Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-24@11:01:32 GMT

تعرض به صحن و سرای قدیمی‌ترین مسجد ارومیه+ تصاویر

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۴۴۱۹

تعرض به صحن و سرای قدیمی‌ترین مسجد ارومیه+ تصاویر

این روزها قدیمی‌ترین مسجد ارومیه در معرض تهدیدهای فراوانی است و علاوه بر تعرض اماکن و ساختمان های جدید در اطراف آن، عبور و مرورهای غیر ضرور انواع خودروهای سبک و سنگین در اطراف و صحن و سرای آن به بنای مسجد جامع ارومیه خسارت می‌زند. ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ استانها آذربایجان غربی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، برای تعیین قدمت مسجد جامع این شهر روایات زیادی دارد که بعضاً تاریخچه آن را به دوران قبل از اسلام و به عنوان یک آتشکده نیز می‌رساند اما آنچه بسیار واضح و روشن است محراب این مسجد برجای‌مانده از دوره سلجوقی است و در بنای آن آثاری از دوره ایلخانی و قاجار نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسجد جامع ارومیه فاخرترین تزئینات گچ‌بری متعلق به بناهای تاریخی ایران را در محراب خود به یادگار دارد و به سبب همین ویژگی منحصربه‌فرد 83 سال پیش یعنی در سال  1314 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

در سالهای اخیر این بنای با شکوه از حصار مغازه‌های کهنه و فرسوده و اماکن بلا استفاده آزاد شده و عظمت تاریخی و ایستایی بنای چشم‌نواز آن چشم‌های هر رهگذری را خیره به خود کرده است.

مسجد جامع ارومیه در حصار اماکن و خودروهای مزاحم

این بنای تاریخی و بسیار مهم که نشانه تمدن 1400 ساله اسلام در این سرزمین با قدمتی چند هزار ساله است از سه طرف آزاد شده اما هنوز از یک سمت آن ساختمانی جدید، ناموزون و نا متناسب با این مکان تاریخی باقی‌مانده که دیوار به دیوار مسجد بوده و تردد روزانه خودروهای متعلق به فعالان در همین ساختمان در محوطه مسجد تهدیدهای متعددی بر سلامت این بنای تاریخی را در خود به همراه دارد.

پیوند فرش با عرش در هویت بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه+فیلم بنای تاریخی مسجد جامع ارومیه پشت درهای بسته+تصایر مسجد جامع ارومیه کهن‌ترین سند دینداری آذربایجان غربی+ تصاویر کالبد تاریخی مسجد جامع ارومیه احیا و ساماندهی می‌شود

در همه جای دنیا هر بنای جدیدی که در مجاورت آثار تاریخی چند هزار ساله و یا حتی چند صد ساله قرار داشته و وجود آن سبب مخدوش سازی جلوه بنای تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی باشد به سرعت آن بنای جدید برچیده می‌شود اما در ارومیه سال‌هاست که مسجد جامع تاریخی این شهر از حصار برخی بناهای جدید و ناموزون آزاد نشده است.

تعرض به صحن و سرای مسجد جامع ارومیه و تبدیل آن به پارکینگ خودرو و اجازه ندادن به مردم، نمازگزاران و گردشگران داخلی و خارجی برای عبور و مرور از یکی از دربهای اصلی آن و بهره‌مندی از شکوه این بنای تاریخی موضوعی نیست که بتوان با هر ادله‌ای توجیهش کرد.

بی‌اعتنایی به اهمیت اماکن تاریخی با پارکینگ سازی صحن مسجد جامع ارومیه

پارک خودروهای متعدد در دیوار به دیوار مسجد جامع ارومیه به‌عنوان یک اثر ثبت شده به‌عنوان میراث ملی پدیده‌ای است در هیچ کجای جهان نمی‌توان نظیرش را یافت چراکه برای حفظ آثار تاریخی باید حریم عبور و مرور خودروها در اطراف آن مشخص شده و قابل انجام نباشد اما این اتفاق در دو ضلع مسجد جامع ارومیه کاملاً نادیده گرفته شده و علاوه بر پارک روزانه خودروهای متعدد تردد خودروهای سنگین در دیگر سوی این مکان تاریخی نیز شبانه‌روز جریان دارد.

حفظ، مرمت، نگهداری و مراقبت از این بنای نفیس که از قرن‌های دور به یادگار مانده توفیقی است که در هر دوره‌ای قسمت یکی از بندگان صالح خدا شده و هر کدام از آنها قدم مثبتی در رساندن این بنای با شکوه به آیندگان داشته‌اند که مرور اثرگذاری تعدادی از آنان در پی می‌آید.

تاریخچه مرمت‌ها و مراقبت‌های مسجد جامع ارومیه

به گفته رضا حیدری, باستان شناس و متخصص دوران اورارتویی که تحصیل‌کرده دانشگاه مونیخ آلمان و کارشناس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی است، مسجد جامع ارومیه دارای محرابی است که معماری آن توسط شرفشاه نقاش تبریزی در 676 هجری قمری در دوره ایلخانیان صورت گرفته و در دوره‌های مختلف دیگر با تزئینات ویژه‌ای تکمیل‌تر شده است.

به گفته وی در تاریخ 118 هجری قمری نیز به فرمان رضا قلی خان بیگلر بیگی افشار و حاکم ارومیه بازسازی و تغییراتی در این مسجد صورت گرفته است و بر همین اساس در دوره‌های مختلف بنا به دستورهای حاکمان در هردوره این بنا مورد بازسازی و معماری قرار گرفته است.

بنا به اظهارات این کارشناس باستان‌شناسی، طبق دستور بیگلر بیگی افشار در سال 1184 حجراتی به استناد کتیبه موجود در ورودی کوچک مسجد در اطراف حیاط برای طلاب علوم دینی ساخته و آیات قرآنی با خط نستعلیق با زمینه مشکی در شبستان اصلی نوشته شده است.

قسمت‌های داخلی شبستان گنبد دار این مسجد سفیدکاری شده و دارای کتیبه‌های جدیدی با زمینه سیاه است، همچنین بر روی دیوارهای مسجد سه کتیبه وجود دارد که یکی مربوط به دوره فتحعلی شاه، دیگری مربوط به سال 1303 هجری قمری و دیگری مربوط به تاریخ 1349 است که هرکدام دارای زیبایی‌های منحصربه‌فرد و قابل‌توجهی هستند.

عزم تازه مرمت و احیا مسجد جامع ارومیه نیازمند همراهی متعهدانه مسئولان

اما اینک پس از اعصار و قرون متمادی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی در پی مطالبات مکرر افکار عمومی و بنا به تأکیدات مقامات مختلف کشوری و استانی چند سالی است توجه خوبی به مراقبت از این بنا را در دستور کار قرار داده و ضمن آزادسازی بخش‌های مختلف اطراف آن اقدام به مرمت و ساماندهی داخل مسجد، نما و پیرامون آن نیز کرده است که این مهم مورد استقبال مردم و دلسوزان تاریخی و پیشینه شهر ارومیه واقع شده است.

هم اکنون روند عملیات احیاء که چند سال قبل آغاز شده در بخش ضلع جنوب شرقی مسجد جامع ارومیه با احیاء بخش شبستان با پیشرفت مناسبی در حال اجراست و احیاء حجرات قدیمی مسجد جامع و بازگرداندن آن به شکل قدیمی و قبلی در دستور کار جدید اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان غربی قرار دارد.

انتظارات افکار عمومی در حفظ حریم تاریخی مسجد جامع ارومیه

این مسجد سال‌های سال میعادگاه برگزاری نماز جمعه این شهر به امامت مجاهد نستوه، مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین شیخ غلامرضا حسنی نماینده وقت ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه بود و به تازگی مورد بازدید حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه کنونی ارومیه که مسئولیت حوزه‌های علمیه استان را نیز بر عهده دارد قرار گرفته است که همین بازدید امیدواری برای رهاسازی دیگر ساختمان‌های مجاور مسجد جامع ارومیه را بیشتر کرده است.

افکار عمومی انتظار دارند این اثر منحصربه‌فرد تاریخی در ارومیه که با همت متعهدانه هزاران نفر از پیشینیان ما با وسواس زیاد به نسل کنونی به یادگار رسیده است مسئولانه مرمت و مراقبت شود و از حصار اماکن و ساختمان‌های مزاحم آزاد شود تا شکوه و عظمت تاریخ اسلام در این سرزمین تابلوی تمام نمایی برای معرفی تاریخ و تمدن شهر ارومیه باشد.

گزارش از محمد آقایی پر

انتهای پیام/ش

R41361/P4001/S6,48/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۴۴۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد

زهرا ابراهیمی به همراه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان در بازدید از مراحل ترمیم و بازسازی این بنای تاریخی زاهدان ضمن قدردانی از اقدامات انجام شده گفت: این استان به لحاظ تنوع تولیدات صنایع دستی از جایگاه مهمی در سطح ملی و بین المللی برخوردار است که ایجاد بازارچه های صنایع دستی علاوه بر رونق محصولات تولیدی هنرمندان و افزایش اشتغالزایی، یکی از راهکارهای مناسب برای توسعه پایدار صنعت گردشکری در این منطقه است.

وی تاکید کرد: از آنجایی که امروز صنایع دستی کارکردهای جدید و متنوعی پیدا کرده است و نماد فرهنگی و تاریخی یک جغرافیا یا استان است و برخی از تولیدات صنایع دستی ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای دارند با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری استان علاوه بر آموزش و پرداخت تسهیلات بانکی، ایجاد فضای مناسب برای عرضه آثار بانوان سخت کوش و فعالان این حوزه استان در دستور کار دفتر بانوان و خانواده استانداری قرار دارد.

مدیرکل دفتر امور بانوان وخانواده استانداری سیستان و بلوچستان افزود: نمایش هنرهای دستی برآمده از تاریخ هزاران ساله به دست زنان هنرمند و خلاق این استان گواه ظرفیت بکر و کمتردیده شده این خطه است که معرفی ابعاد مختلف این گنجینه‌، مسیری کوتاه برای رونق اشتغال‌آفرینی به خصوص میان زنان خواهد بود.

ابراهیمی تاکید کرد: از فعال‌سازی این بازارچه حمایت خواهیم کرد چرا که این اقدام تاثیر بسیار اثرگذاری و آثار مثبتی خواهد داشت که سال‌های متمادی ماندگار خواهد شد.

وی با بیان اینکه در طراحی این بازارچه در بنای تاریخی ملک زاهدان تمامی ابعاد و جوانب فرهنگی آن را در نظر گرفته شده است گفت: امیدواریم با راه اندازی این بازارچه در چند ماه آینده شاهد محلی مناسب برای تجمع، عرضه و معرفی و گردهمایی های صنعتگران و فعالان حوزه صنایع دستی استان باشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • تعرض ۴۲۰ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی در دومین روز عید پسح
  • مرمت بخش تخریب شده شهر تاریخی بلقیس؛ بزودی
  • بنای تاریخی ملک زاهدان در اختیار صنعتگران صنایع دستی قرار می گیرد
  • تعرض ۲۱۹ شهرک‌ نشین صهیونیست به مسجد الاقصی
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • تعرض ۲۱۹ شهرک‌نشین صهیونیست به مسجد الاقصی
  • مرمت با کاهگل عامل ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • تخریب مسجد جامع غزه | ببینید