Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌‌غربی، بیست و سومین مرحله کشوری مسابقات سراسری قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی صبح روز شنبه، ۲۸ مهرماه به‌میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه آغاز و روز دوشنبه با معرفی نفرات برتر به کار خود پایان داد، در این مسابقات عادله شیخی قاری قرآن از اراک و دانشجوی کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث موفق به کسب رتبه برتر در بخش قرائت به‌روش تحقیق شد، ایکنای آذربایجان غربی گفت‌گویی خواندنی با این قاری ممتاز کشور ترتیب داده که مشروح این مصاحبه در ادامه آمده‌است؛
قرائت قرآن را از چه زمانی آغاز کردید؟
حدود 16 سال است که در حوزه قرائت قرآن فعالیت دارم و پدر و مادرم مرا در این راه یاری کردند و تاکنون نیز والدینم همواره در راه قرائت قرآن همراه و راهنمای من بودند تا توانستم به این مرحله برسم، ولی در مراحل تخصصی از استادان برتر کشور نیز همچون استاد ابوالقاسمی، آقایی و حاج‌علی کمک گرفتم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خانواده تاچه میزان در انتخاب این راه برای تو تاثیر داشتند؟
من در یک خانواده قرآنی بزرگ شده‌‌ام و پدر و مادرم از اساتید قدیمی قرآن در استان مرکزی هستند و همین همراهی من از کودکی با خانواده‌ام در محافل و مسابقات قرآنی باعث شد تا من هم در این راه فعالیت کنم.
پس از اینکه قاری قرآن کریم شدید، چه تغییرات محسوسی را در زندگی خود احساس کردید؟
از نظر من در کنار قرآن‌بودن و حتی نگاه به آیات قرآن بدون توجه به معنی آن باعث روشنایی چشم می‌شود و انس با قرآن موجب اثرگذاری در رفتار و منش انسان می‌شود، دیگرچه برسد به اینکه بخواهیم وارد معانی و تفسیر قرآن شویم، همانگونه که کتاب قرآن یک معجزه است، همچون یک قرص آرام‌بخش عمل می‌کند، هر زمان دچار سردرد می‌شوم به‌جای استفاده از قرص، یک صفحه از قرآن را مطالعه می‌کنم و آرام می‌شوم و همین امر نشان می‌دهد که کتاب قرآن نه‌تنها یک کتاب معمولی نیست، بلکه آیات قرآن نیز صرفا خطوط معمولی نبوده و معجزه پروردگار هستند.
اثر مهم دیگر قرآن، آرامشی است که در سایه آن در زندگی به‌وجود می‌آید، اطرافیانم به من می‌گویند که خیلی آرام هستم و در هر امری صبر و حوصله کافی دارم و اگر واقعا اینگونه باشم، این مورد را مدیون انس با قرآن هستم و به نظرم یکی دیگر از اثرات قرآن، احترام به والدین و بزرگترها است، اکنون مساله مهمی که وجود دارد این است که کودکان به‌راحتی احترام به والدین خود را قبول نمی‌کنند و آنها را به‌‌عنوان دوست اصلی خود در زندگی نمی‌پذیرند و این مشکل ارتباط بین والدین و فرزندان اکنون در کشور بسیار زیاد است، وقتی انسان با قرآن همنشین می‌شود و آیات آن را می‌‌خواند، مشاهده می‌کنیم که خداوند در قرآن فرموده است که به پدر و مادر خود نیکی کنید و در آیه دیگری نیز تاکید کرده زمانی که با پدر و مادر خود سخن می‌گویید، حتی صدای خود را برای آنان بلند نکنید و انس گرفتن با همین آیات می‌‌تواند در رفتار با والدین تاثیرگذار باشد.
آیا به حفظ قرآن هم فکر می‌کنید؟
حفظ قرآن واقعا توفیق می‌‌خواهد، امسال در مسابقات سراسری قرآن اوقاف که در اراک برگزار شد رتبه اول و ممتاز را در بخش قرائت کسب کردم و همین امر موجب شد تا به فکر ورود به عرصه حفظ قرآن بیفتم و امیدوارم بتوانم در این راه نیز همچون قرائت موفق شوم.
مهم‌ترین آیه‌ای که همواره با آن به آرامش می‌رسی، کدام آیه است؟
آیه 58 سوره فرقان «وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَيِّ الَّذِي لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ، و تو بر خدای زنده ابدی که هرگز نمیرد توکل کن» این آیه همواره به من آرامش می‌‌دهد.
به نظر شما، فعالان در عرصه قرآن چگونه می‌توانند در تشویق جوانان به دین موفق باشند؟
فعالان قرآنی باید از افراطی‌گری دوری کنند، کسانی که در حوزه قرآن فعالیت دارند مسئولیت بسیار سنگینی بردوش آنان قرار داشته، چراکه باید بتوانند دیگران را به قرآن جذب کنند و اگر رفتار افراط‌گونه‌ای از یک شخص قرآنی سر بزند، بخصوص در کودکان و جوانان که در دوره کنونی بسیار دین‌زده شده‌‌اند، تاثیر بسزایی خواهد داشت، به‌‌عنوان مثال یک فرد قرآنی همچون من که حدود حجاب اسلامی را نیز رعایت می‌کنم نباید در برخورد با یک فرد بی‌‌حجاب به او اخم کنم، چراکه این رفتار فرد را از دین و قرآن دورتر می‌کند.
از فعالیت‌های غیرقرآنی خودتان بگوئید؟
من علاوه بر فعالیت در قرآن، در حوزه عکاسی و حتی موسیقی و نوازندگی تار نیز فعالیت دارم و با جوانان بسیاری در همین کلاس‌هاحضور داشته‌ام که شاید از خدا و قرآن بسیار دور بوده‌اند و سعی کرده‌‌ام با دوستی و برقراری ارتباط، آنان را نیز به قرآن نزدیک کنم، اکنون دین ما بسیار مظلوم واقع شده و خیلی‌ها از آن دور می‌شوند، اگر در زمینه‌های فرهنگی، قرائت، حفظ و تفسیر معانی قرآن فعالیت بیشتری داشته باشیم، این مشکلات به امید خدا برطرف خواهد شد.
بخشی از زندگی هر فعال در عرصه قرآن به حضور در مسابقات سپری می‌شود، تا کنون در چه مسابقاتی شرکت کرده‌ و چه رتبه‌هایی به دست آورده‌اید؟
در مسابقات قرآن ورزش و جوانان رتبه اول کشوری و در مسابقات اوقاف نیز چندین بار رتبه اول را کسب کرده‌‌ام، در سی و هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن در کرمانشاه در رشته قرائت تحقیق حضور یافته و در نهایت نیز به عنوان قاری متخلق به اخلاق قرآنی شناخته و جایزه استاد علامی را دریافت کردم، همچنین در بیست و نهمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان موفق به کسب رتبه برتر قرائت تحقیق شدم.
به‌عنوان آخرین سوال نظر شما در مورد سطح فعالیت‌های قرآنی کشور چیست؟
مسابقات قرآن اوقاف معتبرترین مسابقات قرآن در کشور ما است، تا چند سال قبل نفرات اول، دوم و سوم فقط در مسابقات انتخاب می‌شدند، ولی در طرح جدید ممتاز، عالی و شایسته تقدیر را جایگزین کردند که ممکن است در هر بخش چندین نفر برگزیده شوند و همین امر باعث شد تا تشویق‌ها بیشتر شود و همین امر به نظرم موجب گسترش بیشتر فعالیت‌های قرآنی می‌تواند باشد، ولی درکل نسبت به رشته‌های دیگر مثلا رشته‌های ورزشی، با اینکه قرآن اصل زندگی ما است، کمتر بها داده می‌شود، به‌عنوان مثال رشته‌ها و چهره‌های ورزشی در کشور ما محبوبیت بسیار زیادی دارند و تقریبا شاید تمامی مردم ورزشکاران را بشناسند، ولی در مورد قرآن بسیار کم پیش می‌آید که مردم یک حافظ یا قاری قرآن را بشناسند و در این زمینه باید برنامه‌ریزی‌های اساسی صورت گیرد.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن قاری قرآن مسابقات قرآن دانشگاه آزاد اسلامی حفظ قرآن مسابقات قرآن و عترت مسابقات قرآن اوقاف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۶۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم مایه آرامش من است

خبرگزاری مهر_ گروه جامعه؛ روز معلم که می‌شود همه ما به یاد معلمانمان می‌افتیم؛ خانواده‌ها از معلمان فرزندانشان تقدیر می‌کنند؛ مدیران مدارس برای معلمان خود هدایایی در نظر می‌گیرند و آموزش و پرورش در هر استان و شهر هم سعی دارد هر ساله به مناسبت روز معلم از معلمان نمونه خود تقدیر کند.

در این میان اما معلمانی هستند که بدون چشم داشتی، بدون آنکه از تدریس و زحماتشان کسی تقدیری داشته باشد؛ همچنان معلمی را با شوق و علاقه ادامه می‌دهند.

به بهانه روز زیبای معلم تلاش می‌کنیم در چند مصاحبه با تعدادی از این معلمان گفت‌وگو داشته باشیم.

بخشی از این معلمان معلمان حق‌التدریسی هستند؛ اگر چه وزارت آموزش و پرورش بر استفاده از نیروهای رسمی تحت عنوان اضافه کار یا خدمت مجدد نیروهای بازنشسته تاکید دارد؛ با این حال وضعیت کمبود معلم در برخی شهرها طوری است که معلمان حق‌التدریسی همچنان بخشی از بار آموزش را به عهده دارند.

وضعیت معلمان غیررسمی در مدارس غیردولتی مدتی است که با سایت مشارکت‌ها، کمی بهبود پیدا کرده است اما وضعیت معلمان حق‌التدریسی کاملاً بسته به شرایط، میزان ساعات کاری و انصاف مدیر یا هیئت امنای مدرسه است.

عشق به معلمی ما را به مدرسه می‌کشاند

یکی از این معلمان حق‌التدریسی، زینب ویسی پور است که در مدارس راهنمایی استان لرستان شهرستان کوهدشت فعالیت می‌کند. ویسی پور البته می‌گوید معلمی را برای عشق به تدریس و ثواب آموزگاری دوست دارد. او می‌گوید اگر عشق به معلمی نباشد؛ معلمان حق‌التدریسی اصلاً قادر به کار نیستند.

ویسی پور می‌گوید: نزدیک ۱۳ سال است که به عنوان معلم حق التدریس در مدارس شهرستان کوهدشت تدریس می‌کنم. اولین بار تدریس را به عنوان یک معلم قرآن در مسجد شروع کردم؛ پس از آن در مدرسه به صورت حق التدریس درس‌های دینی قرآن و عربی را تدریس کردم.

با اینکه سال‌ها از تدریس من می‌گذرد اما با برخی از دانش‌آموزانم در سال‌های اول تدریس هنوز در ارتباط هستم.

معلمی را هیچگاه به عنوان یک شغل نگاه نکردم

ویسی پور معتقد است معلمی حق التدریسی را نمی‌توان شغل ثابتی در نظر گرفت؛ و می‌گوید: برای ما که حق التدریس هستیم اگر علاقه‌ای نباشد اصلاً نمی‌توانیم معلم باشیم. ما واقعاً دلی تدریس می‌کنیم و چون من هم قرآن و دینی تدریس می‌کنم برایم دو برابر ارزشمند است.

بهترین و بدترین خاطره معلمی

بهترین خاطره من از تدریس در آموزش و پرورش ۳ سال پیش رقم خورد. یکی از شاگردانم که مدتی از وی خبر نداشتم با من تماس گرفت و گفت موفق به حفظ کل قرآن کریم شده است. این بهترین خبری بود که در تمام مدت فعالیتم به عنوان معلم شنیدم. از پیامی که او به من داد آنقدر ذوق زده شدم که همان لحظه با وی تماس گرفت اول به مادرش تبریک گفتم و بعد با خودش صحبت کردم. به خاطر دارم که خانواده‌اش بسیار حامی وی بودند و او را تشویق به حفظ قرآن کردند.

بدترین خاطره من هم سال ۹۷ بود؛ یکی از دانش آموزانم به واسطه ارتباطی که با یک دوست نامحرم داشت با خانواده درگیری و مشاجره پیدا کرد؛ ناچار شدیم به این موضوع ورود کنیم و طوری عمل کنیم که نه دختر آسیبی ببیند و مشکلی هم برای سلامتی اعضای خانواده وی پیش بیاید و دختر هم تز خانه فرار نکند.

این دعواها و مشاجرات آنقدر شدید بود که جزئی از تلخ‌ترین خاطره معلمی من شد شکر خدا خطر جدی متوجه سلامتی دختر نشد اما آسیب‌هایی به دختر وارد آمد.

حقوقم بیشتر خرج رفت و آمد می‌شود اما برایم مهم نیست

نیروهای حق التدریس به لحاظ حقوق و مزایا واقعاً در مضیقه هستند و همانطور که گفتند اگر عشق به معلمی نباشد اصلاً حقوق چندانی نمی‌گیرند؛ برای شخص من هم مسائل مادی واقعاً از ابتدای فعالیتم مهم نبود و همین که به دانش آموزانم قرآن و معارف دینی یاد می‌دهم برایم ارزشمند است. نزدیک به ۱۳ سال است که این‌طور عمل می‌کنم و گاهی حقوقم تنها خرج رفت و آمد و خورد و خوراکم در محل کار می‌شود.

بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم، مایه آرامش من است

تنها آرامش کار من همین درس دینی و عربی و قرآن و بازخورد مثبتی است که از دانش آموزانم می‌گیرم. دانش آموزانم آن‌چنان در کلاس با من ارتباط می‌گیرند که مسائل و مشکلات خانوادگی خود را هم با من مطرح می‌کنند.

همین چند روز قبل یکی از دانش آموزانم از من راهنمایی می‌خواست که به خواستگاری که با فلان شرایط داشته است چه جوابی بدهد. اینکه دانش آموزانم در این حد با من راحت هستند و به من اعتماد دارند برایم ارزشمند است امیدوارم که لایق این اعتماد و لطف دانش آموزانم باشم.

کد خبر 6094953 علی قدمی

دیگر خبرها

  • سردار رادان: قرائت قرآن از زنان مکشوفه حجاب را نشان می دهند/ این تفکر حتی برخی افراد حزب اللهی را تحت تاثیر قرار داده و تصاویر آن دست به دست می‌شود
  • مسابقه های قرآن، عترت و نماز در کرمانشاه
  • بازخورد مثبت و اعتماد دانش آموزانم مایه آرامش من است
  • در زندگی قرآنی، گمراهی راه ندارد
  • برگزاری مسابقات قرآنی دانش آموزی در شهرستان سروستان
  • رقابت ۶۵۰ دانش‌آموز یزدی در مسابقات قرآن، عترت و نماز استان یزد
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • طرح ملی زندگی با آیه ها از نگاه قرآنی ها
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی