Web Analytics Made Easy - Statcounter

به دنبال اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر این‌که «خانه‌های قدیمی محله سرخاب و حتی بازارچه این محله در نتیجه اجرای پروژه‌ی مسیرگشایی در محله سرخاب تبریز، تخریب می‌شوند»، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان توضیحاتی در این‌باره ارائه کرد.

«مرتضی آبدار» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز مبداء و مسیر تصمیم‌گیری‌های اجرایی در محدوده تاریخی و فرهنگی تبریز است، اظهار کرد: از زمانی که بازار تاریخی تبریز به‌عنوان یک ابنیه جهانی به ثبت رسید، ضوابط در خصوص بافت تاریخی و فرهنگی این منطقه فرق کرد و ضوابط جهانی در این رابطه حاکمیت داشته و همه موظف به رعایت آن هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان این‌که در سال 1378 طرح تفصیلی بافت تاریخی و فرهنگی تبریز توسط مهندسین مشاور نقش جهان پارس مطالعه و به تصویب رسید، افزود: یکی از موضوعات این طرح، احیای میدان صاحب‌آباد(میدان صاحب‌الامر) بود و بر اساس این طرح پیشنهاداتی ارائه شده بود تا از یک قسمت، مسیرگشایی شود. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: پروژه‌ی مسیرگشایی در محله سرخاب پس از این‌که بازار تبریز در سال 89 به ثبت جهانی رسید، لغو و متوقف شده است و اکنون هیچ فعالیت عمرانی در این رابطه وجود ندارد، مصوبه‌ای داریم که ایجاد مسیرگشایی و اقدامات جدید در بافت قدیمی که مغایر با ضوابط جهانی یونسکو باشد، ممنوع بوده و ما این موضوع را رسماً به شهرداری ابلاغ کرده‌ایم. 

 مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان با تأکید بر این‌که پس از ثبت جهانی بازار تبریز در سال 89 ضوابط جهانی میراث‌فرهنگی یونسکو در این رابطه حاکمیت دارد، گفت: تأسف می‌خوریم که بعضاً در فضای مجازی به جای این‌که روشنگری اساسی شود، شایعاتی این چنینی مطرح می‌شود، چون تصاویر ابنیه‌های منتشر شده در فضای مجازی به این موضوع(پروژه‌ی مسیرگشایی) هیچ ارتباطی ندارد. 

وی با بیان این‌که امروز به همراهی مدیر پایگاه جهانی بازار، معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل و مدیر میراث‌فرهنگی شهرستان تبریز از محل موردنظر بازدید کردیم، گفت: اتفاقاتی که در گذشته در این رابطه افتاده همگی متوقف شده و آن‌گونه که بحث را در فضای مجازی مطرح می‌کنند، حقیقت ندارد. 

آبدار با اشاره به این‌که تابلویی هم که در مسیر نصب شده مربوط به گذشته بوده و به دستور میراث‌فرهنگی برداشته می‌شود، تصریح کرد: شهرداری بدون هماهنگی با دفتر پایگاه جهانی بازار، هیچگونه اقدامات عمرانی نمی‌تواند در این محدوده انجام دهد. 

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: پروژه‌ی مسیرگشایی در سال 87 مصوب شده بود که از سال 89 به بعد با ثبت جهانی بازار تاریخی تبریز، متوقف شد و امکان اجرای ادامه‌ی پروژه لغو شد. 

سید «حسن قریشی» با بیان این‌که تصویر بنایی که در فضای مجازی منتشر شده هیچ ربطی به پروژه نداشته و از آن فاصله دارد، افزود: این در حالی است که پروژه از سال 89 متوقف شده است. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از ثبت جهانی بازار(در سال 89) و زمانی که روند این پروژه متوقف نشده بود، خانه‌ی تاریخی در مسیر طرح وجود داشت که تخریب شده باشد؟ گفت: خیر چنین موردی وجود نداشته و خانه‌های واقع در این محله الزاماً تاریخی ثبتی نیستند و صرفاً قدیمی هستند. 

قریشی با تأکید بر این‌که از سال 89 تاکنون در این مسیر در رابطه با طرح مسیرگشایی، هیچ عملیات عمرانی انجام نشده است، یادآور شد: با یک بازدید میدانی ساده می‌توان به راحتی این موضوع را دریافت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه آذربایجان شرقی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۵۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد

به‌گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ غلامرضا زینالی با اعلام این خبر گفت: محل حفاری غیرمجاز در منزل شخصی واقع در شهرک شهید چمران (آخماقیه) تبریز طی دریافت گزارش‌های مردمی توسط عوامل یگان حفاظت کشف شد.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: طی دریافت گزارش‌های مردمی مبنی بر انجام حفاری غیر مجاز در منزل شخصی و اخذ دستور مقام قضائی، عوامل یگان حفاظت با هماهنگی نیروی انتظامی تبریز طی بررسی محل مورد نظر، محل حفاری به عمق ۱۶ متر و دهانه‌ای به طول ۱۰ متر کشف کرده و مالک متورای این واحد مسکونی تحت تعقیب و پیگرد قانونی قرار گرفت.

او افزود: همچنین طی این عملیات ابزارآلات حفاری غیرمجاز اعم از طناب، سیم‌بکسل، موتور برق، دستگاه هواساز، و ماسک شیمیایی نیز کشف شده و برای انجام مراحل قانونی به مراجع قضائی ارجاع داده شد.

سرهنگ زینالی خاطرنشان کرد: هم استانی‌های محترم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف در حوزه میراث فرهنگی، مراتب را با تماس شماره ۰۹۶۶۲، مرکز پیام یگان حفاظت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور اطلاع دهند.

کد خبر 6090401

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • برگزاری ۲۵۰ برنامه به مناسبت هفته میراث فرهنگی در گیلان
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • محل حفاری غیرمجاز در شهرک شهید چمران تبریز کشف شد