Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجتبی شریعتی‌نیاسر، معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فنّاوری به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون جهانی صلاحیت‌های آموزش عالی که زیر نظر سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد در کشور کره جنوبی برگزار شد، شرکت کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، این کنوانسیون پس از کنوانسیون توکیو، اولین نشست منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه در خصوص به رسمیت شناختن مدارک آموزش عالی بود که به میزبانی وزارت آموزش عالی کره جنوبی و با حضورنمایندگان ۳۱ کشور برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف ازاین کنوانسیون جهانی، تائید و به رسمیت شناختن صلاحیت‌های آموزش عالی، ایجاد یک چارچوب جهانی از مفاهیم، تعاریف و شیوه‌های اجرایی برای تائید و به رسمیت شناختن مدارک و صلاحیت‌های تحصیلی آموزش عالی است.

بسیاری از کشور‌های عضو این کنوانسیون در زمینه به رسمیت شناختن مدارک تحصیلی آموزش عالی، ما بین خود قرارداد‌های دوجانبه و یا زیر منطقه‌ای منعقد کرده اند و اعضا موظف هستند اقداماتی را اتخاذ کنند تا از اجرای مفاد این کنوانسیون در قلمرو خود اطمینان حاصل کنند تا این تلاش‌ها از طریق گسترش همکاری در منطقه آسیا و اقیانوسیه توسط این کنوانسیون تقویت شود.

این کنوانسیون در خصوص فرایند‌های تأیید و به رسمیت شناختن صلاحیت‌های تحصیلی و تضمین کیفیت این فرایند‌ها در سطح جهانی هر سال به میزبانی یکی از کشور‌های عضو برگزار می‌شود.

کشور‌های عضو یونسکو در سی و نهمین کنفرانس عمومی یونسکو که در نوامبر ۲۰۱۷ در پاریس برگزار شد، از روند تدوین کنوانسیون یونسکو در زمینه تحرک دانشگاهی (کنوانسیون جهانی تائید و به‌رسمیت شناختن صلاحیت‌های تحصیلی) حمایت و توصیه کردند یونسکو فرایند مشورت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را برای نهایی‌سازی کنوانسیون، طی دو سال آینده تداوم بخشد.

پیش از این یونسکو چندین کنوانسیون منطقه‌ای در زمینه تائید و به رسمیت شناختن صلاحیت‌های آموزش عالی در مناطق گوناگون (آفریقا، کشور‌های عربی، آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کارائیب و منطقه مدیترانه) تصویب کرده است و تاکنون سه کنوانسیون منطقه‌ای شامل کنوانسیون اروپا، آسیا و اقیانوسیه و آفریقا به‌روز رسانی شده‌اند و دو کنوانسیون منطقه‌ای دیگر یعنی کنوانسیون آمریکای لاتین و کارائیب، و کنوانسیون کشور‌های عربی تحت بازنگری هستند که پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۹ تصویب شوند.

کنوانسیون جهانی در مقایسه با کنوانسیون‌های منطقه‌ای تائید و به‌رسمیت شناختن صلاحیت‌های تحصیلی، نقش مکمل خواهد داشت و حتی تحرک دانشگاهی در سطح بین منطقه‌ای را نیز پوشش می‌دهد. این کنوانسیون در عین حال اینکه معیار‌هایی در ارتباط با تضمین کیفیت نظام‌های آموزش عالی ایجاد می‌کند که برای تمامی مناطق کاربرد دارد، با انعطاف کامل، تنوع و گوناگونی نظام‌های آموزشی در مناطق مختلف را نیز مد نظر قرار می‌دهد.

در واقع، کنوانسیون مذکور گامی به سوی تحقق حقوق دانشجویان است تا صلاحیت‌ها و مدارک تحصیلی آنان توسط کشور‌های دیگر در فضایی عادلانه، شفاف و بدون تبعیض ارزیابی شود. این امر همچنین باعث تقویت همکاری در حوزه آموزش عالی و ارتقای اعتماد به نظام‌های آموزش عالی با نگاهی به تضمین کیفیت آموزش و در راستای دستیابی به شغل شرافتمندانه و پایدار برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران نیز عضو کمیته نگارش کنوانسیون جهانی تائید و به‌رسمیت شناختن صلاحیت‌های آموزش عالی بوده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: وزارت علوم شریعتی نیاسر صلاحیت تحصیلی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۶۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور بیش از 90 هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان

جام جم آنلاین - خوزستان، شهرام ملایی هزاروندی با اعلام این خبر اظهار کرد: در سال1402مجموعا تعداد 147 هزارو513 نفر موردسنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای شدند که از این تعداد 90 هزار و 385 نفر موفق به اخذ گواهینامه بین المللی مهارتی شدند.

مدیر كل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اضافه کرد: آزمون تعیین صلاحیت حرفه ای در بیش از 350 حرفه مهارتی از زیر مجموعه رشته‌هاي صنایع غذایی،صنایع کشاورزی، فناوري اطلاعات، صنايع جوش، عمران، امور مالي و بازرگاني، تاسيسات، اتومكانيك، برق، صنايع دستي وصنعت ساختمان ودرقالب11 مرحله اجراشد.

وی عنوان کرد: با راه اندازی 24 مرکزآزمون آنلاین استان در سال گذشته 62 درصد نسبت به سال1401 رشد نشان می دهد.

مدیر كل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: سنجش مهارت وتعیین صلاحیت حرفه ای شامل آزمون هماهنگ پایان دوره كارآموزان بخش هاي دولتي، آموزشگاه های آزاد، تفاهم نامه ، صنعت ساختمان و آنلاین می باشد .

گفتنی است در خوزستان 55 مرکز آموزش فنی و حرفه ای دولتی و یک هزار و 550 آموزشگاه آزاد در بخش خصوصی برای ارایه آموزش های مهارتی در استان فعالیت دارند.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) لحظه وتوی به رسمیت شناختن کشور فلسطین توسط آمریکا
  • پایش صلاحیت حرفه‌ای ۲۷۰ نیروی پیمانکاری منطقه غرب فارس
  • اولین کنفرانس ملی مهارت به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای برگزار می‌شود
  • صدور بیش از 90 هزار گواهینامه مهارتی بین المللی در خوزستان
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می‌شوند
  • مراکز دانشگاهی تجمیع می شوند/ ضعف نظام آموزشی
  • طرح رتبه‌بندی و اعتبار سنجی موسسات آموزش عالی کشور تدوین می‌شود
  • تایید انتخاب 10 رئیس دانشگاه‌ و مرکز آموزشی و تحقیقاتی کشور
  • سانچز: برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل تلاش می‌کنیم
  • اسپانیا: برای عضویت فلسطین در سازمان ملل تلاش خواهیم کرد