Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-20@04:03:05 GMT

کاهش عوارض دیابت با بامیه

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۳۹۵۴

دانش > پزشکی - ایسنا نوشت: چاقی و دیابت، از امراض مزمنی هستند که بشر امروز را به‌سختی گرفتار خود کرده و پزشکان را به جستجوی پیوسته برای یافتن درمان‌های مرتبط واداشته‌اند. پژوهشگران ایرانی در همین رابطه، استفاده از گیاه دارویی بامیه را برای کاهش عوارض دیابت، پیشنهاد داده‌اند.

چاقی یک عملکرد غیرطبیعی از تجمع چربی در بافت‌های بدن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از عوامل اصلی محیطی ایجاد چاقی، تغذیه با چربی همراه با مواد کربوهیدراتی بالا است. چاقی با بیماری‌های مختلفی مانند دیابت تیپ ۲ و بیماری‌های قلبی عروقی همراه است و از طرف دیگر اثر منفی نیز بر عملکرد جنسی دستگاه تناسلی جنس ماده داشته و به‌عنوان یکی از علل ناباروری نام برده می‌شود. این بیماری موجب اختلال در عملکرد تخمدان ازجمله تغییر در فعالیت دوره‌ای تخمدان، رشد فولیکولی، بلوغ اووسیت و کاهش یا عدم تخمک‌گذاری می‌شود.

به‌طور سنتی، آن‌گونه که متخصصان می‌گویند در طول تاریخ از گیاهان متفاوتی برای کاهش قند خون و بهبود اثرات دیابت، استفاده شده و در طب سنتی ایران و سایر کشورهای جهان، اطلاعات کمابیش مفصلی در این رابطه وجود دارد. داروهای گیاهی به خاطر کم بودن اثرات جانبی، در دسترس بودن، هزینه نسبتاً کم و مؤثر بودن آن‌ها، به‌طور وسیع در سرتاسر جهان تجویزشده و می‌شوند.

در همین خصوص، محققین کشورمان به‌منظور بهبود تغییرات بافت‌شناسی تخمدان که به دنبال دیابت ایجاد می‌شود، به فکر استفاده از پودر گیاه بامیه افتاده و آن را روی جانوران مدل آزموده‌اند.

بامیه، یک گیاه دارویی است که به‌عنوان غذا نیز بسیار لذیذ بوده و برای سلامتی مفید است. این گیاه دارای میزان فیبر بالا، ویتامین سی، فولات (اسیدفولیک) و محتوای فنلی طبیعی در دانه خود است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بامیه دارای اثرات درمانی علیه چربی و قند خون بالا هستند.

در این مطالعه تجربی، محققین دانشگاه شهید چمران اهواز از ۲۵ سر موش صحرایی جنس ماده نژاد ویستار به‌عنوان جانوران مدل استفاده کرده‌اند.

نتایج بررسی‌ها نشان داد که میزان قند خون در موش‌های گروه دیابتی دریافت‌کننده پودر بامیه و همچنین گروه دیابتی دریافت‌کننده متفورمین در مقایسه با موش‌های گروه دیابتی که دارویی دریافت نمی‌کردند، کاهش پیدا کرد.

همچنین وزن بدن موش‌ها در طول دوره آزمایش هر هفته اندازه‌گیری شد. بر این اساس، درمان موش‌های دیابتی با پودر بامیه و همچنین با داروی متفورمین، باعث بهبود و افزایش قابل‌توجه وزن بدن آن‌ها شد و نکته جالب، آنجا بود که بهبود وزن، در گروه درمانی پودر بامیه مشابه با گروه درمانی متفورمین بود.

به گفته دکتر نعیم عرفانی مجد، محقق دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید چمران اهواز و همکارانش در این تحقیق: «نتایج این مطالعه نشان داد که پودر بامیه با دارا بودن خواص آنتی‌اکسیدانی، دارای یک نقش مثبت و بالقوه در بهبود اختلالات متابولیک ازجمله چاقی و دیابت و عوارض نامطلوب ناشی از آن بر دستگاه تناسلی ماده به‌ویژه تخمدان است. طبق این نتایج، پودر بامیه می‌تواند تغییرات ساختاری بافت تخمدان را در موش دیابتی بهبود بخشد».

آن‌ها بر اساس نتایج حاصله که در نشریه «ارمغان دانش» از انتشارات دانشگاه علوم پزشکی یاسوج منتشر شده، می‌گویند: «می‌توان پیشنهاد کرد با توجه به خواص آنتی‌اکسیدانی پودر بامیه که به ترکیب‌های فنلی و فلانوئیدی، خواص هیپوگلیسمی و ضد آپوپتوزی آن مربوط می‌شود، از آن به‌عنوان یک ترکیب کمک درمانی در بهبود هیپرگلیسمی و بهبود اختلالات تخمدانی و تولیدمثلی ناشی از دیابت استفاده کرد».

این یافته‌ها بار دیگر بر اهمیت روی آوردن به درمان‌های طبیعی حاصل از گیاهان دارویی که کشور ما نیز از تنوع بالای آن‌ها سود می‌برد، اشاره دارند.

 

5656

منبع: خبرآنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۳۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش

در جامعه امروز، توجه به سلامت و بهبود کیفیت زندگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم دو عامل اصلی برای رسیدن به سلامتی و آرامش در زندگی هستند. در مقاله رژیم همراه با ورزش ، به بررسی رابطه بین رژیم غذایی و ورزش، تأثیرات هرکدام بر سلامت و روانشناختی، و نکات کلیدی برای اجرای موفق این ترکیب در زندگی روزمره می‌پردازیم.

رابطه بین رژیم غذایی و ورزش:

1. افزایش انرژی و تحرک: رژیم غذایی مناسب با تأمین مواد غذایی کافی به بدن، انرژی لازم برای ورزش را فراهم می‌کند. ورزش همچنین با افزایش جریان خون و اکسیژن به عضلات، باعث افزایش تحرک و قدرت بدن می‌شود.

2. کاهش وزن و بهبود ترکیب بدنی: ترکیب رژیم غذایی سالم با ورزش منظم، به کاهش وزن اضافی و بهبود ترکیب بدنی کمک می‌کند. این ترکیب موجب افزایش سوخت و ساز بدن، سوخت‌های چربی را مصرف می‌کند و عضلات را تقویت می‌کند.

3. بهبود عملکرد قلب و عروق: ورزش منظم و رژیم غذایی سالم بهبود عملکرد قلب و عروق را تسهیل می‌کند. ورزش باعث افزایش ضربان قلب و قدرت پمپاژ خون می‌شود و رژیم غذایی سالم باعث کاهش فشار خون و افزایش سلامت قلبی می‌شود.

تأثیرات روانشناختی رژیم همراه با ورزش:

1. کاهش استرس و افسردگی: تحرک بدنی و رژیم غذایی سالم، در ترشح هورمون‌های خوش‌تیپ و ضداسترس مانند اندورفین و سروتونین موثر هستند که به کاهش استرس و افسردگی کمک می‌کنند.

2. افزایش اعتماد به نفس: تحرک بدنی منظم و رژیم غذایی سالم باعث افزایش اعتماد به نفس و احساس خوبی در افراد می‌شود. این ترکیب موجب بهبود تصویر بدن و تحکسمندانه در افراد می‌شود.

نکات کلیدی برای اجرای موفق رژیم همراه با ورزش:

1. مشاوره حرفه‌ای: مشاوره با یک تغذیه‌شناس و مربی ورزشی حرفه‌ای بسیار مهم است تا برنامه غذایی و ورزشی مناسب برای شما تعیین شود.

2. تنوع در رژیم غذایی: تنوع در انتخاب مواد غذایی مختلف به شما کمک می‌کند تا مواد غذایی مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین کنید.

3. هدفمندی در ورزش: تعیین هدف‌های مشخص و هدفمند در ورزش برای شما انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند و بهترین نتایج را به همراه خواهد داشت.

4. انعطاف‌پذیری: در اجرای رژیم غذایی و برنامه ورزشی، انعطاف‌پذیری را در نظر بگیرید و به خود اجازه دهید گاهی اوقات از روزهای استراحت کرده و از غذاهای مورد علاقه خود لذت ببرید.

5. پشتیبانی و تشویق: با داشتن یک شریک ورزشی یا اعضای خانواده و دوستانی که شما را تشویق و پشتیبانی می‌کنند، اجرای رژیم همراه با ورزش راحت‌تر خواهد بود.

نتیجه‌گیری:

ترکیب رژیم غذایی سالم و ورزش منظم یک ترکیب کامل برای سلامت و آرامش در زندگی است. این ترکیب باعث افزایش انرژی، کاهش وزن، بهبود عملکرد قلب و عروق، کاهش استرس و افسردگی، افزایش اعتماد به نفس و بهبود تصویر بدن می‌شود. با رعایت نکات کلیدی برای اجرای موفق این ترکیب، می‌توانید به بهبود کیفیت زندگی خود بپردازید و سلامتی خود را تقویت کنید.

برای مشاوره رایگان و دریافت برنامه دقیق برای رژیم همراه با ورزش به سایت برنافیت مراجعه نمایید.

منبع: bornafit.ir

دیگر خبرها

  • ۲۵ درصد تخفیف پرداخت عوارض شهرداری قم تا پایان تیرماه
  • این رژیم غذایی پیری مغز را تسریع می‌کند
  • چگونه می‌توان بیماری دیابت را کنترل کرد؟
  • لیمو یک عنصر مهم برای کاهش وزن است
  • با فواید غنی زردچوبه و دانه چیا آشنا شوید
  • بهبود کیفیت همبرگر با کاهش سدیم
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • بهترین راهکار برای کاهش وزن
  • رژیم همراه با ورزش؛ ترکیبی کامل برای سلامت و آرامش
  • ۵ خاصیت شگفت‌انگیز سیر برای تیروئید (کم‌کار و پرکار)