دین ما پشتوانه تفکر دارد/رابطه میان مسلمان بودن و فیسلوف شدن
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۰۰۳۷۳
متفکران قوی بیایند و با یک چنین دینی که پشتوانه تفکر دارد، تفکر را پیاده کنند و چیزهای خوب را بیاورند و چیزهای بد را کنار بگذارند. می توان هم مسلمان بود و هم فیلسوف و بسیاری در تاریخ ما این گونه بودند.
خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: «پیام فضلینژاد» در شوکران سیزدهم با «سیدعبدالله انوار» فیلسوف، متخصص متون کهن، شارح، مترجم، منجم و ریاضیدان به گفتوگو نشست.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی در این برنامه با اشاره به نقش غزالی در تکفیر فیلسوفان گفت: دین اسلام تا آنجایی که میتواند به عقل تکیه کرده که این تاکید در آیات قرآنی و اقوال بزرگان اسلامی تمام بوده است. آن کسی که اول جرأت کرد عقل را بزند، آقای غزالی بود. این غزالی نه فلسفه میدانست و نه کارهای فیلسوفها را میدانست. دلش هم برای مذهب نسوخته بود. آخر سر هم بر سر این موضوع یک حالت جنونی گرفت و صوفی شد.
وی ادامه داد: غزالی در تهافةالفلاسفه 20 ایراد گرفته که 17 ایرادش را گفته به کفر نمیرسد، ولی سه تا را گفته کفر محض است و به همین دلیل امثال بوعلی را خارج از دین میداند. اینجوری گفته و چون قدرتمند هم بود، بعدها ابنتیمیه و کسان دیگر هم دورش اضافه شدند و اختلاف مذهب و فلسفه شروع شد. فلسفه مبغوض شد و یواشیواش تفکر از بین رفت.
این متفکر مدعی شد: به نظر من دین غالبا به تعصب میکشد و تعصب وقتی با دین همراه باشد و بیاید در فلسفه، هم خودش را خراب میکند و هم دین را خراب میکند. الان در آمریکا اسلامهراسی آمده است. یکی از خویشان ما در آنجا میگوید ما با همسایهمان سالها دوست بودیم و از روزی که اسلامهراسی آمده، بچههایش دیگر به خانه ما رفتوآمد نمیکنند. این جنایت را چه کسی کرده است؟ کارهای داعش و تبلیغات علیه دین، باعث شده این مسائل پیش بیاید.
انوار در پاسخ به این پرسش که آیا کسی میتواند مسلمان باشد و فیلسوف واقعی هم باشد، گفت: بله. ممکن است و خیلیها بودهاند. انسان تا عقل دارد، عقل رهایش نمیکند. انسان تا عقل دارد، عقل همواره مسائل را جلوی او میگذارد و باید راهحل پیدا کند. فیلسوف هم از آسمان نیامده؛ یک موجود غیرعادی هم نیست. او میگوید با این عقلم این مشکلات را باید حل کنم. فیلسوف واقعی همان است.
وی در بخش دیگری از این برنامه درباره مفهوم آزادی گفت: آزادی یک امر و مفهوم نسبی است. باید آزادی را تا حدودی به جامعه داد. اگر بیش از آن به جامعهای که هنوز به آن حد نرسیده آزادی بدهید، جامعه را فلج میکنید. آزادی نسبی را باید بدهیم و هرکس هم که برخلاف این آزادی اقدام کند، جنایتکار است. اینکه بخواهیم خیلی چیزها را فدای آزادی قلابی کنیم اصلا باقی نمیماند. اصلا دموکراسی قلابی برای جامعه ضرر دارد.
انوار تصریح کرد: نباید از این حرفهای بنده استنباط شود که من از دیکتاتوری دفاع میکنم! نخیر! بشریت به نام اینکه انسان است، آزاد است و آزادی بالاترین چیزهاست و هر چیزی هم که ضدآزادی باشد، آن خراب میشود، آزادی خراب نمیشود.
وی افزود: من به نام آزادی همهجوره علاقهمندم و برایش فداکاری میکنم. اما درعین حال هم مواظب آزادی هستم. با شاگردانم هم همینطورم. میگویم سوالاتتان را بپرسید ولی زیادتر از حد بپرسید از درس عقب میافتید. آزادی یعنی پلیس بیرون به درونت بیاید؛ خودت باید برای خودت عین یک پلیس دیکتاتور شوی. مثلا به خودت بگویی چرا باید من نصفهشب آواز بخوانم؟ شاید بیچارهای بخواهد بخوابد.
این متفکر ۹۴ساله خاطرنشان کرد: به نظرم حاکمان ایران اگر این کار را کنند که آزادی دهند و با مردم صحبت کنند، خیلی به نفع میشود. دینمان هم جلا پیدا میکند. بشریت با آزادی جلو میرود و با آزادی مشکلاتش را حل میکند و با آزادی خیلی از فروبستگیها را مهار میکند. اگر جلوی آزادی را بگیری نمیتواند فروبستگی را بشناسد و حل کند. اینجا متفکران قوی بیایند و با یک چنین دینی که پشتوانه تفکر دارد، تفکر را پیاده کنند و چیزهای خوب را بیاورند و چیزهای بد را کنار بگذارند.
پایان پیام/248
منبع: شبستان
کلیدواژه: اربعین حسینی اربعین پیاده روی اربعین مقام معظم رهبری موکب اربعین موکب اینفوگرافی کربلای معلی پیاده روی اربعین حسینی ستاد عالی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برنامه شوکران شبکه چهار سیما
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۰۳۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مصوبات شوراها باید پشتوانه قانونی و شرعی داشته باشند
رئیس دیوان عالی کشور در همایش روز ملی شوراها گفت: سال گذشته بیش از ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شوراهای محلی در دیوان عالی کشور به ثبت رسیده که ۱۶۶ مورد از آن به ابطال مصوبه ختم شده و این موضوع نشان از نبود پشتوانه قانونی و شرعی در برخی از این مصوبات دارد و این موضوع قابل قبول نیست.
به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان رضوی، شامگاه _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در همایش روز ملی شوراها آیتالله محمدجعفر منتظری رئیس دیوان عالی کشور، حجتالاسلام احمد صالحی رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری، حجتالاسلام نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، حسن موحدیان رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، محمدرضا قلندر شریف شهردار مشهد و جمعی از مسئولان کشوری، منتخبین دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و بیش از دوهزار نفر از اعضای شوراهای اسلامی استانها، در نمایشگاه بینالمللی مشهد برگزار شد.
به دنبال تحول زندگی مردم باشیدرئیس دیوان عالی کشور در این همایش با اشاره به جایگاه شوراها در سطح روستاها، شهرها، استانها و مقیاس ملی پرداخت و اظهار کرد: اهمیتی که نظام شورایی کشور در قوانین عامه کشور دارد، به گونهای است که شما میتوانید در حوزههای مختلف در روستا و شهر اثرگذار باشید. دو واژه کنار هم قرار گرفته که یکی «شورا» و دیگری «اسلامی» است. شورا همان امری است که در شریعت مقدس اسلام فوقالعاده اهمیت برای آن قائل شدهاند. از سوی دیگر، مفهوم اسلامی نیز این قید را بر شما ایجاد میکند که همه قوانین تصویبی در چهارچوب اسلام و مبانی شرعی باشد.
وی با اشاره به آیه ۱۵۹ سوره مبارکه آل عمران و آیه ۳۸ سوره مبارکه شوری افزود: در فرازهای مختلفی از قرآن کریم بر ضرورت نظام شورایی تأکید شده است. خداوند عالم میفرماید «وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِی الْأَمْرِ» یا در جای دیگری گفته شده «وَالَّذِینَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَیٰ بَیْنَهُمْ» و همه اینها دلالت بر آن دارد که در منطق الهی، کسانی که قائم بر نظام شورایی و امر مشورت هستند، در زمره نیکان و صالحان قرار دارند.
آیتالله منتظری با تأکید بر ضرورت پدیدآمدن تحول در دوران فعالیت شوراها خاطرنشان کرد: من نمیدانم هرکدام از شما برادران و خواهران، چه مدت عهدهدار نمایندگی از مردم بودهاید اما باید روال ثابت شما این باشد که در برهههای زمانی مختلف، بسنجید که تلاش ما چه تغییر و تحولی در زندگی مردم ایجاد کرده است. هر روز شما باید فعالتر و مؤثرتر از روز قبل باشد تا این سبقت در خدمت به فرهنگ غالب در نظام شورایی کشور تبدیل شود.
وی ادامه داد: حقیقت امروز نظام حکمرانی کشور آن است که گاهی اوقات، نمایندگان شوراهای شهر و روستا بهعنوان تصمیمگیرندگان محلی، اشراف و آگاهی بسیار دقیقتری بر مشکلات و چالشهای مردم دارند. این شناخت و اطلاعات میتواند کمک بزرگی به قانونگذاران ملی و مسئولان اجرایی و قضائی کند بنابراین درخواست من از نمایندگان شورای عالی استانها آن است که زمینه این ارتباط بیواسطه را فراهم کنند تا منتخبان ملت، انعکاسدهنده مستقیم اراده مردم به مسئولان باشند.
ضرورت تطبیق مصوبات محلی با شرع و قانونرئیس دیوان عالی کشور تصریح کرد: امروزه کارشکنیهایی در بخشهای میانی دولت وجود دارد که باعث میشود مصلحان، خیراندیشان و سرمایهگذاران در بخشهای مختلف از ادامه کنشگری به نفع مردم دلسرد شوند. ما در قوه قضائیه تأکید بر رسیدگی به این گزارشها داریم تا ظرف حداکثر دوماه، به پروندههای شکایت با این مضمون به قید اولویت رسیدگی شود.
وی با تأکید بر ضرورت تطبیق مصوبات شوراهای محلی با قانون اساسی و شرع گفت: این قابل قبول نیست که نهادی همچون شورای نگهبان در مسیر اجرای مصوبات شوراهای محلی وجود نداشته باشد و این نبود نهاد نظارتی باعث شود تا مصوبات خلاف شرع و قانون به مرحله اجرا برسند و مشکل ساز شوند. طبق آخرین آمار، سال گذشته بیش از ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شوراهای محلی در دیوان عالی کشور به ثبت رسیده که ۱۶۶ مورد از آن به ابطال مصوبه ختم شده است. این نشان از نبود پشتوانه قانونی و شرعی در برخی از این مصوبات دارد و این موضوع قابل قبول نیست.
کد خبر 750206