Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@16:37:41 GMT

تمرین دموکراسی این بار از جنس دانش آموزی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۶۳۸۵

تمرین دموکراسی این بار از جنس دانش آموزی

تهران- ایرنا- مدارس کشور امروز حال و هوای دیگری دارند، حدود 14 میلیون دانش آموز در کسوت بزرگسالی درآمده اند تا در وسعت کوچک تری از جامعه به نام مدرسه، دست به اقدامی بزرگ بزنند و با شرکت در انتخابات شوراهای دانش آموزی، تصمیم گیری در امور مدرسه را به نمایندگان خود بسپارند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه آموزش ایرنا، کلاس های درس و حیاط مدارس کاملا انتخاباتی شده، نامزدها در رقابت تنگاتنگ و البته صمیمانه و به دور از تنش های سیاسی بزرگسالان، از چند روز قبل نسبت به معرفی خود به همکلاسی ها و دانش آموزان دیگر کلاس ها وارد میدان شده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در این میان شور و اشتیاق طرفداران هر یک از نامزدها نیز دیدنی است چرا که آنها نیز با هیجان خاصی تلاش دارند تا آرای بیشتری را برای نامزد مورد نظر خود به دست آورند، نحوه تبلیغ دانش آموزان نیز موضوع جالب دیگری است که باعث شده روزهای متفاوت در فضاهای آموزشی سپری شود.
اکنون که فرصتی برای تمرین دموکراسی در میان دانش آموزان ایجاد شده، خبری از تخریب و از دور خارج کردن رقیب نیست هر چند که تلاش ها برای برگزیده شدن به عنوان منتخب دانش آموزان با حرارت وصف ناشدنی ادامه دارد اما سلامتی این نوع تبلیغات نیز جای تامل و البته بازنگری برای بزرگسالانی دارد که آنها نیز این بار و از زبان کودکان و نوجوانان راه های رقابت سالم را بیاموزند.
این کودکان که در شعارهای خود از تخریب رقیب می پرهیزند و سخت در تلاشند داشته ها و قابلیت های خود را به دیگران ثابت کنند، می توانند سرمشقی برای بزرگسالانی باشند که پای در میدان رقابت های انتخاباتی می گذارند تا آنها نیز بیاموزند برای پیشرفت، راههای بهتری از تخریب رقیب هم هست.
شعارهای انتخاباتی دانش آموزان در نوع خود جالب توجه است و شاید با نگاه اول لبخند را بر لبان کسانی که این شعارها را می خوانند، بنشاند اما با نگاهی عمیق می توان اهداف بزرگ و تمرین مسئولیت پذیری را در لابه لای این شعارها پیدا کرد.
«گلم فقط به پارسا ... رای بده»، «از رای دادن شما خرسند می شویم»، «با ... فرداهایی بهتر و آینده ای روشن تر»، «به عمل کار بر آید به سخنرانی نیست»، «مدرسه ای پویا و فعال با شورایی فعال»، «مرا باور کنید دوستان عزیز من می توانم» و «توانستن را با باور کردن من امتحان کنید» بخشی از شعارهایی است که در روزهای گذشته روی دیوارها و کلاس های درس مدارس خودنمایی کرده است.
امسال وزارت آموزش و پرورش رویکرد جدیدی را در پیش گرفته است؛ در سال های قبل دانش آموزان کلاس های چهارم به بالا امکان نامزد شدن داشتند اما اکنون دانش آموزان پایه سوم نیز وارد این عرصه شده اند و هر چند که بچه های پایه های اول و دوم امکان رای دادن ندارند اما در سهیم شدن در این رقابت بی نصیب نیستند و می توانند برای دیگر نامزدها کارهای تبلیغاتی انجام دهند و به نوعی خود را برای رقابت در سال های بعد محک بزنند.
انتخابات شوراهای دانش آموزی رقابت کاملا جدی است و قوانین خاص خود را دارد از جمله اینکه دانش آموزان 15 روز قبل باید تمایل خود را به حضور در انتخابات اعلام می کردند و سپس پنج روز فرصت داشتند تا برنامه ها و طرح های خود را در معرض دید دیگر همکلاسی های خود قرار داده و در نهایت یک روز قبل از برگزاری انتخابات باید از هر گونه تبلیغ خودداری می کردند.
دانش آموزان و نامزدهای این انتخابات در زمان تعیین شده از شیوه های مختلف و البته کودکانه برای معرفی خود استفاده کرده و در یک فضای شاد و مفرح در حقیقت فرصت انتخاب شدن و انتخاب کردن را برای خود و دیگران فراهم کردند فرصتی که نوعی تمرین برای پذیرش مسئولیت و احساس وظیفه در قبال جامعه کوچکی همچون مدرسه را رقم خواهد زد تا در بزرگسالی با بر عهده گرفتن مسئولیت های سنگین و سرنوشت ساز برای بخش عظیمی از جامعه بتوانند تصمیم های درست و علمی بگیرند.
سال گذشته بیستمین انتخابات شوراهای دانش آموزی با حضور 9 میلیون دانش آموز در 95 هزار مدرسه برگزار شد و از میان این تعداد در نهایت 650 هزار دانش آموز سکان هدایت شوراهای دانش آموزی را در مدارس در دست گرفتند.
مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضاهای پرورشی وزارت آموزش و پرورش نیز در توضیح نحوه برگزاری بیست و یکمین دوره انتخابات شوراهای دانش‌آموزی گفت که 700 هزار نفر با برگزاری این انتخابات به عنوان نماینده منتخب حدود 14 میلیون دانش آموز وارد این شوراها می شوند.
علی رمضانی با اشاره به اینکه در مجموع امسال انتظار بر این است که 9 میلیون و 850 هزار و 904 نفر در انتخابات شوراهای دانش‌آموزی شرکت کنند که از این تعداد 4 میلیون و 650 هزار نفر در دوره ابتدایی، 3 میلیون و 112 هزار و 243 نفر در متوسطه اول و 2 میلیون و 188 هزار و 159 نفر در دوره متوسطه دوم هستند.
وی اظهار داشت: در نهایت 61 هزار شورا در دوره ابتدایی، 22 هزار شورا در متوسطه اول و 17 هزار شورا در متوسطه دوم تشکیل خواهد شد.
مدیر کل فرهنگی هنری آموزش و پرورش یادآور شد: در انتخابات این شورا در مدارس دوره ابتدایی تا ۱۰۰ نفر دانش آموز، ۵ نفر به عنوان عضو اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ نفر دانش‌آموز، ۷ نفر اصلی و ۲ عضو علی‌البدل، از ۱۵۱ دانش آموز به بالا، ۹ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می‌شوند.
رمضانی اضافه کرد: تعداد اعضای شوراهای دانش آموزی در مدارس متوسطه اول و متوسطه دوم متناسب با تعداد دانش آموزان همان مدرسه خواهد بود به این نحو که در مدارس تا جمعیت ۲۵۰ دانش‌آموز، ۵ نفر اصلی و ۲ عضو علی البدل، از ۲۵۰ تا ۳۵۰ دانش آموز، ۷ نفر اصلی و ۲ عضو علی البدل، از ۳۵۰ تا ۵۵۰ دانش آموز، ۹ نفر اصلی با ۲ نفر عضو علی البدل و از ۵۵۰ دانش آموز به بالا، ۱۱ نفر به عنوان اعضای اصلی و ۲ نفر عضو علی البدل انتخاب می شوند.
مدیرکل فرهنگی هنری آموزش و پرورش ادامه داد : تشکیل شوراهای دانش‌آموزی در ششصد و پانصد و دومین جلسه در سال 79 به منظور تحقق سیاست مدرسه محوری مصوب شد و آئین نامه مدارس نیز از شوراها حمایت می کند مبنی بر اینکه هر مدرسه باید یک شورا داشته باشد و مدیر هم باید این کار را پیگیری کند.
وی تصریح کرد: دانش آموزان در شوراهای دانش آموزی به عنوان ارکان مدرسه حساب می شوند، حق رای در انجمن اولیا و مربیان و شورای مدرسه دارند و دغدغه های دیگر دانش آموزان را با اولیای مدرسه در میان می گذارند.
وی یادآور شد: معلمان و مدیران باید به دانش آموزان عضو این شوراها اجازه دهند تا نقش خود را به درستی ایفا کنند و با نگرش انتقادی خود، آموزش و پرورش را در اداره امور یاری دهند.
رمضانی به اهداف تشکیل و فعالیت شوراهای دانش آموزی اشاره کرد و گفت: رویکرد اجتماعی برای تمرین نقش های مختلف، رویکرد آموزشی به منظور بیان نظرات و نقدهای دانش آموزان در مورد مطالب کتاب های درسی، رویکرد سیاسی برای آماده سازی و حضور دانش آموزان در جامعه با تسلط به فرهنگ و درک سیاسی و همزیستی مسالمت آمیز، تقویت روحیه نقد و انتقادپذیری و توسعه مشارکت دانش آموزان در امور مختلف از جمله هدف های تعریف شده برای فعالیت این شوراها در مدارس است.
فراهنگ **1883 **2017

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي آموزش و پرورش شوراهاي دانش آموزي انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۶۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶۵ دانش آموزخبرنگار در اردبیل دوره های آموزشی را سپری می کنند

به گزارش خبرنگار مهر، علی نعیمی صبح دوشنبه در اولین دوره آموزشی تکمیلی برای دانش‌آموزخبرنگاران اردبیلی اظهار کرد: اولین دوره آموزشی متمرکز و تکمیلی دانش‌آموزخبرنگاران پانا امروز برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این دوره توسعه و گسترش سواد رسانه‌ای در بین دانش‌آموزان علاقه‌مند به حرفه خبرنگاری و در راستای اهداف سازمان دانش‌آموزی در راستای نقش‌آفرینی اثربخش در قالب بسته تحولی «هر دانش‌آموز، یک نقش اجتماعی» و «هر مدرسه یک خبرنگار» است.

مدیر سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش استان اردبیل گفت: این دوره آموزشی با حضور ۱۶۵ دانش‌آموز علاقمند به حرفه خبرنگاری که از بین ۸۵۰ نفر از دانش‌آموزانی که در دوره مقدماتی، حد نصاب نمره را کسب کرده بودند در محل کانون فرهنگی - تربیتی شهید رجایی اردبیل برگزار شد.

نعیمی تصریح کرد: در این دوره آموزشی، موضوعات خبرنویسی، گزارش‌ خبری، عکاسی، فیلمبرداری خبری و تدوین توسط مدرسان استانی تدریس شد.

وی ادامه داد: به تمام شرکت‌کنندگان در دوره‌های آموزشی در صورت موفقیت در آزمون عملی، گواهینامه پایان دوره و کارت افتخاری خبرنگاری اعطا خواهد شد.

نعیمی بیان کرد: دانش‌آموزان آموزش‌دیده پس از پایان دوره به عنوان خبرنگار دانش‌آموز در محل تحصیل و سکونت خویش نسبت به تهیه گزارش و خبر اقدام خواهند کرد.

مدیرسازمان دانش‌آموزی استان اردبیل افزود: بر اساس داده‌های آماری در سامانه نورینو تاکنون ۸۷۰۰ نفر از دانش‌آموزان این استان برای عضویت در خبرگزاری پانا ثبت‌نام کرده‌اند.

در این برنامه با نواختن زنگ رسانه نمونه گزارش‌های ویدئویی تهیه شده توسط خبرنگاردانش آموزان پخش و از دانش‌آموزخبرنگاران فعال پانا تجلیل شد.

کد خبر 6097931

دیگر خبرها

  • دورهمی دانش آموزان و دبیران ۲۹ سال پیش در میبد
  • برپایی نمایشگاه مشاغل دانش‌آموزی زارچ 
  • طرح «ماهر» در مدارس فارس آغاز شد
  • ۱۶۵ دانش آموزخبرنگار در اردبیل دوره های آموزشی را سپری می کنند
  • یادواره شهدای دانش آموز در یزد 
  • بهره برداری از ۱۵۷ کلاس درس در خواف
  • طرح ملی سواد آبی در یزد ۳ ساله شد
  • رقابت دانش‌آموزی «کیدکد» با حمایت روبیکا برگزار شد
  • تعیین تکلیف اردوگاه«سی پی» سوادکوه بعد از ۳۰ سال در دولت سیزدهم انجام شد
  • موفقیت دانش آموزان کیش در مسابقات لیگ علمی دانش آموزی پایا