Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-05@23:10:57 GMT

مرمر کردستان جهانی شد

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۰۰۸۴

مرمر کردستان جهانی شد

به گزارش ایرنا، تا همین چند سال پیش، در مسیر سنندج - قروه - همدان دایر بودند و صدای برش سنگ ها به گوش می رسید، جرثقیل های بزرگی در محوطه سنگبری ها همواره مشغول نقل و انتقال بودند و چشم ها را ناخودآگاه متوجه خود می کردند، لاشه های بزرگ روی نوار نقاله ها از محوطه سنگبری داخل و از سمت دیگر به صورت برش یافته بار کامیون ها می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن روزها که ساخت و ساز رونق بیشتری داشت و هنوز پای سرامیک و دیگر مصنوعات سنگی به روی ساختمان ها باز نشده بود، برای خود برو بیایی داشت و نمای بیشتر ساختمان های شیک و مدرن با آن مزین می شد.
در زمره کالاهای لوکس قرار داشت و افراد با توان مالی بالا می توانستند، دست ساخته های سنگی را به عنوان وسایل تزیینی به خانه های خود ببرند.
اگر چه این روزها کسب و کار سنگبری ها کمی لنگ می زند، اما بازارهای جهانی بویژه ایتالیا و چین با جان و دل پذیرای این سنگ حتی به صورت خام هستند، هر چند خام فروشی بویژه در حوزه مواد معدنی برای کردستان سودی ندارد.
صحبت از سنگ مرمر است، سنگی سخت با شهرتی جهانی؛ آمارها می گوید: 500 هزار تن ذخیره سنگ مرمر برای کردستان ذخیره ای که حالا در سازمان جهانی مالکیت فکری موسوم به WIPO ثبت و در جمع محصولات استراتژیک صادراتی جهان قرار گرفته است.
شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت، 30 بهمن پارسال از ارسال پرونده پنج محصول استراتژیک صادراتی ایران شامل خاویار ایران، سنگ مرمر کردستان، گچ سمنان، پسته دامغان و پسته رفسنجان به سازمان جهانی مالکیت فکری برای ثبت جهانی خبر داده بود و حالا معاون معدن سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان می گوید این محصول به ثبت جهانی رسیده و دریچه ایی تازه از امید برای رونق فراوری مرمر در کردستان گشوده شده است.
مهدی مرادی گفت: با این اقدام می توان علاوه بر معرفی پتانسیل معادن سنگ تزئینی کردستان، در جذب سرمایه گذاران خارجی برای راه اندازی و ایجاد کارخانه و واحدهای تولیدی راحت تر عمل کرد.
وی با بیان اینکه فرآوری سنگ از چند سال گذشته در اولویت برنامه های این سازمان بود، یکی از این رویکردها را راه اندازی کارگاه های کوچک مصنوعات سنگی اعلام کرد.
هر چند این کارگاه ها در همان ابتدای راه با چالش هایی مواجه شدند اما سر آغازی برای معرفی توان جوانان کردستانی شدند تا ذوق هنری خود را برای دست و پنجه نرم کردن با سنگ سخت بیازمایند.
هنوز هم برخی از این کارگاه ها سرپاست و دست چینی ها را از بازار فرآوری لاشه های سنگ مرمر کوتاه کرده است.
معاون معدن، سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان افزود: 2 هزار تن لاشه سنگ برای این کارگاه ها از مجتمع معادن کوثر گرفته ایم.
مرادی با بیان اینکه هم اکنون 10 پروانه بهره برداری معدن سنگ مرمر در کردستان صادر شده است، اضافه کرد: در این معادن سالیانه حدود 26 هزار تن مرمر استخراج می شود.
عمده شهرستان هایی که در آن معادن سنگ مرمر شناسایی شده قروه، بیجار و دهگلان است که هم اکنون در معادن فعال این نوع سنگ حدود 300 نفر مشغول بکار هستند.
امیدها برای فراوری سنگ مرمر در کردستان شکلی جهانی به خود گرفته و نزدیکی این استان به بازارهای تجارت خارجی و نیز امکان بهره مندی از تسهیلات سرمایه گذاری در مناطق مرزی راه را برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این عرصه هموار کرده است.
ذخایر معدنی در کردستان در قالب 18 نوع ماده معدنی است که به دو دسته فلزی و غیر فلزی تقسیم می‌شوند.
ذخایر فلزی شامل طلا، سنگ‌ آهن، منگنز و ذخایر غیر فلزی شامل مصالح ساختمانی، پوکه، سیلیس، فلدسپات، دولومیت، باریت و سنگ نمک، سنگ لاشه، شن و ماسه و سنگ‌های تزئینی مثل مرمر، مرمریت، گرانیت، چینی و کریستال است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون در کردستان 401 پروانه بهره برداری در زمینه مواد معدنی وجود دارد که از این تعداد 142 واحد فعال، 9 واحد در دست تجهیز و مابقی راکد هستند.
کردستان 620 میلیون تن ذخیره معدنی دارد.
7345/9102
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی جهان خاویار سازمان صنعت معدن و تجارت کسب و کار وزیر صنعت معدن و تجارت راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۰۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رضا بهروزی با اشاره به‌ضرورت ثبت شناسه یکتا توسط اصناف، اظهار کرد: دارندگان مجوزهای قدیمی و کاغذی فقط تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه امسال فرصت دارند نسبت به دریافت شناسه یکتا اقدام کرده و مجوزهای خود را الکترونیکی کنند.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب افزود: بر اساس حکم تبصره ۷ ماده ۱ قانون تسهیل صدور مجوزها، همه مجوزهای قدیمی و کاغذی باید تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه، تبدیل به مجوز الکترونیکی یا شناسه یکتا شوند.

وی گفت: فعالان اقتصادی که نام آنها در بانک اطلاعات کسب‌وکار کشور ثبت نباشد، از تاریخ ۲۶ اردیبهشت‌ماه، فاقد مجوز تلقی خواهد شد و طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

بهروزی با اشاره به هوشمند شدن خدمات دولت در آینده نزدیک، تصریح کرد: صاحبان کسب‌وکارهایی که مجوز الکترونیکی نداشته باشند و نامشان در بانک اطلاعات کسب‌وکار کشور به نشانی اینترنتی qr.mojavez.ir نباشد، برای دریافت خدمت در ادارات دولتی و بانک‌ها دچار مشکل خواهند شد .

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۷۳۲ فقره مجوز قدیمی کسب‌وکار در شهرستان وجود دارد که باید به شناسه یکتا تبدیل شود، افزود: تا ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال تعداد یک هزار و ۸۱۰ فقره پروانه کسب کاغذی به شناسه یکتا تبدیل شده که برابر ۱۶ درصد کل دارندگان پروانه کسب در شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه فرایند تبدیل مجوزهای کاغذی به الکترونیکی بسیار آسان، رایگان و غیرحضوری نیز امکان‌پذیر است، اظهار کرد: متقاضیان می‌توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط ۳ کد شامل شماره‌سریال کارت ملی، شناسه صنفی و کد پستی محل کسب در درگاه ملی مجوزها به نشانی mojavez.ir ، مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

بهروزی تصریح کرد: در این زمینه جلسه پیگیری شناسه یکتا با حضور معاون برنامه‌ریزی و توسعه فرمانداری، رئیس اتاق اصناف و تمامی رؤسای و مدیران اجرایی اتحادیه‌های صنفی در محل اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب برگزار شد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت میاندوآب افزود: اتاق اصناف، اتحادیه‌های صنفی جهت ثبت و تبدیل مجوزها همه‌روزه پای‌کار بوده و دارندگان پروانه کسب‌های قدیمی می‌توانند در صورت نیاز با تماس تلفنی یا مراجعه حضوری راهنمایی‌های لازم را اخذ و با جدیت تمام دراسرع‌وقت نسبت به ثبت شناسه یکتا اقدام کنند.

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی واحد CRM در شرکت صنایع معادن و عمران رضوی
  • جزییات مرگ کارگر معدن زغال سنگ در دستگاه نقاله
  • مرگ کارگر معدن زغال سنگ در کرمان به دلیل نبود ایمنی کار (+ عکس)
  • سرمایه‌گذاری ۱۸ همت در بخش معدن و صنایع معدنی آذربایجان شرقی
  • معادن؛ ثروتی نهفته در خاک/ بی بهره چون کهگیلویه و بویراحمد
  • تبدیل ۱۸۱۰ مجوز کاغذی به شناسه یکتا در میاندوآب
  • جان باختن یک کارگر در معدن زغال‌سنگ هشونی کوهبنان
  • جان باختن یک کارگر معدن در استان کرمان
  • بررسی عوارض زیست محیطی معدن مس دره زرشک به کجا رسید؟
  • مسدود شدن جاده خوسف - معدن قلعه زری