Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: توییتر بات‌ها را شناسایی می‌کند، اما در شناسایی کارمندان بن‌سلمان که ماهانه حدود سه هزار دلار حقوق می‌گیرند و هزاران حساب کاربری ایجاد می‌کنند، به دشواری می‌افتد.

«واقعیت، آن گونه که آن‌ها ترسیم می‌کنند». این همان چیزی است که سعودی‌ها تلاش می‌کنند در توییتر جا بیاندازند و اجازه ندهند چنین رسانه‌هایی به تقویت دموکراسی و نظارت مردمی کمک کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مارک جونز استاد دانشگاه Exeter در بریتانیا و مدرس تاریخ خلیج فارس می‌گوید «مخالفت سیاسی در کشور‌های حوزه خلیج فارس خطرات زیادی دارد. در واقع در این کشور‌ها به ویژه عربستان سعودی، ضرر‌های شبکه‌های اجتماعی برای آن‌ها بیش از نفعش است».

ولیعهد عربستان یک ارتش در شبکه‌های اجتماعی به خدمت گرفته که نه تنها دائماً تصویر یک رهبر دموکرات و تحول‌خواه از او می‌سازند، بلکه منتقدان وی را به سختی آماج حملات خود قرار داده و حتی شناسایی می‌کند ... توییتر بات‌ها را شناسایی می‌کند، اما در شناسایی کارمندان بن‌سلمان که ماهانه حدود سه هزار دلار حقوق می‌گیرند و هزاران حساب کاربری ایجاد می‌کنند، به دشواری می‌افتد.

این را نیویورک‌تایمز پس از مصاحبه با ۷ تن از دست‌اندرکارانِ پروژه یادشده و پژوهشگرانی که آن را مطالعه کرده‌اند، دریافته و فاش کرده است. قتل Murder خاشقچی نمونه کاملی از کاربرد این ارتش برای ناکام‌گذاشتن هر تلاشی در جامعه جهانی برای حمایت از جان و حقوق منتقدان بن‌سلمان است.

مگی میچل سالم از دوستان جمال خاشقجی تبلیغاتی که ارتش توییتری بن‌سلمان علیه او راه انداخته بودند را «توپخانه آنلاینِ دائمی» توصیف می‌کند. این توپخانه منتقدان داخلی را هم بی‌نصیب نمی‌گذارد. صحبت از هزاران حساب کاربری جعلی است که در زمان افشای قتل خاشقچی، یعنی دقیقاً زمانی که رسوایی بزرگ برای ولیعهد رقم خورده است، کلنا_ثقه_فی_محمد_بن_سلمان را به ترند توییتر تبدیل می‌کنند. مستخدمان سعودی در توییتر از حساب‌های کاربریِ‌دیگر نیز جاسوسی می‌کنند.

تناقض اصلی در حکومت بن‌سلمان دقیقاً از همین روش مدیریت فضای داخلی و تصویری که می‌خواهد همزمان در غرب از او ساخته شود، شکل می‌گیرد. او از طرفی حاکمیت اقتدارگرایانه خود در داخل را مستحکم می‌کند و از طرفی قرار است به عنوان یک رهبر نوگرا و امروزی کشورش را به توسعه رسانده و با دنیا تعامل کند. قتل خاشقجی این تناقض را به همه نشان داد و ارتش توییتری دقیقاً برای سرپوش گذاشتن بر همین تناقض به کار گرفته شد.

اکنون دست‌کم ۹ واقعیت پیرامون ارتش بن‌سلمان در شبکه‌های اجتماعی روشن شده است:

۱- آغاز به کار این ارتش سعودی در شبکه‌های اجتماعی به سال ۲۰۱۰ میلادی برمی‌گردد، زمانی که حاکمان عربستان نسبت به سرایت بهار عربی به کشور خود بیمناک شدند.

۲- مشاور بن‌سلمان، سعود القحطانی که در ماجرای قتل خاشقجی برکنار شد، به باور تحلیلگر نیویورک‌تایمز مدیر اصلی این پروژه بوده است. او که به «ارباب مگس‌ها» یا «استادِ ترول» مشهور شده، سال گذشته رسماً توییت کرد «عربستان سعودی و برادرانش به گفته‌های خود عمل می‌کنند. این یک قول است. هر نامی که فکر می‌کنید باید به #فهرست_سیاه اضافه شود، با استفاده از همین هشتگ اضافه کنید تا ما آن‌ها را ردیابی و فیلتر کنیم».

۳- سعودی از علی الزباره، کسی که به عنوان کارمند توییتر ارتقا می‌گرفت، برای جاسوسی و کسب اطلاع از هویت، شماره تلفن و آدرس آی‌پی حساب‌هایی که مطالب انتقادی علیه بن‌سلمان می‌گذاشتند، بهره می‌گرفت. وی در دسامبر ۲۰۱۵ از توییتر اخراج شد و به عربستان بازگشت.

۴- برخی منتقدان توییتری مانند خالد العلکمی بازداشت شدند و برخی نیز مانند عمر عبدالعزیز که در کانادا زندگی می‌کنند، با بازداشت برادران و هک گوشی تحت فشار قرار گرفتند.

۵- ارتش سعودی در واتس‌اپ و تلگرام Telegram گروه دارند و هماهنگی خود را از آن طریق انجام می‌دهند.

۶- پس از هماهنگی از آن طریق، حملات خود را به لیستی از مخالفان که برای آن‌ها فرستاده شده، آغاز می‌کنند. بسیاری از موضوعات روز مانند حقوق زنان و جنگ یمن نیز موضوع کار آن‌ها بوده است، کمااینکه ایران، قطر و کانادا نیز به مناسبت‌های مختلف مورد حمله قرار گرفته‌اند.

۷- عکس‌های تبلیغاتی از بن‌سلمان بین آن‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود تا در پست‌های خود از آن بهره گیرند.

۸- هر جا که بحث در مورد عملکرد حکومت عربستان بالا می‌گیرد، از پورنوگرافی برای تغییر موضوع و حواس کاربران بهره می‌گیرند تا بحث ناتمام بماند.

۹- گاهی برای حذف یک پیام، همگی دست به کار شده و آن را با عنوان «حساسیت‌برانگیز» یا «Sensitive» گزارش می‌دهند. این اتفاقی است که نیویورک تایمز عیناً در مورد پستی که جنایت‌های عربستان در یمن را نشان می‌دهد، مشاهده کرده است.

به نظر می‌رسد آخرین پروژه خاشقجی کمک به ایجاد یک ارتش داوطلبانه در فضای مجازی علیه ارتش بن‌سلمان بوده است. او در ماه سپتامبر ۵۰۰۰ دلار به عمر عبدالعزیز در همین رابطه کمک کرد، شاهزاده سعودی که در کانادا زندگی می‌کند و «زنبور‌های الکترونیک» را راه‌اندازی کرده است. خاشقجی چند روز پیش از قتلش توییت کرده بود ارتش زنبور‌های الکترونیک در راه‌اند.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

این پزشک در ایرانشهر راز بی شرمانه ای داشت! ماجرای قتل جنجالی دکتر تهرانی چه بود ؟ / خانواده هکی فاش کردند! خاشقجی ابتدا تلفنی با بن سلمان حرف زد و بعد کشته شد! / 4 تماس با ولیعهد در روز قتل آزادی یک فرمانده ایرانی از دست داعشی ها! + جزییات رسوایی جدید دیگر اعضای شورای شهر این بار در استان تهران! این مرد را می شناسید؟! / او به دختران تهرانی رحم نمی کرد! + فیلم تجاوز پسر معلم به دختر 5 ساله در دستشویی مهدکودک + عکس مهم ترین اخبار 24 ساعت گذشته رکنا تجاوز فجیع به دختر 6 ساله در کنار کانال آب + عکس شکار دختران بد حجاب با تاکسی خطی یک روز شوهرم با زن دوستش صمیمی اش فرار کرد ! جسد خاشقجی در 3 صندوق سیاه به کنسولگری عربستان برگشت +آخرین عکس قبل از مرگ جدیدترین خبر/ دستگیری یک زن در حادثه تروریستی اهواز حمله خونین دانش‌آموز اهوازی به معاون مدرسه! تلاش برای رفع توقیف فیلمی با بازی فاطمه معتمدآریا

منبع: رکنا

کلیدواژه: خودرو سلامت مسکن بازنشسته ها مهم ترین های 24 ساعت ارز و سکه سیاسی قتل Murder تلگرام Telegram قطر فضای مجازی حقوق دلار شبکه های اجتماعی شناسایی توییتر عکس ایران دختر ایرانی فیلم زندگی قتل اینستاگرام پلیس پدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۰۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سعودی الشرق امروز سه شنبه در گزارشی مفصل به گام‌های جدید ایران و عربستان سعودی در راستای تقویت و اصلاح روابط دوجانبه پرداخته است.

در این گزارش به ازسرگیری سفرهای حج عمره زائران ایرانی پس از گذشت ۹ سال و همچنین تعیین سرکنسول جدید عربستان سعودی در مشهد اشاره شده است.

در متن این گزارش آمده است: روابط عربستان سعودی و ایران پس از آشتی تاریخی میان دو کشور، گام های جدیدی را در مسیر تقویت و اصلاح بر می دارد. روز دوشنبه هفته جاری فرودگاه مدینه منوره پذیرای نخستین گروه از عمره گذاران ایرانی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود. همچنین «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران از تعیین سرکنسول جدید عربستان در شهر مشهد مقدس خبر داده است.

کد خبر 6086499 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط