Web Analytics Made Easy - Statcounter

کابل - ایرنا - کمیسیون انتخابات مجلس افغانستان اعلام کرد که نتایج ابتدایی سومین دوره انتخابات مجلس نمایندگان این کشور که شنبه و یکشنبه این هفته برگزار شد 15 آبان ماه جاری و نتیجه قطعی آن 29 آذر ماه امسال اعلام می شود.

به گزارش ایرنا، «عبدالبدیع صیاد» روز سه شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی به مردم اطمینان داد که کمیسیون آرای پاک و تقلبی را از هم جدا خواهد کرد و اجازه نمی دهد که افراد متقلب با رای مخدوش وارد مجلس آینده افغانستان شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی از نارسایی ها و مشکلات فنی که باعث زمان گیر شدن روند انتخابات و محروم ماندن شماری از افراد واجد شرایط در استفاده از حق رای خود ، عذر خواهی کرد و مسئولیت بخش زیادی از چالش های روز انتخابات را نیز به گردن نیروهای وزارت آموزش و پرورش انداخت که به عنوان مجری برای همکاری در رای گیری به این کمیسیون معرفی شده بودند.
وی تأکید کرد که شماری از کارمندان وزارت آموزش و پرورش تهدید شده بودند که اگر در شعب اخذ آراء حضور پیدا کنند آن مراکز هدف حملات انتحاری قرار خواهند گرفت و به همین دلیل برخی مجریان رای گیری در روز انتخابات سر صندوق ها حاضر نشدند.
رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان گفت که در مجموع چهار هزار و 900 مرکز رای گیری برای انتخابات فعال شدند که تاکنون آرای چهار هزار و 800 مرکز به دست کمیسیون رسیده است و 100 مرکز دیگر تا پایان وقت امروز آرایشان به ما خواهد رسید.
با حذف استان قندهار از دور رقابت های انتخاباتی به علت مشکلات امنیتی پیش آمده و موکول شدن برگزاری انتخابات در این حوزه انتخابیه به هفته آینده ، کمیسیون اعلام کرده بود که پنج هزار و 100 مرکز رای گیری در روز انتخابات فعال می شود.
وی با اشاره به این که ورود اطلاعات به سیستم های رایانه ای برای راستی آزمایی صحت آرا آغاز شده است گفت که درباره اعتبار یا عدم اعتبار آرایی که بارکد دستگاه بیومتریک ندارند بعد تصمیم گیری انجام خواهد شد که این نوع از آرا معتبر باشد یا خیر.
شماری از احزاب سیاسی افغانستان دیروز در یک کنفرانس مطبوعاتی از کمیسیون انتخابات خواستند که آراء بدون ثبت در دستگاه بیومتریک را باطل اعلام کند و آنها اعتبار این دسته از آراء را نخواهند پذیرفت.
کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی افغانستان هم اعلام کرده است که تاکنون پنج هزار شکایت در این کمیسیون ثبت شده است و امروز سه شنبه آخرین روز برای ثبت شکایت هاست و از فردا روند رسیدگی به آنها آغاز خواهد شد.
کمیسیون رسیدگی به شکایت های انتخاباتی افغانستان گفته است که برای رسیدگی به هر شکایت زمانی تعیین شده که کمترین آن یک روز و بیشترین آن 30 روز در نظر گرفته شد.
دسته بندی شکایت ها به معتبر یا نامعتبر خود زمان گیر است و هنوز معلوم نیست که کمیسیون در چه مدت و با چه روش و چه تعداد نیرو به این شکایت ها رسیدگی خواهد کرد و بخش مهم قبول نتایج این رسیدگی از سوی نامزدان و اقناع احزاب است.
انتخابات مجلس افغانستان طی روزهای 28 و 29 مهر ماه گذشته در 32 استان از مجموع 34 استان افغانستان برگزار شد و استان های «قندهار» و «غزنی» هر کدام به ترتیب به دلیل امنیتی و اختلافات قومی از این روند باز ماندند.
کمیسیون انتخابات افغانستان دیروز گفته بود که بجز استان های «قندهار»، «بادغیس» و آراء ریخته شده در روز دوم انتخابات؛ چهار میلیون تن در انتخابات رای داده اند.
در دو روزی که انتخابات مجلس افغانستان جریان داشت؛ بیش از 200 حمله تروریستی انجام شد که 36 کشته و بیش از 120 زخمی برجای گذاشت و مسئول این حملات انتحاری، انفجار بمب مغناطیسی، مین کنار جاده و پرتاب راکت و خمپاره گروه طالبان محسوب می شود.
آساق*291*1104**1337

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي افغانستان انتخابات مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۶۶۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت

سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری ورامین با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات مردم اظهار داشت: تشکیل استان شرقی و استان شدن ورامین فرایندی دارد که آغاز شده و در مسیر اجراست.

وی با بیان اینکه بخشی از کار‌های استان تهران شرقی پیش رفته است افزود: این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مطالبات مردم و مشکلات احصا شده، لذا باید ثبت و توسط فرمانداران و معاونان استاندار تهران رسیدگی شود.

 شاهچراغی ابراز داشت: ارتباط با مردم نیاز به برنامه ریزی مستمر دارد و فرمانداران و بخشداران باید به این نکته توجه کنند که دیدار با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، کشاورزان، عشایر و ... منوط به دوره خاصی نباشد و مشکلات احصا شده به‌صورت مستمر پیگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات افزود: انتخابات در استان تهران کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که با همکاری تمام استانداران و فرمانداران پیگیری شد و در احقاق ۴ راهبرد فرموده مقام معظم رهبری گام‌های ارزشمندی را شاهد بودیم.

معاون وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان ما از برگزاری انتخابات پرشور در ایران هراس داشتند و پیام‌های رسمی صادر کرده بودند که اختلال و ضربه‌ای به انتخابات وارد می‌کنند، اما انتخابات در تمام کشور و حتی در مرز‌ها به‌خوبی انجام شد و برای اولین بار بیش از ۹۹ درصد آرای مردم به‌صورت آنلاین اتخاذ شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • استفاده از برنامه‌های نامزدهای انتخابات در کمیسیون‌های تخصصی
  • راهیابی نمایندگان اتاق بازرگانی ارومیه به هیات رئیسه اتاق مشترک ایران و ترکیه
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • افتتاحیه دوره ششم مجلس خبرگان رهبری اول خرداد برگزار می‌شود
  • تصویب استان تهران شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • بازگشت حدود ۸۵۰ شخصیت‌ به افغانستان
  • شکایت رسمی بارسا: فاجعه داوری در ال‌کلاسیکو!
  • دیپلماسی می‌تواند مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کند
  • نتیجه دور دوم انتخابات نقش موثر در کارآمدی مجلس آینده دارد