Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-24@06:29:07 GMT

ایران و چین، دلیل خروج آمریکا از پیمان هسته ای!

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۲۰۹۲۴۸

صراط:

خبرگزاری آلمان روز سه‌شنبه از مسکو گزارش داد که مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با مقامات روس از ایران و چین به عنوان دلیل تصمیم آمریکا به خروج از پیمان اتمی‌اش با روسیه یاد کرده است.

به گزارش جام نیـوز، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تاکید کرد که ایران و چین و کره شمالی در پی موشک‌های بالستیک میان‌برد هستند، اما دست آمریکا به دلیل معاهده‌اش با مسکو در این زمینه بسته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بولتون در روز دوشنبه، ۳۰ مهرماه و دو روز پس از آن به مسکو سفر کرد که دونالد ترامپ اعلام کرد که از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد با مسکو خارج می‌شود.

به گزارش بی بی سی، هم‌زمان با سفر جان بولتون، دونالد ترامپ یک بار دیگر روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) متهم کرده و گفته که آمریکا آن را ترک می کند.

ساعاتی پیش از ورود و مذاکره او با وزیر خارجه روسیه، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر، به خبرگزاری اینترفکس گفته بود که انتظار می‌رود بولتون «به‌ شکل حرفه‌ای توضیح دهد منظور دقیق» دونالد ترامپ از اعلام موضوع خروج از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» چیست.

ریابکوف در عین حال خروج یک‌طرفه واشینگتن از این توافق را «بسیار خطرناک» توصیف کرده و گفت که این کار به اقدام «فنی نظامی» تلافی‌جویانه خواهد انجامید.

حال خبرگزاری آلمان به نقل از مصاحبه بولتون با یک رادیوی روس می‌گوید که او از ایران و چین و کره شمالی به عنوان عواملی یاد کرده است که دست آمریکا را در این زمینه بسته‌اند.

جان بولتون با اشاره به ایران مدعی شد که "تهران همچنان در پی رسیدن به جنگ‌افزار اتمی قابل حمل و نقل است."

بولتون روز سه‌شنبه همچنین اشاره کرد که از سوی دیگر «بسیاری از دوستان و متحدان ما در معرض توانایی‌های بالیستیکی چین هستند».

به گزارش رادیو فردا، این پیمان سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امضا و یک سال بعد اجرایی شد.

«پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها با برد بین ۵۰۰ تا هزار و برد متوسط بین هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر، را از میان برداشت.

اما مقام‌های آمریکا سال‌هاست مدعی بودند روسیه دست به ساخت و توسعه این موشک‌ها زده‌ است و در سال ۲۰۱۴ نیز علنا این اتهام را به مسکو وارد کردند.

روسیه از سوی دیگر بارها این اتهام‌ها را رد کرده و همزمان گفته است بخش‌هایی از سیستم دفاع موشکی آمریکا در کشورهای اروپایی، برخلاف این توافق و ناقض آن است.

جان بولتون روز سه‌شنبه همچنین با وزیر دفاع روسیه، سرگئی شویگو، دیدار کرد.

شویگو از یک سو بر «تلاش‌های مشترک» برای حل مسائل جهان و بولتون بر «تعمیق و تقویت» گفت‌وگوی آمریکا با روسیه تاکید کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید که جان بولتون قرار است ساعاتی دیگر در روز سه‌شنبه با رئیس جمهور روسیه دیدار کند.

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: چین جان بولتون موشک آمریکا جام نیوز روسیه ایران هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۲۰۹۲۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود

رئیس جمهور لهستان درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک این کشور به عنوان بخشی از اشتراک هسته‌ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو اعلام آمادگی کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، لهستان برای استقرار تسلیحات هسته ای برای به زعم خود بازدارندگی در برابر روسیه اعلام آمادگی کرده و این مسئله را تایید کرده است. "آندری دودا"، رئیس جمهور لهستان در مصاحبه با روزنامه "فکت" که روز دوشنبه منتشر شد، گفت: "اگر متحدان ما تصمیم به استقرار تسلیحات هسته ای در خاک ما به عنوان بخشی از اشتراک هسته ای به منظور تقویت جناح شرقی ناتو بگیرند، ما آماده این کار هستیم.

لهستان به عنوان عضو ناتو یکی از مهم ترین حامیان اوکراین است و هم مرز با کالینینگراد روسیه و هم متحد روسیه بلاروس است.

دودا که در حال حاضر در کانادا به سر می برد، هفته گذشته در جریان سفر خود به ایالات متحده، درباره جنگ اوکراین با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا گفتگو کرد. وی همچنین در ماه مارس با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیدار و گفتگو کرد.

دودا در بخش دیگری از سخنانش گفت، موضوع استقرار احتمالی سلاح هسته‌ای در لهستان مدتی است بین لهستان و ایالات متحده مورد بحث قرار گرفته است. وی افزود: "من قبلاً چندین بار به این موضوع پرداخته ام."

جاروسلاو کاچینسکی، معاون سابق نخست‌وزیر لهستان هم پیش از این در مدت کوتاهی پس از آغاز جنگ اوکراین، درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کشورش اظهار نظر مثبتی کرده بود. وی در این باره گفته بود: اگر آمریکایی‌ها از ما بخواهند که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا را در لهستان ذخیره کنیم، ما برای آن آماده خواهیم بود. این امر بازدارندگی علیه مسکو را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

دودا همچنین مدعی شد: روسیه به طور فزاینده ای در حال نظامی کردن منطقه کالینینگراد است. وی همچنین به استقرار سلاح های هسته ای تاکتیکی در بلاروس اشاره کرد که مسکو در تابستان 2023 به آنجا منتقل کرد.

در نشست سران ناتو در ویلنیوس در ژوئیه 2023، اعضای این ائتلاف متعهد شدند که تمام اقدامات لازم را برای اطمینان از اعتبار و اثربخشی ماموریت بازدارندگی هسته‌ای خود انجام دهند. به گفته دودا این همچنین شامل "مدرن سازی بیشتر قابلیت های هسته ای و به روز رسانی روند برنامه ریزی آن است.

تحولات اوکراین| طرح 5 ادعای زلنسکی برای رهبران ناتورژیم اسرائیل مانند ناتو در افغانستان شکست می‌خوردانتهای پیام/

دیگر خبرها

  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • تظاهرات‌ها در آمریکا در حمایت از ایران نگران‌کننده است
  • اعلام آمادگی لهستان برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک خود
  • روسیه: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان را هدف قرار خواهیم داد
  • اعلام شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • شرط روسیه برای بازگشت به معاهده منع جامع آزمایش هسته‌ای
  • روسیه: غرب بر لبه پرتگاه جنگ هسته‌ای گام برمی‌دارد
  • این شروع یک بازی جدید است | مقام سابق اسرائیلی: اصابت ۵ موشک از ۷موشک ایران یعنی نابودی قوی‌ترین سامانه دفاعی دنیا
  • سفر «بلینکن» با تمرکز بر روسیه و ایران/ وزیر خارجه آمریکا از چین چه می‌خواهد؟
  • خروج نیرو‌های آمریکا از نیجر، پیروزی استراتژیک روسیه