Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از پایگاه اینترنتی ­المانیتور در گزارشی به قلم باربارا اسلاوین تحت عنوان « قتل جمال خاشقچی اقدامات ترامپ علیه ایران را تضعیف می کند» نوشت: تایید این خبر که جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی در داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به قتل رسیده است، در برهه زمانی بسیار دشوار و حساسی برای دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و در شرایطی صورت گرفته است که واشنگتن جنگ اقتصادی و اطلاعاتی همه جانبه ای علیه ایران، رقیب منطقه ای عربستان سعودی، به راه انداخته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

ریاض هم اکنون اعتراف کرده است که نیروهای امنیتی سعودی روز دوم اکتبر خاشقجی را اندکی پس از ورود وی به کنسولگری به قتل رسانده اند. این واقعه حدود یک ماه قبل از اجرایی شدن تحریم های ثانویه آمریکا علیه بانک مرکزی ایران و صادرات نفت این کشور روی داد. این بحران همچنین در شرایطی به وقوع پیوسته که در خصوص کارایی و تاثیر گذاری تحریم های از سر گرفته شده علیه تهران پرسش های زیادی مطرح است.
دولت ترامپ بر روی عربستان سعودی و تولید نفت این کشور با حداکثر ظرفیت به منظور جبران حذف نفت ایران از بازار به علت تحریمها و پایین نگه داشتن نسبی بهای نفت حساب کرده است. با این همه، قیمت نفت از زمان خروج آمریکا از برجام تا حدود بیست دلار در هر بشکه افزایش پیدا کرده و از حدود بشکه ای شصت دلار به بیش از هشتاد دلار رسیده است. کارشناسان می گویند اگر تحریمها علیه ایران اینگونه که به نظر می رسد تا مدت نامعلومی ادامه داشته باشد ، برای عربستان سعودی ادامه برداشت از ظرفیت مازاد تولید تا مدت نامحدود به مراتب دشوار خواهد بود.
سارا وخشوری موسس و رئیس شرکت اس وی بی انرژی اینترنشنال در این باره به المانیتور گفت سازمان کشورهایی صادر کننده نفت ( اوپک) روزانه 2 میلیون و 640 هزار بشکه ظرفیت مازاد دارد که یک میلیون و 940 هزار بشکه در روز از این مقدار به عربستان سعودی اختصاص دارد. وی می افزاید : اوپک و عربستان سعودی از قبل میزان تولید خود را افزایش داده اند و همه این ظرفیتی که در بالا ذکر شد قابل دسترس نیست.
وخشوری تصریح می کند روسیه نیز میزان تولید خود را افزایش داده و ممکن است باز هم تولید خود را افزایش دهد ولی با این همه هیچکس درباره اینکه عربستان سعودی و حتی روسیه تا چه مدت می توانند میزان تولید خود را در حداکثر ظرفیت حفظ کنند ، هیچ برآورد دقیقی ندارد.
وی می گوید این به نوبه خود بر سر حجم و دوام ظرفیت مازاد ، بلاتکلیفی و ابهاماتی ایجاد کرده است که البته موجب بروز ترس در بازار می شود و به صورت بالقوه قیمتها را افزایش می دهد.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: سعودي ترامپ نفت صادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۱۹۹۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ملک سلمان را به بیمارستان بردند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از عربی ۲۱، منابع سعودی از انتقال سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربسان به بیمارستان ملک فیصل جده خبر دادند.

دیوان پادشاهی عربستان در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که ملک سلمان برای انجام آزمایش های معمولی به این بیمارستان منتقل شده است.

طبق بیانیه دیوان پادشاهی عربستان، ملک سلمان برای انجام معاینات معمولی که چند ساعت طول می‌کشد پذیرش شده است.

ملک سلمان سال ۲۰۱۵ پادشاه عربستان شد. پادشاه ۸۸ ساله عربستان در ماه مه ۲۰۲۲ نیز به منظور انجام معاینات پزشکی به بیمارستان منتقل شده بود. پادشاه عربستان سعودی سال‌هاست که به شدت بیمار است. پس از او قدرتمندترین مرد کشور همچنان محمد بن‌سلمان پسر پادشاه عربستان محسوب می‌شود.

خانواده سلطنتی عربستان به‌ندرت در مورد وضعیت سلامتی پادشاه این کشور اظهار نظر می‌کنند. ملک سلمان در سال ۲۰۲۰ نیز برای برداشتن کیسه صفرا تحت عمل جراحی قرار گرفت.

کد خبر 6087877

دیگر خبرها

  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال می شوند
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • ۹۰ هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • تعیین سرکنسول عربستان در مشهد و سفر مقام سعودی به تهران
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • ایران مشتاق میزبانی از شهروندان سعودی | از آنان به بهترین نحو استقبال خواهد شد