Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-19@10:18:43 GMT

کشت زعفران در خلخال رونق گرفت

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۰۱۳۲۵

کشت زعفران در خلخال رونق گرفت

خبرگزاري آريا - اردبيل-ايرنا- مدير جهاد کشاورزي خلخال از توسعه کشت زعفران و افزايش سطح اراضي زير کشت آن در اين شهرستان خبرداد .

بهبود عليزاده روز سه شنبه در گفتگو با ايرنا افزود: در سال زراعي جاري 15 هکتار از اراضي مستعد خلخال به کشت زعفران اختصاص يافته بود که با توجه به ميانگين عملکرد چهار کيلوگرم در هکتار پيش بيني مي شود بيش از 60 کيلوگرم محصول مرغوب برداشت شود .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان کرد: امسال با هدف حمايت از زعفران کاران منطقه هفت تن پياز زعفران گواهي شده تهيه و در اختيار کشاورزان قرار گرفت.
عليزاده اظهار داشت: در راستاي توسعه کشت زعفران امسال سه 3 ميليارد و 270 ميليون ريال تسهيلات بانکي ارزان قيمت و همچنين 50 ميليون ريال يارانه خريد پياز اين محصول به ازاي هر هکتار در اختيار زعفران کاران منطقه قرار گرفت.
او با بيان اينکه کشت ازمايشي زعفران در خلخال از سال 1371 اغاز شده است، اظهار داشت کرد: از سال 1381 با توزيع رايگان پياز زعفران کشت اين محصول گران قيمت از سوي کشاورزان منطقه جدي گرفته شد .
عليزاده افزود: در سال هاي اخير اقدامات مناسبي براي ارائه بسته هاي حمايتي به کشاورزان از جمله تسهيلات بانکي ارزان قيمت صورت گرفته و اين کار منجر به افزايش سطح زير کشت و بهبود وضعيت اقتصادي کشاورزان زعفران کار شده است .
او با بيان اينکه در سال گذشته از 12.5 هکتار اراضي بارور کشت زعفران بيش از 40 کيلوگرم محصول برداشت شد، گفت: با توجه به افزايش 2.5 هکتاري سطح زير کشت پيش بيني مي شود ميزان زعفران برداشت شده در سال جاري به بيش از 60 کيلوگرم برسد.
کاهش هشت برابري مصرف آب براي هر هکتار در مقايسه با ساير محصولات کشاورزي، تداخل نداشتن فصل آبياري اين محصول با ديگر محصولات کشاورزي و باغي، ظرفيت بالاي اشتغال زايي و بازدهي اقتصادي مطلوب از مزايايکشت زعفران در خلخال عنوان مي شود.
بهترين زمان کاشت پياز زعفران اواخر تابستان و مناسب ترين زمان برداشت آن نيمه دوم آبان بوده و هر پياز زعفران در شرايط آب و هوايي خلخال قادر به هفت سال گل دهي است.
خلخال در جنوب اردبيل واقع است.
71191/6018
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۱۳۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آش بلغور گندم، یک آش خوشمزه و مقوی برای افطار 

فراروـ  آش یکی از غذا‌های محبوب و سنتی ایرانی است. آش‌ها بسیار متنوع هستند که در نقاط مختلف کشور با روش‌های متفاوتی تهیه می‌شوند. آش غذایی پرطرفدار است که به خاطر داشتن مواد مغذی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود. با شروع ماه رمضان آش یکی از پرطرفدارترین غذا‌های افطار است که روزه داران دوست دارند حتما بر سر سفره افطار حاضر باشد. آش رشته، آش جو، آش کشک، آش ماش، آش گندم، آش ترخینه و... همگی انواع خوشمزه آش هستند که برای افطار بسیار مناسب‌اند. آش بلغور یکی از انواع آش‌های خوشمزه و مقوی است که از بلغور گندم و حبوبات تهیه می‌شود و دستور پخت آسانی دارد. اگر دوست دارید برای افطار این آش خوشمزه را در منزل تهیه کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مواد لازم

سبزی آش: ۳۰۰ گرم
بلغور گندم: نصف لیوان
عدس ریز: نصف لیوان
نخود: نصف لیوان
لوبیا چیتی: نصف لیوان
پیاز: ۳ عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به میزان لازم
نعناع داغ: به میزان لازم
روغن: به میزان لازم

طرز تهیه

برای درست کردن این آش خوشمزه ابتدا نخود و لوبیا را که از شب قبل خیس داده‌اید، با مقداری نمک و آب روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا کم کم بپزد و له شود. عدس و بلغور را داخل قابلمه اصلی که می‌خواهید آش را بپزید، بریزید و مقداری آب به آن اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت اجاق گاز بگذارید تا عدس و بلغور بپزد. وقتی نیم‌پز شد، سبزی آش را به قابلمه اضافه کنید و اجازه بدهید حدود نیم ساعت سبزی همراه با آب و عدس و بلغور بپزد. در این فاصله پیاز داغ را با زردچوبه فراوان تهیه کنید و همراه با فلفل و نمک به آش اضافه کنید. وقتی لوبیا و نخود کاملا پخت، آن را به آش اضافه کنید و اجازه بدهید آش با حرارت کم بپزد و جا بیفتد. آش آماده را داخل ظرف سرو بریزید و روی آش را با نعناع داغ و پیاز داغ و مقداری کشک تزیین و میل کنید، نوش جان.

نکات مهم
۱ ـ سبزی آش یکی از مهم‌ترین موادی است که در پخت انواع آش مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند بسیاری از افراد تصور می‌کنند که حبوبات اصلی‌ترین ماده به کار رفته در آش است، حقیقت این است که عطر و طعم آش عمدتاً از سبزیجات استفاده شده در آن تأمین می‌شود؛ بنابراین هر چه سبزی آش شما تازه‌تر و خوش عطرتر باشد، غذای شما هم خوشمزه‌تر خواهد شد. سبزی آش شامل تره، گشنیز، جعفری و برگ اسفناج یا چغندر به میزان مساوی است. توجه داشته باشید که سبزی آش را نباید خیلی درشت خرد کنید. بعضی‌ها به هوای آش سبزی‌ها را خیلی درشت خرد می¬کنند که درنهایت ظاهر زیبایی ندارد. سبزی آش باید کمی درشت‌تر از سبزی خورشتی خرد شود.

۲ ـ پیاز داغ عطر و طعم بسیار خوبی به آش می‌دهد؛ اما نکته مهم این است که پیاز داغ باید کاملاً ریز و خشک باشد. برای داشتن یک پیاز داغ پودری و خشک پیاز را به صورت نازک برش بزنید؛ سپس در روغن فراوان که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. به این نکته توجه داشته باشید که پیاز باید در روغن شناور باشد؛ بنابراین نباید حجم زیادی از پیاز را در یک مرحله اضافه کنید. بعد از اینکه پیاز سرخ شد، آن را روی توری قرار دهید تا روغن اضافی آن کاملاً گرفته شود. سپس روی سینی پهن کنید. وقتی دوباره این کار را انجام دادید، پیاز‌های جدیدی را که سرخ کرده‌اید، روی پیاز داغ‌های قبلی نریزید؛ چون باعث روغنی شدن قبلی‌ها می‌شود. علاوه‌بر این باعث می‌شود که پیاز داغ حالت خمیری پیدا کند.

۳ ـ نخود و لوبیا را حتما از قبل بپزید و به صورت پخته به آش اضافه کنید، چون زمان پخت نخود و لوبیا خیلی بیشتر از عدس و بلغور گندم است.

دیگر خبرها

  • این ۸ ماده غذایی را خام بخورید
  • آش بلغور گندم، یک آش خوشمزه و مقوی برای افطار 
  • ۱۰ زندانی جرایم مالی از زندان خلخال آزاد شدند
  • «بیدمشک»پیام آور بهار در ارومیه/ کشت بیدمشک در ۶۰ هکتار
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • برپایی محافل جز خوانی در روستای اندبیل خلخال
  • جاده پونل تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ بازگشایی نمی‌شود
  • راه خلخال - پونل اواخر فروردین ۱۴۰۳ بازگشایی می‌شود
  • چگونه آش خوشمزه و به صرفه بپزیم؟
  • برگزاری بیش از ۴۳۰۰ برنامه فرهنگی ورزشی و جوانان در شهرستان خلخال