت و حقوقی نیز  نظارت بر اجرای قوانین و مواردی که مربوط به عملکرد شوراهای شهرستانی هست را مد نظر قرار داده و زیر مجموعهه های خود را رصد می کند.

 

رییس شورای استان تهران گفت: در حال حاضر شبکه ارتباطی بین این کمیسیون و کارگروه مشترک با استانداری شکل گرفته و پیش از آنکه موارد حقوقی در نهادهای فرا دست مطرح شود در این کارگروه های مشترک مورد بررسی قرار گرفته و سوئ تفاهمات آن برطرف می شود.  

 

الهام فخاری بازدید های نظارتی شهرستانی را از جمله برنامه های شورای استان در این دوره ذکر کرد و گفت: این 16 شهرستان مسائل مختص به خود و نیز مسائل مشترکی دارند که در این بازدیدها با حضور نهادهای مسئول و ذی ربط از جمله نیروی انتظامی، فرمانداری  و نمایندگان مجلس می تواند به بهترین شکل حل و فصل شود. این جلسات بازدید به میزبانی و ریاست رییس شورای شهرستان ها برگزار می شود و گامی در راستای اعتبار بخشی برای شورای شهرستان به عنوان شورای میانی می باشد. که تا امروز 6 شهرستان را بازدید انجام شده است. پیرو این بازدید ها دبیر خانه یا کارگروه پیگیر بازدید را در دفتر شورای استان تشکیل دادیم.

 

فخاری افزود: بر این اساس کاستی هایی مشخص می شود و بر اساس یک جدول زمان بندی پیگیری آنها در دستور کار قرار می گیرد و به این ترتیب شمایل روشنی از وضعیت موجود ترسیم می شود و همانطور که اشاره شد نماینده دولت(فرمانداری) ، قوه قضاییه و قوه مجریه(نمایندگان مجلس ) و اعضای شورای شهرستان ها به عنوان رکن مهم مردم سالری در قانون اساسی حضور دارند.

 

فخاری در ادامه به دستاورد های شورای استان اشاره کرد و گفت: از دستاورد های خوب شورای استان می توان به  تثبیت حضور رییس شورای استان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان اشاره کرد. ما مصوب کردیم به صورت خوشه ای در سطوح مختلف؛ در  شورای استانداری و فرمانداری حتما نماینده شورای همتراز حضور داشته باشد و این یک دستاورد خوب است.

 

وی افزود:  ایجاد کارگروه های تخصصی نیز از دستاورد های خوب این شورا بوده به گونه ای که این کارگروه ها توانسته در پیگیری  مسائل شهرستان و استان همزمان از شورای عالی استان ها و  هم از طریق مجمع نمایندگان استان در مجلس شورا ی اسلامی اثر گذار باشد.

 

فخاری در ادامه نشست پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

 

بررسی فرونشست دشت تهران و موضوعات مربوط به دیوان عدالت اداری که مصوباتی را ابطال می کند اولین سوال از فخاری بود.

رییس شورای استان تهران در پاسخ به این سوال گفت:  در مورد فرونشست باید بگویم ما به این موضوع  پرداخته ایم و هم وضعیت آب و اطلس آب استان را بررسی کردیم.

وی ادامه آنچه مهم می باشد این است که آگاهی مردم رفتار مصرفی آنان را تغییر می دهد و باید این آگاهی به وجود آید. تهران به واسطه فشردگی و بالا بودن جمعت نیاز بی پایان به آب دارد و  جمعیت مدام اضافه می شود. منابع آب استان مشخص است و بیش از این هم ایجاد نشده و این یک  خطر بالقوه است. برای آب رسانی تهران، به ناچار باید  از استان های همجوار تقاضای آب صورت گیرد و این امر خود سبب شده  هنوز مردم و مدیران موضوع کمبود آب را جدی نگیرند.

 

فخاری گفت: در خصوص فاضلاب نیز چون هنوز سیستم آن در سطح استان برقرار نشده بخشی از عملیات تصفیه فاضلاب و ورود پسابه به دشت  هم دچار مشکل است. این در حالی است که هنوز سیاست گذاری درستی در خصوص پساب ها وجود ندارد با آنکه این پساب ها می توانند دارای ارزش باشند و حتی به فروش برسند.

 

وی ادامه داد: لذا موضوع فرونشست دشت تهران نیازمند تعامل بین دستگاه های است و می بایست هر چه سریعتر در این زمینه اقدام شود. در خصوص دیوان عدالت نیز باید بگویم  یکی از وظایف کمیسیون حقوقی ما این است با همکاری  نمایندگان در شورای عالی استان ها این موضوع را پیگیری  کنند.

 

حیات خلوت شدن شهرستانهای تهران از عوارض منفی پایتختی است

 

فخاری در پاسخ به اینکه پرونده اعضای متخلف وبازداشت شده به کجا رسیده ؟ و اینکه شهرستان های اطرف تهران تبدیل به حیات خلوت تهران شده اند و آسیب های مربوط به تخلیه زباله و آسیب های اجتماعی از جانب تهران به آنها وارد می شود و اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته است؟ گفت: شهرستان های اطراف و تبدیل به حیات خلوت شدنشان از عوارض منفی ناشی از پایتخت شدن تهران است به ویژه برای مردم شهرستان های همجوار تهران.  البته این امر بیشتر ناشی از عدم تعیین تکلیف حرائم شهر تهران است.

 

وی ادامه داد: به طور خاص این امر  در شهرستان های همسایه نظیر شهرستان اسلامشهر و شهرستان قدس  پر رنگ است. اسلامشهر با منطقه 18 شهرداری تهران همجوار است و درگیر این آسیب ها و نیز این موضوع تداخل حریم در شهرستان قدس و شمیران (با منطقه 1) نیز دیده می شود. تلاشی که ما باید بکنیم این است که نگذاریم این موضوعات از این که هست فراتر رود. به هر روی یک مسیری 80 سال طی شده و  نمی توان به یکباره  به عقب برگشت. چرا که تبعات اجتماعی در پی دارد. ما باید راه حل های تعاملی را دنبال کنیم.

 

فخاری با تاکید بر اینکه وضعیت سند ها و پلاک های ثبتی شهرستان ها نیز باید در این راستا دنبال شود افزود:  ما باید تلاش کنیم این روند تخریبی و به هم ریختگی بدتر نشود و مواردی که می شود با هماهنگی دستگاه های مختلف از جمله ثبت اسناد حل کرد مرتفع نمود. در حال حاضر بخش هایی از شهرستان به دلیل همین تداخل حریم خدمات رسانی نمی شود و باید راه حلی با فرمانداری و مشاوران حقوقی ایجاد شود. که البته در حال حاضر در حال انجام است.

 

رییس شورای استان تهران همچنین در خصوص اعضای بازداشت شده شوراهای شهرستان استان تهران گفت: در مورد هیچ کدام از این اعضا سلب عضویت اتفاق نیافتاده است. لزوما با بررسی اولیه حکم قطعی صادر نمی شود. در حال حاضر  7 نفر در بازداشت هستند و بحث های مالی پیرامون آنان مطرح است. دو نفر در هیات حل اختلاف سلب عضویت داده شده ولی نهایی نشده و 4 نفر تعلیق عضویت شده اند و تعدادی با قید وثیقه آزاد هستند.

 

فخاری در تشریح اتهامات گفت: چند دسته اتهام مطرح هست، برخی به واسطه نا معتبر بودن مدارکشان در هنگام ثبت نام متهم شده اند که در صورت اثبات، سلب عضویت می شوند. البته موضوعی که مطرح می باشد این است که در بررسی اسناد چرا در هنگام ثبت نام این مدارک دقیق بررسی نشده است. آیا  نهاد دستگاه ثبت نام کننده  مسئولیتی نداشته اند؟ کجا ثبت نام شدند و چرا  بررسی های دقیق نبوده است؟.

 

وی ادامه داد: بخشی از تخلفات به خصوص  در شوراهای روستا ناشی از  کم آگاهی اعضا در رعایت مرز اجرا و سیاست گذاری است که مداخله در مرحله اجرایی است. این موارد جزء تخلفاتی است که در هیات های حل اختلاف به آن پرداخته شده و راه حل آن ارتقا آموزش است.  البته بخشی از قضیه نیز  به تخلفات آگاهانه و به مسائل مالی و ملکی برمی گردد.

 

رییس شورای استان تهران گفت: با این وجود درصد تخلفات نسبت به کل جامعه شورایی استان عدد بزرگی نیست و کمتر از 5 درصد که از درصد خطای انسانی مورد قبول هم کمتراست .

 

فخاری در پاسخ به این سوال که بودجه شورای استان ها چقدر است و از کجا تامین می شود؟ گفت: بودجه شورای استان از شورای عالی استان ها تامین می شود که البته  بودجه ای حداقلی و کم است. در حال حاضر ما حداکثر می توانیم برای  5 کارمند هزینه کرد داشته باشیم . حق الجلسه برای هر 45 روز یکبار جلسه است و بودجه به هیچ عنوان با  کارکرد شورا  همخوانی ندارد. بودجه شورای عالی استان ها از دولت تامین می شود و به نسبت همین، شوراهای شهرستان هم بودجه حداقلی دارند. این در حالی است که شوراهای شهرستان  ظرفیت های مثبتی می توانند فراهم کنند و به عنوان یک بازوی کارشناسی می توانند همراهی کننده حاکمیت باشند. لذا بازنگری در بودجه شورای استان و شهرستان ها یک امر ضروری است.

 

برداشت از معادن استان تهران چه تبعاتی دارد و آیا مزارع تهران با فاضلاب آبیاری می شود؟ نیز سوال دیگری بود که فخاری در پاسخ آن گفت:  معادن در کارگروه های نظارتی در دستور کار داریم، معادن در مقیاس استان و در خصوص موقعیت شهرستان ها با مقاصد مختلف برداشت می شود. اما به هر روی هر کدام اثرات نا مطلوبی دارد. همچنان که برداشت معادن هم در شمیران تولید ریز گرد می کند  و مردم را دچار آسیب های تنفسی می کند که در مرحله اول ساکنان خود شهرستان و در مرحله دوم ساکنان تهران را دچار عارضه می کند.  البته استانداری تهران  همکاری خوبی داشته اما راجع به سیاست های اصلاح بهره برداری باید محکم ایستاد و برخورد قاطع کرد. البته این موضوع تنها معطوف به معادن شن و ماسه نیست و کوه خواری ها و برداشت از کوه ها نیز باید مد نظر قرار گیرند. این موضوعات باید به آگاهی مردم برسند و رعایت ضوابط باید قاطع و یکدست باشد.

 

فخاری در خصوص آبیاری مزارع با فاضلاب نیز گفت: اولین نیاز تجمع جمعیت نیاز به آب است و اولین چیزی که تولید می شود فاضلاب و پساب است. این در حالی است که  توسعه سیستم آب و فاضلاب در شهرستان ها صورت نگرفته و باید جز اولویت های ما باشد. ما  تلاشمان به عنوان نمایندگان شورا در این موضوع این است که توسعه متوازن اتفاق بیافتد. در زمینه توسعه فاضلاب  شهرستانهای همجوار اولویت اول خواهند بود. در این زمینه  تملک زمین ها موضوعی است که ما و استانداری به عنوان نهاد حاکمیتی به طور جدی پیگیر آن  هستیم. موضوعی که خیلی می تواند کمک کند بحث بازچرخانی آب برای تامین آب مزارع است که هم شورای شهر تهران دنبال می کنند و هم در مقایس استان جز مسائلی است که به آن پرداخته می شود. گرچه باید خروجی با شاخص های زیست شناسی مطابقت داشته باشد.

 

فخاری در ادامه سخنان خود به موضوع آسیب های اجتماعی اشاره کرد و گفت: ما  اطلس آسیب های اجتماعی را که دنبال می کنیم در برخی شهرستان ها کمتر و در برخی بیشتر گزارش می شود از اینرو ظرفیت فعال سازی دبیر خانه سمن ها می تواند ظرفیت فعالیت های مدنی را افزایش بدهد.

 

گرچه  برخی از آسیبها به اتباع قانونی و غیر قانونی اطلاق می شود. در این زمینه  سازمان های مردم نهاد و آموزش و پرورش می تواند تعدیل کننده باشند.

مسائل دیگر نیز ناشی از جمعیت متحرک بین تهران و شهرستان ها اتفاق می افتد که این موضوع هم باید بررسی و پیگیری شود.

 

فخاری گفت: در حال حاضر اعتیاد در سطح استان مسئله مهمی است و همچنین کودک کار و خیابان. در این زمینه سند آمایش برای اولین بار در دست تهیه است و سه چالش اصلی طلاق، کودکان کار و اعتیاد را مورد بررسی قرار داده و جهت گیری و هزینه کردهای تخصیص منابع باید به گونه ای باشد که به سمت مسائل اصلی اختصاص پیدا می کند.

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۶۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 

غلامرضا ابدالی درباره افزایش جرایم آسیب به حیات وحش اظهار کرد: آخرین بار میزان مطالبه ضرر و زیان ناشی از آسیب به حیات وحش در سال ۹۸ تصویب شده بود و تاکنون این میزان بازنگری نشده بود. 

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاطت محیط زیست اضافه کرد: به این نتیجه رسیدیم که قدرت بازدارندگی جرایم کاهش یافته است و متجاوزان و آسیب‌زنندگان به حیات وحش به راحتی فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: یکی از اهداف تعیین جرایم برای ضرر و زیان ناشی از تخلفات شکار گونه‌های جانوری، بازدارندگی آنها است تا مانند سدی برای جلوگیری از تخلفات حوزه حیات وحش عمل کند.

مدیر کل دفتر مدیریت و حفاظت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در این شرایط سال گذشته قیمت‌ها را بازنگری کردیم و بر اساس آخرین نرخ تورم اعلام شده از طرف مرکز آمار ایران حدود سه برابر شد.

ابدالی تاکید کرد: ما منتظر تشکیل جلسه شورای عالی محیط زیست هستیم تا افزایش نرخ مطالبه ضرر و زیان حیات وحش (موضوع بند چ ماده ۳ قانون شکار و صید) در آن مصوب شود. 

وی در ادامه گفت: جرایم آسیب به انواع گونه‌های جانوری مانند پستانداران، خزندگان و دوزیستان پیش‌بینی شده است.

ابدالی در پایان اظهار کرد: نرخ جرایم آسیب به گیاهانی که در رده‌های بالای حفاظتی قرار دارند و گونه‌های جانوری که در معرض خطر تهدید و انقراض هستند بالاتر است و تا سه برابر افزایش می‌یابد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی محیط زیست

دیگر خبرها

  • آمریکا قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند
  • پنجشنبه‌ای خلوت در پایتخت/ مراقب سرعت‌ و سبقت‌ غیر مجاز باشید
  • پنجشنبه‌ای خلوت در پایتخت
  • سیاه‌چاله عظیمی در حیات خلوت زمین رصد شد
  • معابر تهران فعلاً خلوت و ترافیک روان است
  • معابر تهران خلوت و روان است
  • مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب در جنوب کرمان برای فردا تعطیل شد
  • مدارس شهرستانهای رودبارجنوب و فاریاب برای فردا تعطیل شد
  • افزایش جرایم آسیب به حیات وحش در انتظار تصویب شورای عالی محیط زیست 
  • باران شدید، مدارس ۹ شهرستان فارس را غیرحضوری کرد