Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@04:43:32 GMT

دانشگاه آزاد داوطلب احیای هنر ایرانی

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۱۷۶۱

دانشگاه آزاد داوطلب احیای هنر ایرانی

به گزارش  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اکبر ولایتی رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی در مراسم افتتاح دانشگاه هنر‌های اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان که عصر امروز با حضور هنرمندان، استادان و شخصیت‌های فرهنگی و دانشگاهی برگزار شد، ضمن اشاره به جایگاه استاد فرشچیان، به روند تأسیس دانشگاه هنر‌های اسلامی – ایرانی استاد فرشچیان در دانشگاه آزاد اسلامی را مورد توجه قرار داد و گفت: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و در دانشگاه آزاد اسلامی داوطلب شدیم که برای راه اندازی این دانشگاه اقدام کنیم و تلاش خود را به کار بندیم تا دانشگاهی در شأن استاد فرشچیان که احیاکننده هنر ایرانی است، تأسیس شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولایتی با بیان اینکه ایران پیشتاز هنر نقاشی در جهان است، گفت: هنر نگارگری در ایران سابقه ۸ هزار ساله دارد و استاد فرشچیان را می‌توان احیاکننده این هنر دانست.

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی با مرور تاریخچه هنر نگارگری و نقاشی در جهان تصریح کرد: اولین نقاشی و نگارگری جهان در غاری در استان لرستان با قدمت بیش از ۸ هزار سال کشف شده است؛ دومین اثر هم مربوط به سال‌های ۲۱۵ تا ۲۷۷ میلادی است که از «مانی» به یادگار مانده است؛ بعد از اسلام آثار نگارگری تأثیرگرفته از نگارگری «مانی» است که به مکتب تبریز یا عهد ایلخانان معروف است، اما در مکتب هرات، چینی زدایی اتفاق افتاد و از شخصیت‌های ایرانی برای نگارگری استفاده شد.

وی با بیان اینکه «کمال الدین بهزاد» افتخار تاریخ هنر ایران و اسلام است، گفت: این هنرمند در دربار آخرین پادشاه تیموری در هرات بود و به تبع آن تحت تأثیر مکتب هرات قرار داشت؛ پس از آن به دربار شاه اسماعیل آمد و مورد تشویق پادشاه قرار گرفت که شاهنامه فردوسی را به شکل مصور درآورد.

ولایتی ادامه داد: در حال حاضر ۱۱۸ صفحه از شاهنامه مصور «کمال الدین بهزاد» که به شاهنامه شاه طهماسبی معروف است در ایران، ۷۸ صفحه آن در موزه مترو پولیتن نیویورک، ۱۰ برگ آن در موزه تورنتو، ۳ برگ آن در دوحه و یک برگ آن هم در موزه رضا عباسی ایران قرار دارد.

رئیس هیئت مؤسس و امنای دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: در زمان شاه اسماعیل با پایتخت شدن شهر تبریز، مکتب تبریز ۲ شکل گرفت و «رضا عباسی» نگارگر ایرانی در این مکتب فعالیت می‌کرد؛  بعد از وی، شخصیت هنری برجسته نداشته ایم چرا که در دوره قاجار هنر بومی ایرانی فراموش و تقلید از هنر فرنگی باب شد، اما مردم با هنر نقاشی قهوه خانه‌ای به مقابله با هنر فرنگی برخاستند که «حسین آغاسی» را می‌توان مبدع هنر نقاشی قهوه خانه‌ای دانست که عمده مضامین این نقاشی‌ها مربوط به واقعه عاشورا و داستان‌های شاهنامه است.

وی با اشاره به جایگاه هنر استاد فرشچیان گفت: در عصر معاصر شخصیت هنرمند برجسته‌ای به نام «استاد محمود فرشچیان» داریم که احیاکننده هنر اصیل ایرانی است؛ برخی به اشتباه می‌گویند هنر مینیاتور تقلید از غرب است در صورتی که این هنر کاملاً ایرانی بوده و در چین زدایی که در مکتب هرات اتفاق افتاد، به وجود آمد.

انتهای پیام/

تاسیس دانشگاه فرشچیان به همت دانشگاه آزاد

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: علی اکبر ولایتی اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۱۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۸ هزار داوطلب دکتری انتخاب رشته کردند

علیرضا کریمیان، مشاور رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، اظهار کرد: از ۱۵۱ هزار و ۶۴۳ داوطلب شرکت کننده در آزمون دکتری ۱۴۰۳ تعداد ۱۲۵ هزار و ۱۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شده اند و کارنامه نتایج اولیه آزمون دکتری از ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ در اختیار داوطلبان قرار گرفته است.

وی افزود: افرادی که بر اساس مندرجات کارنامه اولیه مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی در یک یا چند کد ترکیب رشته از مجموعه امتحانی در دوره روزانه یا سایر دوره‌ها شده‌اند، تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت فرصت دارند نسبت به ثبت کدرشته محل‌های انتخابی خود حداکثر ۵۰ کدرشته محل اقدام کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه از تعداد بیش از ۱۲۵ هزار نفری که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، ۶۸ هزار و ۷۶۵ نفر مرد و ۵۶ هزار و ۴۰۹ نفر زن هستند، گفت: تاکنون بیش از ۸۸ هزار نفر از داوطلبان مجاز نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده اند، اما این آمار شامل مجازین دانشگاه آزاد اسلامی نیست.

وی یادآور شد: با توجه به چهار اصلاحیه برای دفترچه راهنمای انتخاب رشته و اضافه شدن ظرفیت و یا تغییر و حذف برخی کدرشته محل ها، داوطلبان در صورت نیاز می‌توانند نسبت به ویرایش فرم انتخاب رشته خود تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت اقدام کنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور گفت: داوطلبانی که مجاز به انتخاب رشته بوده و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی هستند، لازم است به درگاه دانشگاه آزاد به آدرس www.azmoon.org مراجعه و بر اساس اطلاعیه‌های آن دانشگاه اقدام کنند. کد دسترسی برای انتخاب رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در انتهای کارنامه سنجش درج شده است.

کریمیان افزود: اسامی معرفی‌شدگان دارای حدنصاب به منظور شرکت در مرحله دوم شامل مصاحبه، بررسی سوابق علمی و پژوهشی و … در دهه اول خردادماه ۱۴۰۳ از طریق درگاه اطلاع‌رسانی سازمان سنجش آموزش کشور منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/

نادیا عابد

دیگر خبرها

  • گرامیداشت سالروز استاد مرتضی مطهری و روز معلم در دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه
  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند و هنر آموختند
  • جشنی به بلندای عشق به فرزندان این مرز و بوم/ عاشقانی که سوختند تا هنر بیاموزند
  • علت محبوبیت رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی در کشورمان چیست؟
  • حرمت‌گزاری به مقام والای استاد، باید بیش و پیش از هر آیینی مدنظر باشد
  • معبر ورودی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان به‌ نام «استاد فروغی» نام‌گذاری شد
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • ۸۸ هزار داوطلب دکتری انتخاب رشته کردند
  • دانشگاه‌ها برای احیای سنت‌های محلی گام بردارند
  • ۸۸ هزار داوطلب آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ انتخاب رشته کردند