Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: بازرسان آژانس بین المللی اتمی در دانشگاه زنجان حضور پیدا کردند و پیگیر حضور در دانشگاه شهیدبهشتی نیز هستند، اما هنوز این اجازه به آن‌ها داده نشده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، فواد ایزدی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در نشست بررسی آینده برجام و تحریم‌های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران که توسط معاونت سیاسی بسیج اساتید تهران بزرگ در محل دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اتفاقی که در ۱۳ آبان و هم زمان با اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان می‌افتد اتفاق خیلی خاصی نیست، چون دولت ترامپ همه تحریم‌هایی را که باید ذیل برجام تعلیق می‌شد را برگردانده است و در این راستا تیم‌های آمریکایی مرتبط با ایران سفر‌هایی را به کشور‌های اروپایی و آسیایی انجام داده اند تا براساس این فعالیت‌های گسترده بتوانند فروش نفت ایران را کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه همه می‌دانند نمی‌توان فروش نفت ایران را به صفر رساند و این امکان وجود ندارد، تصریح کرد:، چون کشور‌هایی مانند چین اعلام کرده که خرید نفت خود از ایران را متوقف نمی‌کنند.

ایزدی انتقال پول از طریق سیستم بانکی را یکی دیگر از مسائل متاثر ازتحریم‌های آمریکا دانست و افزود: در وزارت خزانه داری آمریکا این اختلاف وجود دارد که آیا سیستم سوئیفت را ببندند یا نه که عده‌ای می‌گویند نباید این اتفاق بیفتد، چون امکان رصد فعالیت‌های تجاری و مالی ایران را از دست می‌دهند در هر حال در آمریکا بین سیستم سوئیفت و سازمان‌های اطلاعاتی ارتباط نزدیکی وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: اروپایی‌ها حرف‌های خوبی زدند، اما خیلی خوب جلو نرفته اند، چون از طرف آمریکا فشار بر روی آن‌ها وجود دارد البته چین و روسیه هم در قبال ایران راهکار‌های خود را دنبال می‌کنند. در هر حال یک بعد فعالیت‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران بعد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه اصطلاحی وجود دارد که نباید دلار تسلیحاتی شود چرا که اگر این اتفاق بیفتد کشور‌ها به سمت ارز‌های دیگر می‌روند، افزود: اگر استفاده از دلار کاهش یابد دلار‌های موجود در سایر کشور‌ها راهی وجود ندارد جز اینکه به کشور مبدا برگردند و این آثار تورمی بر روی اقتصاد آمریکا می‌گذارد.

ایزدی با اشاره به اینکه در حوزه سیاسی دولت ترامپ جایگاه خوبی در دنیا ندارد و در نقاط مختلف با این سیاست‌ها مخالفت می‌شود و اگر هم همراهی با این کشور می‌کنند به خاطر اجبار است، اظهار کرد: به غیر از اسرائیل دیگر کشور‌ها خیلی تمایلی به همراهی با سیاست‌های آمریکا ندارند.

ایزدی باتاکید بر اینکه گزینه نظامی گزینه دولت ترامپ نیست، اما فشار می‌آورند تا مردم به خیابان بریزند و از این طریق هدف آن‌ها سرنگونی نظام است، افزود: گروه جدیدی در کاخ سفید معتقد به براندازی جمهوری اسلامی ایران هستند و کار‌های آن‌ها نیز در راستای تحقق این هدف دنبال می‌شود. در هر حال آقای ظریف گفتند هدف دشمن نه نظام جمهوری اسلامی و نه دولت روحانی بلکه نابودی ایران است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید بین ترامپ با پمپئو و جان بولتون تفاوت قائل شویم، اظهار کرد: جنگ با ایران لزوما اولویت ترامپ نبوده در واقع ایران هیچ وقت اولویت ترامپ محسوب نمی‌شده است، اما اگر او از برجام خارج شد به خاطر این بود که امتیاز بیشتری بگیرد در واقع ترامپ در این ماجرا گول خورده است.

وی با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام با منطق سرنگونی جمهوری اسلامی رقم خورد، چون تا به تبع آن فشار‌ها و تحریم‌ها علیه ایران افزایش یابد و سرنگونی نظام اتفاق بیفتد، تصریح کرد: البته آمریکایی‌ها بر این باور بودند که اگر جمهوری اسلامی نیز سرنگون نشود می‌توانند آن را از طریق فشار‌ها و تحریم‌ها ضعیف کنند.

وی اظهار کرد: متاسفانه چه قبل از سفر رئیس جمهور به نیویورک و چه بعد از آن عده‌ای به دنبال پیدا کردن راه‌هایی برای انجام مذاکره با آمریکا بودند تا برجام دیگری را رقم بزنند و اتفاقا هدف آمریکا هم این بوده با این وجود ما خودمان در مورد برجام دو و سه و برجام منطقه‌ای صحبت کردیم و آن‌ها این را فهمیدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه مذاکره با آمریکا مبتنی بر بده بستان نیست و فقط آمریکا به بحث بستان‌های خود عمل می‌کند، تصریح کرد: طراحی آمریکا این است که فشار‌ها را علیه ایران افزایش دهند البته باید مطمئن می‌شدند که ایران از برجام خارج نمی‌شود. این نگرانی در آمریکا وجود داشت که اگر آن‌ها از برجام خارج شوند ایران نیز از توافق برجام بیرون بیاید، اما این اتفاق نیفتاد و به گونه‌ای تحلیل گران آمریکایی ضایع شدند و ایران در برجام ماند و به گونه‌ای تنها پیش بینی جان بولتون درست از آب درآمد.

ایزدی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه شاید در مورد حضور بازرسان آژانس در دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی شریف خبر‌هایی را شنیده باشیم، اما خبر حضور بازرسان در دانشگاه زنجان موضوعی است که شاید آن را نشنیده باشید تصریح کرد: بازرسان آژانس بین المللی اتمی در دانشگاه زنجان حضور پیدا کردند و پیگیر حضور در دانشگاه شهیدبهشتی نیز هستند، اما هنوز این اجازه به آن‌ها داده نشده است.

وی با بیان اینکه در رویارویی آمریکا با ایران بحث جنگ مطرح نیست، چون قدرت منطقه‌ای ایران بالاست تصریح کرد: هزینه نظامی آلمان و ژاپن چهار برابر ایران است، اما با این وجود مرحوم هاشمی گفتند که ما نیز باید مانند آلمان و ژاپن که موشک را رها و پیشرفت کردند ما نیز موشک را رها کنیم و این در حالی است که هزینه‌های نظامی آلمان در رتبه نهم و ژاپن در رتبه دهم جهان قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما باید در حوزه نظامی و دیگر حوزه‌ها قدرتمندتر شود، تصریح کرد: ایران در رده بندی رشد با وجود این همه مسائل اقتصادی براساس آمار‌های سازمان ملل بیشترین رشد را داشته است در واقع رشد ما تک بوده است، اما دانشجویان با این آمار‌ها آشنا نیستند.

ایزدی با بیان اینکه مغلطه‌هایی در قضیه ادامه برجام با اروپا وجود دارد گفت: ما دلواپس برجام بودیم و دلواپسی ما این بود که آیا رئیس جمهور بعدی برجام از این توافق خارج نمی‌شود در حالی که ما به قلب راکتور سیمان ریخته بودیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران افزود: زمانی بنده از آقای ظریف پرسیدم چه تضمین حقوقی وجود داردکه رئیس جمهور بعدی آمریکا در برجام بماند که او در پاسخ لبخند معناداری زد و گفتند قطعنامه‌های سازمان ملل. در هر حال مشکل ما این است که کسی در کشور حرف اساتید را باور نمی‌کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: ایزدی برجام نشست خبری دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۶۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران می آید!

به گزارش همشهری آنلاین،محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در جمع خبرنگاران در حاشیه جلسه هیات دولت، اظهار داشت: تعاملات و نظارت ها با آژانس برقرار است و در آینده گروسی به ایران سفر خواهد کرد.

وی افزود: گزارشاتی که گروسی یا مدیر کل آژانس شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل اعلام می کند دو بخش دارد یک بخش برجام است و یک بخش پادمان است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در بخش پادمان روابط برقرار است و دوربین های آژانس نصب است و آنها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر ۱۲۰ بازرس تائید شده وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در حال رفت و آمد به ایران هستند، تاکید کرد: ایران هر گونه فعالیت هسته ای که تعامل بین ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی پذیرد.، ایران در بخش برجام تابع قانون اقدام راهبردی هستیم.

وی تاکید کرد: گزارشی که آژانس به شورای حکام می دهد سه ماه یک بار است و شش ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می کند در آن انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می دهد. اگرآنها به تعهدات خودشان عمل کنند ماهم به تعهدات برجامی خود عمل می کنیم.

کد خبر 845172 منبع: تسنیم برچسب‌ها رافائل گروسی هسته‌ای - آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محمد اسلامی - رئیس سازمان انرژی اتمی خبر ویژه هسته‌ای - سازمان انرژی اتمی

دیگر خبرها

  • محدودیت‌های آمریکا برای حضور مقامات ایرانی در نیویورک
  • گروسی به ایران می آید!
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • اولیانوف: بازرسان آژانس فعالیت خود را در ایران از سر گرفته‌اند
  • اعلام از سرگیری فعالیت بازرسان آژانس در ایران/ تصویب اقدامات ضد ایرانی بیشتر از سوی مجلس نمایندگان آمریکا/ تشدید تنش میان فرانسه و جمهوری آذربایجان با فراخوان سفیر
  • دیپلمات روس: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • خبر تازه اولیانوف از فعالیت بازرسان آژانس در ایران
  • بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • اولیانوف: بازرسان آژانس اتمی در ایران به کار خود بازگشتند
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران