Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-24@07:17:17 GMT

زندگینامه: ناصر فکوهی (۱۳۳۵-)

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۱۹۸۹۴۹

زندگینامه: ناصر فکوهی (۱۳۳۵-)

دین و اندیشه > اندیشه - همشهری آنلاین:
ناصر فکوهی متولد ۱۳۳۵ در نیشابور ،انسان‌شناس، نویسنده و استاد دانشگاه تهران است.

ناصر فکوهی در 23 اردیبهشت 1335(13 ماه مه 1956) از پدری نیشابوری و مادری تهرانی، در یک خانواده متوسط زاده شد. او تحصیلات متوسطه خود را در دبیرستان هدف انجام داد و پس از گرفتن دیپلم در سال 1353، در تابستان همان سال پس از گدراندن آزمون اعزام دانشجو، برای ادامه تحصیل راهی انگلستان شد و در شهر ساتمپتون به کالج سنت جیمز رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سال بعد اما انگلستان را به مقصد فرانسه ترک کرد و در بیست سال بعد تا سال 1373 در این کشور زندگی می کرد.

در فرانسه وی، در دانشگاه پاریس مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را در رشته جامعه شناسی و مدرک دکترای جدید (nouveau régime) خود را در جامعه شناسی و انسان شناسی سیاسی را از دانشگاه پاریس گرفت. در همین سال به ایران بازگشت و تا سال 1376، در زمینه تالیف و ترجمه و فعالیت مطبوعاتی فعال بود. او همچنین در این سال ها مدیریت برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی در معاونت انرژی وزارت نیرو را برعهده داشت و در دانشگاه‌های علامه طباطبایی، آزاد اسلامی، شهید بهشتی و... به تدریس دروس «جامعه شناسی سیاسی» ، «جامعه شناسی جهان سوم»، «جامعه شناسی انقلابات» در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول بود..از سال 1376 وی به عضویت گروه انسان شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در آمد.

در این گروه وی برای نخستین بار دروس «انسان شناسی شهری» و «انسان شناسی سیاسی»، «فرهنگ و توسعه» را وارد این رشته کرد و خود تا امروز آنها را تدریس می‌کند. وی همچنین در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا دروس «جامعه شناسی ارتباطات بین فرهنگی»، «کلیات تاریخ فرهنگی ایران»، «مبانی انسان شناسی»، «نظریه های انسان شناسی»، «تاریخ انسان شناسی»، «انسان شناسی شهری ایران» و «انسان شناسی سیاسی ایران» را تدریس می‌کند. تا کنون ده‌ها پایان‌نامه در این مقاطع زیر نظارت وی دفاع شده اند.

در سال1380 ، فکوهی به همراه گروهی از همکارانش در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه ها، جزو هیئت موسس انجمن انسان شناسی ایران بود. و یک دوره نیز ریاست این انجمن را برعهده داشت. همچنین وی مجله «نامه انسان شناسی» را با همکاری گروهی از اعضای انجمن راه اندازی و تاسیس کرد و سردبیر چهار شماره نخست این نشریه بود. پایان نامه وی با عنوان «مفهوم سیاست در مزدیسنای ساسانی» در سال 1377، برنده نخستین دوره بهترین پژوهش فرهنگی بین‌المللی سال درباره ایران شد. وی از سال 1379 به انجمن جامعه شناسی ایران پیوست و سه دوره عضو هیات مدیره این انجمن بود (دوره‌های پنجم 85/87، ششم 87/89 و هشتم 92/ 95 ) و یک دوره(ششم) نایب رییس این انجمن بود. فکوهی، عضو هیئت تحریریه چندین مجله علمی پژوهشی از جمله مجله مطالعات اجتماعی (انجمن جامعه شناسی ایران ، از سال 1385) و «فرهنگ و معماری»(دفتر پژوهش های فرهنگی) است. او از سال 2016 عضو هیئت تحریریه مجله بین‌المللی «نظریه انسان شناسی» (Anthropological Theory) از معتبرترین مجلات بین‌المللی در زمینه نظریه‌های علوم اجتماعی است. فکوهی در سال 1389 مسئول راه‌اندازی مجله «پژوهش های انسان شناسی ایران» (نامه علوم اجتماعی) شد و از آن زمان تا امروز (1395) سردبیر این مجله است و تا کنون پنج دوره (ده شماره) از آن را منتشر کرده است. از سال 1383، فکوهی به همراه گروهی از دوستان دانشگاهی، روشنفکران و دانشجویان، ابتدا وبگاه و سپس «موسسه پژوهشی انسان شناسی و فرهنگ» را برای گسترش مطالعات بین رشته‌ای تاسیس کردند. وبگاه انسان شناسی و فرهنگ خيلي زود بدل به پربیننده ترین و معتبرترین وبگاه علوم انسانی بین رشته‌ای شد که بالاترین میزان تولید واقعی را دارد. آخرین نهادی که وی (همراه با همکاران دانشگاهی گروه‌های انسان شناسی، مدیریت شهری، ارتباطات و جامعه شناسی و توسعه دانشکده علوم اجتماعی) در تاسیس آن نقش اساسی داشته است، بخش «مطالعات اجتماعی شهر» در دانشگاه تهران است.

آشنایی با سایت دکتر ناصر فکوهی وی همچنين عضو شورای علمی مرکز مطالعات اجتماعی شهر تهران و شورای علمی طرح های ارزیابی اجتماعی و فرهنگی پروژه های توسعه ای کشور(اتاف) است. فکوهی تاکنون ده‌ها پروژه شهری را نيز به اجرا رسانده است که پروژه «انسان شناسی شهری تهران» که وی همراه با تیم پژوهشگران انسان شناسی و فرهنگ ، در سال 1393، برنده جایزه بین المللی مطالعات تهران شد از آن جمله است. وی در حال حاضر دو پروژه بزرگ «انسان شناسی تاریخی فرهنگ مدرن ایران» و پروژه «انسان شناسی و بازنمایی شهری ایران مدرن» را در دست اجرا دارد که بخشی از آنها در قالب «پروژه تاریخ شفاهی فرهنگ مدرن ایران» در قالب سی جلد کتاب باپژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، شامل گفتگوهایش با سی تن از پيشکسوتان فرهنگ و هنر ایران (بیش از سیصد ساعت فایل‌های دیداری و شنیداری) در دست اجرا است و سال آینده منتشر می‌شود. این گفت‌و‌گو ها همچنان در حال ادامه یافتن هستند و پروژه انسان شناسی تاریخی فرهنگ مدرن ایران در آینده پایه یک شبکه اینترنتی پژوهشی خواهد شد.
تاليفات:

خشونت سیاسی، نظریات، مباحث، اشکال و راهکارها

اسطوره‌شناسی سیاسی، هنر، اسطوره، قدرت

از فرهنگ تا توسعه، تهران: انتشارات فردوس، ۱۳۷۹

تاریخ اندیشه و نظریه‌های انسان‌شناسی، تهران: نشر نی، ۱۳۸۳

انسان‌شناسی شهری، تهران: نشر نی، ۱۳۸۳

در هزارتوهای نظم جهانی، تهران: نشر نی، ۱۳۸۴

پاره‌های انسان‌شناسی، تهران: نشر نی، ۱۳۸۵

همسازی و تعارض در هویت و قومیت، تهران: انتشارات گل‌آذین، ۱۳۸۹

توسعه و انسان‌شناسی کاربردی، تهران: نشر افکار، ۱۳۸۹

فرهنگ و زندگی روزمره، تهران: انتشارات فرهنگ جاوید، ۱۳۹۱

انسان‌شناسی هنر: زیبایی، قدرت و اسطوره‌ها، تهران: نشر ثالث، ۱۳۹۲

ترجمه‌ها:

زندگانی تولستوی، رومن رولان، تهران: نشر دانش، ۱۳۶۴

خاطرات جوانی، رومن رولان، تهران: انتشارات فردوس ۱۳۶۸

موندو و داستان‌های دیگر، ژان ماری گوستاو لوکلزیو، تهران: نشر ماه‌ریز

هنر و تاریخ، اکتاویو پاز، تهران: انتشارات توس، ۱۳۷۶

درآمدی بر انسان‌شناسی، کلود ریویر، تهران: نشر نی، ۱۳۸۴

محکومان، مبارزات طبقاتی در شوروی (۱۹۴۱-۱۹۳۰) (۲ جلدی)، شارل بتلهایم، تهران: نشر نی،

سال‌های گورباچف، شارل بتلهایم، تهران: نشر نی

انسان‌شناسی سیاسی، کلود ریویر، تهران: نشر نی، ۱۳۸۲

امپراتوری نشانه‌ها، رولان بارت، تهران: نشر نی، ۱۳۸۳

درآمدی بر انسان‌شناسی تصویری و فیلم اتنوگرافیک، [مجموعه مقالات]، تهران: نشر نی، ۱۳۸۶

انسان‌شناسی شناخت در آزمون میدان پژوهش، موریس بلوک

درسی دربارهٔ درس، پیر بوردیو، تهران: نشر نی، ۱۳۸۸

انسان‌شناسی، مارک اوژه، تهران: نشر نی، ۱۳۸۸

گفتگوهایی دربارهٔ انسان و فرهنگ، پیر بوردیو [و دیگران]، تهران: انتشارات فرهنگ جاوید، ۱۳۸۹

قوم‌شناسی سیاسی، رولان برتون، تهران: نشر نی

درباره تلویزیون و سلطه ژورنالیسم، پیر بوردیو، انتشارات آشیان؛ چاپ دوم (ویراست دوم)، تهران: انتشارات فرهنگ جاوید، ۱۳۹۰

جامعه‌شناسی بدن، داوید لوبروتون، تهران: نشر ثالث، ۱۳۹۲

نشانه‌شناسی ادبی (مجموعهٔ دروس افتتاحیهٔ کلژ دو فرانس)، رولان بارت، تهران: انتشارات فرهنگ جاوید، ۱۳۹۳

در همین زمینه: حرف‌هایی درباره طبقه متوسط ایرانی در فراز و فرود تحولات تحلیل جامعه شناسانه نارضایتی‌ها جامعه‌شناسی خرید

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۸۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله سید محمد علی معصومی استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان عصر سه شنبه در جلسه درس اخلاق مدرسه النبی (ص) بندرعباس، اظهار داشت: انسان مؤمن باید سه خصوصیت داشته باشد که خصوصیت اول این است که وقتی او را نگاه می‌کنیم به یاد خداوند متعال بیافتیم.

وی افزود: زمانی که انسان ارتباط خود را با خداوند سبحان تقویت کند از صفات، علم، قدرت و نور خداوند بهره‌مند خواهد شد و این امر موجب می‌شود هر کس او را ببیند به یاد خداوند متعال بیافتد.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان با تاکید بر لزوم ورود به وادی انس با خداوند به واسطه عمل به دستورات الهی، بیان‌کرد: ما همه به دنبال هدایت‌گری جامعه با علم و عمل هستیم اما باید توجه شود که عمل میزان تأثیرگذاری بیشتری نسبت به علم دارد و اگر قدرت عمل ما از علم و کلام فراتر رود نفوذ آن در دل‌ها افزایش خواهد یافت.

آیت الله معصومی، با اشاره به جایگاه انسان در بین مخلوقات، عنوان‌کرد: ما انسان‌ها می‌توانیم از جبرئیل امین نیز قرب بیشتری در درگاه الهی پیدا کنیم و این مهم زمانی محقق خواهد شد که ارتباط صادقانه، خاضعانه و خاشعانه را با خداوند در شبانه‌روز تقویت کنیم.

وی با اشاره به فرمایشی از امام صادق علیه‌السلام، اظهار داشت: علت نورانیت افراد نماز شب خوان طبق بیان معصوم (ع) این است که خداوند کسانی را که برای نماز شب بیدار می‌شوند از نور خودش پوشش می‌دهد و نمازگزار علاوه بر نورانیت به منبعی برای یاد خدا تبدیل می‌شود.

تولیت مدرسه علمیه مالک اشتر بندرعباس، در معرفی دومین ویژگی مؤمنین به حکمرانی عقلانیت در مؤمنین اشاره کرد و گفت: مؤمن از عقلانیتی پویا برخوردار است و عقلانیت او موجب به تقویت قوه عقل در دیگران می‌شود اما اگر تابع خرافات، خواب یا داستان‌های غیر مستند باشد بقیه مردم را نیز به همین سمت و سو خواهد کشید و در نتیجه جعلیات در جامعه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: عقلانیت یعنی رفتار خود را طبق قوانین و قواعدی که خداوند در نظر گرفته است تنظیم کنیم و از قواعد الهی تجاوز نکنیم بنابراین برای تأثیرگذاری معنوی در جامعه قوه عقلانیت در مؤمنین و طلاب تقویت شود.

آیت الله سید محمد علی معصومی، تاکید کرد: شاخص همه ما در عقلانیت کلام خداوند و قرآن است و هر سخنی را که به پیامبر گرامی اسلام (ص) و ائمه هدی (ع) نسبت دادند را باید با قرآن مورد سنجش قرار دهیم و قرآن نیز ما را به تعقل و تدبر دعوت کرده است.

وی در معرفی سومین ویژگی مؤمنین بیان کرد: عمل مؤمن باید مردم را به معاد و قیامت متوجه کند، تا قیامت و آخرت همیشه برای مردم زنده بماند و به فراموشی سپرده نشود.

استاد اخلاق حوزه علمیه هرمزگان در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه طلاب و روحانیون بایستی این ویژگی‌ها را در خود پرورش دهند، عنوان‌کرد: با تقویت این سه شاخصه روحانیت همیشه در دل مردم جایگاه خود را حفظ خواهد کرد و هیچ‌گاه نقش خود را از دست نخواهد داد.

وی خاطرنشان‌کرد: روحانیت باید عقلانیت و توجه به آخرت را در رگ‌های جامعه تزریق کند و مردم با دیدن آن‌ها به یاد خداوند بیافتند.

آیت الله معصومی، خاطرنشان‌کرد: ارتباط قوی با خداوند، خود منشأ همه خیرات است و می‌تواند عقلانیت را نیز در ما افزایش دهد.

کد خبر 6086823

دیگر خبرها

  • روحانیت باید توجه به آخرت را به جامعه تزریق کند
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • بازگشت به روایت اقتصاد و جامعه
  • فرهنگ سازی برای جامعه ۱۵ میلیونی کارگری/شعار روز کارگر امسال مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی
  • مطالعات جامعه‌شناسی فاجعه
  • کنعانی: رژیم صهیونیستی مسول قتل‌عام و دفن دسته‌جمعی در بیمارستان ناصر غزه است
  • برای نخستین بار در ایران؛ باستان‌شناسی در خدمت پلیس آگاهی
  • فراخوانی برای انسان دوستی عکاسانه
  • روز روانشناس ۱۴۰۳ + تاریخ و تعریف رشته مشاوره و انواع Psychology
  • (تصاویر) باغ گیاه شناسی تهران