Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد، آنه محمدی‌ایری طراح صحنه نمایش «رسول» است که این‌ روزها به همراه گروه ۳۰ نفری خود مشغول ساخت دکور نمایش «رسول» است؛ نمایشی که قرار است از ششم تا هجدهم آبان ماه در بوستان نوروز منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد روی صحنه برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محمدایری به لوکیشن ۱۲ هزار مترمربعی نمایش «رسول» اشاره کرده و گفت: از این فضای بزرگ نمایشی که شامل صحنه و جایگاه تماشاگران است، ۳ هزار متر مربع به صحنه نمایش اختصاص دارد و در مجموع ما سه بخش را طراحی کرده‌ و به مرحله اجرا می‌رسانیم.

مدیر صحنه سریال «در چشم باد» ادامه داد: بخشی از طراحی صحنه نمایش «رسول» در تهران قدیم رخ می دهد که در این راستا حرم امام‌زاده نصیرالدین، تکیه قنات‌آباد و بخشی از بازار را طراحی کرده و ساخته‌ایم که درست فضای سال ۱۳۱۰ هجری شمسی را تداعی می‌کند. بخش دیگر شهر تبریز است که در تبریز خیابان‌های سال ۱۲۸۰ مد نظرمان بود که این خیابان‌ها را در صحنه نمایش ساخته‌ایم. بخش سوم هم اردوگاه امام حسین (ع) در کربلا است و به نوعی واقعه محرم ۶۱ هجری را روی صحنه بازآفرینی کرده‌ایم. داستان «رسول» در این سه لوکیشن روایت خواهد شد.

دستیار صحنه سریال «روزگار قریب» درباره زمان طراحی و ساخت دکور نمایش یادآور شد: دکور را در طول ۲ ماه طراحی کردم و در ۴۵ روز به مرحله اجرا رساندیم و در این مقطع زمانی ۳۰ متخصص از خطاطان، گرافیست‌ها، آهنگران و حجم‌کاران همکاری داشتند. برخی از دکورهای نمایش متحرک هستند و قابلیت جابه‌جایی دارند مانند زندان قصر و برخی نیز به‌گونه‌ای ساخته شده که می‌تواند به مدت زیاد در همان صحنه باقی بماند و محلی برای بازدید عموم باشد.

نمایش «رسول» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی سعید اسماعیلی کاری از گروه «شیدایی» است که به همت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد اجرای خود را از ششم آبان آغاز می‌کند. اجرای این نمایش تا ۱۸ آبان ادامه دارد.

کد خبر 4439181 آروین موذن زاده

منبع: مهر

کلیدواژه: اراضی عباس آباد تئاتر ایران حمیدرضا نعیمی اربعین ۹۷ تئاتر ایران موسیقی ایرانی هالیوود فیلم سینمایی سینمای مستند فیلم کوتاه برنامه تلویزیونی سریال ایرانی رادیو کارگردان تئاتر سینمای آمریکا انیمیشن برنامه رادیویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۳۱۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر

همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی با حضور هادی مرزبان و کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی در تماشاخانه سنگلج، در خلال یادآوری خاطرات و یادِ هنرمندان فقید،‌ از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند، قدردانی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، روز گذشته، ۷ فروردین‌ماه، همزمان با بزرگداشت روز ملی هنرهای نمایشی، هادی مرزبان، هنرمند پیشکسوت بازیگری و کارگردانی، با حضور در تماشاخانه سنگلج و پیش از اجرای نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» به کارگردانی فرشید قلی‌پور، به ذکر خاطراتی از تمرین و اجرای تئاتر پرداخت و کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی نیز از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر کرد.

هادی مرزبان در ابتدای این مراسم،‌ ضمن خوشامدگویی به علاقه‌مندان تئاتر که در تماشاخانه حضور یافته بودند و تبریک روز ملی هنرهای نمایشی، گفت:‌ وقتی یادی از تئاتر می‌شود، ناخودآگاه به یاد رفتگان آن می‌افتیم. من حتی معتقدم خودِ تئاتر هم مثل هنرمندانِ رفته است که وقتی تمام می‌شود،‌ فقط خاطره‌ای از آن باقی می‌ماند و این خاصیت تئاتر است که هنری زنده است.

مرزبان درباره اولین اجرای خود از متن اکبر رادی اضافه کرد: امروز چون روز جشن است، چند خاطره که ذکر آن باعث می‌شود خنده به لب تماشاگر بیاید را باید تعریف کنم. نخستین اجرای من از متن اکبر رادی به نمایش «پلکان» در سال ۶۳ برمی‌گردد که زنده‌یاد فردوس کاویانی در آنجا نقش شخصیت «بلبل»‌را بازی می‌کرد که پله‌های ترقی را طی می‌کرد و در صحنه چهارم این نمایش که در تئاترشهر به صحنه رفت، فردوس کاویانی باید لباس مشکی یک مهندس را به تن می‌کرد اما وقتی روی صحنه آمد، متوجه شدم دکمه‌های لباس باز است. با هزار ترفند، به بازیگر نقش مقابل، ماموریت دادم بدون اینکه تماشاگر متوجه شود، به فردوس کاویانی این نکته را بفهماند. فردوس کاویانی بعد از اینکه متوجه قضیه شد، رو به تماشاگر شروع به بستن دکمه‌ها کرد که این کار باعث خنده تماشاگر شد. در واقع فردوس کاویانی چنان به دیوار چهارم معتقد بود که خود را روی صحنه بسیار رها و فرو رفته در نقش می‌دید.

این کارگردان تئاتر که رکورد اجرای بیشترین نمایشنامه از اکبر رادی را در کارنامه دارد، در ادامه به ذکر بخشی از خاطرات خود در مقام بازیگر اشاره کرد و گفت: من در دو موقعیت بازیگری روی صحنه، دیالوگ نمایش را فراموش کردم که برای هر بازیگری ممکن است اتفاق بیفتد. یکی در نمایش «رستم و سهراب» ‌به کارگردانی زنده‌یاد مصطفی اسکویی بود (سال ۱۳۴۷) که نقش شاه سمنگان را بازی می‌کردم و نمایشنامه، شعر بود. در یک صحنه رو در روی رستم قرار می‌گرفتم باید این دیالوگ را می‌گفتم که «تهمتن امین است» اما  اسم «تهمتن»‌را فراموش کردم. به جای این کلمه آهنگ زدم و بقیه دیالوگ را گفتم اما در آنترکت نمایش، رستم دنبال من می‌دوید که مرا کتک بزند!

وی ادامه داد: موقعیت دوم در نمایش «ملاقات بانوی سالخورده»‌حمید سمندریان (سال ۱۳۵۱) بود که نقش مقابل اکبر زنجان‌پور را داشتم. در این نقش نیز یک دیالوگ یادم رفت و شروع به گفتن دیالوگ‌های بی‌ربط کردم تا دیالوگ اصلی یادم بیاید، ناگهان از پشت صحنه صدای عصبانیت مرحوم سمندریان را شنیدم که می‌گفت این دیالوگ‌ها چیه داری میگی؟ من با شنیدن صدای زنده‌یاد سمندریان، چنان ترسیدم که دیالوگ اصلی یادم آمد و شنیدم که با خوشحالی می‌گفت «بله! تشر رفتن کار خودش را کرد» ...

مرزبان سپس این موارد را جزو بخش شیرین یک اجرا تئاتر برشمرد و ادامه داد: تئاتر، پر از این خاطرات است که از رفتن همکاران و بازیگران آن ناراحت می‌شویم و سختی‌های تمرین و اجرا که پس از گذشت چند سال، به شیرین‌ترین بخش زندگی ما تبدیل می‌شوند. خصلت تئاتر،‌ گریه و خنده است مثل خودِ زندگی!

در ادامه، گروه تئاتر «یاران» به سرپرستی غلامرضا عربی که متشکل از بازیگران نابیناست و آخرین بار نمایش «همه چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرم‌شیر را در تالار قشقایی مجموعه تئاترشهر به صحنه برده بودند نیز به صورت جمعی به بازخوانی چند ترانه قدیمی ایرانی پرداختند.

سپس کاظم نظری، مدیر کل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از هنرمندان تئاتر، افزود: از هنرمندان نجیب تئاتر تشکر می‌کنم که با وجود همه سختی‌ها چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند،‌ دست‌بوس همه این عزیزان هستم و همچنین از شما تماشاگران عزیز که اصلی‌ترین سرمایه تئاتر ما هستید هم تشکر می‌کنم که در سالن‌های تئاتر حضور پیدا می‌کنید، خصوصاَ در این سالن که از قدیمی‌ترین سالن‌های اجرای تئاتر کشور است.

در ادامه، پریسا مقتدی، بازیگر تئاتر و مدیر تماشاخانه سنگلج به خواندن یک خط از پیام روز جهانی تئاتر که توسط «یون فوسه»، نمایشنامه‌نویس شهیر جهان، بسنده کرد و گفت: تنها خط آخر پیام روز جهانی تئاتر را می‌خوانم که جانِ مطلب را ادا کرده است؛ جنگ و هنر متضاد یکدیگرند، همان‌گونه که جنگ و صلح، متضاد یکدیگرند. به همین سادگی، هنرِ تئاتر، صلح است.

عکس از سجاد رازیان

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • «مافیای روباه‌ها» بهار هم روی صحنه می‌رود
  • اجرای نمایش «مافیای روباه‌ها» تمدید شد
  • سرنوشت دختر ایرانی و پسر فلسطینی در «هناس»/ اجرا در نمایشگاه قرآن
  • «هیدن» دور چهارم اجرایش را آغاز می‌کند
  • «هیدن» پس‌ از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • از نمایش «طلوع خونین» چه خبر؟
  • خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر
  • پیش فروش نمایش «طلوع خونین» آغاز شد
  • «هیدن» پس‌از ۲۳۰ اجرا به صحنه باز می‌گردد
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد