Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@10:55:37 GMT

بامیه، درمانی مناسب برای عوارض دیابت

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۳۷۷۰

بامیه، درمانی مناسب برای عوارض دیابت

چاقی و دیابت، از امراض مزمنی هستند که بشر امروز را به‌سختی گرفتار خود کرده و پزشکان را به جستجوی پیوسته برای یافتن درمان‌های مرتبط واداشته‌اند. پژوهشگران ایرانی در همین رابطه، استفاده از گیاه دارویی بامیه را برای کاهش عوارض دیابت، پیشنهاد داده‌اند.

به گزارش ایسنا، چاقی یک عملکرد غیرطبیعی از تجمع چربی در بافت‌های بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از عوامل اصلی محیطی ایجاد چاقی، تغذیه با چربی همراه با مواد کربوهیدراتی بالا است. چاقی با بیماری‌های مختلفی مانند دیابت تیپ ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است و از طرف دیگر اثر منفی نیز بر عملکرد جنسی دستگاه تناسلی جنس ماده داشته و به‌عنوان یکی از علل ناباروری نام برده می‌شود. این بیماری موجب اختلال در عملکرد تخمدان ازجمله تغییر در فعالیت دوره‌ای تخمدان، رشد فولیکولی، بلوغ اووسیت و کاهش یا عدم تخمک‌گذاری می‌شود.

به‌طور سنتی، آن‌گونه که متخصصان می‌گویند در طول تاریخ از گیاهان متفاوتی برای کاهش قند خون و بهبود اثرات دیابت، استفاده شده و در طب سنتی ایران و سایر کشورهای جهان، اطلاعات کمابیش مفصلی در این رابطه وجود دارد. داروهای گیاهی به خاطر کم بودن اثرات جانبی، در دسترس بودن، هزینه نسبتاً کم و مؤثر بودن آن‌ها، به‌طور وسیع در سرتاسر جهان تجویزشده و می‌شوند.

در همین خصوص، محققین کشورمان به‌منظور بهبود تغییرات بافت‌شناسی تخمدان که به دنبال دیابت ایجاد می‌شود، به فکر استفاده از پودر گیاه بامیه افتاده و آن را روی جانوران مدل آزموده‌اند.

بامیه، یک گیاه دارویی است که به‌عنوان غذا نیز بسیار لذیذ بوده و برای سلامتی مفید است. این گیاه دارای میزان فیبر بالا، ویتامین سی، فولات (اسیدفولیک) و محتوای فنلی طبیعی در دانه خود است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بامیه دارای اثرات درمانی علیه چربی و قند خون بالا هستند.

در این مطالعه تجربی، محققین دانشگاه شهید چمران اهواز از ۲۵ سر موش صحرایی جنس ماده نژاد ویستار به‌عنوان جانوران مدل استفاده کرده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که میزان قند خون در موش‌های گروه دیابتی دریافت‌کننده پودر بامیه و همچنین گروه دیابتی دریافت‌کننده متفورمین در مقایسه با موش‌های گروه دیابتی که دارویی دریافت نمی‌کردند، کاهش پیدا کرد.

همچنین وزن بدن موش‌ها در طول دوره آزمایش هر هفته اندازه‌گیری شد. بر این اساس، درمان موش‌های دیابتی با پودر بامیه و همچنین با داروی متفورمین، باعث بهبود و افزایش قابل‌توجه وزن بدن آن‌ها شد و نکته جالب، آنجا بود که بهبود وزن، در گروه درمانی پودر بامیه مشابه با گروه درمانی متفورمین بود.

به گفته دکتر نعیم عرفانی مجد، محقق دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و همکارانش در این تحقیق: «نتایج این مطالعه نشان داد که پودر بامیه با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، دارای یک نقش مثبت و بالقوه در بهبود اختلالات متابولیک ازجمله چاقی و دیابت و عوارض نامطلوب ناشی از آن بر دستگاه تناسلی ماده به‌ویژه تخمدان است. طبق این نتایج، پودر بامیه می‌تواند تغییرات ساختاری بافت تخمدان را در موش دیابتی بهبود بخشد».

آن‌ها بر اساس نتایج حاصله که در نشریه «ارمغان دانش» از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منتشر شده، می‌گویند: «می‌توان پیشنهاد کرد با توجه به خواص آنتی‌اکسیدانی پودر بامیه که به ترکیب‌های فنلی و فلانوئیدی، خواص هیپوگلیسمی و ضد آپوپتوزی آن مربوط می‌شود، از آن به‌عنوان یک ترکیب کمک درمانی در بهبود هیپرگلیسمی و بهبود اختلالات تخمدانی و تولیدمثلی ناشی از دیابت استفاده کرد».

این یافته‌ها بار دیگر بر اهمیت روی آوردن به درمان‌های طبیعی حاصل از گیاهان دارویی که کشور ما نیز از تنوع بالای آن‌ها سود می‌برد، اشاره دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام بامیه پژوهش چاقی دیابت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۳۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی تحرکی، سلامت نوجوانان تیران را تهدید می‌کند

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون گفت: بی تحرکی و غذاهای، سلامت جسمی نوجوانان این شهرستان را تهدید می‌کند و منجر به بروز بیماری‌های چاقی و فشار خون می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، عباس قاری امروز _شنبه– یکم اردیبهشت_ در آئین زنگ سلامت مدرسه برکت تیران با اشاره به بیماری‌های غیر واگیر دار اظهار کرد: چاقی، فشارخون و دیابت از جمله بیماری‌های غیر واگیردار است که به دلیل بی تحریکی و غذای چرب و ناسالم گسترش پیدا می‌کند.

وی افزود: نوجوانان و کودکان در عصر حاضر با بی تحرکی روبرو هستند که این نگرانی در بین این گروه سنی تیران و کرون نیز وجود دارد و سلامت جسمی آنان در بزرگسالی را تهدید کرده و چالش ساز است.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون ادامه داد: ورزش و تحرک برای سلامت جسم و روح افراد مؤثر است و باید این فرهنگ در جامعه خصوصاً در قشر کودک و نوجوانان نهادینه شود.

قاری با بیان اینکه چاقی تهدید علیه سلامتی است، تصریح کرد: بی تحرکی و عدم برنامه ریزی برای ورزش به این شاخصه آسیب می‌زند و هزینه‌های درمانی به افراد تحمیل کرده و همچنین جامعه نیز باید اعتبارات را صرف ایجاد مراکز درمانی کند.

وی اضافه کرد: فرهنگ تغذیه سالم باید در مدارس برای دانش آموزان نهادینه شود که توزیع شیر رایگان در همین راستا بوده و مصرف لبنیات و شیر را به عنوان غذای خوب ترویج می‌دهد.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون با اشاره به پوشش بیش از ۹۰ درصد پایش فشار خون در این منطقه، خاطرنشان کرد: همراهی مردم برای سلامتی بسیار مهم بوده و همین موضوع می‌تواند بستر را برای فرهنگ سازی بیش از گذشته فراهم کند.

وی یادآورشد: نگاه خانواده‌ها به سلامت جسم و روح، فرزندان را در این مسیر همراه کرده و به سلامتی جامعه نیز کمک می‌کند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان تیران و کرون به برنامه‌های هفته سلامت نیز اشاره کرد و گفت: کنترل فشارخون، برگزاری جلسات‌آموزشی و پرسش و پاسخ، مسابقات فرهنگی و ورزشی و تبلیغات شهری از جمله برنامه‌های این هفته در تیران و کرون است.

کد خبر 746678

دیگر خبرها

  • سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • شستشوی ۷ مخزن با ظرفیت ۵۲ هزارو ۶۰۰ مترمکعب در ارومیه
  • جایگزین‌های متنوع به جای تخم‌مرغ در غذا‌ها
  • آموزش و طرز تهیه مرغ سوخاری ترد و خوشمزه (فیلم)
  • حاجی بادام؛ میراث شیرین یزدی‌ها
  • صف‌های طولانی بیماران برای گرفتن نوبت‌های پزشکی
  • ضرب الاجل بازرسی لرستان برای ساماندهی و بهبود وضعیت معابر سطح شهر
  • بی تحرکی، سلامت نوجوانان تیران را تهدید می‌کند
  • از صفر تا صد جراحی‌های چاقی