Web Analytics Made Easy - Statcounter

مهدی سنائی" سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا» تأکید کرد که ایران این حق را برای خود قائل است تا از توافقنامه هسته‌ای خارج شود، اگر اجرای آن به نفع منافع جمهوری اسلامی نباشد.

سنائی درباره شرط ایران برای ادامه پایبندی به توافقات در چارچوب توافق هسته‌ای بعد از خروج آمریکا از آن گفت: «قبل از هر چیز می‌خواهم یادآور شوم که برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دو ویژگی دارد، اولین ویژگی آن است که این توافقنامه دوجانبه نیست، بلکه یک توافقنامه بین المللی است که توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز مورد تایید قرار گرفته.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نکته دوم آن است که ایران و دیگر شرکت‌کنندگان در برجام تعهدات مشخصی را برعهده گرفتند که باید آن‌ها را انجام دهند. اتفاقی که افتاده این است که یکی از شرکت‌کنندگان در این توافقنامه به طور غیرقانونی از آن خارج شده است. ایران به توجه به تمایل خویش تاکنون صبر زیادی نشان داده و همچنان به تعهدات خویش پایبند بوده است. ولی ما خواستار آن هستیم که منافع اقتصادی ایران در چارچوب این توافقنامه تامین شود. ولی اگر ایران به خاطر خروج یکی از طرفین، از این منافع محروم شود، ما مسلما این حق را برای خود قائل هستیم تا از این توافقنامه خارج شویم.»

وی یادآور شد: «در حال حاضر جامعه بین المللی اقدام آمریکا در خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای را محکوم می‌کند. برای همه مشخص است که مسئولیت این تصمیم گیری بر عهده یک شخص نبوده، بلکه بر عهده دولت آمریکاست. یک شخص نمی‌تواند حتی در سمت ریاست جمهوری توافقات صورت گرفته از زمان رئیس جمهوری سابق را لغو کند. سایر شرکت کنندگان در برجام در حاشیه سازمان ملل نشست‌ها و رایزنی‌هایی را درباره ادامه اقدامات برای اجرای برجام انجام داده اند که این مسائل نشان می‌دهد که آن کسی که پس از خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای در انزوا قرار گرفته، آمریکا است و نه ایران.»

نقش روسیه در ادامه روند تحقق برجام بسیار مثبت و قابل قدردانی است

مهدی سنائی تاکید کرد: «ایران عضو مسئولیت پذیری از جامعه جهانی است و گزارشات آژانس بین المللی انرژی اتمی که تاکنون بیش از ۱۲ مورد بوده، ثابت کرده که جمهوری اسلامی به تمامی تعهدات خویش عمل کرده است. اتحادیه اروپا نیز تلاش زیادی را نشان می‌دهد تا طرح مالی-اقتصادی برای ادامه همکاری‌های تجاری با ایران تهیه کند. این مکانیسم قرار است در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ماه) اجرا گردد. بدون تردید، روسیه و چین نقش مهمی را در روند تحقق برجام ایفا می‌کنند. من در اینجا می‌خواهم از نقش بسیار مثبت روسیه در این راستا قدردانی کنیم. مسکو هموارهبا قاطعیت خواستار ادامه تحقق برجام بوده است.»

سفیر ایران درباره اعمال تحریم‌های جدید آمریکا که از اوایل ماه نوامبر قرار است اجرا شود، نیز گفت: «تحریم‌هایی که واشنگتن می‌خواهد اعمال کند از قبل هم وجود داشته و مسئله تازه‌ای در ماه نوامبر رخ نخواهد داد. مسلماً برخی شرکت‌های اروپایی که دارای منافع بیشتری در ایالات متحده هستند، از ایران خارج شده اند. برای مثال شرکت توتال فرانسه. ولی بسیاری از شرکت‌ها همچنان در بازار ایران فعالیت داشته و قصد دارند به همکاری خود ادامه دهند.»

سیاست تحریمی واشنگتن کشور‌های جهان را به فکر عدم وابستگی به آمریکا و دلار انداخته است

وی افزود: «به عقیده من روشی که آمریکا در پیش گرفته منجر به آن خواهد شد که شرکت‌های تجاری در دورنمای درازمدت به فکر کاهش وابستگی خود به اقتصاد آمریکا و دلار این کشور باشند. در شرایط تحریم‌ها نقش شرکت‌های بزرگ کاهش یافته و این تجار کوچک و متوسط هستند که نقش بیشتری خواهند یافت. البته تحریم‌ها یک سیاست غیرقابل قبول است که تأثیر منفی از جمله به روی مردم عادی خواهد گذاشت. ولی حقیقت این است که این روش آمریکایی همه کشور‌های جهان و حتی دوستان واشنگتن را به این فکر واداشته که لازم است تا وابستگی اقتصاد ملی خود به آمریکا را کاهش دهند.»

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد: «تحریم‌ها نتوانسته اقتصاد ایران را از بین ببرند، آن‌ها نمی‌توانند عزم راسخ ملت ایران و رهبران ایران را از بین ببرند. البته محدودیت‌ها مسلما تاثیرات منفی را نیز به همراه دارند، ولی ایران پیش از این چنین راهی را پیموده است. من در اینجا می‌خواهم به دو ویژگی سیاست جمهوری اسلامی اشاره کنم. ایران همواره روی منابع داخلی و امکانات داخلی خود تکیه می‌کند. ما این مسئله را "اقتصاد مقاومتی" می‌نامیم. در چنین شرایطی، وابستگی به صادرات انرژی کاهش می‌یابد. طی سال‌های گذشته بخش نفتی اقتصاد ایران بیش از ۵۰ درصد بودجه دولت را تامین کرده است. نکته دوم اینکه، ما در حال توسعه روابط با کشور‌های همسایه خود هستیم. این‌ها کشور‌هایی هستند که از لحاظ فرهنگی و تاریخی به ما نزدیک هستند و تأثیرگذاری بر روابط ما با آن‌ها از خارج بسیار سخت است. توسعه روابط ما با همسایگان خود، یکی از اصول سیاست خارجی ایران است و در نهایت باید بگویم که اقداماتی که دولت آمریکا در نظر گرفته منجر به کاهش صادرات نفت ایران شده است، ولی از سوی دیگر قیمت آن را افزایش داده است و این مسئله در بازار جهانی نفت مشخص است.»

سفیر ایران همچنین یادآور شد که مواضع تهران و مسکو درباره مسائل کلیدی در عرصه سیاست جهانی بر یکدیگر منطبق است و مقامات تهران علاقه مندند تا رژیم روادیدی بین روسیه و ایران لغو شود. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که مسائل مربوط به تحویل هواپیما‌های سوپرجت از روسیه، بزودی حل و فصل شوند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: سفیرایران روسیه توافقنامه هسته ای جمهوری اسلامی امریکا مهدی سنایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۱۳۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی

سفیر ایران در سوریه در ظاسخ به گزافه‌گویی سفارت رژیم اسرائیل در آمریکا تاکید کرد: اگر باز هم خطا کنید، زلزله متوقف نخواهد شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، حسین اکبری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در دمشق در پاسخ به تهدیدات توخالی سفارت رژیم اسرائیل در آمریکا در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: در تاریخ 17 اکتبر سال گذشته گفتم اگر مجددا خطا کنید طوفان الأقصی به زلزله الأقصى تبدیل می‌شود؛ خطا کردید و چند ساعت زلزله را دیدید.

وی همچنین نوشت: گفتید ما آماده‌ایم بیایید. آمدیم اما در پناهگاه بودید.

اکبری تصریح کرد: اگر باز هم خطا کنید، زلزله متوقف نخواهد شد.

حملات گسترده موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی 25 فروردین ماه صورت گرفت.

این عملیات با نام «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق بود که طی آن سردار محمدرضا زاهدی فرمانده مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان به‌همراه 6 نفر از همرزمانش به شهادت رسیدند.

در این عملیات، انبوهی از پهپادها و موشک‌های کروز در موج اول به‌سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شدند و در موج‌های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به‌سمت اهداف شلیک شدند.

تصاویر اصابت پی‌درپی و دقیق موشک‌های بالستیک به اهداف خود و اذعان رسانه‌های اسرائیلی به انهدام پایگاه هوایی این رژیم در صحرای نقب بیانگر توانمندی تجهیزاتی و تاکتیکی ایران و ناتوانی سامانه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با آنان است.

امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیمهشدار ایران به گروه 7؛ مراقب تصمیمات غیرسازنده باشید

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • هشدار روسیه درباره برنامه غرب برای ترور زلنسکی/سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه
  • امریکا قلاده صهیونیست ها را کشید/هشدار به دولت های حامی اشغالگران
  • دستیار پوتین در دیدار سفیر اسرائیل: همه طرف‌ها خویشتنداری کنند
  • آلمان سفیر روسیه را احضار کرد
  • تله تل‌آویو برای واشنگتن/ آیا اسرائیل، آمریکا را وارد تنش با ایران می‌کند؟
  • ندای مواضع ضدونقیض از درون کاخ‌سفید؛ اسرائیل می‌تواند آمریکا را وسط تنش با ایران بیاندازد؟
  • واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی
  • مدودف: آمریکا در اعتراضات گرجستان دست دارد
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران