Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری تقریب، اخیراً رهبر معظم انقلاب در پی تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌شده و ارائه نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقای این سند بالادستی فراخواندند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بخشی از مطالب این سند به مسائل اقتصادی و بانکی مربوط است اما یکی از مواردی که منجر به انتقاد برخی کارشناسان اقتصادی شده، اشاره به «توزیع عادلانه خلق پول بانکی» در این سند است.
خلق پول با اصول اقتصاد اسلامی ناسازگار است
رسول بخشی‌دستجردی، اقتصاددان و عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و عضو هیئت‌ علمی دانشگاه اصفهان، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره مطالب منتشر شده مربوط به خلق پول در این سند گفت: این مطالب مربوط به بند ۲۳ درباره تمهیداتی است که در الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت منتشر شده است. هیچ شکی ندارم که این بند کاملاً غیرکارشناسی تهیه شده و افرادی که در آن دخیل بوده‌اند هیچ تسلطی بر موضوع نداشته‌اند.
وی ادامه داد: خلق پول اساساً با اصول اقتصاد اسلامی ناسازگار است و به لحاظ اصول علم اقتصاد هم خلق پول به هر اندازه‌ای منجر به تورم، بیکاری و ایجاد فاصله طبقاتی می‌شود؛ بنابراین اشاره به اینکه خلق پول باید به شکل عادلانه در بین آحاد جامعه تقسیم شود، حرفی غیرکارشناسی و غیرعلمی است و به نظرم احتمال دارد کار افراد نفوذی باشد.
خلق پول و حذف ربای قرضی کاملاً بر ضد هم هستند
بخشی اظهار کرد: باید در این مورد بسیار دقت کرد. شاید کسی که این موضوع را در این سند آورده است نداند که چه کاری کرده است، اما باید دانست که این بند کاملاً صهیونیستی و دقیقاً متناسب با رباخواری است. در بند بیست و سوم این سند گفته شده که می‌خواهیم ربای قرضی را حذف کنیم، اما سپس اشاره شده که خلق پول را باید عادلانه تقسیم کرده و آحاد جامعه از آن بهره‌مند شوند.
عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت افزود: این دو موضوع کاملاً بر ضد هم هستند؛ چراکه خلق پول همان ربای قرضی است و هیچ سازگاری با علم اقتصاد ناب ندارد و کسانی‌ که از خلق پول دفاع می‌کنند دو دسته هستند: نمی‌دانند در حال چه کاری هستند و یا می‌دانند که رباست و باید از این طریق اقدام به گرفتن ربا کنند. این واقعیتی است و مسئله بسیار جدی‌تر و وسیع‌تر از آن چیزی است که به آن اشاره کردم.
اشتباهی عجیب در تدوین الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت
وی بیان کرد: جریانی قوی در اقتصاد هست که معتقد است خلق پول باید وجود داشته باشد. خلق پول بسیار خوب است و اگر متناسب با تولید باشد عالی خواهد شد. همچنین این دسته معتقدند باید قیمت‎ها را ثابت نگه داشت و وقتی تولید زیاد می‌شود باید خلق پول هم زیاد شود. این حرف‌ها در ظاهر زیبا به نظر می‌رسد اما کاملاً با شیوه علمی می‌توان اثبات کرد که این‌چنین سخنانی منطق ندارد و دقیقاً در چارچوب جا انداختن رباخواری است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان تأکید کرد: متأسفانه کسانی‌ که این سند را تدوین کرده‌اند حساسیتی در برابر پدیده خلق پول نداشته‌اند و با اهل فن هم مشورتی نکرده‌اند و به نظرم بدون تفکر مطالبی را در این سند گنجانده‌اند که پایه علمی ندارد. اساساً در این بند اشتباه املایی هم وجود دارد و شاید منظور نگارندگان چیز دیگری بوده است. شاید منظورشان توزیع منافع خلق پول بوده که البته این هم کاملاً اشتباه است.
بی‌اطلاعی اعضای اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از نحوه تدوین این سند
بخشی یادآور شد: بنده یکی از اعضای اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستم و اعضای این اندیشکده تعجب کرده بودند که چگونه این بند در این سند گنجانده شده است. بنده که با برخی از اعضای اندیشکده اقتصاد صحبت می‌کردم آن‌ها از این مسئله بسیار متعجب و معتقد بودند که کار کارشناسی برای نوشتن مسائل اقتصادی این سند انجام نشده است.
عضو اندیشکده اقتصاد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پاسخ به این پرسش که پس چه کسانی این سند را آماده کرده‌اند؟ گفت: واقعاً بنده اطلاعی ندارم چون از برخی اعضای اندیشکده اقتصاد سؤال کردم که آیا این مطالب را شما تهیه کرده‌اید که آن‌ها هم از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کردند و گفتند احتمالاً منظورشان چیز دیگری بوده به اشتباه این گونه بیان کرده‌اند.
هوشمندی رهبر انقلاب در برخورد با این سند
وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب مطالبی را با دقت و هوشمندانه‌ در این‌ باره مطرح کردند و فرمودند که کارشناسان امر این سند را مطالعه کنند و در مورد آن به اظهارنظر بپردازند. این حرف بسیار خوبی بود که ایشان بیان کردند تا راه برای اصلاح باز شود. رهبر معظم انقلاب صریحاً این سند را تأیید نکردند، بلکه از متخصصان حوزوی و دانشگاهی درخواست کردند که این سند را بررسی و نقاط ضعف آن را برطرف کنند و این موضوع نشان می‌دهد که ایشان حواسشان جمع بوده است.
عضو هیئت‎علمی دانشگاه اصفهان در پایان تأکید کرد: باید با جدیت مانع خلق پول شویم، چون کسانی‌ که از این پدیده دفاع می‌کنند جاهل یا عامد هستند.

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام نماینده مقام معظم رهبری در بوشهر در حمایت از حمله موشکی

ایسنا/بوشهر آیت الله صفایی بوشهری نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه بوشهر در حمایت از حمله موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی پیامی صادرنمود.

 آیت الله صفایی بوشهری نماینده مقام معظم رهبری در استان و امام جمعه بوشهر در حمایت از حمله موشکی و پهپادی علیه رژیم صهیونیستی پیامی صادر کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم

﴿ أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَإِنَّ اللَّهَ عَلَیٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ ﴾ (حج/39)

سپاس و ستایش خداوند را که به مسلمانان قدرت و اقتدار عطا نمود، و سلام و درود بی‌پایان بر پیامبر رحمت و رفعت و خاندان پاک اسوه اش که طلایه‌داران نجات و کمال می‌باشند.

عملیات موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران بر ضد متجاوزان و جنایتکاران صهیونیستی نشان از قدرت و توان دفاعی و حفظ منافع ملی و بین‌المللی ایران دارد.

این عملیات پاسخی محکم به حمله تروریستی و ددمنشانه رژیم نامشروع صهیونیستی به سفارتخانه ایران در سوریه است که منجر به شهادت جمعی از مستشاران عزیز ایران در آن کشور شد و متاسفانه شورای امنیت سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی مسئول، با سکوت خود ازآن اقدام که آشکارا نقض قوانین دیپلماتیک است همراهی کردند، بنابراین تنها راه تنبیه و انتقام، عملیات موشکی و پهپادی موفق و کارآمد شد. این عملیات هشداری است آشکارا و روشن به آن رژیم جنایتکار که سال‌هاست جنایت و خیانت می‌کند و جهان استکبار نیز از آن حمایت می‌نماید که اگر بخواهد به جنایات ضد بشری خود بر ضد ایران ادامه دهد برخورد بسیار سنگین‌تری در انتظار او خواهد بود.

این عملیات موجب امید و شادمانی مظلومان دنیا به ویژه مردم مسلمان محور مقاومت و فلسطین شد و مردم شجاع ایران با شادمانی و حمایت از این عملیات نشان دادند همچنان مقتدر و وفادار به آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب و موانع حقوق خویش و مظلومان هستند.

بدین وسیله صمیمانه از سپاه انقلاب اسلامی که مایه افتخار و عزت و اقتدار ایران می‌باشد و تمامی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و همچنین مردم انقلابی به جهت اجرای عملیات و حمایت از آن تشکر و قدردانی می‌نمایم و آمادگی مردم ولایتمدار و دارالحماسه استان بوشهر با آن تاریخ باشکوه در مبارزات ضد استعماری و حضور حماسی در ۸ سال دفاع مقدس جهت دفاع همه جانبه از کشور عزیزمان تحت فرماندهی رهبرعظیم الشأن انقلاب؛ حضرت امام خامنه‌ای(دامت برکاته العالیه) اعلام می‌دارم. ﴿ وسَیَعْلَمُ الَّذِینَ ظَلَمُوا أَیَّ مُنْقَلَبٍ یَنْقَلِبُونَ ﴾ (الشعراء /227)

صفایی بوشهری نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر ٢۶/ فروردین ماه/ ١۴٠٣

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بیش از ۶۰۰ مددجوی کرمانی مشمول عفو مقام معظم رهبری شدند
  • بیانیه امام جمعه اهل سنت سرسوره در پی حمله قهرمانانه موشکی جمهوری اسلامی به اسرائیل
  • عملیات «وعده صادق» نقطه عطف عبور از چالش‌ها است
  • پدافند دشمن صهیونیستی برای مقابله با ایران موجب تمسخرشان شد
  • پدافند دشمن صهیونیستی برای مقابله با ایران موجب تمسخرشان شد/ ثابت شد قدرتشان پوشالی است
  • رونمایی از یادمان «نشان فداکاری مقام معظم رهبری به شهدای دانشگاه افسری امام علی (ع)»
  • حمله موشکی بخش ناچیزی از توان سپاه بود
  • مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری: ایران در دفاع از تمامیت ارضی خود با هیچ‌کس شوخی ندارد
  • پیام نماینده مقام معظم رهبری در بوشهر در حمایت از حمله موشکی
  • ایران سیلی جانانه‌ای به رژیم صهیونیستی زد