Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-03-29@10:38:31 GMT

همه چیز در مورد قرارداد آتی زعفران در بورس کالا

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۰۵۲۴۶

همه چیز در مورد قرارداد آتی زعفران در بورس کالا

قراردادهای آتی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که بورس‌های کالایی جهت کمک به مدیریت ریسک نوسانات قیمتی در اختیار فعالان بازارهای کالایی قرار می‌دهند. ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ اقتصادی بازار سهام | بورس نظرات

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، زعفران تداعی‌کننده ارزش‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی ایران‌زمین، گران‌ترین محصول کشاورزی و همچنین نمونه بسیار خوبی از سودآوری، دوام و تولید کاربر محور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر ایران با تولید بیش از 91 درصد از زعفران جهان، تولیدکننده برتر این محصول است.

با کاهش شدید قیمت جهانی زعفران در دهه 1310، تولید زعفران در کشورهای اروپایی با توجه به بالا بودن هزینه‌های نیروی کار در این کشورها و همچنین پایین بودن سطح عملکرد زعفران، توجیه اقتصادی خود را از دست داد و در نتیجه میزان تولید کشورهای اروپایی، از جمله اسپانیا به شدت کاهش یافت. در همین حال مناسب بودن شرایط کشت زعفران در ایران و پایین بودن دستمزد نیروی کار، به شکل‌گیری تقاضای جهانی برای تولید زعفران ایران کمک کرد و به مرور زمان ایران به تولیدکننده اصلی این محصول تبدیل شد.

در ابتدای سال جاری بود که بورس کالای ایران در راستای کمک به اقتصاد ملی تصمیم گرفت با استفاده از پتانسیل‌های خود گامی عملی در جهت کمک به حل برخی از مشکلات موجود و گسترش بازار این محصول استراتژیک بردارد؛ این اقدام، راه‌اندازی بازار قراردادهای آتی بر پایه دارایی زعفران نگین بود که به عنوان یکی از اقدامات مثبت و مؤثر برای بهبود بازار زعفران و کمک به جهانی‌سازی این محصول مطرح است. در این گزارش به معرفی ساختار این بازار پرداخته و در پایان آماری کلی از معاملات طلای سرخ در قالب قراردادهای آتی زعفران ارائه شده است.

قرارداد آتی، هدیه‌ای برای کشاورزان

 قراردادهای آتی یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که بورس‌های کالایی جهت کمک به مدیریت ریسک نوسانات قیمتی در اختیار فعالان بازارهای کالایی قرار می‌دهند. قرارداد آتی قراردادی است که فروشنده بر اساس آن متعهد می‌شود در سررسید معین، مقدار معینی از کالای مشخص را به قیمتی که الان تعیین می‌کنند، بفروشد و در مقابل طرف دیگر قرارداد متعهد می‌شود آن کالا را با آن مشخصات خریداری کند.

همان‌طور که در تعریف فوق نیز اشاره شد قراردادهای قابل معامله در بورس باید از استاندارد و مشخصات معینی برخوردار باشند. از این رو، هر دارایی که به عنوان دارایی پایه قراردادهای آتی در بورس کالای ایران انتخاب می‌شود باید شرایط خاص و استانداردهای لازم را داشته باشد. پس برای راه‌اندازی قرارداد آتی روی هر کالا باید آن کالا در هیأت پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا مورد بررسی و پذیرش قرار گیرد.

خدمات بورس کالا در قراردادهای آتی

بازار معاملات آتی مکانی معین برای خریداران و فروشندگان است و از طریق سامانه الکترونیکی دارای استاندارد بورس، معاملات آتی صورت می‌گیرد و این معاملات برای همه شرکت‌کنندگان در بازار به یک مفهوم عادلانه عرضه می‌شود. مسئولیت بورس‌ها ایجاد بازاری عادلانه، بانظم و امنیت معاملاتی است. تمام بورس‌های دنیا توسط مقام ناظر کنترل و اداره می‌شوند. معاملات در بورس‌ها در اتاق پایاپای تسویه و تضمین می‌شوند؛ اتاق پایاپای در برابر خریدار نقش فروشنده و در برابر فروشنده نقش خریدار را ایفا می‌کند.

معاملات طلای سرخ در تالار نقره‌ای

نخستین قرارداد آتی در دنیا به صورت سنتی روی محصولات کشاورزی صورت پذیرفت. در بورس کالای ایران نیز مطالعات گسترده‌ای روی دارایی‌های مختلف جهت پذیرش در قراردادهای آتی انجام شده که یکی از این دارایی‌ها در حوزه محصولات کشاورزی، زعفران است.

معاملات زعفران در بورس کالای ایران هم به صورت گواهی سپرده کالایی و هم در بازار فیزیکی به صورت نقد، سلف و نسیه انجام می‌شود. علی‌رغم اینکه ایران با تولید بیش از 91 درصد از زعفران جوان، تولیدکننده اصلی این محصول است، در ساختار معاملات سنتی این دارایی امکان پوشش ریسک برای تولیدکنندگان و فعالان بازار زعفران وجود نداشت. از این رو، نگرانی از نوسانات قیمت این کالا همواره دغدغه فعالان این بازار بوده است. در همین راستا بورس کالای ایران درصدد برآمد تا با راه‌اندازی معاملات قراردادهای آتی زعفران به توسعه و رونق این بازار و رفع دغدغه فعالان در راستای مدیریت ریسک نوسانات قیمتی بپردازد.

نگین، پایه قرارداد آتی زعفران

قراردادهای آتی زعفران در بورس کالای ایران روی زعفران رشته‌ای بریده ممتاز نگین تعریف شده است. هر قرارداد آتی که روی یک دارایی راه‌اندازی شود، یک مشخصات قرارداد دارد که حاوی اطلاعات مهم در خصوص قراردادی است که افراد اقدام به معامله آن می‌کنند و ویژگی‌های اصلی قرارداد آتی مد نظر را ذکر می‌کند. در ادامه این مطلب به مهم‌ترین مزایای راه‌اندازی این قراردادها برای فعالان بازار زعفران و کشاورزان می‌پردازیم.

اهرم مالی: یکی از مهم‌ترین مزایای قرارداد آتی برای سرمایه‌گذاران در مقایسه با بازار نقدی وجود اهرم مالی است. معاملات قراردادهای آتی دربرگیرنده ریسک بالایی بوده و به معامله‌گران فرصت به دست آوردن سود زیادی را می‌دهد؛ به این معنی که سرمایه‌گذار با اندکی سرمایه قادر است دارایی زیادی را تحت کنترل خود درآورد و با پرداخت مبلغ ناچیزی از کل ارزش یک کالا وارد یک قرارداد آتی می‌شود.

پوشش ریسک: پوشش ریسک به معنای اتخاذ موقعیتی در بازار است که هدف از آن به حداقل رساندن یا از بین بردن ریسک ناشی از نوسانات و تغییرات قیمت است. در واقع سرمایه‌گذار می‌تواند با ورود به قرارداد آتی، دارایی خود را به قیمتی مشخص در آینده به فروش رساند. در این صورت نوسانات بازار، تأثیری بر قیمت دارایی خریداری‌شده نخواهد داشت و سرمایه‌گذار این دارایی را در زمان آینده، با قیمتی مشخص، به فروش خواهد رساند. با این شرایط کشاورز می‌تواند با ورود به قرارداد آتی زعفران، محصول خود را به قیمتی که مد نظر دارد، در آینده به فروش برساند و با این کار ریسک کاهش قیمت در زمان برداشت محصول را از بین ببرد.

تضمین معاملات: اتاق پایاپای هر بورس نقش مهمی را جهت تضمین عملکرد مالی قراردادهای آتی معامله‌شده ایفا می‌کند و به عنوان پشتوانه قابل اطمینان برای طرفین معامله است.

قیمت تسویه روزانه: قیمتی است که روزانه جهت به‌روزرسانی حساب‌ها توسط بورس محاسبه و اعلام می‌شود و بر اساس این قیمت تسویه سود و زیان معاملات مشتری محاسبه و به حساب وی واریز می‌شود.

هزینه اندک معاملات: معاملات قراردادهای آتی نسبت به معاملات نقدی از هزینه کمتری برخوردار است و مطالعات نشان می‌دهد که معاملات آتی هزینه‌ای معادل 1/0 درصد معاملات نقدی را دارد.

نگاهی به آمار

با توجه به مزایای معامله در بورس کالای ایران، امکان استفاده از این ابزار معاملاتی در حالی برای زعفرانکاران، کشاورزان و سرمایه‌گذاران فراهم شده که معاملات آتی زعفران نگین از تاریخ دوم خرداد امسال آغاز شد که معاملات این نوع قراردادها تا پایان شهریور با راه‌اندازی سه سررسید شهریور، آبان و دی ماه 97 پیگیری شد.

بررسی آمار معاملات این قراردادها برای سه دوره تحویلی حاکی از آن است که زعفران نگین طی چهار ماه از زمان راه‌اندازی تا پایان شهریور ماه سال جاری در مجموع بیش از 3 میلیون و 653 هزار قرارداد آتی زعفران در قالب سه سررسید معاملاتی منعقد شد که انعقاد این تعداد قرارداد ارزش معاملاتی در حدود 40 هزار و 768 میلیارد ریال را در بازار مشتقه بورس کالا رقم زده است. به این ترتیب در سررسید معاملاتی زعفران آتی تحویل شهریور ماه قرار گرفت.

به گزارش کالاخبر، در سررسید آبان نیز معامله‌گران بیش از 2 میلیون و 134 هزار قرارداد آتی منعقد کردند و ارزشی بیش از 23 هزار و 41 میلیارد و 218 میلیون ریال را به ثبت رساندند. ارزش معاملاتی زعفران نگین برای تحویل در دی امسال نیز به رقمی بیش از 10 هزار و 547 میلیارد ریال رسید و طی اولین ماه راه‌اندازی این سررسید در شهریور امسال تعداد بیش از 682 هزار قرارداد از سوی معامله‌گران منعقد شد.

انتهای پیام/

R32365/P1012122/S7,84/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۵۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، با وجود آغاز به کار رسمی بازارها از پنجم فروردین‌ماه، معاملات نقدی ارز در بازار آزاد هنوز آغاز نشده و فعلا قیمت تنها در معاملات پشت خطی تعیین و اعلام می‌شود. بازاری که عموما بر مدار خواست افزایشی‌های بازار ارز می‌چرخد و تلاش می‌کند قیمت دلار را در زمان بازگشایی نقدی، با جهش مواجه کند.

طی روزهای اخیر هم قیمت دلار اعلامی از همین کانال اعلام شده است. قیمتی که دلار در معاملات پشت خطی بر اساس آن معامله می‌شد از ابتدای هفته در آستانه ورود به کانال دوم کریدور ششم حرکت کرده بود. با این حال اما روز سه‌شنبه قیمت دلار در مسیر نزولی حرکت کرد و این رقم به سقوط تا کف کریدور ششم نزدیک شد.

پیش بینی قیمت دلار

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد بازگشایی رسمی معاملات نقدی در بازارها، بازارساز نیز با جدیت بیشتری وارد میدان مدیریت قیمت ارز شده و توانسته است اعداد و ارقام بازار ارز را در کنترل خود درآورد. به نظر می‌رسد در صورتی که رخداد ویژه‌ای در راه نباشد، بازارساز بتواند تا روز بازگشایی بازارها در چهاردهم فروردین، قیمت دلار را از کریدور ششم برهاند و در سقف کریدور ۵۰ هزار تومانی قرار دهد.

سجاد بوربور، کارشناس بازار ارز، درخصوص سرنوشت قیمت دلار در سال ۱۴۰۳ گفته است: واقعیت این است که ارزش دلار روی کاغذ ۵۳ هزار تومان است نه بیشتر! البته بازار می‌تواند با هیجان به ۶۰ هزار تومان هم برسد، اما ارزش ذاتی همان ۵۳ هزار تومان است. او در گفت‌وگو با اقتصاد ۲۴ اظهار کرده است: اگر بازار هیجان ‌زده نمی‌شد قیمت در همان حدود باید ثابت می‌ماند، چون نقدینگی که سوخت حرکت دلار است تکان نخورده، پس قرار نیست که نرخ دلار افزایش یابد.

قیمت دلار ۷ فروردین ۱۴۰۳

قیمت اسکناس دلار سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳ در مرکز مبادله ایران بدون تغییر نسبت به روز دوشنبه روی رقم ۴۳ هزار و ۴۷۲ تومان ثابت ماند. قیمت حواله دلار نیز در این مرکز بدون تغییر بود و رقم ۴۰ هزار و ۵۵۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت یورو در بازار آزاد در این روز با کاهش مواجه بود و به رقم ۶۵ هزار و ۷۵۰ تومان رسید. قیمت اسکناس یورو و حواله یورو در مرکز مبادله اما افزایشی بود و به ترتیب ارقام ۴۷ هزار و ۱۲۹ تومان و ۴۳ هزار و ۹۴۸ تومان را ثبت کرد.

قیمت درهم امارات اما در بازار آزاد روز سه شنبه رشد کرد و به ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید. قیمت اسکناس و حواله درهم اما در مرکز مبادله نسبت به روز گذشته ثابت ماند و به ترتیب ارقام ۱۱ هزار و ۸۳۷ تومان و ۱۱ هزار و ۴۲ تومان را ثبت کرد.

قیمت پوند انگلیس هم روز سه شنبه به ۷۶ هزار و ۵۵۰ تومان در بازار آزاد رسید. قیمت لیر ترکیه نیز در این روز در بازار آزاد ۱۸۸۰ تومان بود.

۲۲۳۲۲۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888466

دیگر خبرها

  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳ / بورس تهران روی مدار تعادل قرار گرفت؟
  • پیش بینی بورس شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳
  • پیش بینی بورس در بهار ۱۴۰۳| بورس سبزپوش می‌شود؟
  • شاخص بورس امروز ۸ فروردین/رشد ۱۱ هزار واحدی
  • رشد ۱۲ هزار واحدی شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته
  • بورس امروز ۸ فروردین ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بیگانی : پیش بینی بازاری داغ برای فعالان بورس در تابستان 1403 / صندوقهای طلا، کالا و بعضی سهامی، برندگان سال 1402 بازار سرمایه / حضور ترامپ در انتخابات تمام بازارهای مالی ایران را تحت تاثیر قرار می دهد
  • پیش بینی قیمت دلار ۸ فروردین ۱۴۰۳/ ترمز دلار کشیده شد؟
  • پیش‌بینی بورس فردا ۸ فروردین ۱۴۰۳
  • شاخص بورس امروز ۷ فروردین/افت ۴ هزار واحدی