Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-26@21:32:36 GMT

تولید کلیه مصنوعی پوشیدنی امکان پذیر شد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۰۳۹۱۷

تولید کلیه مصنوعی پوشیدنی امکان پذیر شد

به گزارش ایرنا از پایگاه خبری ساینس دیلی، این نانوماده جدید که MXene نام دارد، از نانوصفحات دو بعدی از جنس کاربید فلزات تشکیل شده است و به جای تجزیه اوره، مولکول های این ماده را در بین صفحات خود به دام می اندازد.

این ماده در دمای اتاق قادر است 94 درصد از ضایعات حاصل از دستگاه های دیالیز را جذب کند. در آزمایشات اولیه مشخص شد عملکرد این ماده در دمای بدن یعنی 37 درجه سانتیگراد بهتر از عملکرد آن در دمای اتاق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معمولا بیماران دیالیزی سه نوبت در هفته از دستگاه دیالیز استفاده می کنند. اما به دلیل این که عملکرد این دستگاه در مقایسه با کلیه ها که به طور دائمی خون را تصفیه می کنند، بسیار ضعیف تر است، زندگی این بیماران از کیفیت پایینی برخوردار است.

به همین علت محققان به دنبال راهکارهایی برای تولید کلیه های مصنوعی پوشیدنی هستند تا امکان تصفیه خون این بیماران به طور مستمر فراهم شود. اما یکی از چالش های اصلی محققان اوره است. دستگاه های دیالیز موجود برای تجزیه مولکول های اوره خون به آمونیاک و دی اکسید کربن از آنزیم های خاصی استفاده می کنند. اما میزان آنزیم موردنیاز برای انجام فرآیند شیمیایی تجزیه به اندازه ای زیاد و حجیم است که نمی توان آن را در یک قالب یک دستگاه تصفیه خون پوشیدنی به کار برد.

این در حالی است MXene اساسا نیازی به آنزیم ها ندارد و برای خارج کردن اوره از خون به جای تجزیه آن، مولکول های اوره را جذب می کند. بدین ترتیب مشکل آنزیم مورد نیاز و حجم زیاد آن حل می شود. علاوه بر این MXene آسیبی به سلول ها وارد نمی کند و برای استفاده انسان کاملا ایمن است. به اعتقاد محققان این ماده می تواند رویای ساخت کلیه های مصنوعی پوشیدنی را به حقیقت بدل کند.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه ACS Nano منتشر شده است.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۳۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، مدیرعامل ، سرپرست معاونت بهره برداری و توسعه آب و رئیس اداره بهره بردای آب شرکت آب و فاضلاب شهرستان خوی در سمینار توسعه نیروگاههای تجدیدپذیر در تبریز حضور یافتند

این سمینار با هدف ترغیب فعالان عرصه صنعت برای ایجاد نیروگاه های تجدیدپذیر به استناد ماده 16 قانون جهش تولید دانش بنیان در محل هتل پتروشیمی تبریز برگزار شد.

در این سمینار عنوان شد، صنایع با قدرت قراردادی بیش از یک مگا وات موظفند معادل یک درصد از برق مصرفی سالیانه خود را از طریق احداث نیروگاه های تجدیدپذیر تامین نمایند.

در حاشیه این سمینار یداله سلطانی مدیر آب و فاضلاب شهرستان خوی با بیان اینکه ظرفیت اسمی تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی بیش از یک مگا وات است، اظهار داشت: باید برنامه ریزی لازم برای احداث نیروگاه تجدید پذیر جهت تولید حداقل یک درصد از مصرف سالیانه خود انجام شود.

دیگر خبرها

  • سامسونگ درباره پتانسیل هوش مصنوعی در دستگاه‌های پوشیدنی آینده خود توضیح می‌دهد
  • خرید و فروش استقلال و پرسپولیس در چه زمانی امکان‌پذیر است؟
  • هوش مصنوعی توانست ویرایش ژنی را هدفمند کند
  • ثبت اختراع کاربردی دانشجوی دانشگاه لرستان
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود
  • مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو بر گردن مخترع ایرانی
  • مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو ۲۰۲۴ را کسب کرد
  • درمان اقتصاد نفتی جز با مشارکت مردم امکان‌پذیر نیست
  • «پوتین» با هوش مصنوعی بازیگر شد