Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: ۳۵ درصد از کودهای استفاده شده در اراضی کشاورزی باید از نوع آلی و بیولوژیک باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، با حضور هیئت آلمانی متشکل از محققین دانشگاه رستک، نمایندگان شرکت های بلک فارست، ادل فی، فرانهوفر، رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، مدیر کل محیط زیست، معاون کشاورزی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی استان، مدیر کل دامپزشکی، رییس  مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی  استان و صفی آباد، معاونین و مدیران مربوطه جلسه مدیریت پسماندهای کشاورزی در سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان گفت: در کشور ایران از هفتاد سال پیش با تشکیل اولین شهرداری مدیریت پسماند آغاز شد.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه استان خوزستان با تولید ۱۶ میلیون تن محصول کشاورزی و ۱۳۸ نوع محصول یکی از بزرگترین تولید کنندگان محصول کشاورزی کشور می باشد. برخی از محصولات کشاورزی را منحصر به استان خوزستان خواند و افزود: خوزستان تأمین کننده شکر ۴۰ میلیون نفر و گندم ۱۲ میلیون نفر می باشد همچنین ۳۸ درصد ذرت کشور در استان تولید می شود.

وی ارزش سالانه این محصولات را شش و نیم میلیارد دلار عنوان کرد و ادامه داد: میزان زهاب های استان ۴ میلیارد مترمکعب در سال است که ۹۰درصد آن مربوط به بخش کشاورزی است.

چنگلوایی با بیان اینکه حدود ۵ میلیون تن نیز ضایعات مفید و غیر مفید در بخش کشاورزی استان بدست می آید، اظهار داشت: پسماندهای کشاورزی نیز مربوط به باقیمانده کودهای شیمیایی و ظروف استفاده شده می باشند.

چنگلوایی نیاز کودی کشور را سه و شش دهم میلیون تن در سال عنوان کرد و بیان کرد: این در حالیست که معادل ۲ و ۲ دهم میلیون تن کود در سال در کشور استفاده می گردد.

وی با بیان اینکه ۲ درصد از اراضی آبی دنیا در ایران وجود دارد میزان کود مصرفی کشور را ۴۷/۰ درصد میزان کود مصرف شده دنیا دانست و اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر این نگرانی که در استان کود شیمیایی بیش از حد لازم مصرف می شود وجود ندارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: دولت برای تولید کنندگان کود، تسهیلات کم بهره، واگذاری زمین، تسهیل در صدور مجوز و اعطای یارانه به مصرف کنندگان را در دستور کار خود قرار داده و این نشان می دهد که قوانین نیز ما را ملزم به استفاده از کودهای آلی و بیولوژیک کرده است به طوری که باید ۳۵ درصد از کودهای استفاده شده در بخش کشاورزی کودهای آلی و بیولوژیک باشد.

کیخسرو چنگلوایی عنوان کرد: در سطح ملی، شورای عالی سیاستگذاری سموم تشکیل شده است که این شورا در استان ها دارای کمیته های مربوطه می باشد و به طور مرتب بر سمومی که وارد یا تولید می شود نظارت دارند.

وی ادامه داد: در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه، جهاد کشاورزی موظف شده ۳۰ درصد از مصرف سموم را کاهش دهد و مبارزه با آفات و علف های هرز به سمت مبارزه بیولوژیک سوق پیدا کند.

چنگلوایی تصریح نمود: محورهایی که جهت پیشبرد نقشه راه و به دنبال آن جذب سرمایه گذار می توان پیشنهاد داد در سه بخش استفاده مجدد از ۴ میلیارد مترمکعب پساب سالانه، استفاده بهینه از حدود ۵ میلیون تن ضایعات مفید بخش کشاورزی و پسماندهای بخش کشاورزی  مانند کود و سم است که از نظر سلامت و بهداشت از دو مورد دیگر مهم تر می باشند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان گفت: رویکرد بخش کشاورزی در استان کشاورزی حفاظتی می باشد که طبق آن باید حداقل ۳۰ درصد پسماندها در خاک حفظ شود لذا مکلف هستیم بقایا را مدیریت کرده و در کنار آن حاصلخیزی خاک نیز وجود داشته باشد.

محمد قاسمی نژاد افزود: در تمام مناطق استان آزمایشگاه های خاک شناسی وجود دارد که کود توصیه شده بر اساس موجودی خاک و پتانسیل گیاه تعیین می گردد.

وی ادامه داد: از ۴ سال پیش تاکنون کمیته نظارت بر موادی کودی در استان تشکیل گردیده که به صورت مرتب بر مصرف و نوع مواد کودی نظارت دارد.

قاسمی نژاد با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به مصرف آب توجه ویژه ای شود خاطر نشان کرد: کمیته شورورزی در سطح ملی تشکیل گردیده که از آب زهکش هایی که EC  بالایی دارند در کشت گیاهانی همچون کینوآ استفاده می شود.

در ادامه نیز معاون بهبود تولیدات دامی سازمان تولیدات دامی استان را شامل دو بخش دام های سبک و سنگین و طیور عنوان کرد و گفت: ارزش صنعت دامپروری استان سالانه بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار می باشد.

محمد مشکورزاده افزود: در بخش طیور حدود ۲۵۰ هزار تن پسماند که شامل فضولات طیور می باشد در واحدهای پرورش مرغ گوشتی تولید می گردد همچنین یک میلیون تن فضولات دامی نیز در واحدهای صنعتی و سنتی استان تولید می گردد  که ۸۹ درصد به بخش سنتی و ۱۱ درصد مربوط به بخش صنعتی می باشد.

وی ادامه داد: ۴ میلیون رأس دام سبک استان به روش چرای آزاد در مراتع و مزارع تغذیه می شوند که کود حاصل از آنها در همان مراتع و مزرعه استفاده می گردد.

مشکورزاده با بیان اینکه دو واحد صنعتی استان دارای تصفیه خانه پساب می باشد اظهار داشت: ۲۰ هزار تن از فضولات در این واحدهای صنعتی به صورت خشک و پساب، فرآوری می شود و در مزارع استفاده می گردد.

وی تعداد کارگاه های تولید ورمی کمپوست را نیز دو واحد عنوان نمود و گفت: در حال حاضر نیاز به تصفیه خانه فاضلاب به روش ارزان قیمت مورد نیاز استان می باشد و قطعاٌ از طرح ها و سرمایه گذاری هایی که در این مورد ارائه شود استقبال خواهیم کرد.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی سازمان جهاد کشاورزی استان سرمایه سرمایه گذاری قانون کشاورزی راه پیمایی اربعین منع به کارگیری بازنشستگان جمال خاشقجی امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۷۵۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعریف ۵ رویکرد جهاد کشاورزی مازندران برای تحقق شعار سال

ایسنا/مازندران سرپرست جهاد کشاورزی مازندران گفت: کلیدواژه شعار سال در سال‌های اخیر، تولید است که بیشتر آن به جهاد کشاورزی مربوط می‌شود و رویکرد امسال آن با مشارکت مردم است.

بابک مومنی سه‌شنبه ۷ فروردین در جلسه شورای معاونین اظهار کرد: جهش تولید علاوه بر انجام تکالیف و ماموریت‌های متداول نیازمند کار دانش بنیان و استارتاپی است و همه برنامه‌های سازمان باید پیوست فرهنگی و مردمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه در پروژه‌ها باید تعلق به مردم لحاظ شود و مردم پروژه‌ها را متعلق به خودشان بدانند، افزود: امسال ۵ راهبرد اساسی در سازمان خواهیم داشت که شامل توسعه پرورش دام سبک و سنگین و جهش در تولید گوشت قرمز، جهش در شناسنامه‌دار کردن واحدهای تولیدی و توسعه صادرات محصولات کشاورزی، جهش در تولید محصول سالم با نگاه ویژه به برنج، جهش در تولید محصولات گلخانه‌ای و کم آب به ویژه در شرق مازندران و جهش در اقتصاد دریا پایه با تکیه بر توسعه پرورش ماهی در قفس و ماهیان خاویاری است.

سرپرست سازمان جهاد کشاورزی مازندران  به اقدامات لازم برای دستیابی به این رویکردها اشاره کرد و گفت: برای اینکه به این اهداف دست پیدا کنیم لازم است علاوه بر توسعه سرمایه گذاری دستورالعمل ها به‌روز رسانی و اصلاح شود و تعاونی‌ها و اصناف کشاورزی توانمندسازی شده و بکارگیری شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: توسعه زیرساخت‌های کشاورزی، توسعه پایانه‌های صادرات محصولات کشاورزی، بهره‌گیری از تجربه و دانش کشاورزان پیشرو و استفاده از داده‌ها و اطلاعات صحیح و دقیق از دیگر اقدامات لازم برای دستیابی به این اهداف است.

مومنی یادآور شد: مردم در صورتی در امور مشارکت خواهند داشت که برای آنها خلق ثروت و رشد سرمایه‌های خرد و کلان را به همراه داشته باشد.

وی بر ایجاد شهرک شیلاتی و ماهی در قفس همراه با واگذاری زمین در استان مازندران، تهیه پیوست فرهنگی و رسانه‌ای در پروژه‌ها، زمان بندی برنامه‌های تحولی و ایجاد رضایت مردم همراه با تسهیل، تسریع و تکریم تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توسعه صنایع پایین دستی در خوزستان شکل نگرفته است
  • تلاش برای دستیابی به خودکفایی در زمینه تولید مرغ و تخم‌مرغ در سیستان و بلوچستان
  • مشارکت زنان روستایی در تولید کشور با سهم ۱۲ درصدی
  • افزایش ۲۵ درصدی جوجه‌ریزی در مازندران
  • تشریح برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • برنامه‌های جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان برای تحقق شعار سال
  • مهمترین کانون برای جهش تولید روستاها هستند
  • جهش تولید با تامین منابع مالی اتفاق می‌افتد
  • ۵ راهبرد اساسی در حوزه کشاورزی مازندران تعریف شد
  • تعریف ۵ رویکرد جهاد کشاورزی مازندران برای تحقق شعار سال