Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-06@03:53:37 GMT

◄ نقدی بر اجرای طرح تن-کیلومتر

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۶۷۶۷

تین‌نیوز |  محمدرضا برخورداری :

شورای عالی هماهنگی ترابری کشور، سرانجام در دویست ونهمین جلسه خود پیشنهاد تعیین کرایه حمل و نقل جاده ای داخلی بار براساس تن-کیلومتر را پس از بررسی‌های کارشناسان و محاسبات دقیق هزینه‌های رانندگان، تصویب کرد. در مستندات این طرح، کامیون‌ها به‌عنوان بنگاهای اقتصادی کوچک و زود بازده فرض شده‌اند که در حال حاضر سرمایه‌گذاری در آنها توجیه اقتصادی ندارد و با اجرای این طرح، کامیونداری به‌عنوان سرمایه‌گذاری سودآور تلقی شده و فعالیت در آن اقتصادی خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در قسمت نتایج و اثرات اجرایی طرح تن-کیلومتر آمده است، «تن بر کیلومتر با پیشنهاد کرایه منطقی براساس هزینه های جاری و بازگشت سود سرمایه‌گذاری و قابلیت اجرایی در سراسر کشور یک نظام پرداخت هماهنگ را بوجود می‌آورد» که منظور از سرمایه‌گذاری در این طرح، هزینه خرید کامیون است. با بررسی موارد بالا، به نظر می‌رسد طراحان اصلی طرح تن-کیلومتر به دنبال اقتصادی کردن فعالیت کامیونداری، بدون در نظر گرفتن عواقب خطرناک بلند مدت اجرای این طرح هستند.

  در حال حاضر ظرفیت بالقوه بارگیری کامیون‌های موجود در سطح کشور، تقریبا دو برابر ظرفیت موجود جابه‌جایی بار در کشور است که این موضوع، بهره‌وری کامیونداری را کاهش داده و به روال عرضه و تقاضای بازار می‌بایست، یا تعداد کامیون‌ها کاهش یابد یا ظرفیت جابجائی بار در کشور افزایش یابد. با توجه به شرایط موجود در کشور که افزایش دو برابری ظرفیت جابه‌جایی کالا حتی طی چند سال آینده نیز ناممکن خواهد بود، بنابراین چاره اندیشی برای ظرفیت مازاد فعلی کامیونها امری ضروری است، که متاسفانه اجرای این طرح، تعداد و ظرفیت آنها را بیشتر هم خواهد کرد.

اقتصادی کردن سرمایه‌گذاری کامیونداری به‌عنوان بنگاه اقتصادی کوچک، موجب ورود سیل عظیم سرمایه‌گذاران جدید جهت خرید کامیون شده و ورود به بازار کامیونداری را که قبل از اجرای طرح تن-کیلومتر نیز فراتر از ظرفیت بار کشور بوده اند، بیش از پیش افزایش داده و در عمل بهره‌وری این کامیون‌ها را به شدت کاهش خواهد داد و مشکلات بعدی نظیر اعتصابات احتمالی آنها را نیز تشدید خواهد کرد. در مبانی این طرح به وضوح هزینه‌های کامیون مبنای تحلیل تعیین کرایه حمل قرار گرفته است (بدون توجه به کاهش حجم احتمالی بار پس از افزایش کرایه‌ها) و قصد طراحان از این طرح، اقتصادی کردن کرایه حمل برای کامیوندار و یا به عبارت بهتر، افزایش کرایه حمل برای کامیوندار است، غافل از اینکه راه حل واقعی درمنطقی کردن تعداد زیاد ناوگان فعلی کشور است تا کامیونداری را توجیه پذیر کند.

  افزایش کرایه حمل ناشی از اجرای طرح تن-کیلومتر در بلند مدت، عملا به‌دلیل کاهش ارسال محمولات توسط صاحبان کالا بدلیل افزایش قیمت و همچنین ورود بیش از حد سرمایه‌گذاران، اوضاع را برای تمام کامیونداران نامناسب خواهد کرد، ضمن اینکه زیر ساخته‌ای موجود و وضعیت راه‌های کشور پاسخگوی افزایش احتمالی تعداد کامیون‌های ناشی از اجرای طرح تن-کیلومتر را نخواهد داشت و سایر بخش‌های مرتبط نظیر حمل‌و‌نقل ریلی، حمل بار در اتوبوس و وانت بار را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.باید بپذیریم که بازار عرضه و تقاضای صنعت حمل‌و‌نقل، فعالیت کامیونداری را سود‌آور و یا غیرقابل سودآور خواهد کرد، نه با ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌های دستوری که دربلند مدت در اقتصاد کشور ناکارآمدی ایجاد خواهد کرد.

هفته‌نامه‌حمل‌ونقل

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: کامیون ترابری بنگاه اقتصادی تن کیلومتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۶۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت اقتصاد، وزرای امور اقتصادی و دارایی و جهاد کشاورزی در نشستی، راهکارهای تأمین مالی برای توسعه سیصد هزار هکتار از اراضی کشاورزی کشور در استان‌های خوزستان، گیلان و مازندران را بررسی کردند.

در این نشست که با حضور سیداحسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی و جمعی از معاونان و مدیران دو وزارتخانه و در وزارت اقتصاد برگزار شد، راهکارهای تأمین مالی توسعه ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خوزستان و ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان‌های گیلان و مازندران مورد بررسی قرار گرفت.

تأمین مالی ریالی این پروژه‌ها و استفاده از فاینانس کشور چین از جمله راهکارهایی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و با توجه به اهمیت و ضرورت تأمین امنیت غذایی کشور و نقش این اراضی در افزایش تولید محصولات مهم کشاورزی از جمله ذرت، سویا و برنج مقرر شد در خصوص یکی از روش‌های تأمین مالی از طریق فاینانس خارجی یا استفاده از منابع ریالی بانک‌های کشور تصمیم‌گیری شود.

بر اساس این گزارش، با اجرای این طرح‌ها نزدیک به سه میلیون تن افزایش تولید در بخش محصولات کشاورزی کشور ایجاد خواهد شد و میزان منابع لازم برای اجرای این طرح‌ها نیز در حدود ۲ میلیارد دلار برآورد شده است.

کد خبر 6097062

دیگر خبرها

  • ساخت ۱۴۰ هزار واحد مسکونی برای کارگران و صنعتگران کشور آغاز شد
  • هدر رفت ۲۵ میلیون دلاری بنزین در سال
  • رشد اقتصادی پایدار در صنعت نفت با بهینه‌سازی مصرف انرژی
  • اجرای دو پویش ملی سلامت در برنامه وزارت بهداشت
  • توسعه ۳۰۰ هزار هکتار اراضی؛ افزایش سه میلیون تنی محصولات کشاورزی
  • افزایش ظرفیت تولید فولاد منجر به کاهش نرخ بیکاری خواهد شد
  • زمان واریز یارانه جدید دولت اعلام شد
  • زمان واریز یارانه اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام شد
  • ضرورت افزایش ظرفیت استخدام ماما در بخش بهداشت و درمان
  • توسعه پارس جنوبی روزانه ۴۲ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید