Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ مقوله حفظ آیات قرآن همیشه مورد توجه فرهیختگان ایرانی اعم از اندیشمندان، دانشمندان و حتی شعرای این سرزمین بوده است و در دهه‌های اخیر به دلیل اهتمام به این امر و معرفی حافظان کل به نام قله‌های قرآنی کشور و تبدیل شدن این افراد در میان اقشار مختلف به ویژه در میان نوجوانان به عنوان الگو و سپس تأسیس مؤسسات مردم‌نهاد برای پرورش حافظان قرآن، بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اهمیت و ضرورت حفظ قرآن کریم نیاز به تأکید ندارد و همگان خوب می‌دانیم که دیگر کشورهای مسلمان پیش از ما از نظر تعداد حافظان قرآن، گوی سبقت را ربوده‌اند. اما رسیدن به این مقوله مهم که چند سالی است برای خود سازوکاری را هم پیدا کرده است و تحت عنوان ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن و زیر نظر شورای توسعه فرهنگ قرآنی پیش می‌رود، یکی از بازوان اجرایی خود را آموزش و پرورش انتخاب کرده است.

بهترین سنین برای فراگیری هر مطلبی و یا به خاطر سپردن آن، قطعاً سنین کودکی و نوجوانی است و حفظ قرآن نیز در این سنین پایدارتر خواهد بود. اما این مهم چگونه باید حاصل شود؟ آیا اجرای یک طرح آن هم با عنوان بزرگ «طرح ملی» و به صورت ابلاغی به تمامی مدارس کشور و در مقطع ابتدایی که دانش‌آموزانی با سطوح مختلف استعداد و توانایی حضور دارند و برخی از آنان توانایی کمی برای حفظیات دارند، شیوه صحیح و کارشناسی شده‌ای است؟

از ابتدای سال تحصیلی جدید، ابلاغیه‌ای از سوی معاونت پرورشی آموزش و پرورش برای اجرای طرح ملی حفظ جز سی با عنوان «طرح و شیوه‌نامه اجرایی نهضت ملی حفظ قرآن کریم» با تأکید بر حفظ جزء سی قرآن با محوریت مدارس ابتدایی ارسال شده است.

تشویق عموم مردم به حفظ جزء سی که هم‌اکنون در قالب طرح «بشارت 1452» در رسانه ملی اجرا می‌شود، قابل قبول است؛ چرا که جنبه تشویقی آن زیاد است و مدت‌زمان اجرای آن بیشتر است و مخاطب را با خود هم‌سو می‌کند، چنان‌که در برخورد با بسیاری از حافظان کل قرآن می‌شنویم که مشوق اولیه و ترغیب‌کننده آنان برای حفظ قرآن طرح‌های قبلی یعنی 1441 تا 1451(هر سال رسانه ملی با محوریت یک سوره یا بخشی از قرآن، مخاطبانش را درگیر روخوانی، روان‌خوانی، حفظ و ... می‌کند) معرفی می‌کنند؛ اما مدتی است که شاهد تماس‌های مکرر از سراسر کشورهستیم که مربیان از اجباری بودن اجرای این طرح در مدارس گلایه‌مند هستند و درخواست دارند تا این خبرگزاری تخصصی قرآنی پیرامون حواشی اجرای این طرح ورود داشته باشد.

این مربیان گلایه دارند که برخی از دانش‌آموزان قادر به همراهی با این طرح نیستند و آنان نگران هستند که به جای انس و اشتیاق به قرآن، دوری و دلزگی حاصل شود. آیا در این طرح برای چنین دانش‌آموزانی نیز فکری شده است؟

به‌ هر حال آنچه که در سند بنیادین آموزش و پرورش مشخص است، وظیفه اصلی آموزش پرورش ایجاد سواد قرآنی است و تسلط همگان به روخوانی و روان‌خوانی قرآن است و اجرای چنین طرح‌هایی باید به صورت فوق برنامه مد نظر قرار گیرد و یا در قالب موارد تشویقی صرف و یا در دارالقرآن‌‌های تحت نظر این وزارتخانه اجرایی شود.

به‌هرحال نگرانی‌های مطرح شده قابل بررسی است و این پرسش مهم را مطرح می‌کند که چه‌میزان اجرای این طرح کارشناسی شده بوده و از تجربیات ادوار قبل بهره‌ گرفته شده است؟

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا فعالیت های قرآنی آموزش و پرورش نهضت حفظ قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۳۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح نهضت ملی مسکن در بندر ریگ در حال اجرا است

به گزارش خبرنگار مهر، محمد تقی صفری صبح دوشنبه در حاشیه بازدید معاون وزیر راه و شهرسازی و مسئولان استانی از پروژه نهضت ملی مسکن در بندر ریگ اظهار داشت: با پیگیری‌های و تلاش‌های صورت گرفته در دولت مردمی آیت الله رئیسی در راستای تأمین مسکن مردم به خصوص افراد فاقد مسکن، اقدامات خوب انجام و گام‌های مهم و مؤثری برداشته شده است.

فرماندار گناوه افزود: در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان گناوه تلاش‌هایی صورت گرفته و این طرح در بندر ریگ آغاز شد که امروز مورد بازدید معاون وزیر و مسئولان قرار گرفت.

وی گفت: در اجرای طرح نهضت ملی مسکن در شهرستان گناوه و در سایت بندر ریگ مشکلاتی در زمینه زیرساختی وجود داشت که با همکاری و همفکری اداره کل راه و شهرسازی مشکلات رفع و زیرسازی‌ها به خصوص معابر آغاز شده است.

وی گفت: امیدواریم در زمان تعیین شده بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته این واحدها تکمیل و در اختیار متقاضیان و مردم قرار گیرد.

فرماندار گناوه بیان کرد: خوشبختانه در مراحل اولیه اجرای این طرح، مردم ساخت مسکن در قسمتی از زمین‌ها این سایت را آغاز کردند که امیدواریم با همت مردم و آمادگی دولت برای در اختیار قراردادن زمین به خصوص برای افراد تحت حمایت نهادهای حمایتی، جوانی جمعیت و نیازمندان، این طرح تکمیل شود.

کد خبر 6085326

دیگر خبرها

  • اجرای طرح دادرس در مدارس تویسرکان
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • مسابقات قرآن، عترت و نماز مدارس بیضا
  • اختصاص ۳۸ هزار هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن قم
  • اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان در نهضت سوادآموزی
  • افزودن ۴۱ هزار هکتار زمین به شهر‌ها برای اجرای نهضت ملی مسکن
  • طرح نهضت ملی مسکن در بندر ریگ در حال اجرا است
  • اختتامیه دوره‌های آموزشی غنچه‌های نور در کاشان
  • رقابت‌های منطقه‌ای قرآن، عترت و نماز مدارس دلیجان