Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با وقفه‌ای یک‌‌ساله طی آذرماه امسال پانزدهمین دوره آن با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» در مشهد مقدس برگزار می‌شود. در این راستا با فاطمه دژبرد، سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی به گفت‌وگو نشسته‌ایم. در ذیل مشروح این مصاحبه ارائه می‌شود؛
ــ درابتدا درباره مشارکت این مرکز با همایش بانوان قرآن‌پژوه بفرمایید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با توجه به اینکه پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌ پژوه با محوریت «قرآن و امام جواد(ع)» برگزار می‌شود، طی تصمیمی که اخذ شد، بنا شد این دوره از همایش در مشهد و به میزبانی آستان قدس رضوی برپا شود. اجرائیات این همایش با این مرکز است که شامل اقداماتی نظیر دعوت از بخشی از میهمانان و مخاطبان مشهد مقدس، هماهنگی‌های برگزاری همایش در حرم‌ مطهر رضوی، دعوت از تولیت آستان قدس رضوی و بخشی از پوشش رسانه‌ای و همچنین مشارکت در تأمین جوایز برگزیدگان وتهیه هدایای فرهنگی برای مخاطبان می‌‌شود.
ــ درباره نقش بانوان در توسعه فرهنگ اسلامی چه در جهان اسلام و چه در ایران بفرمایید.
زنان به عنوان بخشی از جامعه در توسعه فرهنگ اسلامی قطعا دخیل هستند. چون بانوان رسالت انسان‌ساز دارند، می‌توانند در ساختن نظام اجتماعی و جامعه دخیل باشند. محوریت زنان در خانواده به عنوان نقش مادر و همسر مؤثر است، چرا که می‌توانند خانواده‌ اسلامی ـ قرآنی بسازند و هم نقش بانوان در جامعه اثر‌گذار است.
در جامعه اسلامی نقش زن باید با تأکید بر نقش او در خانواده به عنوان مادر و همسر دیده شود و اثرگذاری آن بر اجتماع نیز سنجیده شود. شاید برپایی چنین همایش‌هایی برای معرفی زنانی که این رویکرد را داشته‌اند و در کنار نقش مادری و همسریشان به عرصه‌های علمی، سیاسی، اجتماعی و پژوهشی نقش‌آفرینی کرده‌اند، می‌تواند به نسل سوم و چهارم، مدل و الگو ارائه کند. قطعا باید شأنیت یک زن برای ورود به عرصه‌های اجتماعی حفظ شود تا نقش زن در خانواده دچار خدشه نشود.
ــ با گذشت چهار دهه از انقلاب اسلامی، در چه بخش‌هایی شاهد حضور جدی بانوان بوده‌ایم و در چه بخش‌هایی شاهد کمی توجه آنها هستیم؟
همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمود‌ه‌اند، بانوان در سه عرصه بُعد فردی، بُعد اجتماعی و بُعد خانواده باید نقش آ‌فرینی کنند. در بُعد فردی بحث تهذیب نفس، بصیرت و چگونگی شخصیت فرد و ارتقای معارف الهی مد نظر است. در بُعد اجتماعی اثرگذاری اجتماعی که می‌‌توانند داشته باشند کما اینکه مصادیق آن را در سطح انقلاب داشته‌ایم، چنانکه نقش بانوان در شکل‌گیری انقلاب اسلامی مؤثر بوده است. مقام معظم رهبری فرموده‌اند بانوان باید در سطح خانواده جنگ و دفاع را به عنوان ارزش معرفی کنند. این نشان دهنده این است که نقش بانوان در اجتماع با بُعد شخصیشان منافاتی ندارد.
اینکه نتوانستیم مدل‌ها و الگو‌های بانوان موفق در عرصه اجتماعی را به نسل سوم و چهارم به خوبی منتقل کنیم، موجب شد که نسبت به اثرگذاری اجتماعی بانوان به نوعی غفلت به‌وجود آید و الگوی مطلوب حضور زن مؤمن انقلابی را در جامعه نتوانسته‌اند، آن‌گونه که باید و شاید بروز دهند. با وجود اینکه موارد متعددی داشته‌ایم که بخشی از اشکال به افرادی که مدیریت این امر را انجام می‌دهند باز می‌گردد و بخش دیگر به این افراد است که دچار تناقض هستند و هنوز نتوانسته‌اند هویت زن انقلابی را پیدا کنند و هنگامی که وارد عرصه جامعه می‌شوند، با تعارض و اختلافاتی روبرو می‌شوند که آیا به نقش اجتماعی‌ام بپردازم و یا به اشتغالم توجه داشته باشم. اینجا باید همه کمک کنیم تا الگو‌ها، مدل‌ها و چارچوب‌های حضور زن در عرصه اجتماع و خانواده‌ها با حفظ معیار فردی مشخص شود تا نسل‌های بعدی چون نسل چهارم هم تکلیف خود را با حضور در عرصه اجتماع با رویکرد خانواده‌محوری بدانند.
ــ چه نهادها یا ارگان‌هایی در ارائه الگوی مطلوب حضور زن مؤمن انقلابی کوتاهی کرده‌اند؟
بخشی از آن به مدیران و مسئولان بخش‌های مختلف باز می‌گردد و بخشی دیگر به خود ما که برای خودمان الگو از بانوان موفق تعریف نکرده‌ایم، بانوانی که در عرصه انقلاب و دوران هشت سال دفاع مقدس موفق بوده‌اند، نسبت به شیوه حضورشان در عرصه اجتماعی مدل و الگو تولید می‌کردند و با حفظ نقش‌هایشان الگو مشخص کرده‌ بودند. کتاب‌هایی چون داو و ... که با این موضوع نگارش می‌شود، هدفش این است که نشان دهد تضادی بین نقش من در خانواده و اجتماع نیست. بنا براین ما نهادها و دستگاه‌های متولی بستر را به خوبی فراهم نکرده‌ایم، چه سیستم آموزش و پروش و چه مراکز آموزش عالی و ... و بخشی دیگر از آن به تربیت‌های اشکال‌داری که در بستر خانواده‌ها است، باز می‌گردد.
ــ برپایی همایش‌های تجلیل از بانوان قرآنی چه میزان می‌تواند در گسترش فرهنگ متعالی قرآن در جامعه اثرگذر باشد؟
قطعا مؤثر است. هنگامی که بانوی متعهد، محجبه و تحصیل‌کرده را طی این همایش‌ها معرفی می‌کنیم که به صورت تخصصی در بحث‌هایی چون پژوهش‌های قرآنی و هنرهای قرآنی و ... فعالیت کرده است، می‌تواند به عنوان الگو معرفی شود، چون هم شئونات خانوادگی را رعایت کرده است و هم از لحاظ فردی مهارت‌هایی را کسب کرده و ارتقا و اعتلایی را برای شخصیت خود به وجود آمده است و هم در تبیین و ترویج مکتب قرآن و اهل‌بیت(ع) توانسته به جامعه و دستگاه‌های دیگر خدمت کند.
این بخشی از قضیه است که قطعا معرفی این بانوان و بیرون کشیدن آنها از میان انبوه جامعه بانوان براساس معیارهای لازم می‌تواند به نسل‌های بعدی الگو ارائه کند و از سوی دیگر نیز به تبیین، ترویج و اشاعه فرهنگ قرآن و اهل‌بیت(ع) کمک می‌کند آن هم با ظرافت‌هایی که آموخته‌اند و در عرصه هنر‌ قرآنی و یا پژوهش‌های قرآنی و ... فعالیت کرده‌اند که قطعا می‌تواند اثرگذار باشد.
ــ چه میزان مصمم بودید که بخش‌های تحت نظارت بانوان و خانواده آستان نگاه ویژه به این همایش داشته باشند؟
چون تولیت آستان تأکید بر برپایی این همایش در مشهد مقدس داشتند و معتقد به اثرگذاری این همایش نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام بوده‌اند، لذا تمام سازمان فرهنگی آستان و مؤسسات تابعه آن برای برپایی هرچه بهتر و با کیفیت‌تر این همایش تلاش می‌کنند و مجموعه معاونت تبلیغ و معاونت رسانه آستان و معاونت اماکن متبرکه آستان قدس نیز کمک می‌کنند که این دوره به بهترین نحو واثرگذارتر از دوره قبل برگزار شود.
ــ صحبت پایانی؛
همه به جامعیت قرآن و معجزه بودن آن اذعان داریم و اینکه از زوایای مختلف به متن قرآن پرداخته شود و از نگاه‌های مختلف مسائل کاربردی و امروزی جامعه را از دل قرآن بیرون بکشیم، این خود به تبیین هر آنچه در قرآن نهفته است، کمک می‌کند و قطعا در فرهنگ‌سازی جامعه نیز کمک می‌کند. هنگامی که جوانان و نوحوانان ما ببیند که بانوی پژوهشگر قرآنی پاسخ به شبهه و سؤالشان را از دل قرآن بیرون کشیده است، قطعا سراغ این کتاب ارزشمند خواهد رفت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا فعالیت های قرآن بانوان قرآنی پانزدهمین دوره قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۸۸۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم

روح‌الله رحیمی، مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت درباره «مسابقه قرآنی‌ها» که این روز‌ها با هدف به چالش کشیدن حافظه حافظان قرآن کریم از شبکه قرآن پخش می‌شود، گفت: در سطح کشور مسابقات زیادی برای کسانی که همنشین و مانوس با قرآن هستند، برگزار می‌شود. ما در تلویزیون مسابقه قرآنی که فضای جذابی داشته باشد و اختصاص به حافظان قرآن داشته باشد، نداشتیم. آقای کشکولی، مدیر شبکه قرآن هم دغدغه تولید برنامه «مسابقه قرآنی‌ها» داشت. اگرچه دغدغه اصلی برنامه حفظ قرآن و به چالش کشیدن حافظان قرآن است، ولی سعی شد جذابیت و نوآوری هم وارد برنامه شود.

رحیمی ادامه داد: ما از سراسر کشور و از استان‌های مختلف نظیر استان مازندران، گیلان، گلستان، تهران، سمنان، قم، یزد، قزوین، البرز، یزد، اصفهان، خراسان رضوی، زنجان، همدان و ... دعوت کردیم و حافظان در قالب گروه‌های چهار نفره شرکت کردند. «مسابقه قرآنی‌ها» در ۲۵ قسمت ۳۵ دقیقه‌ای تولید شد. از ویژگی‌های مهم برنامه می‌توان به مجری و تیم سردبیری اشاره کرد. اتاق فکر از نویسنده تا تیم سردبیری از حافظان قرآن کریم بودند. در واقع حافظان قرآن در تمام ارکان تولید «مسابقه قرآنی‌ها» نقش داشتند.

مدیر تولیدات تلویزیونی مرکز هنری رسانه‌ای نهضت در پاسخ به این سوال که آیا ذهنیت مدیر شبکه قرآن به سمت تولیداتی مثل «محفل» نبوده؟ گفت: ماجرای «محفل» با «مسابقه قرآنی‌ها» متفاوت است. «محفل» روایت فعالین و قاریان قرآنی است، اما در «مسابقه قرآنی‌ها» دو گروه چهار نفره مقابل هم قرار می‌گرفتند، که قدرت حافظه‌ و میزان حفظ قرآن را با سوالات طراحی شده به چالش می‌کشند. در نهایت یک گروه برنده می‌شود و کمک هزینه مشهد به گروه برگزیده اهدا می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که از آنجایی که تولید برنامه‌های قرآنی حساسیت خاص خود را دارد، آیا تدارک مسابقه قرآنی که با هدف به چالش کشیدن حافظه قرآنی حافظان ترتیب داده شود، در تعارض با ماهیت حفظ قرآن برای مانوس شدن با پیام قرآنی نیست؟ تصریح کرد: این همه مسابقه ملی و بین‌المللی در حال برگزاری است، که تحت نظارت مراجع و فعالین قرآنی است. ما در «مسابقه قرآنی‌ها» از کسانی که در حوزه قرآن کریم سرشناس هستند، استفاده کردیم. یعنی قبل از اینکه وارد مرحله تولید بشویم، برنامه را با اعضای اتاق فکر برنامه چک کردیم. بعضاً مسابقاتی وجود داشت که دوستان گفتند شاید صلاح نباشد و ما آن را حذف کردیم.

رحیمی در پاسخ به این سوال که چقدر دستتان در انتخاب سوژه‌های قرآنی در هر شهر باز بوده؟ گفت: در «مسابقه قرآنی‌ها» ۲۰۰ حافظ قرآن کریم از سراسر ایران شرکت کرده بودند. حتی برخی از شرکت‌کنندگان با هم هم محله‌ای یا هم کلاسی بودند. مواردی هم بوده که خانوادگی شرکت کردند. 

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • تجلیل از دست‌اندرکاران رویداد کشوری جامعه پرداز در همدان
  • تشکیل و راه اندازی انجمن نوجوانان قرآنی در نمایشگاه قرآن سال بعد
  • ترویج زندگی قرآنی در جامعه امروزی ضروری است
  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • برگزاری نمایشگاه غذاهای قرآنی در نکا
  • برگزیدگان سی و هشتمین جشنواره سراسری قرآن و عترت تجلیل شدند
  • چهار روایت معتبر از سبک زندگی با آموزه های قرآنی
  • طرح محله‌های قرآنی در ۸ محله بندرعباس برگزار شد
  • اقدامات جبهه‌های مقاومت برگرفته از مکتب امام حسین (ع) است
  • «مسابقه قرآنی‌ها»؛ محفلی برای حافظان قرآن کریم