Web Analytics Made Easy - Statcounter

خواکیم روننبرگ، از اعضای نیروی مقاومت نروژ که عملیات آنها نگذاشت هیتلر در جنگ جهانی دوم به بمب اتمی دست پیدا کند ، روز دوشنبه درگذشت. فروغ احمدی

خواکیم روننبرگ در سال ۱۹۴۳ فرماندهی عملیاتی را علیه یک مرکزحفاظت شده در منطقه تلمارک (جنوب نروژ) بر عهده داشت که اجازه نداد هیتلر به امیال اتمی خوددست یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هالیوود سال‌ها بعد در سال 1965 فیلمی بر مبنای ماجراهای این عملیات مهم با عنوان «قهرمانان تلمارک» با بازی کرک داگلاس، ساخت و عرضه کرد.
روننبرگ در سال ۱۹۱۹ در شهر السوند چشم به جهان گشود. او سال ۱۹۴۰ در سن 21 سالگی هنگام حمله نازی‌ها به نروژ ترسید و به همراه دوستانش از کشور فرار کرد. اما بعد تصمیم گرفت به نروژ برگردد و در جنگ شرکت کند.

آخرین قهرمان تلمارک کی بود؟ ---

 

آلمان در بحبوحه جنگ، برای ساخت بمب اتم به آب سنگین نیاز داشت و در تاسیسات نورسک هیدرو در تلمارک بخش زیادی از آب سنگین خود را به دست می‌آورد. آنجا بزرگ‌ترین تاسیسات هیدروالکتریک در نوع خودش بود و طبیعتا هدفی بزرگ برای نیروی مقاومت نروژ به حساب می‌آمد. حتی در سال ۱۹۴۲ گروه کوچکی تلاش کرد این مرکز را نابود کند اما موفق نشد.
سال بعد روننبرگ یک گروه کماندویی پنج نفری را برای این ماموریت تشکیل داد. او در هفتادمین سالگرد این عملیات به بی‌بی‌سی گفت: "ما چند دوست بودیم که با هم یک کار را انجام دادیم."
گروه پس از فرود آمدن با چتر، با اسکی کردن در مسیر صعب‌العبور از جمله دره و رودخانه، راه خود را باز کرد. پس از آن روننبرگ و مردانش سوار قطار شدند و مواد منفجره را داخل مرکز کار گذاشتند و تمام. او گفت: "همه ما فکر می‌کردیم که این سفری بدون بازگشت است."

پس از این انفجار، آنها در شرایطی که سه هزار سرباز آلمانی تعقیبشان می‌کرد، ۳۲۰ کیلومتر در تلمارک اسکی کردند تا به سوئد، کشور همسایه نروژ، برسند. روننبرگ با لبخندی عجیب از این واقعه به عنوان "بهترین اسکی آخر هفته عمرش" یاد می‌کند.
این عملیات و به دنبال آن حمله هوایی سال بعد آمریکا موجب شد آلمانی‌ها از برنامه‌شان دست بکشند؛ عملیاتی که عنوان موفقیت‌آمیزترین عملیات خرابکاری جنگ جهانی دوم از آن یاد می‌شود. روننبرگ که علاقه چندانی به صحبت در مورد آن نداشت، تا کنون نپذیرفته در کتاب‌ها، مستندها و سریال‌های تلویزیونی زیادی که در مورد این عملیات ساخته شده‌اند صحبت کند. اما سرنجام در دهه ۱۹۷۰ سکوتش را شکست و گفت: "بچه‌هایی که این روزها بزرگ می‌شوند باید بدانند که ما همیشه آماده مبارزه برای آزادی و صلح بودیم."
روننبرگ خود می‌گفت، پس از انفجار دردناک بمب های اتمی هیروشیما و ناگازاکی بود که به اهمیت کارش که مانع شده بود نازی ها به بمب هسته ای دست یابند پی برد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۴۶۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله با قمه در لندن؛ مظنون بازداشت شد

مقامات پلیس لندن اعلام کردند مردی در شمال شرق این کلانشهر با قمه به تعدادی از افراد حمله کرده و چند تن در این حادثه زخمی شده‌اند.

به گزارش ایسنا، فرد مهاجم چند افسر پلیس را نیز مورد حمله قرار داده است.

به گفته مقامات پلیس، مردی که گفته می‌شود چاقویی بزرگ شبیه به قمه حمل می‌کرده، با یک وسیله نقلیه به خانه‌ای برخورد و سپس تعدادی از مردم را زخمی کرد.

این مرد ۳۶ ساله پیش از اینکه در نهایت دستگیر شود به سمت مردم و دو افسر پلیس حمله کرده است. تاکنون شمار دقیق مصدومان این حادثه گزارش نشده است.

اکیپ های آتش نشانی و امدادی و همچنین تعدادی آمبولانس نیز به محل حادثه اعزام شدند.

تاکنون گزارشی در مورد وضعیت جسمانی مصدومان نیز منتشر نشده است. مقامات پلیس اظهار کردند به نظر نمی‌رسد این حادثه تروریستی باشد.

به گزارش اسکای نیوز، چند خیابان در پی وقوع این حادثه بسته شده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زخم خورده بزرگ؛ خطیر اصلا استقلالی نیست | نگذاشت ما قهرمان شویم
  • پنالتی واضح بود، داور نگذاشت PSG ناامید برگردد!
  • حسینی در تبریز استقلال را تنها نگذاشت
  • درباره یحیی سنوار رهبر حماس در غزه؛ مردی که تسلیم نمی‌شود
  • ناراحتی ستاره بارسا از لوا: نگذاشت من گل بزنم!
  • مردی با جیب پر از چک‌پول توسط برادرش به قتل رسید
  • زیبایی خیره کننده جزایر ناهموار و منحصر به فرد لوفوتن در نروژ (فیلم)
  • گفت‌وگوی ویژه با مردی که افغانستان را راهی جام جهانی کرد
  • حمله با قمه در لندن؛ مظنون بازداشت شد
  • نروژ غرب را به استاندارد‌های دوگانه در مورد غزه متهم کرد