Web Analytics Made Easy - Statcounter

جوابیه‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت خطاب به یکی از رونامه‌ها: تأسیس دفتر اتحادیه اروپا تعارضی با منافع ملی ندارد/ عملیاتی شدن بسته پیشنهادی اروپا حاوی اقدامات جبرانی تحریم های آمریکا، زمینه را برای تقویت روابط با اتحادیه اروپا از جمله از طریق دفتر اتحادیه فراهم می کند و در این صورت است که بحث دفتر موضوعیت بیشتری پیدا می کند/ مخالفت قطعی و همیشگی با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا، نوعی خودتحریمی مضاعف در شرایط تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تلقی می‌شود

درپی انتشار مطلبی تخریبی در یکی از روزنامه‌ها به بهانه نقد اظهارات واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و رئیس شورای اطلاع رسانی دولت در ارتباط با دفتر اتحادیه اروپا در تهران، دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی جوابیه ای را برای این روزنامه ارسال کرد که این روزنامه از انتشار آن خودداری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایلنا، در جوابیه‌ شورای اطلاع‌رسانی دولت خطاب به یکی از رونامه‌ها آمده است:  نشست اخیر سفرای کشورهای اروپایی با کمیسیون امنیت ملی مجلس، پیشنهاد تاسیس دفتر اتحادیه اروپا را به همراه داشت، این پیشنهاد از سوی سفیر اتریش مطرح شد که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد.

پیشنهاد تأسیس دفتر اتحادیه اروپا

پس از آن، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با استقبال از این پیشنهاد تاکید کرد که در شرایط کنونی که قول و قرارهایی در مسئله برجام با اتحادیه اروپا گذاشته‌ایم؛ به نظر می‌رسد اگر روال کار عادی طی شود و مراجع ذیربط هم اقدامات خود را انجام دهند، افتتاح دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا می‌تواند برای همکاری اقتصادی ما با این اتحادیه مفید باشد.

اما پس از این اظهار نظر بود که دوباره برخی از رسانه‌ها دست به کار شدند و با انتقاد از این اظهارات، اعلام کردند که اتحادیه اروپا دفتر را برای نفوذ و خرابکاری می‌خواهد. این روزنامه با استناد به نقل قولی از ریچارد هاویت (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران)استقبال از بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا در تهران را سهل‌اندیشی و بی‌دقتی خوانده است.

این در حالی است که در شرایط خروج آمریکا از برجام و تاکید اروپایی‌ها بر حفظ توافق هسته‌ای، به نظر می‌رسد گسترش ساز‌وکارهای همکاری‌های چندجانبه هر چه بیشتر می‌تواند در موفقیت راهکارهای حفظ برجام و تامین منافع ایران، موثر باشد. ضمن آنکه اتحادیه اروپا در حمایت از برجام و مخالفت با تحریم‌های جدید ایالات متحده،‌ مواضع خوبی گرفته و ساز وکارهایی مثل احیای مقررات انسداد و ایجاد کانال های مستقل مالی بدون به کارگیری دلار را در دستور کار قرار داده که امید است این اقدامات در عمل با تحریم های غیرقانونی آمریکا مقابله کند تا زمینه تداوم برجام فراهم شود.

از سوی دیگر اگر استناد به نقل قول‌های برخی از مقامات اروپایی بتواند به سادگی مبنای کار تصمیم‌گیری‌های دیپلماسی قرار گیرد، در این صورت منافع ملی کشورمان هر روز با اظهارنظرهای متفاوت مقامات غربی دستخوش تغییر و تهدید خواهد بود؛ این در حالی است که راهبردهای دیپلماسی کشور، فراتر از اظهارات یک یا چند مقام غربی، مبتنی بر چارچوب نظام جمهوری اسلامی و منافع ملی کشور تعیین می‌شود؛ علاوه بر آن اگر استناد درست یا غلط به یک نقل قول می‌تواند مبنای کار رسانه‌ای مثل این روزنامه باشد،‌ چرا نتوان به اظهارات یکی از مسئولان ارشد اتحادیه اروپا استناد کرد. «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از زمان خروج آمریکا از برجام،‌ بارها بر حفظ آن و حمایت از افزایش تجارت با ایران تاکید داشته است.

تأسیس دفتر اتحادیه اروپا منافاتی با منافع ملی ندارد

موگرینی تاکید کرده است که اتحادیه اروپا اجازه نمی دهد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با تهران نابود شود و به طور قطع این اتحادیه بر تصمیم‌های خود سرمایه گذاری خواهد کرد.

چنین شرایطی بیش از پیش نشان می‌دهد برای نخستین بار است که اتحادیه اروپا در حمایت از ایران،‌ مقابل ایالات متحده‌ای ایستاده که قطعا انتظار مراوادت اقتصادی گسترده‌تری با آن دارد و این مسئله ناشی از چیزی نیست جز منطق قوی دیپلماسی جمهوری اسلامی که بر گفت‌وگوی سازنده و مبتنی بر منافع ملی با کشورهای دنیا دنبال شده است.

بنابراین تاسیس دفتر اتحادیه اروپا فی‌نفسه تعارضی با منافع ایران ندارد، هر چند در مراودات بین‌المللی قطعا باید ملاحظات امنیتی مدنظر قرار گیرد که این مسئله با همان نسبتی است که می‌تواند در ارتباط با سفارت‌خانه‌های کشورهای خارجی منظور شود. در غیر این صورت،‌ دفتر اتحادیه اروپا همانند سفارتخانه‌های کشورهای خارجی، امکان مراودات دو جانبه را میان ایران و اتحادیه اروپا و دنبال کردن راهکارهای دستیابی به اهداف مدنظر برجام فراهم می‌کند؛البته روشن است که عملیاتی شدن بسته پیشنهادی اروپا حاوی اقدامات جبرانی تحریم های آمریکا، زمینه را برای تقویت روابط با اتحادیه اروپا از جمله از طریق دفتر اتحادیه فراهم می کند و در این صورت است که بحث دفتر موضوعیت بیشتری پیدا می کند. لذا، مخالفت قطعی و همیشگی با بازگشایی دفتر اتحادیه اروپا، نوعی خودتحریمی مضاعف در شرایط تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران تلقی می‌شود و باید اجازه دهیم این کار در زمان مناسب و با در نظر گرفتن تمام ملاحظات سیاسی و امنیتی انجام شود./ 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۷۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!

سه سال پس از افشای مصاحبه جنجالی سعید لیلاز با محمدجواد ظریف که آن زمان گفته شده بود صرفا برای ثبت تاریخ شفاهی بوده و به دلایل نامعلومی به برخی رسانه‌های خارجی درز داده شده، حالا لیلاز تایید کرده که افشای آن "عمدی" و برای "ارسال پالس مثبت به آمریکا" بوده است.

این بخش از گفت‌وگوی روزنامه شرق با لیلاز را در ادامه بخوانید:

به نقل از شما شنیده بودم که انتشار فایل گفت‌وگوی چندساعته‌تان با محمدجواد ظریف هم نوعی پالس مثبت تهران بود؟ خودتان چنین چیزی را تأیید می‌کنید؟

لیلاز: احسنت بر شما. دقیقا همین‌گونه است. البته می‌دانم می‌خواهی به جزئیات انتشار آن فایل از زبان سعید لیلاز برسی تا آن را در این مصاحبه چاپ کنی، اما من از گفتن جزئیات خودداری می‌کنم. فقط این را سربسته می‌گویم که ماجرای انتشار آن فایل مصاحبه چندساعته من با محمدجواد ظریف، بدون آنکه بگویم چه کسی‌ چه کاری کرد، یکی از اهداف و دلایل و جنبه‌های افشاگری آن با هدف ارسال پالس مثبت به طرف آمریکایی بود که اگر دولت بایدن می‌خواهد برای احیای برجام کاری بکند، در همین ماه‌های منتهی به پایان عمر دولت روحانی باشد که احیای برجام بتواند به جریان همسوی‌ دولت روحانی برای تداوم قدرت کمک کند و دولت بایدن متأسفانه حتی همین کمک را هم نکرد. می‌دانی چرا؟

چون تصور واشنگتن این بود که جریان رادیکال در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ به قدرت می‌رسد و تضمین بهتر و محکم‌تری برای توافق احتمالی و احیای برجام خواهد بود. به هر حال دولت بایدن سعی داشت یک توافق بزرگ‌تر را در دستور کار داشته باشد و با این فکر، عملا مذاکرات را تا زمان به قدرت رسیدن دولت نزدیک به هسته قدرت که رئیسی بود، نگه داشت.

لیلاز: احسنت. که نتیجه آن را هم دیدیم. یعنی آمریکایی‌ها در دولت بایدن، نه در چند ماه پایانی دولت روحانی کاری برای احیای برجام کردند که مثلا به سود اصلاح‌طلبان و میانه‌روها تمام شود و نه حتی در دولت رئیسی ‌توانستند برجام را احیا کنند که به سود اصولگراها باشد و نهایتا به شرایط حال حاضر کشور رسیدیم که احتمال دارد دوباره دونالد ترامپ هفت ماه دیگر در انتخابات آمریکا پیروز شود.

دیگر خبرها

  • واکنش اتحادیه اروپا به حمله اسرائیل علیه رفح
  • سعید لیلاز: افشای فایل صوتی ظریف، عمدی بود
  • افشاگری تازه؛ پخش فایل صوتی جنجالی ظریف، عمدی و برای پالس به آمریکا بود!
  • درس‌های خانم دیپلمات؛ هیچ‌تضمینی وجود ندارد!
  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • ساکنان رفح به هشدارهای تل آویو درباره تخلیه وقعی ننهادند
  • اطلاع‌رسانی به‌موقع به کشاورزان و عشایر در خصوص بارندگی‌ها انجام شود
  • دامداران مراقب احشام خود در بارندگی ها باشند
  • چرا در پارک لاله حصار کشیده شده/ شهردار تهران اطلاع‌رسانی درست انجام دهد
  • سکوت در ماجرای سنگلج جایز نیست!