Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- شبکه خبری بی بی سی عربی علت سکوت کشورهای غربی در برابر اقدامات دولت سعودی را دلایل اقتصادی، تجاری دانست ونوشت: تامین نفت، قراردادهای اقتصادی، تجارت و سرمایه گذاری از دلایل مهم بودن معامله با عربستان برای غربی ها است.

به گزارش بی بی سی عربی، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا پس از اعتراف به کشته شدن جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان از سوی ریاض اعلام کرد که این گام مثبتی است ولی در عین حال گفت که از روایت سعودی ها راضی نیست و تحریم عربستان محتمل است اما تعلیق معامله تسلیحاتی 110 میلیاردی را به منافع خود آمریکا صدمه خواهد زد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بی بی سی پنج دلیل برای مهم بودن معامله با عربستان برای غربی ها مطرح کرد:

1- تامین نفت و قیمت آن
عربستان 18 درصد از ذخیره جهانی نفت جهان را در اختیار دارد و بزرگترین صادر کننده نفت در سازمان اوپک محسوب می شود و این باعث می شود تا عربستان در معادلات جهانی تاثیر گذار باشد.
به همین دلیل نیز برخی پیش بینی ها حکایت از آن دارد که آمریکا اگر از اهرم تحریم در برابر ریاض استفاده کند عربستان می تواند سطح تولید را کاهش دهد و همین مساله باعث افزایش قیمت نفت در جهان می شود.
«خالد الفالح» وزیر انرژی عربستان تاکید کرد که ریاض هیچ نیتی برای کاهش تولید و تامین نکردن نیاز طرف های غربی نداشته و اتفاق سال 1973 در بازار نفت باردیگر تکرار نخواهد شد.
اما «ترکی الدخیل» مدیر شبکه العربیه هشدار داد که اعمال تحریم بر عربستان باعث فاجعه اقتصادی در جهان می شود و ممکن است قیمت های نفت تا بالای 80 دلار نیز برسد که چندان خوشایند ترامپ نخواهد بود.

2- قراردادهای اقتصادی
«پیتر آلمایر» وزیر اقتصاد آلمان به دنبال قتل خاشقچی خواستار یک موضع مشترک میان کشورهای غربی درباره صادرات سلاح به عربستان شده است.
به گزارش انجمن پژوهش صلح استکهلم بودجه نظامی عربستان در سال 2017 رتبه سوم جهان را داشت.
عربستان یک قرارداد تسلیحاتی کلان به ارزش 110 میلیارد دلار با آمریکا دارد که احتمال دارد در طول 10 سال آینده به 350 میلیارد دلار افزایش یابد. کاخ سفید این قرارداد را بزرگترین توافق تسلیحاتی در تاریخ آمریکا می داند.
از کشورهای دیگری که با عربستان قراردادهای تسلیحاتی کلان دارند انگلیس، فرانسه و آلمان هستند.

3- مبارزه با تروریسم
کشورهای غربی معتقدند که ریاض می تواند نقش مهمی در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم داشته باشد.
«ترزا می» نخست وزیر انگلیس برغم جنایت هایی که عربستان در یمن داشته اما از روابط با ریاض دفاع کرده بود.

4-ائتلاف های منطقه ای
عربستان متحد آمریکا در مواجهه با ایران بوده و مهره جنگ های نیابتی آمریکا در منطقه خاورمیانه محسوب می شود.

5- تجارت و سرمایه گذاری
طبق گزارش بی بی سی ارزش تجارت کالا و خدمات آمریکایی با عربستان در سال 2017، 46 میلیارد دلار بود.
همچنین آمریکا معتقد است که تجارت دوجانبه با عربستان 165 هزار فرصت شغلی در آمریکا در سال 2015 ایجاد کرده است.
عربستان در آگوست گذشته توافق های تجاری جدیدی که با کانادا داشت را به دلیل متهم کردن اوتاوا به دخالت در امور داخلی این کشور که خواسته بود فعالان حقوق بشری آزاد شوند، به تعلق در آورد.
عربستان همچنین خواستار بازگرداندن هزاران دانشجوی عربستانی شد که در خاک کانادا مشغول تحصیل بودند.
خاورم**9366**1049

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي عربستان آمريكا جمال خاشقچي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۳۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی امروز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست و اخیرا برای انتقال مقامات ارشد موساد از آن استفاده شده است.

رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «مکان» گزارش داد، فرود هواپیما در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیما امروز از فرودگاه بن گوریون برخاسته و در امان پایتخت اردن به طور موقت توقف کرده و از آنجا به مقصد ادامه داده است.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: این احتمال وجود دارد که مقامات ارشد اسرائیلی در این هواپیما حضور داشته باشند تا در مورد عادی سازی مذاکرات با عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، این هواپیما متعلق به یک تاجر اسرائیلی است و در ماه های اخیر در سفرهای رسمی مسئولان ارشد موساد و وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) استفاده شده است.

پایگاه خبری آکسیوس همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دودولتی منتهی می‌شود.

این در حالی  است که قرار است آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • توافق سازش عربستان با اسرائیل در نقاط پایانی خود قرار دارد
  • رسانه صهیونیست هدف اصلی سفر بلینکن به ریاض را فاش کرد
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سفر معاون امیرعبداللهیان به ریاض
  • شکست سکوت رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • جزئیات توافق آمریکا و عربستان برای سازش میان ریاض و تل‌آویو
  • فرود آمدن هواپیمای اسرائیلی در ریاض
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه